Gå til innhold

Bachelor i IT og Informasjonsystemer, men kan ikke programmering ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...
Sara_I skrev (På 12.8.2016 den 18.48):

hei

Jeg har fått min bachelor i IT og Informasjonsystemer fra UIA.

jeg i starten av studie kunne se at jeg har det vanskelig å lære meg programmering . kan nesten ikke.

etter flere samtale med lærer og rådgiver sa de hele tider at det er ikke kun programmering som man må kunne for å få IT-jobb. 

jeg synes det er umulig å finne jobb hvor man ikke skal programmere. der er mange stillinger hvor de krever programmering og erfaring. 

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. ? jeg tenker at jeg skulle studerer sykepleie , da der så mange stillinger inne for det.

 

Er det viktig å kunne programmere for å finne en jobb med denne utdanningen ?

hva må jeg lære meg for å kunne finne jobb?

hva er bra å kunne for å finne en jobb som IT-konsulent, IT drift og vedlikehold. og hva kan jeg ellers søke om hvor jeg slipper å programmere.

 

takk på forhånd 

Longshot med eldgammel tråd, men har du fått deg jobb innen IT uten programmering Sara? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en lignende utdannelse og jobber i dag som løsningsarkitekt for en skyprogramvare (PaaS).

Det er rett at utdanningen gir ganske blanke ark for hva man kan få jobb som, og det er vanskelig å finne hvilken "tråd" man skal følge.

Men jeg kan gi noen tips:

1. Konsulentbransjen

Her er det ingen grenser for hva slags kapasitet, og hva slags type folk som kreves. Et tips er å levere en åpen søknad til noen av de store som f.eks Accenture, Tieto, Evry, Capgemini, Bouvet, Sopra Steria for å nevne noen. Flere av de har også egne graduate programmer for nyutdannede.

2. Produktbransjen

Samme tips som over, bare mot Google, Microsoft, Cisco eller andre selskaper som selger produkter. De har også behov for alle slags typer folk.

3. Konsumentene

Alle bedrifter som konsumerer enten konsulenttjenester eller produkter fra produsentene trenger folk med IT kompetanse både til IT avdelinger, men også på forretningssiden. Produkteiere, prosesseiere, teamledere, prosjektledere, administratorer, teknikere, utviklere osv. Her vil jeg dog gi et tips om å prøve å komme inn i en større bedrift. Se på listen av topp 500 bedrifter i Norge og undersøk hva slags stillinger som ligger ute blant topp 50. 100% garantert at du finner noe som ser spennende ut.

Til slutt vil jeg si at du burde også vurdere om du kan flytte til/i nærheten av Oslo. Da åpner det seg brått et helt annet marked enn det er i Kristiansand. Husk også at markedet skriker etter folk og kompetanse. Det er alt for dårlig rekruttering i forhold til behovet, og det er i mange segmenter arbeidstagers marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...