Gå til innhold

Mannen bak verdenene i Warcraft, StarCraft og Diablo pensjonerer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2016 fortsetter med å levere! FUUUU!

Ok, kanskje litt overdramatisk, men han er virkelig en av de personen i bransjen jeg liker best og han har bevart den samme kreative sjelen som man ikke ofte hører om i slike massive spillselskaper. Ønsker han alt vel med familielivet! Tror ikke dette er det siste vi hører fra han, men synd at han forlater en av de siste gamle selskapene som fremdeles er relevante og leverer solide produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist, men selv om vi sikkert ikke kommer til å merke mye bak kulissene så kommer han nok mest til å bli savnet som Blizzard sitt ansikt utad.

Han er jo en herlig personlighet og en person som virkelig brenner for det han driver med.

 

Så er det egentlig spørsmålet, klarer folk som Metzen å faktisk pensjonere seg? Tror ikke at han kommer til å starte hos noen andre, men ser det ikke som usannsynlig at han på et senere tidspunkt kan dukke opp igjen om han føler han har noe å tilby.

 

Han skal fortsette å spille Thrall, så helt borte blir han jo ikke. Og jeg antar nesten at han også kommer til å fortsette som vert for BlizzCon, som tross alt bare er en gang i året og lett kan kombineres med familielivet. :p

Lenke til kommentar

Nå er også world-buildingen noe av det minst ambisøse ved Blizzard sine spill. Warcraft sin verden er en rimelig sliten Tolkien-klon som det går tretten av på dusinet, men fordi totalpakken er så polert og gjennomført så er det mange som velger å tilbringe store deler av livet sitt der allikevel.

 

Faktisk en Warhammer-klone.

Lenke til kommentar

Nå er også world-buildingen noe av det minst ambisøse ved Blizzard sine spill. Warcraft sin verden er en rimelig sliten Tolkien-klon som det går tretten av på dusinet, men fordi totalpakken er så polert og gjennomført så er det mange som velger å tilbringe store deler av livet sitt der allikevel.

 

Tenker faktisk litt det samme, verden og historie føler jeg ikke er noe blizzard er supergode på, det er andre ting som drar opp spillene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nå er også world-buildingen noe av det minst ambisøse ved Blizzard sine spill. Warcraft sin verden er en rimelig sliten Tolkien-klon som det går tretten av på dusinet, men fordi totalpakken er så polert og gjennomført så er det mange som velger å tilbringe store deler av livet sitt der allikevel.

Faktisk en Warhammer-klone.

 

 

Det kan godt være den direkte inspirasjonskilden, men alle disse fantasyverdenene med alver og orker har sitt utspring i Tolkien, inkludert Warhammer. Hele den moderne fantasy-sjangeren er for det meste bare en stor Tolkien-pastiche.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er også world-buildingen noe av det minst ambisøse ved Blizzard sine spill. Warcraft sin verden er en rimelig sliten Tolkien-klon som det går tretten av på dusinet, men fordi totalpakken er så polert og gjennomført så er det mange som velger å tilbringe store deler av livet sitt der allikevel.

Faktisk en Warhammer-klone.

 

 

Det kan godt være den direkte inspirasjonskilden, men alle disse fantasyverdenene med alver og orker har sitt utspring i Tolkien, inkludert Warhammer. Hele den moderne fantasy-sjangeren er for det meste bare en stor Tolkien-pastiche.

 

 

Bygger på legender, religion og eventyr, så er jo ganske kjente ting fra før Tolkien, men uansett, de fleste spill er jo basert på et kjent konsept, om det er high fantasy, sci-fi, historiske kriger, zombie-apokalypse etc. Er få spill jeg kan nevne som er så frigjort fra slike sjangere, og som i tillegg er omfattende, med dyp historie og kompleks gameplay. 

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

Ja, fantasy-sjangeren er langt eldre enn Tolkien selv, men Tolkien hadde en enorm påvirkningskraft og bøkene hans utgjør et slags vannskille. Før Tolkien var sjangeren svært variert, etter Tolkien ble det en bølge av forfattere som prøvde å etterligne ham. Disse har skapt en slags standardisert fantasy-pakke som består av en europeisk middelalderverden med drager, alver, orker og dverger, som er blitt hva mange forventer å finne når de hører ordet "fantasy".

 

Merk at dette ikke er ment som kritikk men kun analyse. Jeg har selv (i det minste i yngre alder) fått mye glede ut av Tolkien-kloner som Warcraft og Warhammer.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Ja, fantasy-sjangeren er langt eldre enn Tolkien selv, men Tolkien hadde en enorm påvirkningskraft og bøkene hans utgjør et slags vannskille. Før Tolkien var sjangeren svært variert, etter Tolkien ble det en bølge av forfattere som prøvde å etterligne ham. Disse har skapt en slags standardisert fantasy-pakke som består av en europeisk middelalderverden med drager, alver, orker og dverger, som er blitt hva mange forventer å finne når de hører ordet "fantasy".

 

Merk at dette ikke er ment som kritikk men kun analyse. Jeg har selv (i det minste i yngre alder) fått mye glede ut av Tolkien-kloner som Warcraft og Warhammer.

 

"Warhammer was a huge inspiration for the art-style of Warcraft, but a combination of factors, including a lack of traction on business terms and a fervent desire on the part of virtually everyone else on the development team (myself included) to control our own universe nixed any potential for a deal." - Patrick Wyatt

Lenke til kommentar

Nå er også world-buildingen noe av det minst ambisøse ved Blizzard sine spill. Warcraft sin verden er en rimelig sliten Tolkien-klon som det går tretten av på dusinet, men fordi totalpakken er så polert og gjennomført så er det mange som velger å tilbringe store deler av livet sitt der allikevel.

Faktisk en Warhammer-klone.

 

Det kan godt være den direkte inspirasjonskilden, men alle disse fantasyverdenene med alver og orker har sitt utspring i Tolkien, inkludert Warhammer. Hele den moderne fantasy-sjangeren er for det meste bare en stor Tolkien-pastiche.

 

Hvis det har utspring i Tolkien så vil jeg ha bevis, en eller annen som har vært med på spillene som sier at det er der inspirasjonen kommer fra..

 

Alver og orcer ++++ har vært en stor del av verden i mange mange år, noen av mytefigurene som er i bruk har eksistert i tusenvis av år.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det har utspring i Tolkien så vil jeg ha bevis, en eller annen som har vært med på spillene som sier at det er der inspirasjonen kommer fra..

 

Alver og orcer ++++ har vært en stor del av verden i mange mange år, noen av mytefigurene som er i bruk har eksistert i tusenvis av år.

 

 

Å bevise at den moderne high fantasy-sjangeren har sitt utspring i Tolkien blir som å bevise at jorda er rund. Dette er opplest, vedtatt og ikke kontroversielt i det hele tatt.

 

Mange av skapningene er like gamle som menneskenes historie, men ideen om at fantasy = en europeisk middelalderverden med drager, alver, orker og dverger er noe som kom med Tolkien. Orkene er forøvrig Tolkiens oppfinnelse og kommer ikke fra noen etablert mytologi. I Hobbiten bruker han "orc" og "goblin" om hverandre, men i Ringenes Herre har han konsepsualisert orkene som en helt egen rase.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...