Gå til innhold

Er Torrent-æraen over?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvorfor setter dere at torrent er lik pirat-nedlasting? Grunnen til at pirat-nedlastingen reduseres er vel heller at strømmetjenestene har begynt å levere et produkt med nesten samme kvaliteten som man ønsker. At båndbredden har økt mye i de tusen hjem er vel også en årsak. Nå kan man strømme en film uten alt for mye buffringsstopper.

 

Selv får jeg fremdeles tak i data via bukta.

Torrent er ikke synonymt med piratkopieringen, men unntakene er få. Torrent hadde aldri blitt så stort uten warez, å hevde noe annet er uærlig og naivt.

 

Torrent-teknologi har INGENTING med piratkopiering å gjøre. 

 

 

Alikevel er det det den brukes til 99% av tiden.

 

Hva så? Og si P2P teknologi som torrents ikke hadde eksistert uten piratkopiering er tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Noen av dere som kjenner til usenet?

 

Ja, men det er strengt tatt så lite brukervennlig at det er forbeholdt en liten nisje. Dessuten er vel tanken på å betale for kopiering ganske fjern for den gjennomsnittlige piraten ;) Hvordan er forresten status på DMCA takedowns på Usenet for tiden, fortsatt et problem? (Usenet var ikke skjermet for piratjegerne det heller..)

 

HBO Nordic, Viaplay, Netflix og NRK dekker så mye underholdning til en grei pris at piratkopiering er unødvendig.

 

Og for alle oss som er opptatt av kvalitet på bilde og lyd så finnes det ingen streaming tjenester som er gode nok. Får frysninger av hvor dårlig ting ser ut på Netflix..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

HBO Nordic, Viaplay, Netflix og NRK dekker så mye underholdning til en grei pris at piratkopiering er unødvendig.

Problemet er at torrent fortsatt forblir mer praktisk for min del. Selv om jeg abonnerer på både HBO Nordic, Netflix osv. ser jeg både netflix og HBO produserte serier via torrent. Mitt torrentprogram er satt opp med RSS feed fra min foretrukne private tracker, og laster hel-automatisert ned alle nye episoder av serier jeg følger minutter etter den er lagt ut på siden. Filene blir også lastet rett ned i mappen som jeg har Plex koblet til, og blir automatisk lagt til i det programmet. Da har jeg samlet alle serier som interesserer meg på en plass, og slipper å forholde meg til masse forskjellige tjenester der 80% av innholdet er uinteressant for meg.

Endret av Galen Absalom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Påstanden/overskriften er en målbar påstand. Hva sier tallene om nedgang i torrent-trafikk? Det er jo det som er interessant, og trakk meg inn i denne artikkelen. 

 

Nok en gang ser det ut til at det passer å påføre Betteridge's law of headlines: "Any headline that ends in a question mark can be answered by the word no." Den loven ser ut til å være ledestjerna til clickbait-journalisme. 

Lenke til kommentar

 

Noen av dere som kjenner til usenet?

 

Ja, men det er strengt tatt så lite brukervennlig at det er forbeholdt en liten nisje. Dessuten er vel tanken på å betale for kopiering ganske fjern for den gjennomsnittlige piraten ;) Hvordan er forresten status på DMCA takedowns på Usenet for tiden, fortsatt et problem? (Usenet var ikke skjermet for piratjegerne det heller..)

 

HBO Nordic, Viaplay, Netflix og NRK dekker så mye underholdning til en grei pris at piratkopiering er unødvendig.

 

Og for alle oss som er opptatt av kvalitet på bilde og lyd så finnes det ingen streaming tjenester som er gode nok. Får frysninger av hvor dårlig ting ser ut på Netflix..

 

Da tror jeg heller du skal bytte skjermen du ser på, streamer 4K materiale fra netflix funker fett! Men lite HDR materiale. Så du kan ikke være så opptatt av kvalitet vist du syns 4K ikke er noe kvalitet og da jeg lurer jeg også på hva kvalitet du bruker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Da tror jeg heller du skal bytte skjermen du ser på, streamer 4K materiale fra netflix funker fett! Men lite HDR materiale. Så du kan ikke være så opptatt av kvalitet vist du syns 4K ikke er noe kvalitet og da jeg lurer jeg også på hva kvalitet du bruker?

 

Om det er 4K eller ikke er mindre viktig, det forteller veldig lite om den faktiske bildekvaliteten. Du får sette på en Blu-ray versjon av samme film som du ser på Netflix, så kanskje du får en aha opplevelse..

 

Jeg har forøvrig en kalibrert oled tv jeg ser film på, så det er ingenting i veien med tven ;)

Lenke til kommentar

Uten at jeg synes nedleggelse av torrent sider er grunnen virker det som ja, torrent æraen kan virke å være over. Ser man på rent antall seeders og leeches på populære filer idag i forhold til for 5-10 år siden virker disse å være sterkt redusert. Ser man totale antall filer som er tilgjengelig med noe som faktisk gjør inneholdet tilgjengelig for nedlasting er dette også sterkt redusert. Før kunne man finne nesten hva som helst med bruk av torrents. Idag kan man gjerne finne det uten at man kan laste det ned, fordi det ikke finnes noen "seeders".

 

Det finnes enormt med tomt innehold på torrents sider, noe som er leit fordi slikt innehold som regel er umulig å finne noe andre plasser.

 

Idag er det stort sett bare store serier og kjente filmer som har mer enn noen få "seeders" på torrent sider, noe som iallefall i min formening er et klart signal om at torrent æraen er over og i ferd med å gå inn i en avsluttene fase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zeebra, "torrents" lever i beste velgående på private trackere. Åpne trackere som TPB, KAT osv. har alltid hatt problemet med at seedere forsvinner etter hvert, fordi det ikke finnes noen insentiver for brukerne å holde de i live.

Åpne trackere er også enorme honey pots, som gjør det veldig enkelt å samle iP-adresser for massesøksmål/utpressing, så jeg vil tro at mange skyr åpne trackere av den grunnen også. Men samtidig så spiller de en viktig rolle for å holde fokuset bort i fra private trackere, selv om private er like sårbare, så er det mye enklere å angripe de store åpne trackerne.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten at jeg synes nedleggelse av torrent sider er grunnen virker det som ja, torrent æraen kan virke å være over. Ser man på rent antall seeders og leeches på populære filer idag i forhold til for 5-10 år siden virker disse å være sterkt redusert. Ser man totale antall filer som er tilgjengelig med noe som faktisk gjør inneholdet tilgjengelig for nedlasting er dette også sterkt redusert. Før kunne man finne nesten hva som helst med bruk av torrents. Idag kan man gjerne finne det uten at man kan laste det ned, fordi det ikke finnes noen "seeders".

 

Det finnes enormt med tomt innehold på torrents sider, noe som er leit fordi slikt innehold som regel er umulig å finne noe andre plasser.

 

Idag er det stort sett bare store serier og kjente filmer som har mer enn noen få "seeders" på torrent sider, noe som iallefall i min formening er et klart signal om at torrent æraen er over og i ferd med å gå inn i en avsluttene fase.

Men tror mesteparten av torrent trafikken er det som er populært.

Mesteparten at torrent trafikken er streaming.

Torrents har aldri vært særlig godt på det som er sært eller gammelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Hvorfor setter dere at torrent er lik pirat-nedlasting? Grunnen til at pirat-nedlastingen reduseres er vel heller at strømmetjenestene har begynt å levere et produkt med nesten samme kvaliteten som man ønsker. At båndbredden har økt mye i de tusen hjem er vel også en årsak. Nå kan man strømme en film uten alt for mye buffringsstopper.

 

Selv får jeg fremdeles tak i data via bukta.

Torrent er ikke synonymt med piratkopieringen, men unntakene er få. Torrent hadde aldri blitt så stort uten warez, å hevde noe annet er uærlig og naivt.

 

Torrent-teknologi har INGENTING med piratkopiering å gjøre. 

 

 

Alikevel er det det den brukes til 99% av tiden.

 

Da kan man like gjerne si at TCP/IP brukes til 100% av piratnedlasning.

 

For øvrig bruker Windows 10 sin WSUS P2P protokollen for distribusjon av oppdateringer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor setter dere at torrent er lik pirat-nedlasting? Grunnen til at pirat-nedlastingen reduseres er vel heller at strømmetjenestene har begynt å levere et produkt med nesten samme kvaliteten som man ønsker. At båndbredden har økt mye i de tusen hjem er vel også en årsak. Nå kan man strømme en film uten alt for mye buffringsstopper.

 

Selv får jeg fremdeles tak i data via bukta.

Torrent er ikke synonymt med piratkopieringen, men unntakene er få. Torrent hadde aldri blitt så stort uten warez, å hevde noe annet er uærlig og naivt.

 

Torrent-teknologi har INGENTING med piratkopiering å gjøre. 

 

 

Alikevel er det det den brukes til 99% av tiden.

 

Da kan man like gjerne si at TCP/IP brukes til 100% av piratnedlasning.

 

For øvrig bruker Windows 10 sin WSUS P2P protokollen for distribusjon av oppdateringer.

 

Akkurat det der er jeg veldig skeptisk til. Hva om noen crackere/ hackere klarer å hijacke windows oppdateringssystemet så gjør at de klarer å sende egen kode rundt omkring som oppdatering til Windows 10? Ville vært total skandale i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...