Gå til innhold

TEST: FlashForge Finder 3D-skriver


Anbefalte innlegg

Men det er ikke slik som blekk\laser skriver du kan ha flere patroner i forskjellig farger også blande de å få andre farger:

Mistenker det ikke er plass til alle disse i Flashforge finder 3. Hvis ikke bildet er mye større en virkeligheten. Får man også programvare som sier når man er tomt for Gummilignende filament.?

For meg kjenner jeg mest filament som brukes i led lys som erstatting for glødepære\halogen.

 

Flashforge_ABS_6_pack_1024x1024.png

 

Du kan ha noe som heter mixer Block, da kan du ha 2 "farger" som mates til samme dyse så du kan få en liten mix. Disse spolene henger utenfor maskinen, og viss du vill ha annen farge, så må du fysisk skifte rull. Og du ser godt hvor mye du har igjenn da de er utenfor maskinen.. De vanligste spolene med filament fås i 1kg rull. Så du kan printe mye med 1 kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en reprap printer med 25x25x17 i skrive flate, som er mer enn nokk for mitt bruk. Har også fått bruk for den da jeg måtte lage ett " spesialverktøy" da jeg justerte noen ventiler på mc'en min. Brukte da google sketchup og d gikk smertefritt å lage objektet. Å d skal sies at jeg ikke har noe stor erfaring ifra 3d modellering eller lignende.

Syns dog den ifra clas ohlson er litt dyr i forhold til hva du kan få om du kjøper deg en "reprap" printer som kit og bygger den selv.

 

"Reprap" vill da si en printer som kan produsere mesteparten av sine deler selv.

Er ikke RepRap bare navnet på printeren? Er vel andre enn reprap du også kan skrive ut deler til? Eller har jeg misforstått? Hvilke brukbare kits konkurrerer med denne fra clasohlson på pris? Eksempler?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Hvor sterkt blir egentlig ting man har laget med en slik (PLA) printer?

 

Kan man f.eks. lage en slik uten at den ryker på første forsøk?

 

https://megaflis.no/media/catalog/product/cache/1/image/650x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7319044273053_0_1.jpg.pagespeed.ce.5hO0cPwawt.jpg

 

Om du vil ha maksimal styrke så lager du det massivt og med tanke på rettningen. Det er som treverk. Knekker lett om du lager noe med fibrene i feil rettning. PLA er bedre enn ABS i så måte. Teknisk sett en svakere plast, men en god del sterkere heft mellom lagene.

 

Printer du den nøkkelen sideveis så blir håndtaket veldig sterkt. Det er i høyden den er svakest. Men her har man to krefter som virker i forskjellige rettninger. Håndkraften din som vil knekke halsen på nøkkelen og motstanden fra det du skrur på som vil vri fra hverandre tuppen.

 

Om jeg skulle hatt den sterkest mulig så hadde jeg printet nøkkelen i to deler. Selve nøkkelen sideveis, men med en hylse limt rundt nedre del som jeg printet rett oppover. Hylsen vil hindre lagene i nedre del fra å skille seg.

 

9azl3m.jpg

Venstre stang er printet liggende, høyre stående.

Hvilken kommer til å knekke først når de bøyes?

Lenke til kommentar

Artig sak, men synd at den har så godt som ingen nytteverdi.

 

Nå er jo ikke alle som deg med 0 kreativitet. Gudene vite hvor mange nyttige (og unyttige :p) ting jeg har printet..

 

Slalomski har virkelig STOR nytteverdi. En av dem er at de holder kroppen din i god form...

Jah. ta en heis opp på et fjell, så renne ned igjen, kjempe god form! :p

Lenke til kommentar

 

Har selv en reprap printer med 25x25x17 i skrive flate, som er mer enn nokk for mitt bruk. Har også fått bruk for den da jeg måtte lage ett " spesialverktøy" da jeg justerte noen ventiler på mc'en min. Brukte da google sketchup og d gikk smertefritt å lage objektet. Å d skal sies at jeg ikke har noe stor erfaring ifra 3d modellering eller lignende.

Syns dog den ifra clas ohlson er litt dyr i forhold til hva du kan få om du kjøper deg en "reprap" printer som kit og bygger den selv.

 

"Reprap" vill da si en printer som kan produsere mesteparten av sine deler selv.

Er ikke RepRap bare navnet på printeren? Er vel andre enn reprap du også kan skrive ut deler til? Eller har jeg misforstått? Hvilke brukbare kits konkurrerer med denne fra clasohlson på pris? Eksempler?

Nei, reprap er en Fellerbenevner på en 3d printer. sjekk gjerne ut reprap dot no =)

Lenke til kommentar

 

Har selv en reprap printer med 25x25x17 i skrive flate, som er mer enn nokk for mitt bruk. Har også fått bruk for den da jeg måtte lage ett " spesialverktøy" da jeg justerte noen ventiler på mc'en min. Brukte da google sketchup og d gikk smertefritt å lage objektet. Å d skal sies at jeg ikke har noe stor erfaring ifra 3d modellering eller lignende.

Syns dog den ifra clas ohlson er litt dyr i forhold til hva du kan få om du kjøper deg en "reprap" printer som kit og bygger den selv.

 

"Reprap" vill da si en printer som kan produsere mesteparten av sine deler selv.

Er ikke RepRap bare navnet på printeren? Er vel andre enn reprap du også kan skrive ut deler til? Eller har jeg misforstått? Hvilke brukbare kits konkurrerer med denne fra clasohlson på pris? Eksempler?

Sendt deg PM =)

Lenke til kommentar

 

Slalomski har virkelig STOR nytteverdi. En av dem er at de holder kroppen din i god form...

Jah. ta en heis opp på et fjell, så renne ned igjen, kjempe god form! :p
Har du noen gang stått på slalomski en hel dag? Man bruker masse muskler både i overkropp, og ikke minst i beina! Du er kanskje av de som tror at motorsportutøvere ikke trenger fysisk styrke og trening også?

 

Edit: For å holde meg litt innenfor tema, jeg har også veldig lyst på en 3D-skriver, men ser ikke helt at den ville blitt brukt nok til å forsvare kjøpet... :-p Burde hatt en 3D-scanner også, så kunne man enkelt kopiert ting til eget bruk.

 

Hvordan er det å måle PLA? Hvis man skriver ut ulike figurer, f.eks. slike som man bruker i rollespill, eller figurer og gjenstander som man har i diorama (med/uten modelljernbane).

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...