Gå til innhold

E-SPORT: Blizzard gjør Overwatch-chatten litt hyggeligere på testserverne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner sorry i hearthstone jeg... Jeg brukte det for det meste til å beklage når RNG gikk min vei og jeg vant til tross for alle odds... Eller når motspilleren gjorde en feil som de selv innså... Men selvsagt klarer jo internett å ødelegge selv en enkel unnskyldning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har noe som helst til overs for de som skriver akkurat 'gg ez', synes jeg dette er unødvendig. Å oppnå et mentalt overtak over motstander(laget) er i mine øyne en helt legitim strategi som kan være medvirkende til å avgjøre vinneren av en kamp. Kanskje kan man vurdere slike tiltak i 'casual'-modus, for spill som har det, men i konkurranserettede kamper ser jeg liten grunn i å sensurere kommunikasjonen med motstander(laget). Det er alltids noen som tar en slik frihet for langt, men da får man heller håndtere slike hendelser med manuelle, reaktive verktøy. Akkurat i denne saken er det ikke noe av verdi som går tapt, men generelt er det nok mange positive interaksjoner som blir fjernet eller forhindret på bakgrunn av lignende tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har noe som helst til overs for de som skriver akkurat 'gg ez', synes jeg dette er unødvendig. Å oppnå et mentalt overtak over motstander(laget) er i mine øyne en helt legitim strategi som kan være medvirkende til å avgjøre vinneren av en kamp. Kanskje kan man vurdere slike tiltak i 'casual'-modus, for spill som har det, men i konkurranserettede kamper ser jeg liten grunn i å sensurere kommunikasjonen med motstander(laget). Det er alltids noen som tar en slik frihet for langt, men da får man heller håndtere slike hendelser med manuelle, reaktive verktøy. Akkurat i denne saken er det ikke noe av verdi som går tapt, men generelt er det nok mange positive interaksjoner som blir fjernet eller forhindret på bakgrunn av lignende tiltak.

 

 

Det som er greia med dette er her ikke å få ett overtak, slik som dette skrives som regel etter matchen er ferdig og det pleier som regel å komme ifra den spillern som er nederst/mest carried, hovedsaklig fordi de suger å tror de er noe, men fortsatt vant takket være en eller anna som er litt for god for sitt eget beste.

Lenke til kommentar

 

Spelselskap syr stadig større puter under armane til alle disse borna som ikkje taklar motstand. Lurer på korleis dei skal få til å spela skikkeleg når dei tilslutt ikkje når tastaturet lengre.

Tenker du disse barna som ikke tåler å ikke kunne skrive hva de vil hvor som helst?

 

AtW

Trur du skal prøva å lesa postane dine ein og to gongar før du trykker post, får den der var svak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette burde valve også gjort, men igjen de er for feige til å gjøre noe sånt og for feige til å faktisk banne cheaters/permbanne så langt det går an, anticheaten deres suger også så jæææææævelig, men de tjener alt for mye penger på å banne cheaters også la de lage en ny account å la de kjøpe spill på nytt.

Lenke til kommentar

 

Selv om jeg ikke har noe som helst til overs for de som skriver akkurat 'gg ez', synes jeg dette er unødvendig. Å oppnå et mentalt overtak over motstander(laget) er i mine øyne en helt legitim strategi som kan være medvirkende til å avgjøre vinneren av en kamp. Kanskje kan man vurdere slike tiltak i 'casual'-modus, for spill som har det, men i konkurranserettede kamper ser jeg liten grunn i å sensurere kommunikasjonen med motstander(laget). Det er alltids noen som tar en slik frihet for langt, men da får man heller håndtere slike hendelser med manuelle, reaktive verktøy. Akkurat i denne saken er det ikke noe av verdi som går tapt, men generelt er det nok mange positive interaksjoner som blir fjernet eller forhindret på bakgrunn av lignende tiltak.

 

Det som er greia med dette er her ikke å få ett overtak, slik som dette skrives som regel etter matchen er ferdig og det pleier som regel å komme ifra den spillern som er nederst/mest carried, hovedsaklig fordi de suger å tror de er noe, men fortsatt vant takket være en eller anna som er litt for god for sitt eget beste.

Jepp, det er jeg enig i. Det var også nettopp derfor jeg ikke har noe spesielt mot det i akkurat denne saken, og kommentaren min bør heller leses som en kommentar på den mer generelle trenden som jeg mener dette tiltaket er en del av.

 

Dette burde valve også gjort, men igjen de er for feige til å gjøre noe sånt og for feige til å faktisk banne cheaters/permbanne så langt det går an, anticheaten deres suger også så jæææææævelig, men de tjener alt for mye penger på å banne cheaters også la de lage en ny account å la de kjøpe spill på nytt.

 

Er faktisk uenig i absolutt alt du sier her.

 

For det første er jeg ikke enig i sensuren i utgangspunktet, men også Valve har innført et par slike tiltak. For eksempel har du blir du jo fratatt chatte-retten om du blir rapportert for mange ganger i Dota 2, og i CS:GO har vi mistet muligheten til voice-chat med motstanderlaget under halftime.

 

For det andre banner de jo cheaters hele tiden, og disse utestengelsene er permanent for både spillet det gjelder og eventuelt spill basert på samme spillmotor? Bare i Juli i år ble det delt ut hele 175000 VAC bans, og på toppen av dette kommer nesten 23000 game bans. I tillegg har de i år tatt steg for å utestenge folk på tvers av steam-kontoer, da ved hjelp av det tilknyttede telefonnummeret. Også tidligere har de til tider utestengt kontoer som folk påstår det ikke har blitt jukset på (feks. jukse på smurf-konto, ikke på main). Valve sliter tross alt med å identifisere enkeltpersoner med 100% sikkerhet, da både bankkort, datamaskiner og IP-adresser ofte deles.

 

At anti-cheaten kunne vært bedre er det jo ingen tvil om, men om vi sammenligner med konkurrentene synes jeg de gjør en relativt god jobb. De må tross alt balansere langt flere faktorer enn systemer som utvikles og driftes av tredjeparter, for eksempel ESEA og FaceIt.

 

Om vi sammenligner med Blizzard, som denne saken faktisk handler om, kan vi jo se på (den nyligste?) ban-waven for Overwatch den 3. Juni 2016, der antall utestengte kontoer rapporteres i enkelte regioner. Der ble det nyhetssak av at i underkant av 1600 kontoer ble utestengt i Kina. Til sammenligning ble det denne dagen delt ut 8600 VAC bans og 1000 Game bans. Nå er jo ikke dette en helt rettferdig sammenligning, da Blizzard bare rapporterer numre fra enkelte regioner, samt at det bare gjelder ett spill, men på den andre siden utestenger Blizzard mer eller mindre utelukkende i bølger, mens Valve utestenger i gjennomsnitt 5000 kontoer daglig.

 

Det du sier om at Valve tjener så veldig mye på at utestengte personer kjøper spill på nytt er jeg heller ikke sikker på om jeg er enig i. Joda, de tjener nok litt direkte på at folk kjøper spill på nytt om de blir utestengt, men dette er langt fra hele bildet. Hvor mange tror du slutter å spille (og dermed bruke penger gjennom mikrotransaksjoner) på grunn av cheaters, eller lar være å i det hele tatt kjøpe spill som man mener er spesielt utsatt for juksing? Når alt kommer til alt er jeg ikke sikker på om de tjener eller taper penger på juksing når man ser på alle faktorene, men jeg tror i vært fall ikke at det er en faktor som er med på å redusere Valves innsats og investering i anti-cheat-arbeidet.

Lenke til kommentar

Det er bare bra at de fjerne muligheten for å spamme micen i half time og nei, alt du trenger med steam er jo bare å lage deg en ny konto en så kalt smurf også cheate videre, det er det alle cheatere gjør og det er en grunn til at cheating blomstrer veldig opp de gangene csgo selges for 50kr, er ille nok når det ikke er på tilbud.

De eneste systeme valve behøver å bry seg om er sine egne så kalt vac secure servere, en custom server har enten sine egne admins eller så er det ikke noe poeng å banne folk/de kan få cheate fritt der.

 

Valve er ett amerikansk selskap, hva vet vi om amerikanere som skal tjener penger?

Jo de er kyniske som bare faen og de SKAL tjene penger koste hva det koste vil(gjelder jo resten av verden også dessverre), så nei, jeg tror de bare banner for å late som om de bryr seg også tjener de som sagt mer penger på det når man må kjøpe nytt spill.

Skal trekke det tilbake den dagen jeg med egne øyne kan se at de faktisk prøver og får det til, men det er ikke idag.

 

Men jukser man på main eller smurf, bare ban hele greia og alle kontoer og ip og hardware ID, gg ez, for å sitere chatten etter endt MM i csgo.

Kanskje folk lærer en gang for alle, men dette kan man jo også komme seg rundt, men det blir mye vanskeligere.

Gamebans betyr ingenting, du får noen uker også kan du spille videre.

 

Men jeg har ikke tenkte å sitte her så påstå at jeg møter cheaters i hvert game, for det gjør jeg ikke, enkelte hevder jo de nesten bare møter cheaters, men slike folk burde revurdere hvor gode de selv er, det er også alt for mye smurfing der ute, men som vi alle vet, det er jo bare spillere som er for dårlig til sin egen rank og blir ekstremt eid i sin egen rank at de må ty til slike ting.

 

Voice og tekst chat på tvers og innad i laget burde vært fjernet også, kanskje med unntak av MM, men jeg skjønner ikke russisk/øst europeisk språk så for min del så muter jeg randoms om og når jeg må spille med de.

 

Smurfs, russere og highpingers er nesten ett større problem enn dodgy spillere.

 

Men joda, dette handler om blizzard og ikke csgo osv.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Voksne vil alltid regulere barn og tenåringer sin atferd, med digital kommunikasjon blir dette lettere, men tviler sterkt på at det har noen innvirkning da barn sin sosiale oppførsel utvikler seg raskere enn det bedrifter eller etater klarer å stoppe. Dette er nok mer feelgood kampanje for de ansatte i Blizzard og voksne interessert i dette mediet generelt enn noen motbygging av usportslig oppførsel.

 

Kan jo trekke eksempel til nulltoleranse med mobbing i den Norske Skole, noe som er en spøk og har kostet millioner av kroner og får ansatte og velgere til å føle seg godt, men Norge er fortsatt på toppen av mobbing av barn. But it feels good to believe in something dont it? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Spelselskap syr stadig større puter under armane til alle disse borna som ikkje taklar motstand. Lurer på korleis dei skal få til å spela skikkeleg når dei tilslutt ikkje når tastaturet lengre.

Tenker du disse barna som ikke tåler å ikke kunne skrive hva de vil hvor som helst?

 

AtW

Trur du skal prøva å lesa postane dine ein og to gongar før du trykker post, får den der var svak.

 

 

Er den svak? Jeg synes det er ganske dårlig takling av motstand med alle som synes det er så forferdelig at de ikke konsekvensfritt kan spy edder og galle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg savner sorry i hearthstone jeg... Jeg brukte det for det meste til å beklage når RNG gikk min vei og jeg vant til tross for alle odds... Eller når motspilleren gjorde en feil som de selv innså... Men selvsagt klarer jo internett å ødelegge selv en enkel unnskyldning...

 

RNGen var hovedproblemet med det spillet.

Lenke til kommentar

 

Jeg savner sorry i hearthstone jeg... Jeg brukte det for det meste til å beklage når RNG gikk min vei og jeg vant til tross for alle odds... Eller når motspilleren gjorde en feil som de selv innså... Men selvsagt klarer jo internett å ødelegge selv en enkel unnskyldning...

RNGen var hovedproblemet med det spillet.

 

 

RNG er vel hele poenget med kortspill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen befatning med Heartstone, jeg liker ikke Blizzards grafikkstil, men folk som klager over "RNGen" er noe av det teiteste jeg ser på spillforaer. Takler du ikke uforutsigbarhet i spill? Nei vel, kanskje du burde spille noe som er helt forutsigbart da. Hva med Sjakk eller Super Mario Bros? Begge er veldig gode spill.

Lenke til kommentar

Eh.. vinneren skriver "gg ez" etter et spill og taperen føler seg så indignert at Blizzard føler de må overstyre kommentaren?

 

Det er bra ikke finnes andre problemer her i verden slik at man kunne prioritere å ordne opp i dette.

 

Er ikke det litt stein i glasshus å komme med en slik kommentar når man prioriterer å spille overwatch?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...