Gå til innhold

grafikkort, amd 480 eller gtx 1060/980?


Tha_thing

Anbefalte innlegg

Har en gtx 770 som begynner å dra på årene og lurer på om jeg skal investere i et nytt "billig" kort.

Siden jeg ikke har råd til gtx 1070/1080 så vurderer jeg å kjøpe et amd 480 kort eller et gtx 1060 kort evt se om jeg finner et brukt gtx 980 kort på finn.

 

Det jeg lurer på da er om det er bedre å kjøpe et amd kort kontra gtx 1060 siden det er mulig å sette den i crossfire ved en senere anledning og da få en "billigere" oppgradering kontra å kjøpe nytt når det igjen er utdatert.

 

Eller burde jeg gå for et gt 1060 kort?

Endret av Hammertime
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg sitter og på et gtx 770, og har tenkt tanken på et brukt 970, men prisen ligger mellom 1800-2500kr.

Derimot i dag så ser jeg på prisguide at gtx 1060 ligger ned i 2200kr på tilbud. Det klør etter å slå til, men jeg driver og selger unna skrot og ubrukte småting for å forsvare  hoppet opp til et 1070, ettersom jeg oppgraderer så sjeldent at jeg vil ha et litt mer fremtidsretta.

 

Jeg antar de fleste vil enes i at 2200-ish er en fin pris for 1060.

Lenke til kommentar

Som Hammertime sier så er det 3GB versjonen. Den har i tillegg til halvparten av minnemengden som "storebror" også fått redusert CUDA kjerne antallet med 10%. Så den er tregere enn 6GB versjonen i alt...

 

@Hammertime

 

Du vurderer jo ikke GTX770 i SLI, hva er sjansen for at du kommer til å vurdere RX480 i crossfire senere da?

 

Nå trekker jo GTX770 ~250W, så det er større sjanse for at du kan drive 2stk. RX480 á 150W med samme PSU som du har i dag. Er det størrelsen på PSU som gjør at du ikke vurderer SLI nå?

Lenke til kommentar

Av det jeg ser på finn.no så er alle 980 korta som ligger der ute overprisa. Så med mindre du får pruta ned prisen på dem, er 1060 et klart bedre valg. Husk kjøp et så dyrt kort du kan, så du slipper å tenke på SLI og alle problemene det medfører. Nå kan jo ikke 1060 settes i SLI, men når 1060 ikke klarer jobben lengre. Er det uansett kanskje på tide med en ny oppdatering.

Lenke til kommentar

1060 Er et greit kort om man kun kommer til å spille DX11 spill.

Ønsker man å ha god ytelse i kommende DX12 spill så må jeg nesten si at man bør vurdere minst et RX 480 8GB kort eller kjøpe et langt dyrere Nvidia 1070 kort.

 

Personlig kommer jeg til å vente til neste gen med skjermkort da jeg vil oppgradere i 2017 , men hadde jeg brukt penger på dette i dag hadde det blitt Sapphire RX 480 Nitro+.

Lenke til kommentar

1060 Er et greit kort om man kun kommer til å spille DX11 spill.

Ønsker man å ha god ytelse i kommende DX12 spill så må jeg nesten si at man bør vurdere minst et RX 480 8GB kort eller kjøpe et langt dyrere Nvidia 1070 kort.

 

Personlig kommer jeg til å vente til neste gen med skjermkort da jeg vil oppgradere i 2017 , men hadde jeg brukt penger på dette i dag hadde det blitt Sapphire RX 480 Nitro+.

 

Med det du skriver der, så får du 1060 til å virke elendig i dx12. Det er jo ikkje akkurat riktig. Rx480 er i noen spill litt bedre i dx12 enn 1060, men ikkje i alle de få "dx12" spilla som finnes pdd.

Lenke til kommentar

Dette er en oppsumering av spill der Amd sitt gjør det bedre enn Nvidia sitt 1060 i 5 av 7 Spill :

 

http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

 

I Doom så yter RX 480 kortet nesten 23 Fps bedre enn 1060. ( 22%)

I Ashes of Singularity så yter kortet helt utrolige (sarkasme) 3,7 fps mer enn 1060.

I Gears of Wars : Ultimate så yter kortet helt fantastiske ( jepp sarkasme ) 4,2 fps bedre enn 1060

I Hitman 2016 så yter kortet kun 10 fps mer enn 1060

I Total War : Warjammer yter kortet utrolige 4,9 fps mer enn 1060

 

Nvidia leder grovt med disse to spillene :

Rise of the Tombus Raider : 66,2 kontra RX 480 sitt 58,9 eller hele utrolige 7,3 fps.

I Forza Motorsport gjør virkelig Nvidia rent bord, med en overlegen ledelse på 1,3 fps har vi en klar vinner...

 

Totalt er forskjellen i spillene en ledelse på 37,2 fps for Amd sitt RX 480 kort som også er priset lavere enn Nvidia sitt 1060 kort. 

 

Så ja, jeg har ikke noe problem med å anbefale et Amd RX 480 kort om man skal spille DX12 spill fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en oppsumering av spill der Amd sitt gjør det bedre enn Nvidia sitt 1060 i 5 av 7 Spill :

 

http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

 

I Doom så yter RX 480 kortet nesten 23 Fps bedre enn 1060. ( 22%)

I Ashes of Singularity så yter kortet helt utrolige (sarkasme) 3,7 fps mer enn 1060.

I Gears of Wars : Ultimate så yter kortet helt fantastiske ( jepp sarkasme ) 4,2 fps bedre enn 1060

I Hitman 2016 så yter kortet kun 10 fps mer enn 1060

I Total War : Warjammer yter kortet utrolige 4,9 fps mer enn 1060

 

Nvidia leder grovt med disse to spillene :

Rise of the Tombus Raider : 66,2 kontra RX 480 sitt 58,9 eller hele utrolige 7,3 fps.

I Forza Motorsport gjør virkelig Nvidia rent bord, med en overlegen ledelse på 1,3 fps har vi en klar vinner...

 

Totalt er forskjellen i spillene en ledelse på 37,2 fps for Amd sitt RX 480 kort som også er priset lavere enn Nvidia sitt 1060 kort.

 

Så ja, jeg har ikke noe problem med å anbefale et Amd RX 480 kort om man skal spille DX12 spill fremover.

Tar man med overklokking så blir vel 1060 like bra som rx480 i dx12 også. Kanskje raskere :p

 

 

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-1060-6gt-oc-review,1.html

 

Viktig å få se alle sider med et skjermkort vettu :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Dette er en oppsumering av spill der Amd sitt gjør det bedre enn Nvidia sitt 1060 i 5 av 7 Spill :

 

http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

 

I Doom så yter RX 480 kortet nesten 23 Fps bedre enn 1060. ( 22%)

I Ashes of Singularity så yter kortet helt utrolige (sarkasme) 3,7 fps mer enn 1060.

I Gears of Wars : Ultimate så yter kortet helt fantastiske ( jepp sarkasme ) 4,2 fps bedre enn 1060

I Hitman 2016 så yter kortet kun 10 fps mer enn 1060

I Total War : Warjammer yter kortet utrolige 4,9 fps mer enn 1060

 

Nvidia leder grovt med disse to spillene :

Rise of the Tombus Raider : 66,2 kontra RX 480 sitt 58,9 eller hele utrolige 7,3 fps.

I Forza Motorsport gjør virkelig Nvidia rent bord, med en overlegen ledelse på 1,3 fps har vi en klar vinner...

 

Totalt er forskjellen i spillene en ledelse på 37,2 fps for Amd sitt RX 480 kort som også er priset lavere enn Nvidia sitt 1060 kort.

 

Så ja, jeg har ikke noe problem med å anbefale et Amd RX 480 kort om man skal spille DX12 spill fremover.

Tar man med overklokking så blir vel 1060 like bra som rx480 i dx12 også. Kanskje raskere :p

 

 

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-1060-6gt-oc-review,1.html

 

Viktig å få se alle sider med et skjermkort vettu :D

 

 

Og øker man hastigheten på Gpu opp mot 1350 så øker ytelsen enda et lite hakk i DX12 , nok til at det på nytt blir mer eller mindre det samme resultatet. Eventuelt kjøper man et Sapphire Nitro OC så får man et kort i denne hastigheten som yter bedre enn 1060 med en overclock på omtrent 2,0 Ghz.

 

På tide at Julenissen har på seg den røde drakten sin, du kler ikke grønt i det hele tatt.

Endret av Malvado
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vanskelig å ta på seg røde klær når det er såpass store forskjeller på disse 2 konkurrenter.

 

Gir ikke AMD +cred før de lanserer noe som slår nVidia, og når de klarer det så må nVidia jobbe med noe som slår dem igjen, det er slik det skal fungere, ikke lansere masse drit kort i low budget.

Lenke til kommentar

Vanskelig å ta på seg røde klær når det er såpass store forskjeller på disse 2 konkurrenter.

 

Gir ikke AMD +cred før de lanserer noe som slår nVidia, og når de klarer det så må nVidia jobbe med noe som slår dem igjen, det er slik det skal fungere, ikke lansere masse drit kort i low budget.

 

Vi bør vel huske på at de fleste som kjøper har helt andre budsjett enn det vi har i Norge, noen Nvidia tydeligvis er klare over nå som de har lansert en handikappet versjon av 1060 med mindre aktive deler av gpu og  kun 3Gb med minne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å ta på seg røde klær når det er såpass store forskjeller på disse 2 konkurrenter.

 

Gir ikke AMD +cred før de lanserer noe som slår nVidia, og når de klarer det så må nVidia jobbe med noe som slår dem igjen, det er slik det skal fungere, ikke lansere masse drit kort i low budget.

Vanskelig å ta på seg grønne klær når driverne er så ustabile som de er! Vulkan, DX12 og Win10 er liksom ikke nvidia sin nisje^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble GTX 1070 på meg likevel ;)

Den her: http://www.multicom.no/inno3d-geforce-gtx-1070-twin/cat-p/c/p8850086

 

Får ikke utnyttet den fullt ut siden jeg bare har en 60 Hz skjerm men men, skal ikke oppgradere grafikkort på mange år nå hvertfall.

 

Gratulerer med et bra ( men noe kostbart ) kjøp!

Sjekk Coil Whine ved å kjøre noen stresstester , utover det så vil du ha god ytelse i de fleste spill og burde ikke være noe problem å kjøre 1440p med maks detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...