Gå til innhold

Microsoft sprer PowerShell til flere operativsystemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har fått testet dette ennå?

Da vi vet tidligere skype, amsn messenger etc er dårlig portet til linux.

Samme med onedrive etc.

 

Så microsoft vil ikke innrømme dette gjøres ikke for å forbedre konkuransen men for å få brukere over på windows 10.

Selv microsoft office funger bedre på windows 10 en på linux.

 

microsoft net er også dårlig portet til linux, vertfall flere eksperter sier det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ting kan alltid forbedres og erstattes :)

Powershell er ufattelig effektivt og intuitivt, og i dag en nødvendighet om man skal gjøre noe halvveis avansert i Windows eller skyen. Planen til Microsoft er å få dette over til Linux og OSX så man kan manage Windows, Linux og OSX på kryss og tvers, i et forsøk på å få powershell til å bli standarden i scripting. Å gjøre den open source i tillegg er i mitt hode første spikern i kista til Python, bash, etc.

Lenke til kommentar

Ting kan alltid forbedres og erstattes :)

Powershell er ufattelig effektivt og intuitivt, og i dag en nødvendighet om man skal gjøre noe halvveis avansert i Windows eller skyen.

Windows-skyen kanskje, men størstedelen av skyen kjører ikke Winsdows.

Å gjøre den open source i tillegg er i mitt hode første spikern i kista til Python, bash, etc.

Kanskje man kan erstatte bash, tviler, men ser sammenligningen, deriot; hvordan erstatter Powershell Python og hva legger du i "etc"?
Lenke til kommentar

Azure, AWS og Google Cloud kan manages med Powershell. Det burde dekke de største stykkene i kakediagrammet over skyleverandører.

 

Må innrømme at jeg ikke kan et kvekk Python, men jeg ser det ofte bli sammenlignet med Powershell. Har heller aldri hatt bruk for Python hjemme eller på jobb :)

Om jeg får spørre, hva gjør Python bedre enn Powershell?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Azure, AWS og Google Cloud kan manages med Powershell. Det burde dekke de største stykkene i kakediagrammet over skyleverandører.

 

Må innrømme at jeg ikke kan et kvekk Python, men jeg ser det ofte bli sammenlignet med Powershell. Har heller aldri hatt bruk for Python hjemme eller på jobb :)

Om jeg får spørre, hva gjør Python bedre enn Powershell?

Python er et fullverdig, modent og godt dokumentert programmeringsspråk med MENGDER av biblioteker og rammeverk. Mye mer enn et "scriptspråk", altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg installerte det nettopp og lekte litt med det i ca. 10 minutter. Jeg er forsiktig positiv. Jeg ser overhodet ingen grunn til å hate det eller unngå det, men ser ikke helt hvilke av mine problemer det løser bedre enn hva zsh gjør.

 

Jeg liker dog at Microsoft i stadig større grad tenker nye tanker - jeg liker firmaet bedre og bedre.

Lenke til kommentar

Noen som har fått testet dette ennå?

Da vi vet tidligere skype, amsn messenger etc er dårlig portet til linux.

Samme med onedrive etc.

 

Så microsoft vil ikke innrømme dette gjøres ikke for å forbedre konkuransen men for å få brukere over på windows 10.

Selv microsoft office funger bedre på windows 10 en på linux.

 

microsoft net er også dårlig portet til linux, vertfall flere eksperter sier det.

 

Hvilke "eksperter" er det du sikter til?

Lenke til kommentar

Azure, AWS og Google Cloud kan manages med Powershell. Det burde dekke de største stykkene i kakediagrammet over skyleverandører.

 

Må innrømme at jeg ikke kan et kvekk Python, men jeg ser det ofte bli sammenlignet med Powershell. Har heller aldri hatt bruk for Python hjemme eller på jobb :)

Om jeg får spørre, hva gjør Python bedre enn Powershell?

 

Python er vel ett programmeringsspråk og kan ikke sammenlignes med ett shell.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ting kan alltid forbedres og erstattes :)

Powershell er ufattelig effektivt og intuitivt, og i dag en nødvendighet om man skal gjøre noe halvveis avansert i Windows eller skyen. Planen til Microsoft er å få dette over til Linux og OSX så man kan manage Windows, Linux og OSX på kryss og tvers, i et forsøk på å få powershell til å bli standarden i scripting. Å gjøre den open source i tillegg er i mitt hode første spikern i kista til Python, bash, etc.

Embrace, extend, extinguish...

Lenke til kommentar

Men er koden fri?

 

Det er ikke koden som behøver frihet, det er brukerne, *menneskene* som behøver alle friheter de kan få, derfor er FSF's maring om fri kode et blindspor som fratar oss brukerne en viktig frihet, nemlig å gjøre nøyaktig hva de måtte ønske med den åpne koden uten å spørre om lov. I så måte er MIT lisensen en av de beste beste! Den tillater f.eks. Apple å integrere PowerShell dypt inne i macOS, med tettere integrasjon - uten å spørre Microsoft om lov - hvis de mot formodning skulle ønske dette :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

powershell = kopi av bash for pokker,, ingenting anna

di har STJELT kommando linja til linux pga di ikke klarte lage noe bra nok sjøl

ELENDI TJUVRADER

"Micro$nuffers sprer infisert STJELT versjon av bash til flere os" skulle vert overskift.

 

Kan ikke stjele open source for pokker, den er fri. Hvem som helst står fri til å kopiere :)

Det var forresten noen linux-folk MS ansatte for å utvikle PS.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

powershell = kopi av bash for pokker,, ingenting anna

di har STJELT kommando linja til linux pga di ikke klarte lage noe bra nok sjøl

ELENDI TJUVRADER

"Micro$nuffers sprer infisert STJELT versjon av bash til flere os" skulle vert overskift.

 

Var det et (dårlig) forsøk på ironi?

Lenke til kommentar

Noen som har fått testet dette ennå?

Da vi vet tidligere skype, amsn messenger etc er dårlig portet til linux.

Samme med onedrive etc.

 

Så microsoft vil ikke innrømme dette gjøres ikke for å forbedre konkuransen men for å få brukere over på windows 10.

Selv microsoft office funger bedre på windows 10 en på linux.

 

microsoft net er også dårlig portet til linux, vertfall flere eksperter sier det.

 

.NET Core kjører helt perfekt på Windows, Linux og Mac. 

 

Noe du er misfornøyd med, så er det bare å hente ned repo'n og bidra: https://github.com/dotnet/core

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å gjøre den open source i tillegg er i mitt hode første spikern i kista til Python, bash, etc.

 

Mjaaaaaa, Python søker selv vel i all hovedsak inn på et helt annet marked enn PowerShell, og jeg må si at til småscripting blir PowerShell hverken fulg eller fisk for meg. Det er for verbost til å skrive enlinjere, og for lite ryddig til å lage større programmer i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...