Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førerkort, BE og T 144: Vekt på henger bak traktor?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tok i fjor E-utvidelse til mitt B-førerkort. Da fikk jeg T i førerkortet med kode 144.

 

Førerkortforskriften sier:

Innehaver av førerkort i klasse BE, utstedt etter 1. januar 2005 har førerett i Norge for traktor, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg, med eller uten tilhenger. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse T, med kode 144, tilknyttet klasse BE.

 

§ 3-11.Førerett i klasse BE

[...]

I Norge omfatter førerretten også føring av traktor og motorredskap, begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

Betyr dette at jeg kan kjøre traktor med henger så fremt tillatt totalvekt (tolkes dette som tillatt totalvekt på vognkortet, altså sum av traktor og henger?) ikke er over 25tonn? Mao. at jeg kan kjøre henger bak traktor på langt over 3500kg?

 

Jeg leste nemlig et sted at siden jeg har fått T etter å ha tatt BE kan jeg kun kjøre henger med tillatt totalvekt 3500, og det er vel få traktorhengere med så lav tillatt totalvekt...

 

Takk for svar :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste nemlig et sted at siden jeg har fått T etter å ha tatt BE kan jeg kun kjøre henger med tillatt totalvekt 3500

 

Dette gjelder etter bil. Bil er "motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører".

 

Førerrettigheten med T144 gjelder for traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med tillatt totalvekt høyst 25 000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog. (Tillatt totalvekt tolkes som sum av det som står i vognkortene).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt i forrige innlegg; grensa på 3,5 tonn gjelder tilhenger etter bil. På traktor er det (med mindre man har en førerkortkode med ubegrenset hengervekt og/eller fart) 25 tonn (sum av tillatte totalvekter traktor+henger) som gjelder. Det er formulert litt forskjellig og dessverre tildels uklart på forskjellige steder i førerkortforskriften, men intensjonen og meningen bak er så vidt jeg vet den samme i alle tilfellene.

 

§3-11: I Norge omfatter førerretten også føring av traktor og motorredskap, begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. (her kan man forledes til å tro at 25.000kg gjelder kun traktoren/motorredskapet...)

 

§3-18: Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år.

(her står det samlet tillatt totalvekt (for traktor/motorredskap+henger), og er altså mindre uklart.)

 

(...) Førerett i klasse T kode 141 gjelder for kjøring i Norge med traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet 41–50 km/t med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år, er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet maksimal tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg. Dette gjelder for personer som har tatt tilleggsopplæring etter erverv av klasse T. (i likhet med lenger opp står det også her samlet tillatt totalvekt.)

 

(...) Førerett i klasse T kode 148 gjelder for kjøring i Norge med traktor og motorredskap med konstruktiv hastighet 41–50 km/t, med eller uten tilhenger, med maksimal tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg. Dette gjelder for personer som har tatt tilleggsopplæring etter erverv av klasse T kode 144. (her står det (dessverre) ikke samlet tillatt totalvekt, og er altså like uklart som §3-11. )

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

T 144 kan utvides til traktor uten begrensning (T 142) ved å ta CE.

 

Hva gir vanlig traktor opplæring i dag, T 144?

Finnes (fantes) kurs for å utvide T 144 til T 143, evt så kan man utvide den ved å ta C.

 

Edit; selv om man tar kurset for å utvide T144 til 50km/h så får man visst ikke ha høyere vogntogvekt enn 25 tonn, så da får man kanskje ikke T 143 for det 50km/h kurset?

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

T143 (maks 750kg tilhenger) er det man får når man tar C.

 

Vanlig traktoropplæring gir T uten kode.

Jeg har tatt vanlig T opplæring (etter 2005) og har tatt C i tilegg etterpå.

Jeg har T 143 i mitt førerkort - mener du at jeg har fått min førerrett begrenset etter at jeg tok C?

 

Maks 750kg tilhenger slik jeg ser det gjelder kun ved bruk av utstyr med konstruktiv hastighet over 40 km/h.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kode 143 som man får når man tar C betyr:

 

"Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg"

 

Dessuten omfatter førerretten i C (i Norge) "også føring av traktor og motorredskap generelt, eventuelt med tilhenger når kjøretøyenes konstruktive hastighet er høyst 40 km/t". Dette har ingen kode.

 

Du har ikke fått føreretten din begrenset etter at du tok C.

 

 

takk, leste at skal man over 25t så må man ha CE.

SÅ mener vel da egentlig opp til 50km/t. 

7 timers kjøring, er det oppkjøring til dette?

Vektbegrensningen for T uten kode bortfaller etter 2 år eller når man fyller 21 år.

 

Det er ikke oppkjøring ved utvidelse til kode 141/148, kun 7 timers kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

T143 (maks 750kg tilhenger) er det man får når man tar C.

Vanlig traktoropplæring gir T uten kode.

Jeg har tatt vanlig T opplæring (etter 2005) og har tatt C i tilegg etterpå.

Jeg har T 143 i mitt førerkort - mener du at jeg har fått min førerrett begrenset etter at jeg tok C?

Spesielt tilfelle det der. Etter min tolkning skal du egentlig ha både klasse T uten kode (som gir førerrett for traktor med henger inntil 40km/t og 25 tonn, og ubegrenset vekt etter to år / 25 års alder) og klasse T kode 143 (Traktor uten tilhenger (dvs inntil 750kg) og ubegrenset fart). Du skal i alle fall ikke miste retten til å kjøre med tilhenger under 40km/t fordi du senere har tatt klasse C (uten E)...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har hengelappen og tar 50 km/t kurset. Da får jeg kode t 148 med vektbegrensning på 25 t. Men hvis jeg tar traktor lappen, oppgraderes det automatisk fra kode 148 til T141? Eller må jeg ta kurset 50 km/t om igjen etter ervervet klasse T? 

 

Lenke til kommentar

Spesielt spørsmål. Jeg vil tro du burde få T141 om du tar full opplæring på T (som du må for å slippe vektbegrensningen) og allerede har 50-km-kurset fra før, i og med at det er akkurat det samme kurset (som gir T141 eller 148 avhengig av hva du ellers har rett til), men et sikkert svar er det nok bare Statens Vegvesen som kan gi.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (2 timer siden):

Spesielt spørsmål. Jeg vil tro du burde få T141 om du tar full opplæring på T (som du må for å slippe vektbegrensningen) og allerede har 50-km-kurset fra før, i og med at det er akkurat det samme kurset (som gir T141 eller 148 avhengig av hva du ellers har rett til), men et sikkert svar er det nok bare Statens Vegvesen som kan gi.

Spørsmålet er så spesielt at ingen har klart svar. Jeg er enig med deg, det du sier, det er logikken. Men vet jo aldri med statens vegvesenet. Får ringe dem og høre. Sier ifra her når jeg har fått svar fra de.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har kode t142 på mitt førekort da jeg har innbyttet mitt førekort fra dansk til norsk og fik førekort før 2005.

Kan jeg kjøre med stor henger til bil,altså det samme som BE

Hørs jo litt rart utt hvis jeg kan kjøre ubegrenset vekt med henger på traktor og andre motorredskaper men ikke totalvekt 3500 med vanlig bil

Bil er vel et motoredskap 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...