Gå til innhold

TEST: Xplora / Gator 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål: klarer dere å overtale en fire- til seksåring til å ha på den matboksen der på arma i mer enn et kvarter? Jeg er helt for konseptet, men de klokkene er alt, alt for store (les: tykke og i veien) for små barn.

 

Enda endel å gjøre på krymping av hardware, altså. 

 

Edit: la meg reformulere spørsmålet: 

Hvor lenge hadde testsubjektene på seg klokka i fri-lek etter dere var ferdige med å fikle med klokkene? 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

slike produkter er en uting... drevet av hysteriske mødre. og tydeligvis tek.no "journalister"....

 

Mødrene var ikke så hysteriske på den tiden da mamma vokste opp, med den konsekvensen at flere barn døde enn nå. Hun fikk heldigvis oppleve å redde et enda yngre barn fra å drukne i nabolagets bekk, men den dag i dag er det stadig små barn som drukner i sine lokalområder. Fra 2005 til 2015 var det førti barn som druknet i Norge. Og da besteforeldrene mine vokste opp, var barnedødeligheten enda høyere, ikke bare på grunn av sykdom men også på grunn av ulykker, da barna i stor grad måtte klare seg selv. Tre generasjoner tilbake var det vanlig å ha mer enn ti barn, men det var ikke så mange som vokste opp. Livet kan være brutalt, og det er i menneskets natur å jobbe med å redusere denne risikoen.

 

Jeg synes ikke et produkt som gjør man kan kontakte et barn og undersøke om barnet er trygt eller trenger hjelp er hysterisk. Ikke mer enn jeg synes det er hysterisk å ha gassbind og branntepper i huset.

 

Når det er sagt, kan ikke slike produkter erstatte at vi selv har ansvar for å holde barna trygge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmål: klarer dere å overtale en fire- til seksåring til å ha på den matboksen der på arma i mer enn et kvarter? Jeg er helt for konseptet, men de klokkene er alt, alt for store (les: tykke og i veien) for små barn.

 

Enda endel å gjøre på krymping av hardware, altså. 

 

Edit: la meg reformulere spørsmålet: 

Hvor lenge hadde testsubjektene på seg klokka i fri-lek etter dere var ferdige med å fikle med klokkene? 

 

De hadde faktisk på klokken hele dagen. Var selv også skeptisk til hvor lenge de fikk forbli på armen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

slike produkter er en uting... drevet av hysteriske mødre. og tydeligvis tek.no "journalister"....

Mødrene var ikke så hysteriske på den tiden da mamma vokste opp, med den konsekvensen at flere barn døde enn nå. Hun fikk heldigvis oppleve å redde et enda yngre barn fra å drukne i nabolagets bekk, men den dag i dag er det stadig små barn som drukner i sine lokalområder. Fra 2005 til 2015 var det førti barn som druknet i Norge. Og da besteforeldrene mine vokste opp, var barnedødeligheten enda høyere, ikke bare på grunn av sykdom men også på grunn av ulykker, da barna i stor grad måtte klare seg selv. Tre generasjoner tilbake var det vanlig å ha mer enn ti barn, men det var ikke så mange som vokste opp. Livet kan være brutalt, og det er i menneskets natur å jobbe med å redusere denne risikoen.

 

Jeg synes ikke et produkt som gjør man kan kontakte et barn og undersøke om barnet er trygt eller trenger hjelp er hysterisk. Ikke mer enn jeg synes det er hysterisk å ha gassbind og branntepper i huset.

 

Når det er sagt, kan ikke slike produkter erstatte at vi selv har ansvar for å holde barna trygge.

 

 

Spørsmålet er vel om dette vil gi en følelse av trygghet som vil føre til at man i praksis ikke følger med like godt som man ellers kanskje burde gjort. Så er det jo heller ikke slik at de fleste vil sitte å aktivt følge med på hvor ungen er hen til enhver tid, og faller de i en elv da hjelper det lite om de har en gps på armen. Jeg mener også unger over en viss alder også har rett på et privatliv og personvern.

 

Med det sagt kan jeg se for meg nytten av disse i visse sammenhenger, f.eks på lengre turer i skog og fjell, ferieturer osv. Men til hverdagslig bruk heller jeg nok mot et nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

slike produkter er en uting... drevet av hysteriske mødre. og tydeligvis tek.no "journalister"....

Mødrene var ikke så hysteriske på den tiden da mamma vokste opp, med den konsekvensen at flere barn døde enn nå. Hun fikk heldigvis oppleve å redde et enda yngre barn fra å drukne i nabolagets bekk, men den dag i dag er det stadig små barn som drukner i sine lokalområder. Fra 2005 til 2015 var det førti barn som druknet i Norge. Og da besteforeldrene mine vokste opp, var barnedødeligheten enda høyere, ikke bare på grunn av sykdom men også på grunn av ulykker, da barna i stor grad måtte klare seg selv. Tre generasjoner tilbake var det vanlig å ha mer enn ti barn, men det var ikke så mange som vokste opp. Livet kan være brutalt, og det er i menneskets natur å jobbe med å redusere denne risikoen.

 

Jeg synes ikke et produkt som gjør man kan kontakte et barn og undersøke om barnet er trygt eller trenger hjelp er hysterisk. Ikke mer enn jeg synes det er hysterisk å ha gassbind og branntepper i huset.

 

Når det er sagt, kan ikke slike produkter erstatte at vi selv har ansvar for å holde barna trygge.

 

ja jeg ser for meg hysteriske mødre som løper rundt i skogene hver gang dem ser ungene sine i nærheten av en vannkilde.... huff

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når det er sagt, kan ikke slike produkter erstatte at vi selv har ansvar for å holde barna trygge.

 

 

1) Spørsmålet er vel om dette vil gi en følelse av trygghet som vil føre til at man i praksis ikke følger med like godt som man ellers kanskje burde gjort. Så er det jo heller ikke slik at de fleste vil sitte å aktivt følge med på hvor ungen er hen til enhver tid, og faller de i en elv da hjelper det lite om de har en gps på armen. 2) Jeg mener også unger over en viss alder også har rett på et privatliv og personvern.

 

 

1) Spørsmålet du stiller er greit i teorien men gjør det likevel svært tydelig at du ikke har selv følt på hvordan det er å ha små barn. Nei, det vil ikke gi noen følelse av trygghet. 

 

2) Barna i artikkelen her var fire og seks år. Når et barn på fire eller seks år ønsker seg privatliv, er det fordi de skal til å gjøre noe de vet de ikke har lov til, typisk noe spennende og farlig. Det er noe helt annet når barnet er i ferd med å bli ungdom, og lovverket skiller jo derfor også på forskjellige aldersgrupper i forhold til bestemmelsesrett, privatliv etc. 

 

Når det er sagt, kan naturligvis det være på sin plass med et avsnitt om personvern, og kanskje nettopp på forskjellige aldersgrupper. 

 

Forøvrig har de jeg jobber sammen med alltid ønsket å geo-tagge sjefen, siden vi aldri vet hvor han er når noen spør ;) 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Når det er sagt, kan ikke slike produkter erstatte at vi selv har ansvar for å holde barna trygge.

 

 

1) Spørsmålet er vel om dette vil gi en følelse av trygghet som vil føre til at man i praksis ikke følger med like godt som man ellers kanskje burde gjort. Så er det jo heller ikke slik at de fleste vil sitte å aktivt følge med på hvor ungen er hen til enhver tid, og faller de i en elv da hjelper det lite om de har en gps på armen. 2) Jeg mener også unger over en viss alder også har rett på et privatliv og personvern.

 

 

1) Spørsmålet du stiller er greit i teorien men gjør det likevel svært tydelig at du ikke har selv følt på hvordan det er å ha små barn. Nei, det vil ikke gi noen følelse av trygghet. 

 

2) Barna i artikkelen her var fire og seks år. Når et barn på fire eller seks år ønsker seg privatliv, er det fordi de skal til å gjøre noe de vet de ikke har lov til, typisk noe spennende og farlig. Det er noe helt annet når barnet er i ferd med å bli ungdom, og lovverket skiller jo derfor også på forskjellige aldersgrupper i forhold til bestemmelsesrett, privatliv etc. 

 

Når det er sagt, kan naturligvis det være på sin plass med et avsnitt om personvern, og kanskje nettopp på forskjellige aldersgrupper. 

 

Forøvrig har de jeg jobber sammen med alltid ønsket å geo-tagge sjefen, siden vi aldri vet hvor han er når noen spør ;)

 

 

Barna mine er 6 og 8 år... Prøv igjen.

Lenke til kommentar

 

1) Spørsmålet du stiller er greit i teorien men gjør det likevel svært tydelig at du ikke har selv følt på hvordan det er å ha små barn. Nei, det vil ikke gi noen følelse av trygghet. 

 

 

 

Barna mine er 6 og 8 år... Prøv igjen.

 

 

Nei, jeg står for den påstanden. Det er svært tydelig at du ikke har selv følt på hvordan det er å ha små barn før du spør om dette. Hvis du kjenner etter, kan du umulig mene at en sånn enhet rundt hånden ville gjort at du følte noen (falsk eller reell) trygghet. Det fjerner hverken trafikk, klipper, gullregn eller annet. Spørsmålet du stiller er derfor rent teoretisk.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg står for den påstanden. Det er svært tydelig at du ikke har selv følt på hvordan det er å ha små barn før du spør om dette. Hvis du kjenner etter, kan du umulig mene at en sånn enhet rundt hånden ville gjort at du følte noen (falsk eller reell) trygghet. Det fjerner hverken trafikk, klipper, gullregn eller annet. Spørsmålet du stiller er derfor rent teoretisk.

 

 

Nei, du har helt rett. Det har jeg aldri følt på:thumbup:

Men så har jeg heller ikke ment at jeg ville følt noen trygghet ved å benytte en slik enhet. Hva andre føler derimot vet jeg lite om. Virker som om du har ganske grei oversikt?

Lenke til kommentar

 

Men så har jeg heller ikke ment at jeg ville følt noen trygghet ved å benytte en slik enhet. Hva andre føler derimot vet jeg lite om. Virker som om du har ganske grei oversikt?

 

 

Næh, kanskje ikke. Min situasjon er nok at småttingen min har mer behov for hjelp, oppfølging og hjelpemiddel enn gjennomsnittstilfellet. 

 

Når du ikke føler noen spesiell trygghet ved å benytte en slik enhet så er du borti og berører poenget mitt: at enheten kan ha en hensikt, men det fjerner ikke nok risiko-scenarioer til at man sitter igjen med en pasifiserende trygghetsfølelse. Og det er vel passelig universelt til at jeg kan sette opp noen grove generaliseringer. Når man har barn man følger med på, tror jeg ikke det er noen som overlater det til en klokke og føler seg trygg med det.

 

Jeg kan ta feil, det hender at ting er verre enn jeg tror. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg noe slikt til jentungen som skal begynne å gå til/fra skolen. Problemet med de 2 er at de er for store, for dyre og altfor dårlige. Teknologien trenger flere aktører og litt mer modningstid så blir det nok bra.

Det er mitt inntrykk også. Har lenge vært på utkikk etter noe passende, men endte på en helt vanlig mobiltelefon for

7-åringen, men da med alt av nett-funksjonalitet avslått. Hittil har ringing og kamerdelen slått an, men ikke meldinger ennå.

 

Jeg var forresten i kontakt med Light phone nylig og de fortalte at de planlegger en mer barnevennlig modell senere, uten å avsløre hvilke tilpasninger det innebar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2) Barna i artikkelen her var fire og seks år. Når et barn på fire eller seks år ønsker seg privatliv, er det fordi de skal til å gjøre noe de vet de ikke har lov til, typisk noe spennende og farlig.

Helt OT, men jeg er pratesjuk så her kommer noen selvopplevde private barneøyeblikk fra ett rom i huset, badet. Typisk når man legger merke til at det har vært stille i to minutter og man lurer på hvorfor..

 

- Dorullen utover hele badet

- Pappas siste elektriske gadget vasket med såpe i vasken, fordi det kom en ørliten syltetøyflekk på den, via barnefingre og det skulle gjøres godt igjen før noen oppdaget det.

- Båtleke i doen

- Springen står på fult og vasken er millimetere fra å renne over

- Ørten disney-plaster over hele kroppen

- Prøver frisøryrket på seg selv

- Spist opp halve boksen med fluortabeletter

- Vasker benken med tannbørsten sin

- Lebestift-tegning på skapdør

 

Men tilbake til tema: En GPS-klokke-telefon må være kjekk både for å kunne gi beskjeder når ungene er hos venner eller på nærmeste lekeplass og i tilfelle det høres ut som de ror en tynn dekkhistorie, sjekke hvor de egentlig befinner seg. Leking er jo alltid mer gøy enn middag, lekser, leggetid etc. Klokke er greit i seg selv. En Lego-klokke koster rundt 250 kr og det sparer man seg om man kjøper GPS-telefon-klokke i stedet for.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...