Gå til innhold

Temaer du blir helt oppslukt av!


belte90

Anbefalte innlegg

Hei,

 

visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne tråden, men endte opp her.

 

Noe av det beste jeg vet, er å komme over temaer som gjør at jeg kan sitte i timesvis og lese artikkel opp og artikkel ned, fordi det er sykt spennende! Det kan være alt fra temaer om kjærlighet og sex til artikler om verdensrommet.

 

Dessverre er det sjeldent jeg kommer over sånne altoppslukende temaer. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har forslag til temaer, artikler eller andre ting som har fått dere til å bli sittende og nistirre på skjermen?

 

Synes spesielt det er spennende med ting som normalt ikke snakkes høyt om - tabuemner.

 

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det helt på samme måte, finner 3-4 ganger i året temaer jeg bare MÅ vite alt om og bruker gjerne 2-3 måneder på å lese/se alt av materiale jeg kan finne om det. 

Typisk ting jeg har sett på i det siste:

 

- Mekaniske urverk og hvordan disse lages

- Hvordan atombomber fungerer

- Oldtidens matematiske gjennombrudd.

- Sonar fra hvordan det startet til hvor det er i dag. 

- Gamle teknikker for våpensmeder

- Hvordan oljereservoarer tappes effektivt.

- Fysikken bak helikopter og hvordan et menneske klarer å kontrollere et helikopter.

 

the list goes on...dama mi synes jeg er sprø, jeg synes bare jeg er en naturlig nysgjerrig person. Hvis man ikke er nysgjerrig på hvordan verden fungerer er man bare en klatt som ser på kardashians spør du meg.



Anonymous poster hash: ac82f...38e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har det helt på samme måte, finner 3-4 ganger i året temaer jeg bare MÅ vite alt om og bruker gjerne 2-3 måneder på å lese/se alt av materiale jeg kan finne om det. 

Typisk ting jeg har sett på i det siste:

 

- Mekaniske urverk og hvordan disse lages

- Hvordan atombomber fungerer

- Oldtidens matematiske gjennombrudd.

- Sonar fra hvordan det startet til hvor det er i dag. 

- Gamle teknikker for våpensmeder

- Hvordan oljereservoarer tappes effektivt.

- Fysikken bak helikopter og hvordan et menneske klarer å kontrollere et helikopter.

 

the list goes on...dama mi synes jeg er sprø, jeg synes bare jeg er en naturlig nysgjerrig person. Hvis man ikke er nysgjerrig på hvordan verden fungerer er man bare en klatt som ser på kardashians spør du meg.

 

Anonymous poster hash: ac82f...38e

 

 

Åj, her var det mange interessante temaer! Kanskje litt høyere nivå på disse temaene enn hva jeg vanligvis ville klikket meg inn på, men absolutt et par av de jeg skal sjekke ut :) Takk!

Lenke til kommentar

Små idiotiske ting som kilometerstand på bilene våre i forhold til forsikring.

 

Ender opp med å lage excel-ark hvor jeg jevnlig legger inn kilometerstand, for å få opp en graf og prediksjon frem i tid for å se at faktisk kjørt lengde ikke kommer til å overskride det som er oppgitt til forsikringsselskapet.

 

Har ved et par anledninger justert den ene bilen opp og den andre ned, så det kommer noe godt ut av det.

Men jeg innser selv, mens jeg holder på med det, at dette er å bruke fryktelig mye unødvendig tid på noe som enkelt kan bestemmes ved kjapp hoderegning.

 

Men så koser jeg meg med dette da :)
Tilsvarende på privatøkonomien, med regnskap og budsjett og kolonner for hver konto for hver enkelt utgift/inntektspost, med summeringer, snittberegninger og alskens morro.
 

Lenke til kommentar

Abstrakte filosofiske temaer. Innen filosofi finner du mange tema som ville blitt ansett som tabu i enhver annen sammenheng. F.eks, hvorfor spiser vi ikke babyer? Dette er naturligvis ikke noe annerkjent filosofisk spørsmål, men det er en konseptuell problemstilling som kan diskuteres fra et filosofisk perspektiv, men vanskelig aksepteres med en praktisk tilnærming. Moral er et gjennomgående tema hva gjelder filosofi og tabu. Filosofi stiller også spørsmål rundt hvordan og hvorfor vi forstår virkeligheten slik vi gjør.

 

Kunstig intelligens. Her spiller filosofi også en stor rolle, spesielt fordi vi blir i større og større grad tvunget til å akseptere dette som et realistisk og relativt nærliggende utfall av vår egen utvikling.

 

Psykologi, bevissthet,  hvordan mennesker tenker og reagerer. Motivasjon, motiv, spekulasjon rundt incentiv og intensjon. Hvordan vi lurer oss selv med implisitte antagelser, og hvordan man kan lese og lede mennesker ved å erkjenne enkelte årsaksammenhenger som viser seg å være svært typiske.

 

Selvhjelp, endring av ens eget perspektiv og hvordan man ser verden. Hver gang jeg får følelsen av å se verden på en ny måte, blir jeg oppslukt av kilden til det nye perspektivet. Men jeg kan heller ikke få denne opplevelsen uten å allerede være engasjert.

 

Kritisk tenking. Et hvert godt fundert argument er noe jeg liker å lese. Ateist vs. religion-debatten har vært klassisk underholdende fordi det så tydelig illustrerer rasjonell skepsis vs. blind aksept av ubegrunnede antagelser. Annen type mental blindhet kan sies å være politisk korrekthet, eller all form for dogma. Det er alltid morsomt når folk har en sterk mening uten å kunne forklare [vite] hvorfor de mener det de mener.

 

Ellers har jeg en forkjærlighet for elegante og godt artikulerte formuleringer, uavhengig av tema og budskap som formidles.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tog er oppslukende for meg. Hver gang jeg reiser med tog et sted så begynner jeg å lese meg opp på historien bak den toglinja, lokomotivene og alt det tekniske. Ikke kan jeg så mye om det, og det er ikke noe jeg prater om heller. Faktisk så er det sjeldent at jeg gidder å lese om emnet hvis jeg ikke nylig har tatt tog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tog er oppslukende for meg. Hver gang jeg reiser med tog et sted så begynner jeg å lese meg opp på historien bak den toglinja, lokomotivene og alt det tekniske. Ikke kan jeg så mye om det, og det er ikke noe jeg prater om heller. Faktisk så er det sjeldent at jeg gidder å lese om emnet hvis jeg ikke nylig har tatt tog.

Dette var veldig søtt!  :wee:

 

Akkurat det Løgn sa, om å bli oppslukt av kilden til hvorfor man plutselig,eller overtid, får et nytt perspektiv på verden. Det er en veldig interessant opplevelse, og kan også være irriterende da jeg henger meg veldig, veldig opp i det nye perspektivet. Jeg begynner å tenkte" Ser andre verden slik? Har andre de samme tankene om temaet? Vil mitt perspektiv på temaet være kortvarig? Har jeg mer fred i kroppen nå? " ect. Kort sagt kan de merkeligste tankene komme på en gang når jeg opplever å få et annet perspektiv på et tema. Når jeg tenker meg om, er temaene ofte tilknyttet forandringer i livssituasjonen, slik som at jeg begynte å studere i fjord, som fører til at jeg begynner å tenke veldig på hvordan andre ser på studenttilværelsen. Tanker slik som hva de tenker om høyere utdanning, at det var vanlig på 1800-tallet og studere teologi i København, og at det styrker/svekker forskjellige teorier jeg har om det å være student og de ulike forventningene samfunnet har av meg som er student.  :ninja:

 

Egentlig er det veldig mange temaer jeg henger meg opp i.  Enormt mye jeg finner interessant. 4-5 ganger i året er jeg veldig opptatt av medisiner. Jeg søker på medisiner jeg selv tar og medisiner jeg vet andre tar. Blir helt oppslukt. Faktisk så oppslukt at jeg gleder meg til å dra på apoteket for å hente medisinene mine.

Jeg er også en stor tilhenger av å tenke positivt! Det gjør også at jeg blir oppslukt av det å styre mine egne tanker da de har så stor betydning i livet mitt. Hverdagen blir enklere om man har riktig innstilling til dagens aktiviteter, positive tanker om andre og enn selv. Bare jeg tenker på tankenes kraft, merker jeg at det kribler i kroppen om å begynne å studere tankemønstre og suge inn all kunnskap jeg kommer over angående dette tema! 

 

Veldig ofte blir jeg sliten av å bli så oppslukt i ting. Jeg henger meg ekstremt opp i "ubetydelige" spørsmål, temaer, problematikker osv. 

 

Utrolig digg å få dette ut!  :cool:  Du  kjære trådstarter! Jeg vet denne tråden er over 1 mnd gammel, men jeg vil anbefale deg å skrive ned det du synes er spennende, eller søk det opp på google, fordi plutselig sitter du der å ser en dokumentar, som forteller hvordan det er å bo i, verdens minst demokratiske land, Nord Korea. DET er en absolutt et spennende og altoppslukende tema ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Moderne feminisme. Her kan du sitte time etter time på youtube å bli rimelig sjokkert. Jeg har hvert fall lært mye av det, da det tydlig viser meg hvordan jeg IKKE ønsker å være óg hva jeg IKKE ønsker å se i andre mennesker. Det hele er så ufattelig meningsløst fordi den moderne feminisme har jo ingen grunnlag for eksistens i den VIRKELIGE verden. Jeg nekter å leve i noe annet enn den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...