Gå til innhold

LG lanserer nye ultrabrede skjermer som skal være verdens første i sitt slag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kan vi få ekstra høye skjermer for dokumenter eller surfing?

I dag har jeg snudd en av skjermene mine på høykant for å få 1200x1920 oppløsning.

 

Mange 16:9-skjermer kan snus til høykant og er da perfekte til koding / surfing. I en tidligere jobb hadde jeg 2x24" satt vanlig, en på hver side av en 22" i midten på høykant. Den i midten brukte jeg til koding, de på hver kant til Office samt å vise tabeller. Perfekt!

Lenke til kommentar

Til alt jobbrelatert er høye skjermer en fordel. Skal man lese tekst og skrive dokumenter etc er en stor 4:3 skjerm å foretrekke framfor voldsom bredde.

 

Sistnevnte blir til spill og film. Bør kunne lage et greit skille mellom disse to bruksområdene

 

Ja, forstår jo godt at ikke alle vil ha 4:3, men det hadde vært fint med mer enn i praksis ingen eksisterende produkter over 20 tommer med 4:3, bare noen få holder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til alt jobbrelatert er høye skjermer en fordel. Skal man lese tekst og skrive dokumenter etc er en stor 4:3 skjerm å foretrekke framfor voldsom bredde.

 

Sistnevnte blir til spill og film. Bør kunne lage et greit skille mellom disse to bruksområdene

 

Snevert syn på hva som er jobbrelatert du presenterer her. Kunne godt tenkt meg en eller to høye skjermer, men resterende skjermer må være brede.

 

Der man hovedsaklig jobber med tekst, er høye skjermer en fordel, men jeg utelukker ikke at mange av de som jobber med tekst kunne klart seg minst like bra med en stor ultrabred skjerm der man kan ha to sider oppe samtidig, og da ha det godt lesbart.

 

Tror store ultrabrede skjermer ofte vil kunne erstatte å ha to mindre skjermer for å få nok arbeidsflate, noe små ultrabrede ikke klarer på samme måten.

Lenke til kommentar

 

Når kan vi få ekstra høye skjermer for dokumenter eller surfing?

I dag har jeg snudd en av skjermene mine på høykant for å få 1200x1920 oppløsning.

Kjøp en skjerm med svivel, slik at den kan roteres 90 grader.

 

 

Første gang jeg roterte en skjerm 90° var i 2005, da ble det ikke solgt skjermer med svivel-mulighet...

 

Hvis man roterte CRT-skjermer måtte man avmagnetisere dem etter rotering, ellers ble fargene rare pga jordmagnetismen påvirket avbøyningen av elektronstrålene.

 

Vanlig TN-skjermer egner seg dårlig til rotering, mens IPS/PVA-skjermer har så god vertikal innsynsvinkel at det ikke er noe problem å rotere dem på høykant. Rotert TN skifter farger og lysstyrke når man flytter litt på hodet.

Lenke til kommentar

 

 

Når kan vi få ekstra høye skjermer for dokumenter eller surfing?

I dag har jeg snudd en av skjermene mine på høykant for å få 1200x1920 oppløsning.

Snu den 90 grader?

 

https://www.komplett.no/product/775713/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g2460pqu

 

Slik som denne ;) Du kan rotere selve skjermen

 

 

Det er sikkert en fin gamingskjerm, men med simpelt TN-panel vil jeg ikke anbefale å rotere den på høykant.

Har sett noen TN-skjermer på høykant på jobb, og det er ikke så kjekt hvis man vil se på bilder.

En annen ulempe er at den er smal (1080 punkter), selv foretrekker jeg minst 1200 punkter i bredden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når kan vi få ekstra høye skjermer for dokumenter eller surfing?

I dag har jeg snudd en av skjermene mine på høykant for å få 1200x1920 oppløsning.

Snu den 90 grader?

 

https://www.komplett.no/product/775713/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g2460pqu

 

Slik som denne ;) Du kan rotere selve skjermen

 

 

Det er sikkert en fin gamingskjerm, men med simpelt TN-panel vil jeg ikke anbefale å rotere den på høykant.

Har sett noen TN-skjermer på høykant på jobb, og det er ikke så kjekt hvis man vil se på bilder.

En annen ulempe er at den er smal (1080 punkter), selv foretrekker jeg minst 1200 punkter i bredden.

 

Plukket bare en random skjerm på komplett med bilde av rotasjon.

 

Har denne selv: https://www.komplett.no/product/890718/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-24-led-ultrasharp-p2416d?noredirect=true#

 

IPS, 24", 2560*1440 og roterbar - Bruker den ikke i rotert tilstand, men vurderer å kjøpe en til. Kjekt til programmering (spesielt innen automasjon med ladder"

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Til alt jobbrelatert er høye skjermer en fordel. Skal man lese tekst og skrive dokumenter etc er en stor 4:3 skjerm å foretrekke framfor voldsom bredde.

 

Sistnevnte blir til spill og film. Bør kunne lage et greit skille mellom disse to bruksområdene

 

Ser langt nedover sidene på min 27" 2560x1440, ikke noe problem å ha en hel pdf side oppe samtidig, evt 2 sider ved siden av hverandre. Trenger du mer en 1 hel side om gangen? Eller har du skriftstørrelse på 200%?

 

Ser ikke helt problemet, spesielt ikke når mange skjermer kan settes på høykant.

Lenke til kommentar

 

 

 

- Dette var en fin artikkel...

Jeg liker betegnelsen "Ultra-Bred" eller "Ultra-Wide".

Det jeg ikke liker er når alt i fra "21:9"-Aspect-Ratio og oppover blir kategorisert som "21:9".

 

Det er galt nok når produsentene benytter seg av rektangulære piksler for å kompansere for forskjellen mellom oppløsningens Aspect-Ratio og skjermens fysiske Aspect-Ratio.

Men når det er motsatt så blir det for dumt.

 

Stretch er galt nok, men squeezing... *Sukk*

 

Jeg fatter ikke hva det er som er så vanskelig med å faktisk lansere en skjerm der både oppløsningen og den fysiske skjermen har en og samme Aspect-Ratio?

 

Og det faktum at alt i dag skal absolutt være kurvet?

 

Jeg hadde skjønt openget med kurving om skjermen hadde vært enda bredere.

F.eks ved "Surround-Gaming", der skjerm-flatemålet er så bredt at man blir tilnærmet omringet.

Hence the name "Surround-Gaming".

 

Men ikke i dette tilfellet, da jeg ikke synes det blir riktig å kalle en slik skjerm som denne 38"-skjermen i artikkelen for "Surround-Gaming"-skjerm.

En Gaming-skjerm, ja, men altså ikke en "Surround-Gaming"-skjerm.

 

On a side note...

Jeg ser at noen her på tråden savner "4:3"-Apect-Ratio skjermer med høyere oppløsning.

Jeg må si meg nok så enig der ja, men selv så hadde jeg nok ikke takket nei til om dem hadde kommet med flere "1:1"-Aspect-Ratio skjermer med høyere oppløsning også.

 

Super-Square is Super-Rare...he he...

 

F.eks. "4096*4096"-skjerm eller "8192*8192"-skjerm hadde virkelig gjort susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...