Gå til innhold

Sikret jobb etter utdanning?


abmchek

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt litt på å begynne på informatikk eller dataingeniør, eller noe lignende (har ikke helt satt meg inn i forskjellene siden jeg ikke kan så mye om disse fagene fra før, synes bare det virker interessant).

Tidligere har jeg tenkt på å bli tannlege, noe min mor også er og hun er veldig glad for at jeg vurdere det.

Men moren min sier også at det er mange som studerer noe innenfor IT nå, og at det er vanskelig å få en jobb som er bra og gir greit betalt. Stemmer dette, eller er dette bare noe hun sier for å holde med på tannlegesporet?

 

Hadde også blitt glad om noen med erfaring fra utdanningene kan si no om hva forskjellen er og hva dere lærer  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå påstå at å studere informatikk/dataingeniør er en mye tryggere vei enn tannlege. Som tannlege vil du jo begrense deg til å å kun jobbe med folks tenner, mens en utdannelse innenfor IT kan brukes til "alt". Men du burde først og fremst velge studium etter interesse, ikke hva du tror om arbeidsmarkedet om x-antall år. Jeg kjenner ikke til arbeidsmarkedet for informatikere/dataingeniører eksplisitt, men jeg har vanskelig for å tro at det vil være noe problem å få seg jobb med en slik utdannelse. 

Lenke til kommentar

Vil påstå at det er et helt greit marked for folk med utdanning innen IT, men ikke tro det at jobbene faller på deg. Du må nok konkurere litt om å få jobb, men slik er det vell overalt. Skule har også mye å si, trur også at NTNU studenter har det lettere når det gjelder å få seg jobb.

Endret av Nepsel
Lenke til kommentar

Det er neppe garantert at du får jobb, men situasjonen er mye lysere for IT/Data studenter sammenliknet med mange andre. Som IT/Data student blir man rimelig fleksibel i jobbsammenheng, og det er en type kompetanse som vi vet vil være relevant i mange år fremover ettersom at det alltid er bedrifter som trenger utviklere/vedlikeholdere til sine systemer. Datasystemer har blitt en så essensiell del av mange bedrifter at det tvilsomt vil bli en kjempestor jobbkrise i sammenheng med IT.

 

Jeg har heller ikke hørt noe spesielt negativt om IT/Dataing. utdanningene, så jeg tror ikke at skolen du har gått på kommer til å være en kjempestopper for karrieremulighetene heller. Mange sier at dem som har gått på NTNU har en stor fordel, noe som jeg vil påstå er nokså overdrevet. I dårlige tider vil også NTNU-studentene slite med jobbsøkingen, og i gode tider vil de fleste kunne finne seg en jobb. I disse tider er det litt konkurranse om jobbene, men de fleste finner seg noe til slutt. 

Lenke til kommentar

Problemer med IT nå om dagen er: Alt sentraliseres og outsources. Jobben min outsources til en fabrikk (ja, du leste riktig) i India. Fabrikk. De kaller det åpenlyst og bevisst en fabrikk. Sier sitt, spør du meg.

 

Vanskeligere å outsource tannlegetjenester. Tror ikke tannhelsen til det norske folk blir noe særlig bedre med årene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[..] Men moren min sier også at det er mange som studerer noe innenfor IT nå, og at det er vanskelig å få en jobb som er bra og gir greit betalt. Stemmer dette, eller er dette bare noe hun sier for å holde med på tannlegesporet? [..]

Hver vår uteksamineres det til sammen flere hundre nye dataingeniører og informatikere i dette landet, og mange av disse selvsagt ser etter jobb. Er det slik at det stadig skapes masse nye arbeidsplasser for "datafolk"? Svaret er selvsagt nei.

 

I stedet sentraliseres det stadig mer og mer, noe flyttes også utenlands - hvis man ikke i stedet importerer arbeidskraft selvsagt som man så driver rovdrift på. Jobbene blir dessuten også vanskeligere og vanskeligere, for det skjer stadig noe nytt. Beste eksemplet er 'front end'-bransjen som oversvømmes av stadig nye/oppdaterte Javascript-teknologier. 'Back end' er heldigvis noe "roligere", men jammen er det nok å sette seg inn i der også.

 

Kunne jeg ha valgt om igjen hadde jeg ikke valgt dataingeniør, det er for uforutsigbart.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har tenkt litt på å begynne på informatikk eller dataingeniør, eller noe lignende (har ikke helt satt meg inn i forskjellene siden jeg ikke kan så mye om disse fagene fra før, synes bare det virker interessant).

Tidligere har jeg tenkt på å bli tannlege, noe min mor også er og hun er veldig glad for at jeg vurdere det.

Men moren min sier også at det er mange som studerer noe innenfor IT nå, og at det er vanskelig å få en jobb som er bra og gir greit betalt. Stemmer dette, eller er dette bare noe hun sier for å holde med på tannlegesporet?

 

Hadde også blitt glad om noen med erfaring fra utdanningene kan si no om hva forskjellen er og hva dere lærer  :)

 

Jeg er selv utdannet dataingeniør og informatikker. Det er slik som darkness og andre påpeker at det er vanskelig å få seg jobb innen IT, da de fleste stillingene er outsourcet til India. De få jobbene som er i Norge, krever at du er MEGET FLINK I PROGRAMMERING. Det hjelper ikke å ha B i gjennomsnitt hvis du ikke er MEGET FLINK I PROGRAMMERING, selv med mastergrad.

 

Informasjonssikkerhet eller nettverkskonsulent er ett alternativ i forhold til programmering.

 

Personlig vil jeg ha gått for tannlegestudiet.

Endret av Det gode liv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare for å ikke avskrekke noen:

 

Jeg er nettopp utdannet med en master i data og hadde jobb allerede før karakteren på masteroppgaven var klar. Dette er i stavanger – der nominell arbeidsledighet er på fem prosent og effektiv arbeidsledighet er mye høyere. Dataingeniør er en av de sikreste utdanningene som gir jobb innenfor privat sektor i dag.

 

Man må allikevel være proaktiv, på hogget og gjerne forlate komfortsonen litt. Å skrive søknader på Finn.no gir sjelden resultater (du har like stor sjanse for å vinne en iPad ved å svare på ymse kundeundersøkelser); å gå på mer seriøse headhuntere (Centric, Mosaique, m.fl.) gir som regel gode resultater. Det samme gjør åpne søknader. Unngå Manpower, Adecco og tilsvarende. 

 

Har marginalt over gjennomsnittet gode karakterer og er forholdsvis innadvendt. Det gode med økonomiske nedgangstider er at kvalifikasjoner, arbeidsmoral, motivasjon o.l. er mer viktig enn hvor du ser deg selv om fem år eller hvilket kjøkkenredskap du ville vært om du kunne velge.

 

De aller fleste IT-jobbene er konsulentjobber, som er vanskelige å outsource pga. språklige barrierer og kulturelle forskjeller (en inder som sier «ja» mener gjerne «kanskje» i stedet).

 

Oslo har langt færre jobber enn folk tror (DFind publiserer et par lokkeduer her og der som ikke egentlig er ledige jobber) – Bergen, Trondheim og Stavanger har langt flere. 

Endret av Crowker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...