Gå til innhold

Anlegg i stua til 15 lapper


Anbefalte innlegg

I løpet av neste år, så kommer jeg nok til å flytte for meg selv. 

Hører ganske mye på musikk, stort sett hele tiden når jeg er hjemme. 

Tenker da at jeg må ha en anlegg i stua med litt futt i. 3000 kroners hjemmekino er ikke helt det jeg har tenkt meg. Har null kunnskap om anlegg inne, kun til bil jeg har drevet litt med. 

Hva kan må få for 15 lapper? Er det best å kjøpe forsterkere, subwoofer og diskanter hver for seg eller gå fort et ferdig sett? 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ville handlet på bruktmarkedet, så får du mye mer for pengene når du skal holde budsjett.

Hvis du starter med en 7-kanalers hjemmekinoforsterker som f.eks Yamaha RX A750 og ett par gulvstående fronter av ett typisk merke det er stort omløp av, som B&W, Klipsch, Monitor Audio etc., så har du en glimrende start på nytt anlegg. Til musikk alene holder dette i massevis, og vil duge mer enn greit nok til film og tv.

 

Når du senere får problemer med for mye penger på bankkontoen kan du utvide med sub, senter, bakhøyttalere.

 

Sikkert mange her som gjerne hjelper deg å plukke noen godbiter på finn.no

 

Til 15000 burde det la seg gjøre å skaffe forsterkeren jeg nevnte og ett par B&W CM8 eller tilsvarende fra andre fabrikat.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er for eksempel Finn.no et godt sted å starte. Selv vil jeg anbefale NAD da en kan bytte ut HDMI-modulene på en del av modellene deres. Du trenger dermed ikke bytte ut hele boksen for å oppgradere til 4K. Eneste ulempen er at de ikke har noen bokser (iallefall ikke enda) som støtter ATMOS. 

Har du BD-spiller, konsoll og lignende kan det være greit å ha HDMI-innganger nok til å koble alt inn i forsterkeren din som videre er koblet til tv'n.

Subwoofer er greit å ha for lydbilde men e rikke et must hvis du har store, gulvtsående høyttalere. 

 

Når det gjelder merke på høyttalere bør du nesten finne ut av hva du liker best selv. Jeg digger jeg lydbilde til B&W mens andre foretrekker Cervin Vega, Klipsch eller andre merker. Smaken er som baken og i dette tilfelle er det dine ører som bestemmer. 

Lenke til kommentar

Ulempen (i mine øyne) med RX-A750, og de mindre modellene, er at de ikke har pre-out om du senere ønsker litt mer power til høyttalere, evt. kjøpe nye høytalere som er mer tungdrevne.

 

Men ellers støtter jeg begge forslagene:

 

Start med fronter (gode!) og så supplerer du med bakhøytalere, center og sub. Og finn hvilken lydsignatur du liker før du handler. Eller vær ihvertfall ærlig med deg selv angående hva du vil ha. Presis og korrekt gjengitt lydbilde, eller mer rocka som kan spille høyt med sjarm og sjel.

 

Jeg startet med det selv, forsterker(av-reciever) (+effekt)+ fronter og sparte opp til bakhøyttalere, så center og så sub, angrer ikke på den veien ihvertfall. Istedenfor å handle alt med en gang og inngå *store* kompromiss.

 

Det ble litt flatt til film i starten, men lydkvaliteten elsket(/r) jeg uansett, så det var bare moro å utvide istedenfor en plage å vente.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Ulempen (i mine øyne) med RX-A750, og de mindre modellene, er at de ikke har pre-out om du senere ønsker litt mer power til høyttalere, evt. kjøpe nye høytalere som er mer tungdrevne.

 

Det har du helt rett i! Ser modellene fra RX-A850 og opp har pre-out. Uansett ville jeg dristet meg til å gå for en 750 om den dukker opp til fornuftig pris på finn. Fordelen med å handle brukt til riktig pris er at du ikke taper mer enn en hundrelapp dersom du har skaffet noe du ikke ble helt fornøyd med og selger videre.

Lenke til kommentar

Hvis hovedbruksområdet er musikk ville jeg helt klart valgt ett stereo-oppsett .

Personlig syns jeg det også blir bedre filmopplevelse med ett godt 2.0 oppsett enn ett middelmådig surroundanlegg. 

Det gir jo naturlig nok mye mer for pengene. 

 

For 15k kan du får ganske solide oppsett brukt.

Hvordan er rommet? Tenker du gulvstående eller stativ?
Kun forsterker og høyttalere du skal ha? Hva blir kilden(e)?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen referanse å bruke enda. Skal nok flytte ut i løpet av neste år, så har så smått begynt å planlegge litt. 

Mange fagutrykk som jeg ikke skjønner stort av som nevnes oppover her ser jeg :p 

 

Det jeg ser for meg er to store gulvhøytalere på hver sin side av tv-en. 

Pluss minst to stk som kan monteres ved sofa o.l. Er helt blank på dette :p 

Lenke til kommentar

Mener å ha lest en artikkel at den gamle noten om at en AV-reciever ikke er like bra til musikk er avlivet? Den var gjeldende pga. crosstalk, men her har man kommet så langt at det ikke er et problem lenger. (Hvis jeg husker riktig nå).

Jeg har RX-A830 som er kablet til en Abrahamsen V4.0 på pre-out på frontene. Har 5.1 oppsett men kjører stereo til musikk.

 

Jeg mener at TS burde gå for AV-reciever, med pre.out, og så bygge ut. Det er kjedelig i lengden med stereo til film, og da er det kjipt å ha blåst mange penger på en stereoforsterker.

Lenke til kommentar

Lyden skal jeg ikke uttale meg om, men det er jo helt naturlig at det gir mer lyd for pengene når du har en ren stereoforsterker som kun skal forsterke lyden til to kanaler enn om du har en AV-reciever som har ganske mange flere oppgaver. 

Det samme gjelder jo høyttalere, putter du 10k i ett par høyttalere vil de jo naturlig nok være bedre enn om du skal bruke samme sum på 5 stykk (+ muligens sub).

 

Så da blir spørsmålet om fokuset er musikk eller film. 

Jeg kvittet meg med surround for en del årsiden nå, har ikke angret på det.

Men nå er bruket mitt 80% musikk da. Så veldig naturlig at jeg skal ha stereo. 

Pop har samme erfaring som meg.

 

For meg virker det som TS er keen på ett godt oppsett han kan ha en stund, ikke at dette blir det nye hobbyen, så kanskje greit å kjøpe ett godt oppsett innenfor budsjett med en gang. 

Lenke til kommentar

Start med det enkle, 2-veis. Høyttalere finner du i Kef R500 til ca 7000 på brukten. (Disse er suverene i prisklassen, jeg har hatt storebror tidligere). Så finner du en passende integrert forsterker. Marantz, Rotel, Primare med flere finnes ofte på brukten og du kan la funksjonalitet avgjøre valget blant dem. Så bygger du ut med surround etter hvert om du fortsatt føler du mangler noe, men det tviler jeg på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var på hifi-klubbens butikklokale i Lillehammer, sto høyttalere fremme slik at du kunne teste dem. Kanskje det kan hjelpe å høre hvordan de låter i stedet for å bare lese priser og specs? Dem er også genuint interessert i lyd og kan sikkert hjelpe deg å finne det du leter etter.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...