Gå til innhold

iPhone 7-tråden


PongPing

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker om jeg skal kjøpe iphone 7, eller om jeg skal vente til neste år. Hva tenker dere som allerede har den? Er det store forskjell fra iPhone 6s, er den verdt oppgraderingen?

Nei. Det er ikke store oppgraderingen fra 6s til 7.

Om du er fornøyd med den du har, tror jeg heller du bør stille seg ett viktigere spørsmål:

Trenger jeg ny telefon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke føler behovet for å oppgradere nå så ville jeg ventet. Alle rykter tilsier jo at neste år, som vil være iPhone sitt 10års jubileum skal være en nokså så stor designforandring og det ryktes jo om en hel del forandringer som fullstendig re-design, fingeravtrykkleser integrert i skjermen, OLED, trådløs lading og mye mer. Nå skal man ta disse ryktene med et par kilo salt, men har du iPhone 6 eller 6S per i dag så vil du nok føle en langt større overgang til neste års modell enn hva du vil gjøre med en overgang til iPhone 7 nå.

 

Når det er sagt så er jo annenhåndsverdien på en iPhone så vanvittig høy, at man ofte må ta det med i betraktningen hva gjelder budsjett og pris. Min erfaring er at annenhåndsverdien faller ganske så mye så fort en modell går over til å være 3. Generasjoner gammel. Så når iPhone 8 kommer (vi hopper trolig rett ifra 7 til 8 ifølge ryktene) så vil annenhåndsverdien på en iPhone 6 / 6 Plus falle ganske så mye at sånn rent økonomisk om du selger din gamle modell så kan det fort være bedre å heller oppgradere nå om du er på iPhone 6 / 6 Plus på grunn av det ekstra fallet i annenhåndsverdien.

Lenke til kommentar

 

Jeg er så usikker om jeg skal kjøpe iphone 7, eller om jeg skal vente til neste år. Hva tenker dere som allerede har den? Er det store forskjell fra iPhone 6s, er den verdt oppgraderingen?

Nei. Det er ikke store oppgraderingen fra 6s til 7.

Om du er fornøyd med den du har, tror jeg heller du bør stille seg ett viktigere spørsmål:

Trenger jeg ny telefon?

Jeg vil påstå jeg ikke trenger ny telefon ? Men jeg har per idag ikke iphone i det hele tatt, men jeg har hatt iphone 6s. Jeg klarte å knuse den, solgte erstaningsenheten. Min tanke er om jeg skal lage meg typisk "småspar" når man drar korte,ha denne telefonen til neste lansering og kjøpe neste iphone og apple watch som "belønning" ?. Tenker nok det blir store oppgraderinger neste år, derfor kommer jeg nok garanterttil å kjøpe neste år.

 

Jeg er litt paranoid når det kommer til videresalg av telefoner, leser for mye på nettet at de som kjøper finner allslags innpå dem(vet jo det i grunn bare er til å slette). Får vurdere det litt, savner forall del iphone. Men jeg vet med meg selv at neste år kommer jeg uansett til å kjøpe ?

Lenke til kommentar

Om du ikke føler behovet for å oppgradere nå så ville jeg ventet. Alle rykter tilsier jo at neste år, som vil være iPhone sitt 10års jubileum skal være en nokså så stor designforandring og det ryktes jo om en hel del forandringer som fullstendig re-design, fingeravtrykkleser integrert i skjermen, OLED, trådløs lading og mye mer. Nå skal man ta disse ryktene med et par kilo salt, men har du iPhone 6 eller 6S per i dag så vil du nok føle en langt større overgang til neste års modell enn hva du vil gjøre med en overgang til iPhone 7 nå.

 

Når det er sagt så er jo annenhåndsverdien på en iPhone så vanvittig høy, at man ofte må ta det med i betraktningen hva gjelder budsjett og pris. Min erfaring er at annenhåndsverdien faller ganske så mye så fort en modell går over til å være 3. Generasjoner gammel. Så når iPhone 8 kommer (vi hopper trolig rett ifra 7 til 8 ifølge ryktene) så vil annenhåndsverdien på en iPhone 6 / 6 Plus falle ganske så mye at sånn rent økonomisk om du selger din gamle modell så kan det fort være bedre å heller oppgradere nå om du er på iPhone 6 / 6 Plus på grunn av det ekstra fallet i annenhåndsverdien.

Passer vell forsåvidt som svar til deg ogaå det jeg skrev over, klarte ikke å sitere begge.

 

Takk for svar ?

Lenke til kommentar

Har aldri hatt behov for mer enn 16GB. til mitt bruk. Bilder lagrer man jo i skyen og Spotify streamer man jo så ytterligere musikk behøver jeg ikke på telefonen. Videoer blir også lagret i skyen.

 

Så for min del så ser jeg ikke poenget med så voldsomt mye lagringplass. De få gangene jeg har behov for å gjøre musikk offline så gjør jeg jo det med kun et utvalg sanger og det har man plass til uansett.

 

Så sant man i tillegg ikke samler på apper, så klarer man seg også med 16GB uten problemer.

 

Streamer man Spotify mens man sitter på fly eller er på reise i utlandet uten wifi da? ;) 

Lenke til kommentar

At Apple i 2016 i det heletatt lager 16GB er for meg helt ubegripelig.

 

Vil egentlig fraråde folk å kjøpe så lite lagring.

Apper, apper med offline synkronisering, bilder, filming, system oppdateringer. Disse 16 GB forsvinner fort.

 

 

Alle aktuelle Appleprodukter starter nå på 32GB, eneste unntaket er iPhone SE.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Kjøper en ny iphone(siste utgave) så vil nå denne være meget bra i minst 3år.nettop bytta ut min 4år gammle iphone. Har også en ipad 1 som er i bruk.dog til enkel bruk. Ikke alt den virker med lenger.

Verre i android verden,der det meste er bruk og kast...

De som kjøper ny iphone hvert år, har enten for mye penger eller vet ikke bedre...

Lenke til kommentar

Jeg er så usikker om jeg skal kjøpe iphone 7, eller om jeg skal vente til neste år. Hva tenker dere som allerede har den? Er det store forskjell fra iPhone 6s, er den verdt oppgraderingen?

Tror det blir veldig opp til hva en selv ønsker å prioritere. Jeg oppgraderte fra 6s til 7 på grunn av det forbedrede kameraet og at den er vanntett. Helt ærlig så har jeg flere ganger tatt meg selv i å savne 6s på grunn av den fysiske hjemknappen. Når jeg er ute på tur og er skikkelig kald på fingrene så er den nye hjemknappen til tider vanskelig å låse opp. Samtidig er det gjerne på de samme turene at jeg er super fornøyd med at telefonen tåler litt fukt.

 

Alt i alt, har du en iPhone 6s så vet du hva du får i 7ern. En knallbra telefon med litt bedre kamera, en kjappere prosessor, overraskende god batteritid og ikke minst vanntetthet. Det spørs bare om du vil bruke penger på oppgraderingen :)

Lenke til kommentar

Kjøper en ny iphone(siste utgave) så vil nå denne være meget bra i minst 3år.nettop bytta ut min 4år gammle iphone. Har også en ipad 1 som er i bruk.dog til enkel bruk. Ikke alt den virker med lenger.

Verre i android verden,der det meste er bruk og kast...

De som kjøper ny iphone hvert år, har enten for mye penger eller vet ikke bedre...

Jeg kjøper vel en telefon sånn ca. en gang i året. Ikkr for at jeg MÅ, men for at jeg har lyst på noe nytt. For mye penger? Vil ikke si det. Kommer vel bare ann på hvordan man prioriterer.

 

Dog har jeg nå konvertert til Android (Galaxy S6 Edge) og jeg angrer ikke et sekund. Jeg ble bare så møkk lei den synkroniseringsløsningen til apple samt hjemskjermen som ikke var konfigurerbar overhodet. Jeg liker også og personligjøre telefonen litt og der kommer iPhone til kort. Men ellers så hadde jeg ikke noe problem med iPhone. Det har jeg egentlig ikke hatt med noen telefoner, bortsett fra første generasjons android. 

 

Jeg synes heller ikke iPhone 7 har imponert meg. Jeg forventet at dem skulle gi Galaxy S7 et kraftig rævspark denne gangen, men det de klarte og komme med var en så og si identisk telefon med 6'ern med tanke på utseende. Boring.

Lenke til kommentar

Da har jeg sittet i 24 timer min iPhone 7 svart matt, endte opp med 256GB rett og slett fordi at min forhåndsbestilling som var på 128GB ble jo erstattet med 256GB.

 

Jeg har i siste 5 årene hatt Samsung og Sonyprodukter, så overgangen er "stor".

 

Hatt ett par iPads ved siden av, så heldigvis allerede blitt vandt til økosystemet til Apple.

 

Savner umiddelbart hjemknappen for en-håndssurfing osv.

Liker ikke Apple sin løsning på dette men å prøve å dra skjermen tilbake, eller dobbeltappe på hjemknappen for å få senket hele skjermen slik at jeg når med tommelen. Men dette må man jo sikkert bare bli vandt til.

 

Batterikapasiteten må jeg vente litt med å uttale meg om da jeg må vel få testet den noen dager for å kunne si noe om dette. Men den virker dessverre ikke bra. Batterikapasitet er noe av det som er viktigst for meg, så kanskje en Galaxy S7 er bedre da?

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Kjøper en ny iphone(siste utgave) så vil nå denne være meget bra i minst 3år.nettop bytta ut min 4år gammle iphone. Har også en ipad 1 som er i bruk.dog til enkel bruk. Ikke alt den virker med lenger.

Verre i android verden,der det meste er bruk og kast...

De som kjøper ny iphone hvert år, har enten for mye penger eller vet ikke bedre...

 

Jeg kjøper vel en telefon sånn ca. en gang i året. Ikkr for at jeg MÅ, men for at jeg har lyst på noe nytt. For mye penger? Vil ikke si det. Kommer vel bare ann på hvordan man prioriterer.

 

Dog har jeg nå konvertert til Android (Galaxy S6 Edge) og jeg angrer ikke et sekund. Jeg ble bare så møkk lei den synkroniseringsløsningen til apple samt hjemskjermen som ikke var konfigurerbar overhodet. Jeg liker også og personligjøre telefonen litt og der kommer iPhone til kort. Men ellers så hadde jeg ikke noe problem med iPhone. Det har jeg egentlig ikke hatt med noen telefoner, bortsett fra første generasjons android.

 

Jeg synes heller ikke iPhone 7 har imponert meg. Jeg forventet at dem skulle gi Galaxy S7 et kraftig rævspark denne gangen, men det de klarte og komme med var en så og si identisk telefon med 6'ern med tanke på utseende. Boring.

Har selv gått over til androidmobil.

Men bruker fortsatt ipad ,apple tv og min gammle iphone brukes som ipod.så jeg bruker begge deler. Bruker google istedenfor icloud.

Når vi snakker om syncronisering, jeg får ikke til og flytte over rippede cder lenger via itunes. Ligger på pc med win10 og nyeste itunes.har apple endret noe her? Finner liksom ikke igjen det jeg trykket på før.

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

 

At Apple i 2016 i det heletatt lager 16GB er for meg helt ubegripelig.

 

Vil egentlig fraråde folk å kjøpe så lite lagring.

Apper, apper med offline synkronisering, bilder, filming, system oppdateringer. Disse 16 GB forsvinner fort.

 

 

Alle aktuelle Appleprodukter starter nå på 32GB, eneste unntaket er iPhone SE.

 

 

Du har jo selvsagt rett. Men 32GB er i min verden også veldig lite.

iPhone 7 Plus med så høy oppløsning på bilder og video.

Lenke til kommentar

Kjøper en ny iphone(siste utgave) så vil nå denne være meget bra i minst 3år.nettop bytta ut min 4år gammle iphone. Har også en ipad 1 som er i bruk.dog til enkel bruk. Ikke alt den virker med lenger.

Verre i android verden,der det meste er bruk og kast...

De som kjøper ny iphone hvert år, har enten for mye penger eller vet ikke bedre...

 

 

Tror du skal slutte å fable så mye om andre folk sin økonomi. Hvordan man håndterer og prioriterer penger og økonomi er subjektivt, det ikke nødvendigvis sånn at man må bade i penger for å ha råd til å bytte ut en mobiltelefon årlig. Kommentaren om at folk rett og slett ikke vet bedre blir bare fjåsete.

 

Det er jo rart at du som snakker så høyt om økonomi her tilsynelatende ikke forsøker å sette deg inn i økonomien som er rundt Appleprodukter på grunn av høy annenhåndsverdi. Du påstår at en iPhone holder fint i tre år, og det er jeg forsåvidt helt enig i. Men det er ikke nødvendigvis noe mer økonomisk å kjøpe ny telefon hver tredje år sammenlignet med hvert år.

 

 

En tre år gammel telefon nå ville jo ha vært en iPhone 5S, om vi tar utgangspunkt i "mellommodellen"  altså en iPhone 5S 32GB så kostet den 6'690 kr, og dette var før kronekursen stupte og økte prisene med 20-25%. Denne ser du ut til å kunne selge for ca 2'000kr i dag, om du har klart å holde den relativt plettfri i disse tre årene. Hvis ikke så er nok annenhåndsverdien såpass lav at den ikke lenger er relevant.

 

 

En ny iPhone 7 128GB vil koste deg 8'490 kr. Det er et mellomlegg på 6'490 kr mellom din gamle iPhone 5S 32GB og nye iPhone 7 128GB om du har klart å holde din iPhone 5S ved like i disse tre årene.

 

 

Om du hadde byttet telefon hvert år så blir regnestykket noe mer komplisert. iPhone 6 hadde tilsvarende pris som iPhone 5S, så mellommodellen som da innehadde 64GB lagring kostet 6'690 kr ved lansering, samme som iPhone 5S 32GB gjorde ved lansering. Bruktprisene for iPhone 5S 32GB ved lansering av iPhone 6 lå på ca 4'500 kr. Du betalte altså en mellomlegg på 2'200 kr for å gå ifra iPhone 5S 32GB til iPhone 6 64GB.

 

 

Året etter så kommer iPhone 6S, så da er det jo ny runde med kjøp av ny og salg av gammel. Her har jo kronekursen falt, så prisene har økt med 20-25%. Dette påvirker jo ikke deg allverden, for dette har samtidig gjort at annenhåndsverdien på iPhone 6 har økt i samme periode. iPhone 6S 64GB kostet 8'490 kr. På grunn av kronekursen så fikk man samtidig solgt sin gamle iPhone 6 for temmelig absurde summer på Finn, så du fikk fort 6'000 kr for en iPhone 6 64GB. Et mellomlegg på 2'500 kr.

 

 

Også har vi jo lanseringen av iPhone 7 nå. Prisen på iPhone 7 128GB ligger på 8'490 kr, samme prisen som iPhone 6S 64GB gjorde når den ble lansert. En iPhone 6S 64GB går for ca 5'000 kr på Finn per nå, gikk for ca 6'000 kr rett ved iPhone 7 lanseringen. Du har da altså et mellomlegg på 2'500 - 3'500 kr.

 

 

Totalt over denne perioden så har du betalt et mellomlegg på totalt 7'200 - 8'200 kr.

 

 

Setter du dette opp imot at det kostet deg 6'500 - 8'500 kr å gå ifra iPhone 5S 32GB til iPhone 7 128GB avhengig av tilstanden på din iPhone 5S og hvorvidt du faktisk kan få solgt den så ser du jo at det å bytte hvert år slettes ikke er noe voldsomt dyrere enn det å bytte hvert tredje år, nettopp på grunn av den høye annenhåndsverdien på Appleprodukter.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...