Gå til innhold

Tolkning av parkingsskilt


Crossfire

Anbefalte innlegg

Se vedlagt tegning... plassen jeg peker på med ????, er det lov å parkere der for hvem som helst, når som helst, uten avgift? Jeg tenker at det første skiltet med mot avgift blir opphevet av nytt parkeringsregularende skilt. Men dette er kun noe jeg har hørt, jeg finner ikke den regelen noe sted. Kan noen oppklare dette? :) Gjerne med link til en forskrift/lov..

 

edit: Ifølge http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskilt gjelder P skiltet "fram til nærmeste vegkryss eller til nytt skilt 552 «Parkering», skilt 370 «Stans forbudt», skilt 372 «Parkering forbudt» eller til skilt 376 «Parkeringssone»." Så skulle tro jeg har rett her..

post-4537-0-65403300-1473074569_thumb.png

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært mer naturlig å tolke det som at "Kun med spesiell tillatelse" gjelder alle plasser til høyre for skiltet frem til neste skilt?

 

Edit; Men ser pilen under antagelig paker tilbake på første skilt? hm, isåfall burde det kanskje vært piler på begge, de skal vel utgjøre ett avgrenset område. Men hvordan jussen blir er muligens litt interressant ja.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg har sett parkeringsplass/ område med et par reserverte plasser og jeg har alltid forstått det slik at avgiften gjelder i hele parkeringsområdet og at de reserverte plassene ikke "nullstiller" betalingsskiltet. Artig nøtt det der :)

 

 

Pilen gjelder jo normalt frem til skiltet i kjøreretningen.

 

Men som det sies over; skiltete spesialplasser opphever jo normalt ikke et 'avgiftsområde'...

Hvis det hadde vært en sone/plass så hadde jeg vært enig med at spesialplassene ikke nullstiller noe. Men det er ingen skilt som indikerer at stedet er et område/sone. Det er en vanlig enveiskjørt vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...