Gå til innhold

Nei, denne Half-Life 3-plakaten er ikke det du håper på


Anbefalte innlegg

Da vet du ikke hva en tech demo er. Kanskje Wikipedia kan hjelpe deg:

 

"Computer game developers use "tech demos" to rouse and maintain interest to titles still in development (because game engines are usually ready before the art is finished) and to ensure functionality by early testing. Short segments using finished game engines may be presented as game demos."

 

I Half-Life 2s tilfelle eksisterer det allerde en tech demo: Half Life 2: Lost Coast.

 

Half-Life 2, derimot, er et fullverdig spill, med minst like mye spillinnhold som hvilket som helt annen FPS-spill på den tiden. Bare fordi det introduserte Source-motoren, betyr det ikke at det er en tech demo. Ikke mer enn at Gears of War var en tech demo for Unreal Engine 3, BF2 for Refractor 2, Witcher 3 for REDEngine 3, osv. Det gjør ikke saken noe bedre at HL2 ble kritikerrost etter sin lansering. Flere titalls "Game of the Year"-utdelinger, "tidenes beste spill"-erklæring fra enkelte aviser, og ikke minst helt oppe på toppen i kåringer av "tidenes beste spill" fra flere. En enkel utsnitt fra hvilken som helst av disse anmeldelsene vil bevise hvor feil du tar, og hvor rik på innhold HF2 faktisk var.

 

Du kan gjerne være en av de bitre moderne gamerne som føler HL2 er overvurdert (ofte er det bare generasjonen etter, dvs. de som ikke fikk spilt det da det kom ut, som klager over slikt). Men å gå rundt og kalle det for en "tech demo" er så feil som det kan bli.

 

Hva var bra med det? Bortsett fra fysikken og grafikken.

Kjedelig historier. Standard fps gameplay (igjen bortsett fra fysikk sakene) tech demo.

 

Bortsett fra banebrytende fysikk og grafikk, så var det også et av de spillene med best lydteknologi i sin tid. AI var også helt banebrytende og noe av det beste som noen spill hadde på den tiden. I tillegg til det har du den gode utnyttelsen av all den nye teknologien i selve gameplayet: gravity gun er et perfekt eksempel på dette. Historien er gripende (som historien til HL1, fenger den veldig få, da den har en veldig mørk og deprimerende noir-stil), spenningen er substansiell, handlingen er nesten non-stop, atmosfæren og realismen i verdenen er til å føle av, og den generelle presentasjonen av spillet er praktfullt. Half Life 2 er på mange måter spillverdenens Citizen Kane. Den var ikke bare fundamental i sin industri fra flere tekniske aspekter. Fra et spillkunstnerisk ståsted var den også en vanvittig god komposisjon av historie, karakterer og ikke minst gameplay.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historien er gripende (som historien til HL1, fenger den veldig få, da den har en veldig mørk og deprimerende noir-stil)

Ja, så klart. Kun de utvalgte makter å nyte subtiliteten og de utsøkte krumspring i... nei, fuck off, historien er rett og slett ikke fantastisk.

Historien i HL1 var mer gripende fordi den ble fortalt bedre. Men også den blir ganske håpløs etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Half-Life 3 har blitt hauset opp så mye, slik at hvis spillet noen ganger kommer ut kan det ALDRI leve opp til forventningene.

Det gjorde jo heller ikke HL2, som egentlig ikke var noe annet enn en tech demo.

Vel jeg var faktisk ganske skuffet da det kom, men spillet ble bedre for hver gang jeg spilte det. Med begge episodene så er dette på min personlig topp 10 liste...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått flere av argumentene for Half Life 2s fanskare. Det gjelder da flere av de kommentarene jeg leser her også. Banebrytende grafikk? Half life 2 kom ut samme år som Far Cry, Halo 2 og Doom 3. Om grafikken hadde tekniske aspekter som langt overgikk disse titlene, så feilet fremdeles bruken til å gi en levende og troverdig verden for min egen del. Jeg har sjelden opplevd en spillverden som fremstår såpass pappaktig med et like flatt lydbilde. Jeg spilte Far Cry og Half life 2 sent. Og det som imponerte meg mest var uten tvil Far cry. Half life 2 var en grå og flat opplevelse, som gravity gun ikke kunne redde. Men Source-motoren kan ikke benektes å ha hatt en stor innflytelse på industrien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...