Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Skyrim er flott, Oblivion er bra, men Morrowind er som å komme hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

The Elder Scrolls III: Morrowind er kanskje det viktigste og mest unike rollespillet i nyere tid.

 

For en utrolig historieløs påstand. Og dette blir publisert av landets største spillside? Morrowind, spillet som var starten på -døden- for hele rollespillsjangeren. En død som vi så vidt har våknet opp av de siste årene takket være Kickstarter, indieutviklere og digital distribusjon?

 

Rett før og rett etter Morrowind døde absolutt alle de store rollespillutviklerne. Sir-Tech, New World Computing, Troika, Black Isle. Alle hadde de sine svanesang-prosjekter i denne perioden, fordi det var ikke rollespillelementene i Morrowind som massene ville ha, i en ny spillverden som ble mer og mer kommersialisert. Du liker jo ikke rollespillelementene selv engang, skriver du i teksten. (Pinlig kommentar om Deus Ex og System Shock 2 forøvrig). Det var den store, åpne verdenen du ville ha, og du ville at spillet skulle være lett og enkelt å forstå. Du ville være best i alt. Bioware var den eneste rollespillutvikleren som klarte å overleve, fordi de også gikk over til å følge Bethesdas kommende formel. De sluttet å lage rollespill. Obsidian, som ble startet i denne perioden klarte utrolig nok å hangle seg helt opp til våre dager med å lage rollespill, men tror ikke de sender en takk til Morrowind akkurat.

 

Bethesda innså selv etter Morrowind, at for å ta over verden, så måtte de kvitte seg med alle rollespillelementene. Disse stod i veien for den nye hverdagen skapt av nye pengesterke markedskrefter og konsollpublikumet. Det var viktig at de gjorde spilleren til en gud som kunne rulle rundt med ansiktet på gamepad'en og fremdeles gjøre det sylskarpt. Kutte ned på muligheter både i spillmekanikk og hvordan man løser oppgaver i verdenen for å unngå frustrasjon og eliminere risikoen for at spillerne gjorde eller valgte noe feil.

 

Det eneste Bethesda har undervurdert litt, og som er grunnen til at Morrowind også er populær blant de som elsker de nyeste innslagene i serien tror jeg er quest design. Mulig noen også innser at verdenen gir mening i Morrowind i motsetning til Oblivion og Skyrim. Jeg fatter i alle fall ikke hvorfor du synes historien i Morrowind er så bra, for den er jo totalt uinteressant. Har ikke på følelsen av at det er en generell oppfatning at det er derfor Morrowind er et bra spill, men såklart, om man sammenligner med de to neste spillene i serien, så....

 

 

Ville kanskje ikke si det like kvast, men tror du er inne på noe. Morrowind er helt klart viktig historisk sett, rett og slett ved at det var så bra. Men det var helt klar en av de siste store rpg'ene av den gamle skolen. Morrowind påvirket bare fremtidige spill gjennom å vise hva som måtte bort for å appellere til et bredere publikum, ikke gjennom å være nyskapende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Yes!

Hundre prosent enig, og jeg syns synd på dem som gikk glipp av Morrowind. jeg kom over det ved en tilfeldighet, og det gikk fint an å spille det på den tiden.

Helt episk og magisk stemning, veldig engasjerende og man ble helt fanget i spillet.

 

Har aldri opplevd noe så ekte siden, og jeg syns det er kult at det blir skrevet artikler hvor akkurat dette er nevnt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er et spill de kunne ha fikset opp. Gi det dagens grafikk og full samplet tale

 

I stedet tok de skyrim. Med marginalt bedre grafikk og ekstrapakkene og de vil ha full pris for det.

 

Det stemmer jo ikke. Har du kjøpt det på PC er det gratis nedlastning. Har du DERIMOT kjøpt det på konsoll......må du pent betale ;)

Lenke til kommentar

 

Her er et spill de kunne ha fikset opp. Gi det dagens grafikk og full samplet tale

 

I stedet tok de skyrim. Med marginalt bedre grafikk og ekstrapakkene og de vil ha full pris for det.

 

Det stemmer jo ikke. Har du kjøpt det på PC er det gratis nedlastning. Har du DERIMOT kjøpt det på konsoll......må du pent betale ;)

Hadde pc på den tiden men ikke nå lengre. Dessuten druknet jeg i all teksten. Jeg sliter når det blir så mye tekst.

 

Men del blir kjøp av pc igjen siden jeg er lei av apple men jeg vet ikke når. Amd kommer vel med nye prosessorer snart. Hvis det er laget en mod med tale så skal jeg prøve det igjen

Lenke til kommentar

Her er et spill de kunne ha fikset opp. Gi det dagens grafikk og full samplet tale

 

I stedet tok de skyrim. Med marginalt bedre grafikk og ekstrapakkene og de vil ha full pris for det.

 

Hvordan kunne du lagd full tale i Morrowind?

Alle kan si alt om et emne så lenge de vet svaret. Senere spill har redusert dette mer og mer frem til skrekkeksempelet fallout 4

 

GI det bedre grafikk, oppdater kamp og sniking til skyrim standard eller bedre.

Behold dialog og magi systemet med untak av UI og bugfix.

Lenke til kommentar

Jeg spilte Arena og Daggerfall på min brors pc når jeg var liten og når jeg fikk min egen spilte jeg Morrowind på min egen.

Morrowind er det spillet jeg har spilt mest av alle spill gjennom alle tider, jeg hadde venner på besøk som tok med pc'n sin til mitt hjem hvor vi satt i timesvis, uke etter uke og spilte kun Morrowind.

 

Det jeg likte mest med Morrowind i forhold til Oblivion og Skyrim var at jeg måtte finne ut hvor questen var uten hjelp fra en pil indikator som bare veiledet meg til objektivet. Man kan si at man kan slå av den funksjonen i Skyrim for å oppnå det samme, men det blir ikke det samme når questene ikke er bygd rundt det som det var i Morrowind. Det er essensielt det som er forskjellen på spill før og nå. Denne forenklingen som folk ikke kan være foruten. Hvis spillere og utviklere bare gadd å bruke litt av tiden sin til å vri hodet litt mer så hadde mye vært gjort tror jeg. Utviklere tror gjennom statistikk hva som er bra og ikke bra, Gullkornene kommer når man tenker utenom boksen av hva som er unormalt blir en normal som andre følger etter. Og forskjellen på et godt spillselskap og et dårlig et er når de vet normalen og velger noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morrowind var spelet som introduserte meg for denne typen åpen verd-rollespel, og vil alltid ha ein nostalgisk verdi for meg. Her var ei spennande verd som eg stod fritt til å utforske som eg ville, med masse innhald og eit rikt bakgrunnsmateriale. Til trass dei tekniske problema eg hadde med å køyre spelet, med stadige kræsj til skrivebord, brukte eg mange kveldar og netter i denne verda, og fullførte både hovudoppdraget og mesteparten av sideoppdraga. Men spelet hadde òg store svakheiter utanom det tekniske, t.d. papirtynne NPCar som fungerte som hypertekst-terminalar, balanseproblem mellom klassene, og etterkvart ei kjensle av kunstigheit som gjorde at verda såg meir og meir ut som ei kulisse som eksisterte kun for spelaren sin del. Eg forlot derfor Morrowind med blanda kjensler, på den eine sida eit ønske om meir, på den andre sida eit ønske om noko betre.

 

Lenge trudde eg Oblivion skulle bli dette spelet, men det vart i staden spelet som lærte meg å ikkje stole på hype og omtalar, samt at eg og Bethesda har forskjellige prioritetar når det gjeld rollespel. Eg skal ikkje gå i detalj på alle tinga eg meiner var mekanisk feil i Oblivion, det har eg gjort altfor mange gongar før, men eg vil nemne det eg meiner er hovudproblemet med alle rollespela deira for min del: truverdigheit og konsistens i spelverda. Bethesda lagar store og imponerande spelverder, men dei klarar ikkje å fylle dei med innhald som får verda til å sjå levande og truverdig ut. Sjølv om det er ein bagatell i seg sjølv, synest eg den berømte "arrow in the knee"-kommentaren frå vaktene i Skyrim illustrerar denne manglande evna. Her ga dei samtlige vakter den samme superspesifikke bakgrunnshistoria. Dersom dei hadde gitt dei berre generelle kommentarar som "We protect the city" eller "Stay out of trouble, citizen", ville eg ikkje ha tenkt noko meir over vaktene, og dei hadde fungert som ein truverdig nok del av spelverda. Men i staden prøvde dei å vere interessante, utan å oppnå noko anna enn å gjere det heilt klart at dette ikkje eigentleg er vakter, men kopiar av ein karaktermodell som dei har limt inn N gongar i denne verda og tildelt samme liste med tilfeldige tekstlinjer.

 

For meg oppdaga eg heldigvis det spelet eg ønska meg etter Morrowind ei stund før Oblivion kom ut. Det heitte Gothic 2, og introduserte meg for ein fantastisk serie med rollespel. Dei blir nok aldri like anerkjente og populære som TES-serien, men det er greit. Gothic-spela (alle tre) leverte det eg ville ha: spennande utforsking og utfordringar i ei spelverd som ser ut til å eksistere som noko meir enn ei kulisse for spelaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her er et spill de kunne ha fikset opp. Gi det dagens grafikk og full samplet tale

 

I stedet tok de skyrim. Med marginalt bedre grafikk og ekstrapakkene og de vil ha full pris for det.

 

Hvordan kunne du lagd full tale i Morrowind?

Alle kan si alt om et emne så lenge de vet svaret. Senere spill har redusert dette mer og mer frem til skrekkeksempelet fallout 4

 

GI det bedre grafikk, oppdater kamp og sniking til skyrim standard eller bedre.

Behold dialog og magi systemet med untak av UI og bugfix.

Da er spillet fremdeles uaktuelt for meg

Lenke til kommentar

Jeg likte Daggerfall mye bedre enn Morrowind. Daggerfall spilte vi omtrent ihjel. Jeg husker når vi kjøpte oss hus i byene og fantaserte om hvordan dette vill blitt om det hadde vært multiplayer eller kanskje til og med online (Dette var var før vi fikk Ultima Online og oppdaget hvilket helvete andre spillere kan være) :)

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...