Gå til innhold

Bilselger sender tilbud, så ombestemmer seg og sier at det hadde regnefeil og at det utgår?


Bananawoot

Anbefalte innlegg

Det gjelder kjøp av ny Kia Niro. Snakket først med selger på tlf, forhandlet meg frem til at 3-årig serviceavtale skulle være inkludert i prisen. Dette hadde han ringt importøren sin for å forhøre seg om, da det ikke vanligvis fulgte med. Tilbudet var altså på 305.000, inkludert er 3 års serviceavtale for kr 0,-. Dette fikk jeg tilsendt på skriftlig tilbud via mail (Det står ikke spesifisert i tilbudet om vilkårene for serviceavtalen, eller hva den omfatter, bare at det er 3 år serviceavtale).

 

10 min senere kommer det en ny mail, der det står at forrige tilbud utgår pga en regnefeil. I det nye tilbudet står serviceavtalen til 5000,- og totalpris på altså 310.000.

 

Har jeg rett til å kjøpe bilen for det opprinnelig tilbudet, med gratis serviceavtale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er tilbud bindende, og kan ikke kalles tilbake. Men der tilbyderen kunne påberopt seg avtalelovens ugyldighetsregler for den resulterende avtalen må vedkommende også kunne påberope seg disse reglene for tilbudet.

 

Dette kan f.eks. gjelde forbudet mot avtaler i strid med god forretningsskikk, eller (kanskje mer praktisk her) ugyldighet som følge av feilskrift/feilberegning når denne er "åpenbar".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...