Gå til innhold

Lage logo (Slett om feil)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tidligere var det en plass med masse kreative sjeler på forumet som man kunne betale for å få laget seg en logo.

Jeg har ett lite enkeltmannsforetak jeg kunne tenkt med å få laget en simpel logo til for en billig penge, hva blir rette forum del for det?

Fant den med visuell kreativitet å tenkte den passet, men der inne var det ikke noe liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du bør få .ai/.eps filer av logoen din.

 

En logo som vanlig bildefil (jpg etc.) er ikke mye verdt.

 

Alt for mange som snekrer seg en logo i Photoshop. Funker sikkert greit helt til den dagen dem bestemmer seg for å ha logoen på bilen, på en plakat etc. 

 

Skal logoen kun brukes på nett og i dokumenter etc. så bør du vertfall i det minste  sørge for å få den i transparent .png format om ikke annet.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Har noen minimaskiner, så planen er å få klistremerke med firmanavn og logo på dem.

 

Enkeltmannsforetaket heter Wøhni mini maskin så ser jeg for meg en minigraver eller lignende.

 

Men gode tips om fil type, det er nok smart for videre, skal sjekke på reddit om jeg finner tak i noen der, om det ikke er noen her som kan tenke seg oppdraget? 

Lenke til kommentar

Det er muligens noen her som vil, ikke vet jeg. Når jeg spurte om det samme her så var det 0 respons, men det var en som linket til /freedesign og da ordnet det seg på 2 uker. Det var inkludert en god del frem og tilbake + at jeg var treig til å svare han som hjalp meg.

 

Hvis du går inn der og blar litt så er det veldig ofte linker til logoene til de forskjellige forespørslene så kan du bedømme selv hvor bra du synes det er. De kan nok levere en bra filtype som Bjerknez nevner, jeg fikk .png men jeg spurte ikke om noe annet heller. Viktig at du får et stort bilde/ høy oppløsning da forstørrelse av en logo eller andre bilder er fyfy, blir ofte kornete.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Husk at du bør få .ai/.eps filer av logoen din.

 

En logo som vanlig bildefil (jpg etc.) er ikke mye verdt.

 

Alt for mange som snekrer seg en logo i Photoshop. Funker sikkert greit helt til den dagen dem bestemmer seg for å ha logoen på bilen, på en plakat etc. 

 

Skal logoen kun brukes på nett og i dokumenter etc. så bør du vertfall i det minste  sørge for å få den i transparent .png format om ikke annet.

 

det beste programmet å lage logoer osv i er etter min erfaring inkscape... endel sverger til adobe illustrator men jeg ser ingen grunn til å kjøpe det når inkscape er gratis (open source og i linux-ånden, pluss å få på alle plattformer inkludert windows og mac) og etter min erfaring like bra:

 

 

og hvorfor inkscape istedet for photoshop/gimp? Jo fordi logo bør lages som vectorgrafikk, dvs uten pixler (kan zoomes/scales opp i det uendelige), og det er dette inkscape gjør. Photoshop/gimp bruker du istedet til bilder og webgrafikk.

Lenke til kommentar

Kan man lagre filene som .ai og .eps format med inkscape?

 

Hvis ikke så forsvinner jo "flyten" mellom trykkerier og de som evt. holder på med et prosjekt da de fleste bruker Adobes programmer til slikt. Men man kan kanskje åpne filene inkscape lager i Illustrator?

 

det lagres som .svg, men siden inkscape koster 0,- så burde et trykkeri med respekt for seg selv strengt tatt klare å skrive ut i det formatet.

 

det samme med libreoffice, gimp etc... hvis du "ikke klarer å åpne det" fordi "det ikke kan åpnes i ms office eller photoshop" så er det hos den som ikke klarer å åpne det problemet ligger. Programmene er nemlig helt gratis å installere og bruke, en bedrift kan ikke forvente at kundene deres betaler i dyre dommer for software fordi bedriften har tatt det valget.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med deg. Trykkerier godtar som oftest pdf filer hvis kvaliteten er god nok, men skal man jobbe på samme filen samens med flere så er det Adobe som gjelder i dag i proffmarkedet. 

 

Men til personlig bruk hvor man skal snekre samens noen logoer etc. så fungerer nok programmet du nevner utmerket. 

 

Proffer bruker også inkscape, så det fungerer fint både til proff og til hjemmebruk. et grafisk orientert firma som ikke støtter grafikk laget i såpass vidt brukte programmer som gimp eller inkscape fordi de har låst seg fast til betalingsløsninger fra adobe vil jeg si er de uprofesjonelle og dessuten yter de dårlig service. God service og profesjonalitet er å støtte åpne gratis filformat som er mye brukt ute blandt folk, både proffer og amatører. Og jeg kan godt ramse opp hva slags filformater jeg tenker på her, som er viden kjent og mye brukt fordi det er gode åpne alterantiver til dyre programmer som bl.a kan bli sendt inn til trykkerier, designere, kontorer o.l:

 

- libreoffice

- gimp

- inkscape

- scribus

- gjerne også krita og mypaint (for de som driver tegning)

 

jeg forventer som sagt ikke at de skal være noe eksperter i disse programmene, men å kunne åpne og skrive ut og ta ibruk grafikk jeg har laget i disse programmene synes jeg de bør kunne. det er jo faktisk ikke værre enn å installere gratisprogrammet og åpne fila jeg har sendt hvis betalingsprogrammet de har ikke støtter åpne format.

 

en god datautdannelse bør ikke være fastlåst i et kommersielt betalingsprogram fra adobe eller microsoft når det finnes gratisløsninger.. i det minste bør elevene med utdannelse i dette her være LITT kjent med alternativene. med andre ord, bruker du photoshop og er trent i det og jobber med det, bør du også ha gimp installert ved siden av så hvis det skulle skje at du treffer på en som har laget noe i gimp, at du kan åpne og gjøre enkle ting med det. 

 

hvis det ikke er en del av utdannelsen din sånn det er nå i 2016 med stort utvalg av åpne gratisløsninger, så hadde jeg faktisk klaget til lærern. for mange av oss der ute synes gratisprogram holder i massevis for vår bruk, og ser ingen grunn verken til å dra på oss datavirus ved å luske inn på piratebay og hente en piratkopi eller bla opp flere hundre eller tusenlapper for å kjøpe et program vi ikke har bruk for.

 

jeg har laget flere logoer og jeg ser ingen grunn for hvorfor jeg skulle hatt et betalingsprogram som adobe illustrator til det, når inkscape gjør en like god jobb.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Som nevnt så er jeg forsåvidt enig med deg. Men så lenge de fleste i dag bruker Adobe sine programmer til slikt (vertfall på profesjonelt nivå) så er dette det enkleste. Dessuten koster det ikke all verden. For 500,- pr. mnd. så får man tilgang til alle Adobe programmene og for et firma så er jo dette lummerusk. 

 

Men de fleste trykkerier godtar PDF filer etc. så det er ikke noe problem sånn sett. Problemet kommer først når dte er flere som skal jobbe sammen med samme prosjekt etc. Da er det greit og forholde seg til et program og da er det vel Adobe som er mest utbredt.

 

Personlig har jeg holdt på (mer eller mindre) med Adobe sine programmer siden ung alder. Det koster meg heller ingenting personlig og bruke Adobe, så for meg så er nettopp dette løsningen :)

Lenke til kommentar

Som nevnt så er jeg forsåvidt enig med deg. Men så lenge de fleste i dag bruker Adobe sine programmer til slikt (vertfall på profesjonelt nivå) så er dette det enkleste. Dessuten koster det ikke all verden. For 500,- pr. mnd. så får man tilgang til alle Adobe programmene og for et firma så er jo dette lummerusk. 

 

Men de fleste trykkerier godtar PDF filer etc. så det er ikke noe problem sånn sett. Problemet kommer først når dte er flere som skal jobbe sammen med samme prosjekt etc. Da er det greit og forholde seg til et program og da er det vel Adobe som er mest utbredt.

 

Personlig har jeg holdt på (mer eller mindre) med Adobe sine programmer siden ung alder. Det koster meg heller ingenting personlig og bruke Adobe, så for meg så er nettopp dette løsningen :)

 

vel jeg har holdt meg til gimp, inkscape og libreoffice, og gått vekk fra photoshop, illustrator og ms office... grunnen til det var ganske enkelt at jeg ikke så behovet for betalingsprogrammene siden gratisprogrammene gjorde alt jeg trengte.

 

for et firma er 500 pr mnd småpenger, men for en hjemmebruker som vil lære seg å lage grafikk og spesielt logoer så er det ingen tvil om at jeg hadde gått for inkscape, jeg ser ingen argumenter for at denne personen skal kjøpe illustrator. ms office har klart å gjøre seg selv til "bransjestandard" og holdt posisjonen takket være låste dokumentformater, men jeg ser heller ingen grunn til at en hjemmebruker ikke skal klare seg med libreoffice eller for den saks skyld wps office. her bruker vi libreoffice og det fungerer fint og er raskere å bruke enn hva jeg husker fra når jeg kjørte ms office, det er rett og slett mer oversiktlig.

 

så til vectortegning som er det du bør gjøre når du lager logoer, hent ned inkscape og sett igang. her er en tråd om inkscape vs illustrator fra diverse brukere av begge programmene hvor du kan lære litt om svakheter og styrker ved begge programmene. Det som får mange til å kjøpe programmer de ikke trenger er fordi de klør etter å hoste opp kroner for å få "det råeste" (tror de), så for å se hva du "får" når du kjøper illustrator istedet for gratisprogrammet inkscape kan du få et inblikk i det ved å lese denne tråden:

 

https://www.quora.com/Which-is-better-Illustrator-or-Inkscape

 

Når den er ferdig lest tror jeg de fleste vil droppe kjøp av illustrator, gå inn på www.inkscape.org og trykke "download".

Lenke til kommentar

 

Som nevnt så er jeg forsåvidt enig med deg. Men så lenge de fleste i dag bruker Adobe sine programmer til slikt (vertfall på profesjonelt nivå) så er dette det enkleste. Dessuten koster det ikke all verden. For 500,- pr. mnd. så får man tilgang til alle Adobe programmene og for et firma så er jo dette lummerusk. 

 

Men de fleste trykkerier godtar PDF filer etc. så det er ikke noe problem sånn sett. Problemet kommer først når dte er flere som skal jobbe sammen med samme prosjekt etc. Da er det greit og forholde seg til et program og da er det vel Adobe som er mest utbredt.

 

Personlig har jeg holdt på (mer eller mindre) med Adobe sine programmer siden ung alder. Det koster meg heller ingenting personlig og bruke Adobe, så for meg så er nettopp dette løsningen :)

 

vel jeg har holdt meg til gimp, inkscape og libreoffice, og gått vekk fra photoshop, illustrator og ms office... grunnen til det var ganske enkelt at jeg ikke så behovet for betalingsprogrammene siden gratisprogrammene gjorde alt jeg trengte.

 

for et firma er 500 pr mnd småpenger, men for en hjemmebruker som vil lære seg å lage grafikk og spesielt logoer så er det ingen tvil om at jeg hadde gått for inkscape, jeg ser ingen argumenter for at denne personen skal kjøpe illustrator. ms office har klart å gjøre seg selv til "bransjestandard" og holdt posisjonen takket være låste dokumentformater, men jeg ser heller ingen grunn til at en hjemmebruker ikke skal klare seg med libreoffice eller for den saks skyld wps office. her bruker vi libreoffice og det fungerer fint og er raskere å bruke enn hva jeg husker fra når jeg kjørte ms office, det er rett og slett mer oversiktlig.

 

så til vectortegning som er det du bør gjøre når du lager logoer, hent ned inkscape og sett igang. her er en tråd om inkscape vs illustrator fra diverse brukere av begge programmene hvor du kan lære litt om svakheter og styrker ved begge programmene. Det som får mange til å kjøpe programmer de ikke trenger er fordi de klør etter å hoste opp kroner for å få "det råeste" (tror de), så for å se hva du "får" når du kjøper illustrator istedet for gratisprogrammet inkscape kan du få et inblikk i det ved å lese denne tråden:

 

https://www.quora.com/Which-is-better-Illustrator-or-Inkscape

 

Når den er ferdig lest tror jeg de fleste vil droppe kjøp av illustrator, gå inn på www.inkscape.org og trykke "download".

 

For privatmarkedet så er nok andre programmer foretrukket ja. 

 

Men siden jeg får hele adobe pakke inkludert Office etc. gjennom jobben så holder jeg meg nok til det. Er også disse programmene jeg kan best da det nettopp er disse jeg har lært meg :)

 

Så får andre bruke det DEM liker best. :)

Lenke til kommentar

For meg så er det viktig og legge litt jobb bak en logo. Den trenger så absolutt ikke å være avansert i det hele tatt, men man bør bruke tid på og designe en som gjenspeiler det du driver med. Kan være greit å ha et fargetema som går igjen over hele fjøla slik at folk legger merke til logoen og slik at du lettere vil bli "husket" etc.

 

Dette er ikke noe man bare "slenger sammen" for en billig penge. Vertfall ikke i mine øyne. 

 

Jeg legger merke til hver dag elendige logoer som jeg ser på firmabiler/bygninger etc. Her om dagen så jeg en firmabil med beskrivelsen "**** Budbiltransport AS på siden. Foran navnet så var det en stor gul sol... Hvor pokker fikk man den ideen og sette inn en sol liksom... ? 

 

Folk skal starte for seg selv og kjøper flotte firmabiler etc. men driter en lang en i hvordan logoen ser ut og eller markedsføring generelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...