Gå til innhold

SNIKTITT: Slik er Philips' nye OLED-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ute etter en framtidig 55" Oled kun til spill bruk i tillegg til 65" G6. HDR på game mode med lav input lag er hva jeg vil se etter. Ikke mange 2016 tvr med HDR på Game mode. Hd tv test har en ny review om G6 Oled der de målte game mode til 35ms og HDR til 50ms som er i grense land for min del for merkbar lag i HDR med spill. Om phillips eller Loewe har god HDR gaming lag så er jeg intresert.

Lenke til kommentar

Ute etter en framtidig 55" Oled kun til spill bruk i tillegg til 65" G6. HDR på game mode med lav input lag er hva jeg vil se etter. Ikke mange 2016 tvr med HDR på Game mode. Hd tv test har en ny review om G6 Oled der de målte game mode til 35ms og HDR til 50ms som er i grense land for min del for merkbar lag i HDR med spill. Om phillips eller Loewe har god HDR gaming lag så er jeg intresert.

 

Finnes det spill som sender HDR10 eller Dolby Vision signaler? Man får jo ikke utnyttet HDR i TVene uten dette. Selv om spill er merket med HDR, så er ikke det det samme som UHD BD sin HDR.

Lenke til kommentar

Ute etter en framtidig 55" Oled kun til spill bruk i tillegg til 65" G6. HDR på game mode med lav input lag er hva jeg vil se etter. Ikke mange 2016 tvr med HDR på Game mode. Hd tv test har en ny review om G6 Oled der de målte game mode til 35ms og HDR til 50ms som er i grense land for min del for merkbar lag i HDR med spill. Om phillips eller Loewe har god HDR gaming lag så er jeg intresert.

Da må i alle fall Philips ha gjort noe radikalt med TV-ene sine. De hadde en horribel input lag til og med på game mode i fjor.
Lenke til kommentar

er det innbrenning på OLED? trodde det var noe som var på plasmeskjermer

Etter hva jeg har lest er problemet med innbrenning på OLED knyttet til levetiden på panelene. Ved bruk degraderes panelene, de blå sub-pixlene er/har vært ekstra utsatt for dette. Dersom det over tid vises et bilde med stor nok kontrast til at deler av skjermen degraderes mer enn resten av skjermen får du innbrenning. Det finnes funksjoner som skal fjerne dette, men det går ut på å vise støy over tid som degraderer panelet videre og jevner ut forskjellene.

 

Jeg vet ikke hvor stort problem det er i praksis eller hvor mange timer med normal bruk det tar før panelene taper seg merkbart, men det er helt klart en svakhet med OLED ift. LCD.

 

http://televisions.reviewed.com/features/what-to-know-about-oled-screen-burn-in-problems-causes-image-retention

http://allaboutwindowsphone.com/features/item/20372_Do_AMOLED_phone_screens_degrad.php

Endret av Thalidomide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Tven jeg har nå er en philips med ambilight, tenkte å prøve det, var skeptisk.

men nå kan jeg ikke tenke med en TV uten, litt dumt for nå kan jeg bare kjøpe philips tver ...

Lenke til kommentar

Lg Oled panel på phillipsen med bare 500nits

Bare? TVen består UHD-alliansens Ultra HD Premium krav. Som er en av to:

 

Enten:

Mer enn 1000 nits med 0,05 nits sortnivå.

eller:

Mer enn 540 nits med 0,0005 nits sortnivå.

 

 

Det er altså lavere krav til maks brightness på skjermer som er av typen Oled fordi sort virkelig er helt sort, så variasjonen fra mørkest til lysest er like lang.

 

Denne TVen til Philips oppfyller Ultra HD Premium-kravet, som betyr at panelet er mer enn 540 nits. Og når vi snakker Oled er det ikke "bare".

Lenke til kommentar

Innbrenning på moderne TVer er vel en teoretisk problemstilling? Jeg har to ulike Samsung LCD-LED til spill og TV-titting. Den eldste er fra 2007 (mener jeg å huske) og den er fremdeles ikke ødelagt av innbrenning. 

 

For øvrig er vel sortnivå ikke et aktuelt tema lenger det heller når vi snakker om OLED. Er ikke poenget der at sort er av (altså at det ikke er noe lys der)?

Lenke til kommentar

Dette blir nok arvtageren til min 65PUS9809. Synd den ikke er i 65" i Europa og at 3D ikke støttes da LG virkelig har levert varene med 3D på sine OLED.

 

LG 55"E6 ligger jo nå ute til samme pris, med 3D, Dolby Vision, og høyere peak brightness.

 

LG G6 rapporteres jo kapabel til 600-800 nits peak, så spørs jo om ikke Philips har moderert seg noe på den fronten. Den kinesiske 65" av samme modell oppga 1000 cd/m2, noe som nå forøvrig er borte i fra informasjonsheftet, og den har 3D samt 2 fjernkontroller ala LG web os.

 

Philips har jo valgt HDR10 på sine øvrige modeller, men det er jo ingen konkret informasjon på hvilke HDR standarder som er inkludert i 901 så vidt jeg har sett. Antar ut i fra prisnivå at det ikke er Dolby Vision i denne omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innbrenning på moderne TVer er vel en teoretisk problemstilling? Jeg har to ulike Samsung LCD-LED til spill og TV-titting. Den eldste er fra 2007 (mener jeg å huske) og den er fremdeles ikke ødelagt av innbrenning. 

 

For øvrig er vel sortnivå ikke et aktuelt tema lenger det heller når vi snakker om OLED. Er ikke poenget der at sort er av (altså at det ikke er noe lys der)?

LCD har ikke problemer med innbrenning eller paneler som degraderes over tid. Det er en problemstilling for OLED, men igjen er jeg usikker på hvor stort problem det er i praksis. Godt mulig at det er helt ubetydelig for folk flest.

Lenke til kommentar

 

Ute etter en framtidig 55" Oled kun til spill bruk i tillegg til 65" G6. HDR på game mode med lav input lag er hva jeg vil se etter. Ikke mange 2016 tvr med HDR på Game mode. Hd tv test har en ny review om G6 Oled der de målte game mode til 35ms og HDR til 50ms som er i grense land for min del for merkbar lag i HDR med spill. Om phillips eller Loewe har god HDR gaming lag så er jeg intresert.

 

 

Finnes det spill som sender HDR10 eller Dolby Vision signaler? Man får jo ikke utnyttet HDR i TVene uten dette. Selv om spill er merket med HDR, så er ikke det det samme som UHD BD sin HDR.

Xbox one S er den første med HDR på en håndfull med spill i høst.

Lenke til kommentar

 

Lg Oled panel på phillipsen med bare 500nits

 

Bare? TVen består UHD-alliansens Ultra HD Premium krav. Som er en av to:

Enten:

Mer enn 1000 nits med 0,05 nits sortnivå.

eller:

Mer enn 540 nits med 0,0005 nits sortnivå.

Det er altså lavere krav til maks brightness på skjermer som er av typen Oled fordi sort virkelig er helt sort, så variasjonen fra mørkest til lysest er like lang.

Denne TVen til Philips oppfyller Ultra HD Premium-kravet, som betyr at panelet er mer enn 540 nits. Og når vi snakker Oled er det ikke "bare".

Ser bra ut HDR på 2016 Oled mot 2015 950 som har 340 nits og ser elendig ut med HDR.

Lenke til kommentar

http://www.trustedreviews.com/philips-55pos901f-oled-tv-review

700 nits peak hevdes det her. Tvn får i hvert fall gode skussmål på Philips sin bildebehandling basert på inntrykk fra messen.

Verdt å ta en titt her for mer detaljer.

https://www.avforums.com/article/first-look-philips-901f-ultra-hd-4k-oled-tv-review.12915

700 peak brightness er full brightness uten noen detaljer. Kalibret med er den nok på 600 med lyse detaljer intakt.

Veldig viktig å følge den nye PQ curven på HDR 10 for lyse detaljer med kalibrering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...