Gå til innhold

Beregninger: To enkle grep kan gi Oslos innbyggere 345 flere leveår


Anbefalte innlegg

Spennende forskning +1

 

Dette betyr i prinsippet at om staten betaler hele ovnen, så vil man i prinsippet spart penger. Men, det går jo ikke an, gjør det vel? Altså i en politikers øyne..

 

Også har man dette med at folk vil kunne være trege og uinformerte. Det må sikkert en dør til dør kampanje på plass. Et pipemurerteam bør stå klart i løpet av de neste 3 ukene til å mure inn ny ovn, peis.

 

Dessuten så finnes det nok ovner og peiser som folk ønsker å bevare. Om det lot seg lage innsatser som ble byttet?

 

Går det an å få en like rentbrennende peis, med riktig type peis også? Hvorfor skal kun Oslo få hjelp. Jeg bor ikke i Oslo, men har en helsikkens gammel Jøtul 3 fra 90-tallet som er så sjukt vanskelig å få gang i at jeg nok soter ned nabolaget hver gang den er i bruk. Kanskje det ikke er så rett fram med fyring likevel. At det faktisk finnes ventilasjonstiltak som også må til.

 

Ovnen min brenner surt og dårlig selv om jeg åpner vindu. Må stormfyre den nesten. Og det igjen gjør ovnen ekstra sulten på ved.

 

 

Det finnes rentbrennende innsatser å få kjøpt som passer inn i enkelte populære eldre peiser.

 

Og så har du denne, en metode for å bygge om de fleste ovner til rentbrennende ovner. Mer rentbrennende enn det de var før.. ;)

http://www.tu.no/artikler/slik-blir-din-gamle-vedovn-renere/235823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å forby fyring med olje\ved og forby diselbiler\bensin i oslo området?

Problem løst?

 

Ofte slik skjer i storbyer.

Man trenger hverken forbud eller subsidiering.

Man kan bare la folk i Oslo få strøm til produksjonspris: kr.0,25 pr. kWh. ( f.eks. 20 00 kWh pr. år.), uten avgifter til stat eller kommune, og/men altså uten subsidiering.  Da ville dette bli den foretrukne/billigste oppvarmingen.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Hva å forby fyring med olje\ved og forby diselbiler\bensin i oslo området?

Problem løst?

 

Ofte slik skjer i storbyer.

Man trenger hverken forbud eller subsidiering.

Man kan bare la folk i Oslo få strøm til produksjonspris: kr.0,25 pr. kWh. ( f.eks. 20 00 kWh pr. år.), uten avgifter til stat eller kommune, og/men altså uten subsidiering.  Da ville dette bli den foretrukne/billigste oppvarmingen.

Dersom du betaler meir enn 25 øre/kWh bør du skifte straumleverandør.

 

I tillegg må du sjølvsagt betale nettleige. Det gjeld spesielt folk i Oslo, sidan mesteparten av sentralnettet er oppteke med nettopp å forsyne Oslo gjennom kraftliner som går frå Sogn og Fjordane til Oslo og sørover langs kysten av Vestlandet før dei svingar austover mot Oslo. Når det gjeld nettleige er Oslo allereie kraftig subsidiert ved at resten av landet spleisar på kostnadane med å forsyne denne regionen, som er den einaste i landet som ikkje er sjølvforsynt med straum.

Lenke til kommentar

Vi var i kontakt med Bymiljøetaten vedr. svevestøv, støyskjerming og veivask i vår. Da fikk jeg beskjed om at man ikke ville sette opp flere støyskjermer langs Ring 3 fordi det var viktig at veistøvet fikk sveve fritt...!

 

Fantastisk logikk...

Endret av Bardl
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger hverken forbud eller subsidiering.

Man kan bare la folk i Oslo få strøm til produksjonspris: kr.0,25 pr. kWh. ( f.eks. 20 00 kWh pr. år.), uten avgifter til stat eller kommune, og/men altså uten subsidiering.  Da ville dette bli den foretrukne/billigste oppvarmingen.

Dersom du betaler meir enn 25 øre/kWh bør du skifte straumleverandør.

 

I tillegg må du sjølvsagt betale nettleige. 

Betaler du 25 øre i strømpris inkl. nettleie om vinteren? Det er da man trenger å fyre. ( Det koster ikke mer å produsere strøm om vinteren enn om sommeren.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Ovnen min brenner surt og dårlig selv om jeg åpner vindu. Må stormfyre den nesten. Og det igjen gjør ovnen ekstra sulten på ved.

 

Har du fått noen til å sjå på pipa di? Tipper problemet ditt er dårlig pipe med dårlig avtrekk mere enn noe annet.

Mange piper som er satt opp, spesielt på 70-tallet er beregnet for åpen peis, noe som var svært populært da.

hvis man hiver ut peisen og setter inn en vanlig vedovn, må pipen tilpasses denne. Hvis ikke, vil man oppleve svært dårlig forbrenning.

Problemet kan som regel løses ved å sette inn et rør i pipen.

Lenke til kommentar

Betaler du 25 øre i strømpris inkl. nettleie om vinteren? Det er da man trenger å fyre. ( Det koster ikke mer å produsere strøm om vinteren enn om sommeren.)

 

Nettleiga er sjølvsagt mykje høgare enn 25 øre. Eg må vere med på å betale gildet når halvparten av straumen som vert produsert i fylket mitt skal transporterast til Oslo. Denne massive subsidieringa av straumen til Oslo er ikkje gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kartet viser hvor støvkonsentrasjonen er størst. Det er nok dessverre ikke der det fyres spesielt mye. Et tiltak som nok ville hjelpe en del er heller å vaske eller støvsuge veiene oftere slik man gjør i mange andre store byer rundt om i verden. Det er jo fra bilene dette kommer. Og jeg tror ikke at det er nok å lempe det over på bileierne at de skal avgi lite støv fra motor og dekk når det må fjernes uansett. Når det er skittent hjemme så vasker man, i stedet for å gå rundt i den gamle møkka!

 

Du bør nok huske på at dette er basert på målestasjoner som er plassert langs de mest trafikkerte knutepunktene. Det ville nok vært mer troverdig om en hadde hatt målestasjoner utenom vei trafikken også. F.eks ved barnehager, lekeplasser, småhus bebyggelse osv. Det har en konsekvent ikke gjort, og dermed må en "beregne" hvordan støv partiklene sprer seg ut. Jeg tviler litt på at alle veger har fått tegnet inn støy vegger, og andre hindringer som vil påvirke distribueringen av støvet. Kanskje jeg tar feil, men det blir nok en stor data fil. forskning fra landbruket viser at veldig lite brer seg lenger ut fra veien enn 90 meter. Ser du på tegningen, så skjønner en jo at veg trafikken da umulig kan ta skylden for alt. Nye ovner som er mer rent brennende vil jo hjelpe en del. Å sørge for at folk kan få strøm til en fornuftig pris, slik at de slipper å fyre opp vedovnen når det er bikkje kaldt, ja det ville nok hjulpet mye mer.....

Det er litt rart, at folk ikke krever målestasjoner der hvor en faktisk bor, eller der hvor barn oppholder seg utendørs...

Lenke til kommentar

Å sørge for at folk kan få strøm til en fornuftig pris, slik at de slipper å fyre opp vedovnen når det er bikkje kaldt, ja det ville nok hjulpet mye mer.....

 

Sjekket litt priser på ved i oslo. En 40l. sekk med bjørkeved koster 64kr der jeg sjekket. Det går 60 sekker på en favn (2.4m^3) som gir en pris pr. favn på 3840,- En favn bjørkeved har en ren brennverdi på ca 3.5GWh. Og selv i de beste ovenene må man regne med tap av varme i eksosen, anta 20% for en topp moderne ovn slik at man oppnår 2.8GWh effektiv oppvaming. Dette gir en pris på ca 1.4kr/KWh oppvarming.

 

De høyeste nordpoolprisene jeg finner for strøm i oslo de siste par årene er 35øre/KWh (Snittet er vesentlig lavere). Nettleie kommer i tilegg for en total verste pris for oslo på 80 øre/KWh, noe som er vesentlig billigere enn ved man kjøper. Andre regioner kan ha andre utgangspunkt, men jeg tviler på at ved er så veldig konkurransedyktig på pris om man ikke hugger den selv (Og ikke verdsetter sin egen tid), og det er selv om man sammenligner med en panelovn. En varmepumpe kan redusere prisen ovenfor til 25-40øre/kWh varme.

 

killder:

https://oslovedsentral.no/salg

http://www.energi.no/docman/energifakta/48-energiinnhold-i-brensel/file

https://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-produkter-og-losninger/oppvarmingsalternativ/vedovn/vedovn/118/140/

http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/NO/Monthly/?dd=NO1&view=table

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å sørge for at folk kan få strøm til en fornuftig pris, slik at de slipper å fyre opp vedovnen når det er bikkje kaldt, ja det ville nok hjulpet mye mer.....

Sjekket litt priser på ved i oslo. En 40l. sekk med bjørkeved koster 64kr der jeg sjekket. Det går 60 sekker på en favn (2.4m^3) som gir en pris pr. favn på 3840,- En favn bjørkeved har en ren brennverdi på ca 3.5GWh. Og selv i de beste ovenene må man regne med tap av varme i eksosen, anta 20% for en topp moderne ovn slik at man oppnår 2.8GWh effektiv oppvaming. Dette gir en pris på ca 1.4kr/KWh oppvarming.

 

De høyeste nordpoolprisene jeg finner for strøm i oslo de siste par årene er 35øre/KWh (Snittet er vesentlig lavere). Nettleie kommer i tilegg for en total verste pris for oslo på 80 øre/KWh, noe som er vesentlig billigere enn ved man kjøper. Andre regioner kan ha andre utgangspunkt, men jeg tviler på at ved er så veldig konkurransedyktig på pris om man ikke hugger den selv (Og ikke verdsetter sin egen tid), og det er selv om man sammenligner med en panelovn. En varmepumpe kan redusere prisen ovenfor til 25-40øre/kWh varme.

 

killder:

https://oslovedsentral.no/salg

http://www.energi.no/docman/energifakta/48-energiinnhold-i-brensel/file

https://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-produkter-og-losninger/oppvarmingsalternativ/vedovn/vedovn/118/140/

http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/NO/Monthly/?dd=NO1&view=table

 

Når det gjelder ved, så er det jo først og fremst effekt du får glede av.  En vedovn sørger jo for at det blir veldig fort varmt.  Alternativet, en elektrisk fyrt ovn vil bruke lang lenger tid på å få opp temperaturen.  Når strøm selskapene ønsker å ta mer betalt for effekt endringer, da blir det plutselig mer lønnsomt.  Til ditt eksempel, vel jeg får ved for 39 kroner sekken (i en av de største byene her i landet ). Når strømmen var på det dyreste for noen år siden, så var spot pris +nettleie / avgifter oppe i ca 95 øre pr kwtime.  For mange, så er jo også ved ovnen kos.  Når det er kaldt ute, så gir en ved ovn en helt annen varme enn noen elektriske ovner.  En bør jo også ha noen tanker om hva som ville skjedd, hvis alle i Oslo sluttet med vedfyring samtidig som kanskje antall el bil eiere ville blitt dobblet på noen år.  Ville støm nettet klart en slik belastning en januar natt ?  Jeg har lest at flere er bekymret for at det ikke er nok kapasitet på lokale trafo stasjoner, skulle mange plutselig kjøpe seg en el bil.  Nå kjenner ikke jeg situasjonen lokalt i Oslo, men jeg vil anta at det sikkert er områder der også med en del eldre trafo stasjoner som ikke har så veldig mye ekstra kapasitet.  For en enkel person så kan ditt eksempel stemme.  For Oslo sin del, så kan en fort se for seg at strøm prisen kan bli veldig høy, skulle nettet bli overbelastet.  Da er plutselig vedovnen økonomisk "attraktiv" igjen (hvis du kjører et stykke ut av Oslo og får ved til en litt mer fornuftig pris vel og merke )  Energi priser er ikke statiske, de vil variere.  Hvis folk skulle endre sine vaner, ja da vil en antakelig se en endring i prisbildet.  Eller tror du jeg tar feil ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...