Gå til innhold

Jerngryte til eltefritt brød som tåler stekeovn på 250 grader?


Anbefalte innlegg

Eg testa jerngryte og leirgryte utan å finne den heilt store forskjellen, så eg brukar mest jerngryta. Brukar 80%+ hydrering, så eg har litt rismel i botn på gryta for å unngå at det svir seg fast.

 

Her går det i surdeigsbrød, utan knaing her òg. Litt meir arbeid, men betre resultat og betre for magen min.

 

@Aiven: Fordi jerngryter har meir masse og magasinerer varme betre. Eg har laga brød med jernsteikepanne under og ei stor stålgryte opp-ned over, fungerte bra det òg.

 

Oppskrift på surdeigsbrødet du baker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Noen som har fete triks for å få litt luft i supergrovt brød?

Kva er supergrovt? Når du nærmar deg 100% fullkorn bør du gå over til å bruke form, ikkje gryte. Du kan prøve å variere på mengden veske. Fullkorn tar opp meir veske og du kan difor med fordel auke mengden vatn.

 

Leirgryten min er nesten som en form. Snakker 100% sammalt mel, ja. Har kjøpt litt rent hvetegluten for å få deigen litt seigere, men har ikke hatt så mye hell med dette enda. Kanskje jeg bruker for lite.

 

 

Ikke at jeg ville brukt det, men de selger jo noe som heter "luftigere bakst", kanskje dette kan hjelpe? Blir jo straks tilsatt unødvendige estoffer på den måten.

 

Manuela som har passionforbaking bruker Tangzhong i enkelte brød/rundstykker har jeg sett for å få luftigere bakst. Står litt om det og oppskrift på det litt ned på siden på denne oppskriften.

Lenke til kommentar

Jeg bruker IKEA sin jerngryte til brødbaking. Falt for den enkle versjonen av dette brødet:

http://heiamat.no/2013/11/07/eltefritt-grytebrod/

 

Kort fortalt: 

Brukt minimum 50% hvetemel. Resten kan være hva du vil. Grovmel, rugmel, spelt, bygg, etc. Gjerne med litt linfrø, solsikkekjerner, etc.

Litt salt.

En teskje gjær.

Rør sammen med vann. Skal bli en våt deig. 

La stå lenge (8-20 timer). 

Dropp alt tullet med bretting av deig og alt det der. 

Varm opp gryta med lokk i ovn. 250C. Dryss litt mel i bunnen.

Ha deigen oppi gryta. Sett på lokk. 

Stek i 30 minutter.

Ta av lokk. Sett ned temp til 200C. 

Stek i 15+ minutter.

Done.

 

Om man vil ha mer skorpe kan man ha deigen over i en annen bolle først, som man har smurt inn med litt olivenolje (eller annen olje). 

Da er det lettere å helle ut deigen over i gryta også. Men det er en smakssak.

Lenke til kommentar

 

@Aiven: Fordi jerngryter har meir masse og magasinerer varme betre. Eg har laga brød med jernsteikepanne under og ei stor stålgryte opp-ned over, fungerte bra det òg.

Ja, den er jeg med på, men har det noe å si med mindre man skrur av ovnen?

Du får varmen fortare til deigen. Det er vikrig med lokket for at brødet skal stå i sin eigen damp for å kunne skape ei sprø skorpe.

 

Poenget med å bruke jern er at den som sagt magasinerer varme og kan overføre meir energi til deigen. Jo fortare den prosessen går, jo større er sjansen for å få eit fint og luftig brød. Luftboblene kjem frå CO2 og væske som blir oppvarma og utvidar seg. På eit tidspunkt vil proteinet i mjølet koagulere, som betyr at brødet ikkje vil heve seg eller endre form meir. Difor vil ein sjå at all hevinga i ovnen (såkalla oven spring) skjer i starten av baketida. Dersom deigen får for lite varme i starten, vil CO2 vatn ikkje utvide seg like mykje før proteinet koagulerer, og brødet blir mindre og flatare.

 

Her er dagens brød for meg. Det sto over natta i kjøleskap og så rett oppi ei godt oppvarma jerngryte. 50% fullkorn, spelt og kveite (hvete, ikkje fisken).

 

post-20187-0-52260900-1472756736_thumb.jpg

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stort sett samme fremgangsmåte som jeg bruker selv, bortsett fra at jeg bruker 1/4 tskje tørrgjær og ikke en hel tskje. Hvorfor så mye i eltefritt brød?

 

Bretting har jeg gjort siden alle fremgangsmåter jeg har sett til nå gjør dette. Nøyaktig hvorfor det gjøres vet jeg ikke men har holdt meg til det rett og slett fordi oppskriften har hatt det som en del av fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har fete triks for å få litt luft i supergrovt brød?

 

Kva er supergrovt? Når du nærmar deg 100% fullkorn bør du gå over til å bruke form, ikkje gryte. Du kan prøve å variere på mengden veske. Fullkorn tar opp meir veske og du kan difor med fordel auke mengden vatn.

Leirgryten min er nesten som en form. Snakker 100% sammalt mel, ja. Har kjøpt litt rent hvetegluten for å få deigen litt seigere, men har ikke hatt så mye hell med dette enda. Kanskje jeg bruker for lite.
100% sammalt vil alltid bli ganske kompakte greier. Eg har ikkje prøvd å tilsette noko på den type brød, men det finnes kanskje nokre lure triks der ute. Lenge sidan eg har prøvd 100%, men eg har sett fleire bilete der ute av brød som ser veldig bra ut, utan at dei har tilsett noko.
Lenke til kommentar

 

Eg testa jerngryte og leirgryte utan å finne den heilt store forskjellen, så eg brukar mest jerngryta. Brukar 80%+ hydrering, så eg har litt rismel i botn på gryta for å unngå at det svir seg fast.

Her går det i surdeigsbrød, utan knaing her òg. Litt meir arbeid, men betre resultat og betre for magen min.

@Aiven: Fordi jerngryter har meir masse og magasinerer varme betre. Eg har laga brød med jernsteikepanne under og ei stor stålgryte opp-ned over, fungerte bra det òg.

 

 

Oppskrift på surdeigsbrødet du baker?

Det er frå boka Surdeig av dei norske bakarane som driv med Ille Brød, så eg vil helst ikkje legge det ut på nettet, men du finn det for så vidt på ein blogg dei brukte før: https://absurdeig.wordpress.com
Lenke til kommentar

Stort sett samme fremgangsmåte som jeg bruker selv, bortsett fra at jeg bruker 1/4 tskje tørrgjær og ikke en hel tskje. Hvorfor så mye i eltefritt brød?

 

Bretting har jeg gjort siden alle fremgangsmåter jeg har sett til nå gjør dette. Nøyaktig hvorfor det gjøres vet jeg ikke men har holdt meg til det rett og slett fordi oppskriften har hatt det som en del av fremgangsmåten.

 

Jeg har også begynt å redusere litt mer. Det spørs også hvor lenge brødet skal stå.

Hvor lenge lar du det heve med 1/4 ts tørrgjær?

 

Prøv en gang uten å brette. Det blir like godt :)

Lenke til kommentar

 

 

@Aiven: Fordi jerngryter har meir masse og magasinerer varme betre. Eg har laga brød med jernsteikepanne under og ei stor stålgryte opp-ned over, fungerte bra det òg.

Ja, den er jeg med på, men har det noe å si med mindre man skrur av ovnen?

Du får varmen fortare til deigen. Det er vikrig med lokket for at brødet skal stå i sin eigen damp for å kunne skape ei sprø skorpe.

 

Poenget med å bruke jern er at den som sagt magasinerer varme og kan overføre meir energi til deigen. Jo fortare den prosessen går, jo større er sjansen for å få eit fint og luftig brød. Luftboblene kjem frå CO2 og veske som blir oppvarma og utvidar seg. På eit tidspunkt vil proteinet i mjølet koagulere, som betyr at brødet ikkje vil heve seg eller endre form meir. Difor vil ein sjå at all hevinga i ovnen (såkalla oven spring) skjer i starten av baketida. Dersom deigen får for lite varme i starten, vil CO2 vatn ikkje utvide seg like mykje før proteinet koagulerer, og brødet blir mindre og flatare.

 

Her er dagens brød for meg. Det sto over natta i kjøleskap og så rett oppi ei godt oppvarma jerngryte. 50% fullkorn, spelt og kveite (hvete, ikkje fisken).

 

attachicon.gif20160901_210446_crop_747x563.jpg

 

 

Super utgreiing, takk! :)

Lenke til kommentar

 

Stort sett samme fremgangsmåte som jeg bruker selv, bortsett fra at jeg bruker 1/4 tskje tørrgjær og ikke en hel tskje. Hvorfor så mye i eltefritt brød?

 

Bretting har jeg gjort siden alle fremgangsmåter jeg har sett til nå gjør dette. Nøyaktig hvorfor det gjøres vet jeg ikke men har holdt meg til det rett og slett fordi oppskriften har hatt det som en del av fremgangsmåten.

 

Jeg har også begynt å redusere litt mer. Det spørs også hvor lenge brødet skal stå.

Hvor lenge lar du det heve med 1/4 ts tørrgjær?

 

Prøv en gang uten å brette. Det blir like godt :)

 

 

Vanligvis setter jeg ny deig når jeg tar brødet ut av bollen og over i gryten. Da står deigen over natten og frem til det skal stekes på ettermiddag/kveld. Har vært noen ganger jeg ikke har satt deigen dagen før og det ikke har stått mer enn 8-10 timer. Har samme mengde gjær uansett, men har gjerne rundt 20 grader på vannet jeg tilsetter fremfor kaldt vann som jeg vanligvis har.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja, men det betyr ikkje noko kva type korg det er. Eg kjøpte ei sånn trekorg på Clas Ohlson. Er deigen ganske fuktig så har eg eit kjøkenhandkle under for at den skal bli lettare å få nedi gryta.

 

Så da lager du deigen i en bolle, flytter den over i hevekorg og lar den ligge der til den skal over i en ferdig oppvarmet gryte? Ikke noe bretting av deig eller lignende, eller gjøres dette før den legges i hevekorgen?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
ProphetSe7en skrev (20 minutter siden):

Hvordan snitter du det før steking, og hvorfor?

Det er mange måtar å snitte på. Eg lagar vanlegvis tre snitt på tvers, ca. 1cm djupe, for å promotere at brødet hevar i den retningen. 

Her er eit eksempel på snitting på langs, som får brødet til å heve og utvidelser seg meir i andre retningen: 

Poenget er å kontrollere hevinga i ovnen. Ein riktig fermentert deig vil "eksplodere" ukontrollert utan snitting. Då kan det sjå sånn ut:

79f8f7fd7e02f35942db745518d547c4.jpg

Lenke til kommentar

Merkes at det er lenge siden sist jeg bakte brød. Ble en rekke med unødvendige feil.

Først hadde jeg ikke blandet deigen godt nok, noe som resulterte i at det lå masse mel igjen i bunn av bollen. Tror rett og slett jeg hadde for lite vann i. 

Så skulle jeg bare flytte litt på gryten før jeg hev i deigen, og uten å tenke meg om tok jeg tak i håndtaket på gryten, som holdt 250 grader.

Så, når brødet omsider var ferdig (trodde jeg) så viste det seg at det ikke var skikkelig stekt i midten.

Får sette en ny deig og prøve på nytt, legge litt mer innsats i det :)

Ser i noen oppskrifter at brød skal ha kjernetemp på 94 grader. Noen av dere som bruker termometer til å lage brød, og i så fall hvilket bruker dere?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...