Gå til innhold

Rimelig fargelaser til hjemmebruk?


Anbefalte innlegg

 

Det var dumt.

 

Skal prøve på pulver fra Inkmann for å se om det funker greit. Fargenøyaktighet er ikke så viktig på denne. Har en OK blekkskriver til bilder.

Frarådes på det sterkeste. Jeg brukte en ladning med Inkman-toner i min Canon. Det endte opp med søl inne i hele skrivere, måtte vaske fargebåndet flere ganger før utskriftene ble nogenlunde rene. Med originaltoner er det ikke noe problem. 

 

 

Har jo allerede kjøpt 2 av 3 og mangler kun Magenta som jeg går å venter på.  

Får se om jeg prøver likevel. 

 

Blir det for ille koster jo en ny printer samme som en fargetoner :confused:

Og der følger det jo med 4 stk toner kassetter, riktignok redusert kapasitet.

 

For min skriver er det bare en hundrelapp forskjell på hver tonerkassett, fra Inkman til originaltoner. Ett sett toner koster ca 2500,- (for alle fire). Om det koster 2000,- eller 2500,- en gang hvert eller hvert andre år spiller ingen som helst rolle, det viktige er at den virker og utskriftene blir brukbare. Husker ikke nøyaktig hvor mange utskrifter jeg har kjørt, men jeg tror tonerkostnaden ligger på rundt 50 øre per ark. 

 

På OKI er det over 300 pr stk så da er det over 1200,- i forskjell på et fullt sett. Dvs over 50% opp. 

 

Hadde det vært 100 lappen opp som hos deg tror heller ikke jeg jeg hadde brydd meg. 

 

Sparer altså 900 på de tre farge patronene, som er det samme som en ny printer koster. 

 

Får prøve dette nå siden jeg allerede har kjøpt de, og går det åt skogen får det være en lærepenge til neste gang. 

 

Men takk for at du deler erfaring med inkmann, jeg burde jo spurt på forhånd så hadde jeg kanskje valgt annerledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en Brother fargelaser som var trådløs. Kostet meg 1290,- på Staples for to år siden. Når den gikk tom for toner for noen uker siden så gikk den på fyllinga. Koster 2.500,- for nytt sett med toner og da kjøper jeg heller en ny skriver til halve prisen som har toner nok til at jeg klarer meg ett par år til mitt bruk.

 

Skriver man ut hyppigere så kan den nok være mer lønnsomt å kikke på toner kostnader, men for min del så blir det vertfal slik :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legger merke til at Inkmann og Inkclub tar unormalt høy pris på originaltoneren, sikkert for å selge sin egen. 

Eksempel for min skriver (Canon LBP-5100): Sort CRT-707: Inkmann/club kopi kr. 599,-, original kr. 925,-. Original hos Multicom kr. 715,-. 116,- ekstra for å få original toner, det er vel verdt prisforskjellen. 

Lenke til kommentar

Har heller ikke kjøpt fra inkmann før, la pris fra Dustin til grunn da det er der jeg har kjøpt både printer og toner tidligere.

Der koster nå toner kassett kr845,- .

Tidligere har jeg betalt 699,- for en cyan toner så det har vært en formidabel prisstigning for toneren.

Prisen på skriveren er derimot nesten halvert. fra 1427,-  til 895,-. Da får en slike situasjoner at det er billigere å kjøpe ny printer med 4 toner kassetter inkl enn det koster for en ny  kassett  :nei:

 

Ser at også Multicom selger OKI toner til 744,- så det er jo litt å hente der. 

Lenke til kommentar

Har heller ikke kjøpt fra inkmann før, la pris fra Dustin til grunn da det er der jeg har kjøpt både printer og toner tidligere.

Der koster nå toner kassett kr845,- .

Tidligere har jeg betalt 699,- for en cyan toner så det har vært en formidabel prisstigning for toneren.

Prisen på skriveren er derimot nesten halvert. fra 1427,-  til 895,-. Da får en slike situasjoner at det er billigere å kjøpe ny printer med 4 toner kassetter inkl enn det koster for en ny  kassett  :nei:

 

Det strider i mot alt av reflekser hos meg, å hive en helt utmerket skriver fordi toneren er brukt opp, men sånn har det nå blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har heller ikke kjøpt fra inkmann før, la pris fra Dustin til grunn da det er der jeg har kjøpt både printer og toner tidligere.

Der koster nå toner kassett kr845,- .

Tidligere har jeg betalt 699,- for en cyan toner så det har vært en formidabel prisstigning for toneren.

Prisen på skriveren er derimot nesten halvert. fra 1427,- til 895,-. Da får en slike situasjoner at det er billigere å kjøpe ny printer med 4 toner kassetter inkl enn det koster for en ny kassett :nei:

Det strider i mot alt av reflekser hos meg, å hive en helt utmerket skriver fordi toneren er brukt opp, men sånn har det nå blitt.

sånn har forbrukersamfunnet blitt, og ønsker man å være miljøbevisst sliter man med såkalt "forhåndsbestemt levetid" som ikke gjør hverdagen enklere.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har heller ikke kjøpt fra inkmann før, la pris fra Dustin til grunn da det er der jeg har kjøpt både printer og toner tidligere.

Der koster nå toner kassett kr845,- .

Tidligere har jeg betalt 699,- for en cyan toner så det har vært en formidabel prisstigning for toneren.

Prisen på skriveren er derimot nesten halvert. fra 1427,-  til 895,-. Da får en slike situasjoner at det er billigere å kjøpe ny printer med 4 toner kassetter inkl enn det koster for en ny  kassett  :nei:

 

Det strider i mot alt av reflekser hos meg, å hive en helt utmerket skriver fordi toneren er brukt opp, men sånn har det nå blitt. 

 

Hos meg også men samtidig kan jeg forstå @Bjerknez da det koster halvparten å heller kjøpe ny printer fremfor å etterfylle den som en allerede har.

 

Jeg ville heller betalt 2 - 3 tusen for skriveren og så betale 300 for en kassett, istedet for slik vi har det nå for dette er godt for langt.

Skriver er for billig og toner er for dyrt i min bok. 

Derfor vil jeg prøve en mellomløsning med billigere toner hvis det går.

Sjekket Ebay og der får en 4 pack toner for mindre enn 400 kr for alle 4. 

Om de funker eller ei aner jeg ikke  :)

Lenke til kommentar

Slik er det med den skriveren fra Brother som jeg vurderer også. Sett med 4 toner for 3-400 kroner. Til Samsung er vel rimeligste sett en finner rundt 1200, men da blir jo fort totalprisen en god del høyere.

 

Si jeg har 30-50 utskrifter i året, og da gjerne med 2-3 måneders mellomrom for utskrift., En ny skriver varer til minst 400 utskrifter, så jeg vil jo da ha skriveren i flere år får jeg trenger å tenke på å kjøpe toner.

 

Jeg har jo samme bruksmønster på blekkskriveren. Problemet der er jo at jeg må igjennom dobbel rensing av patronene før utskriften ser ok ut, og da ender jeg med å kjøpe nye patroner til 350 kroner to ganger i året.

 

Tror det blir en Samsung som jeg linket til. Koster ikke all verden og virker å være ett greit valg.

Lenke til kommentar

Har selv en Samsung CPL-325W fra 2010 som fremdeles står med originale tonerkassetter. Har vel skrevet ut <5 sider i måneden i gjennomsnitt og den fungerer uten problemer av noe slag fremdeles. Kan nevnes at det er relativ fuktighet på 70%+ i rommet den står i.

 

Tips: Det er som oftest svart toner som brukes opp først. Kjøp 2-pakk hvis du tror at det kan bli en del utskrifter med kun svart.

  • CLT-K404S enkeltpakke med svart toner (1.500 sider) til SL-C430W ++ = 501,- (jfr. prisguide.no 12.09.16)
  • CLT-P404B/ELS pakke med 2 CLT-K404S = ~840,- i rimeligste nettbutikk (jfr, prisguide.no 12.09.16)
Lenke til kommentar

Sett litt på sort/hvitt skrivere også nå.

 

For  under 1000 kroner får en da Wifi, automatisk duplex, medfølgende toner som har ca dobbel kapasitet som på fargelaser. I tillegg veier de under halvparten av fargelaser og tar langt mindre plass.

 

Ble straks litt usikker på om jeg trenger noe mer enn sort/hvit. Fargelaser i prisklassen jeg vurderer er vel uansett ikke egnet til å skrive ut på fotoark likevel?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Skal du ha skriver som er billig i drift - kikk på Epson EcoTank: http://www.elkjop.no/product/data/skriver-og-skanner/EPSET2500/epson-ecotank-et-2500-aio-blekkskriver

 

Denne har billig blekk du fyller på med schwære flasker - flaskene holder til mange tusen sider. :)

 

Nå i august og september er det i tillegg 500 kr i cashback. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sett litt på sort/hvitt skrivere også nå.

 

For  under 1000 kroner får en da Wifi, automatisk duplex, medfølgende toner som har ca dobbel kapasitet som på fargelaser. I tillegg veier de under halvparten av fargelaser og tar langt mindre plass.

 

Ble straks litt usikker på om jeg trenger noe mer enn sort/hvit. Fargelaser i prisklassen jeg vurderer er vel uansett ikke egnet til å skrive ut på fotoark likevel?

Jeg har selv to blekkskrivere, en "ekte" fotoskriver  (A3+) som kun brukes til bilder og en billigskriver til diverse utskrifter. Når det gjelder den billige så skal jeg innrømme at jeg tildels har benyttet meg av "bruk og kast"-metoden siden ny billigskriver er betydelig rimeligere enn å skifte blekk (nå skal det sies at flere av mine billigskrivere har vært av typen med en samle-fargepatron.

 

Etter å ha fulgt debatten her så vurderer jeg sterkt å anskaffe meg en "billiglaser" siden jeg er bortimot tom for blekk, jeg er dog ikke sikker på at det blir en "bruk og kast"-laser.

 

Men en ting er jeg sikker på og det er at det må være en fargelaser. Selv om den ikke skal brukes til bilder så er min erfaring at mange av sidene som blir skrevet ut inneholder farger i større eller mindre grad, og så sant dine utskrifter ikke bare er rene tekstdokumenter så vil jeg være skeptisk til en svart/hvitt-laser.

 

Du skriver også at du skriver ut få utskrifter pr år, er det da så viktig med duplex-funksjonen? Hvis jeg trenger å skrive ut et skjema med tekst på begge sider så er det egentlig ikke noen stor jobb å snu arket manuelt for å få skrift på den andre siden. Det hadde selvsagt vært en annen sak hvis man skriver ut mye manualer, skjemaer eller andre tosidige dokumenter, men ut i fra det volumet du stipulerer så ser jeg egentlig ikke det store behovet for duplex. Kjekt å ha? selvsagt! Nødvendig? Det vet selvsagt bare du!

For meg så vil farge være viktigere enn tosidighet.

 

EDIT:

Vi har alle våre preferanser rundt det utstyret/hjelpemidlene vi omgir oss med og når det gjelder mine "behov" så ser jeg at det er fem hovedpunkt jeg vil vurdere når det gjelder mine valg av en eventuell laserskriver:

 

  1. Pris på skriver
  2. Pris på toner
  3. farge v svart/hvitt
  4. ensidighet v tosidighet
  5. tilkobling

Mine vektlegginger er følgende:

  1. Siden jeg har et "normalt" utskriftsvolum som en "privatperson" som ikke driver med noen business eller lignende så vil jeg kjøpe en skriver i den lavere prisklasse
  2. Pris på toner akkurat som ved skikkelig blekk er egentlig urimelig høy, men med de antall sider som toneren er beregnet til så vil ikke tonerpris avgjøre hvilken skriver jeg kjøper.
  3. Farge, utvilsomt!
  4. Duplex er kjekt å ha, men ikke en nødvendighet
  5. i utgangspunktet var dette et uviktig punkt, da jeg bruker å ha skrivere ved min kontorpult, men etter litt tenking så ser jeg at jeg har et ønske om å "gjemme bort" en slik skriver får å frigjøre plass på arbeidplassen og da er Wi-Fi et viktig punkt. Jeg kan legge opp nettverkskabel til det naborommet der jeg vil ha skriveren stående (og på sikt blir det kanskje gjort) men jeg ser fordelen med wi-fi. Jeg har dog blandet erfaring med wi-fi på skrivere så kanskje må jeg legge nettverkskabel raskere enn planlagt.

Med utangspunkt i pris, farge og wi- så anser jeg egentlig Samsung Xpress C430W som det beste valget. Jeg skal dog lese meg litt opp på brukererfaringer med Canon i-Sensys LBP7110Cw. Dette er vel de to eneste skriverene under kr 2000 som har farge og wi-fi.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ja jeg mistet gjerne litt fokus fra mitt opprinnelige behov grunnet en funksjon som virker fornuftig å ha, men som jeg helt ærlig ikke har savnet tidligere. Er lett for å ville ha alt av funksjoner når en først skal kjøpe, selv om havner litt utenfor bruksområde.

 

Da er det greit at andre kan få en tilbake til fokus på hva en egentlig var ute etter. Så jeg holder meg til min opprinnelige plan, og ender nok på Samsung sin C430W.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Polljen

 

Du får Brother HL3140CW til samme pris som Samsung C430W, den er også trådløs og farge.

Ser det nå, den kom ikke opp i listen til prisguide når jeg valgte filter for wifi/trådløs

 

Edit: Prisen er rett nok omtrent den samme for skriveren fra Brother, i en butikk, som den er for skriveren fra samsung (i flere butikker). En liten prisforskjell er det dog da frakt kommer i tillegg for Brother, noe som er inkludert vedrørende Samsung (når det gjelder aktuelle butikker.

Jeg har dog en liten skeptisk stemme i hodet når det gjelder den ene butikken som har god pris på Brother, som gjør meg litt betenkt. Denne butikkens tidligere "identitet" var belemret med et dårlig rykte vedrørende kundebehandling og når jeg leser om kundebehandlingen under dens nåværende "identitet" nå så er det fremdeles en del negativ omtale. Selvsagt får den mye positiv omtale for varer som er på lager og der det ikke er problemer, men jeg har lenge hatt ett negativt inntrykk av butikken som gjør at jeg personlig styrer unna den (det er godt mulig at det er med urette).

 

De butikkene som har de beste prisene på Samsung-alternativet, har jeg god erfaring med (også når det gjelder kundebehandling).

 

Nå har jeg ingen hast, så jeg kommer nok til å bruke noen dager på å fundere litt, men fargelaser blir min neste "ikke-fotoskriver"  :) ..... Kanskje ender jeg opp med å bruke noen ekstra kroner på en modell med flere funksjoner.

 

EDIT! EDIT!

 

Og i det jeg egentlig mer eller mindre hadde bestemt meg for Samsung C430W, så kikker jeg bort på min "utgående" billigskriver (blekk) og innser at jeg totalt har glemt en viktig funksjon. 

 

Jeg bruker faktisk min billigskriver (til tider) en del som "kopimaskin" og denne muligheten mister jeg ved de alternativene vi har nevnt. Jeg har rett nok en Scanner som jeg bruker til skanning av papirbilder og negativer, men denne tar jeg bare frem når det er behov for den og kopiering på den måten krever at datastrømmen må gå gjennom en datamaskin.

Jeg anser fremdeles laser som et godt (beste) alternativer, men jeg må rett og slett i gang med å kikke på priser, teknologier og størrelser når det gjelder dette  :hmm:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...