Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

Edit: Så min konservative og Linux-vennlige anbefaling for en laptop er: Intel CPU, Intel GPU, Intel WiFi, Intel NIC og en dugelig SSD (enten SATA eller M2/NVMe). Og når du putter dette inn i 12" eller 14" innpakning sitter du igjen med stort sett bedriftmodeller (ThinkPad, HP EliteBook, Dell Latitude, etc.). Der har du min anbefaling.

Stemmer også rimelig bra med min erfaring. Selv har jeg brukt Dell Latitude i en årrekke, og det har stort sett gått veldig greit med Linux. På jobben bruker jeg en topp-spesifisert Dell Latitude E7250 med Intel Core i7 og touchskjerm, kjører CentOS 7. Og det har fungert meget godt siden jeg installerte maskinen i fjor sommer, da maskinvaren også var ganske fersk. Så å si all hw er støttet av OSet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og det er som desktop os for jobb eller hjemmebruk jeg er interessert i linux og baserer mine erfaringer på, ikke som server e.l. Det er også linux til den bruken jeg bruker linux folk flest som er på forum som dette og leser om linux er interessert i det for, altså som et fullverdig alternativ til osx eller windows. Og jeg kan si at det faktisk gjør jobben helt greit og at jeg foretrekker linux foran windows som et rent desktop os. Senest for et par timer siden fikk jeg et oppdateringsvarsel fra copy handler (for å overføre store filer over nettverk) og iforigår gikk jeg igjennom systemet med malware bytes som fant endel rusk, bl.a pga sånne irriterende småting hele tia i windows er linux mye mer behagelig i bruk. Cinnamon har enda litt stabilitetsproblemer så vil du ha et dønn solid linuxsystem hadde jeg kanskje heller valgt linux mint mate. Linux mint KDE kjenner jeg ikke så godt til men det er et annet alternativ.

 

 

Men hva er forskjellen? F.eks på skrivere er det jo i prinsippet samme systemet i bunn av aller fleste distroer, hva har mint i sitt pakkesystem som ikke er i std Ubuntu?

Lenke til kommentar

 

 

Og det er som desktop os for jobb eller hjemmebruk jeg er interessert i linux og baserer mine erfaringer på, ikke som server e.l. Det er også linux til den bruken jeg bruker linux folk flest som er på forum som dette og leser om linux er interessert i det for, altså som et fullverdig alternativ til osx eller windows. Og jeg kan si at det faktisk gjør jobben helt greit og at jeg foretrekker linux foran windows som et rent desktop os. Senest for et par timer siden fikk jeg et oppdateringsvarsel fra copy handler (for å overføre store filer over nettverk) og iforigår gikk jeg igjennom systemet med malware bytes som fant endel rusk, bl.a pga sånne irriterende småting hele tia i windows er linux mye mer behagelig i bruk. Cinnamon har enda litt stabilitetsproblemer så vil du ha et dønn solid linuxsystem hadde jeg kanskje heller valgt linux mint mate. Linux mint KDE kjenner jeg ikke så godt til men det er et annet alternativ.

 

 

Men hva er forskjellen? F.eks på skrivere er det jo i prinsippet samme systemet i bunn av aller fleste distroer, hva har mint i sitt pakkesystem som ikke er i std Ubuntu?

 

Pakkebrønnene er forholdsvis like, men er vel mer hva som er installert ut av boksen i distroen. Når det gjelder skrivere har jeg ikke hatt noen problemer med verken ren ubuntu, mint eller fedora for den saks skyld. Men nå har jeg for det meste hatt med HP skrivere å gjøre, og de har vært kjent for å ha greie drivere i linux.

Lenke til kommentar

Men nå har jeg for det meste hatt med HP skrivere å gjøre, og de har vært kjent for å ha greie drivere i linux.

Har samme erfaring i opensuse, selv om det foreløpig kun gjelder én skriver: photosmart 6510 (tilkoplet trådløst). Bruker også HP Device Manager til å "håndtere" skriveren :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom du har en Ultrabook så kan jeg absolutt anbefale Peppermint OS eller Manjaro.

 

Veldig lettvektere. Begge med xfce og på min pc med dual boot har jeg målt ram forbruk til 1400 med windows mens peppermint har 400 og Manjaro omtrent det samme.

 

Jeg liker ikke vifte lyd så dette er lettvektere som lager lite støy. Samtidig så har jeg lært at en "normal" pc kan være best. Super HD skjerm og touch bruker ressurser. Så styr unna dersom du ikke trenger det.

Lenke til kommentar

 

 

Og det er som desktop os for jobb eller hjemmebruk jeg er interessert i linux og baserer mine erfaringer på, ikke som server e.l. Det er også linux til den bruken jeg bruker linux folk flest som er på forum som dette og leser om linux er interessert i det for, altså som et fullverdig alternativ til osx eller windows. Og jeg kan si at det faktisk gjør jobben helt greit og at jeg foretrekker linux foran windows som et rent desktop os. Senest for et par timer siden fikk jeg et oppdateringsvarsel fra copy handler (for å overføre store filer over nettverk) og iforigår gikk jeg igjennom systemet med malware bytes som fant endel rusk, bl.a pga sånne irriterende småting hele tia i windows er linux mye mer behagelig i bruk. Cinnamon har enda litt stabilitetsproblemer så vil du ha et dønn solid linuxsystem hadde jeg kanskje heller valgt linux mint mate. Linux mint KDE kjenner jeg ikke så godt til men det er et annet alternativ.

 

 

Men hva er forskjellen? F.eks på skrivere er det jo i prinsippet samme systemet i bunn av aller fleste distroer, hva har mint i sitt pakkesystem som ikke er i std Ubuntu?

 

 

jeg er ikke koder men de som utvikler linux mint klarer på et underlig vis å luke ut problemer jeg har i ubuntu selv om linux mint er BASERT på ubuntu.. har lest noen steder at linux mint bruker andre driverpakker, pluss det er jo selvfølgelig et annet desktopsystem.

 

så av alt jeg har prøvd, og vært til og fra linux endel ganger nå, så er det linux mint jeg blir sittende igjen med og som faktisk ender opp som det operativsystemet jeg bruker. og da har jeg gjerne vært og testet en 5-6-7 forskjellige distroer før jeg ender opp med mint (igjen) for jeg vil gjerne like noe nytt, men det har vært problemer med alt annet som har gjort at jeg har slettet det. helst problemer med drivere, bugs osv, så det enten ikke vil installeres i det heletatt eller har et eller annet problem jeg blir sittende å irritere meg over, på ubuntu mate 16.04 ville f.eks ikke volumkontroll-appen fungere av en eller annen merkelig grunn (pluss mer jeg ikke husker). Sånne ting opplever jeg ikke i linux mint.

 

desktopen jeg kjører mint på nå er en eldre pc med romslig diskplass, en amd 955 x4 klokket opp til 3.5 ghz, med et 670 kort og 8 gb internminne.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har i dag èn bærbar og èn stasjonær PC. 

 

På min bærbare(EliteBook 8560) har jeg over lengre tid kjørte Linux Mint, og er meget fornøyd med det. Alt har fungert som det skal fra første stund - ingen behov for driverinstallasjoner eller konfigurasjoner i ettertid. Linux Mint har egentlig alt jeg ser etter i en distro; Stabil, jevnlige oppdateringer, kompatibilitet med DEB-programvarepakker. 

 

På min stasjonære kjører jeg Debian, med samme DE som Linux Mint (Cinnamon). Her har jeg eget Nvidia skjermkort, så har måtte jeg riktignok til med Nvidia sine drivere, men det hele var en ganske rask og enkel prosess. Debian har jeg rett og slett valgt fordi jeg vil ha en mest mulig "bare-bone" installasjon som jeg kan bygge videre på selv. Fedora har jeg kjørt tidligere og var absolutt fornøyd med det og dets verktøy, men jeg irriterte meg fort over at det var mange programvarepakker jeg ikke fant i RPM-format - eller i repoene - og dermed var nødt til å kompilere selv. Ingen stor jobb i seg selv, men det er noe med det å bare skrive apt-get install... :-) 

Endret av ColdCode
  • Liker 1
Lenke til kommentar

liker KDE best jeg altså... gikk omsider over til KDE neon, men ferske linuxbrukere gjør nok lurere i å gå for kubuntu

Eller hvis man uansett ikke ønsker/bruker tid på å oppdatere støtt og stadig, f. eks i jobbsammenheng :) "Kjedelige" Kubuntu funker helt fint til slikt, dog kan det lønne seg å holde seg på siste release i det minste over LTS.
Lenke til kommentar

Etter at jeg bruker Linux innstallasjonen mer og mer til arbeidsrelaterte ting har jeg endt opp med å innstallere Ubuntu 16.04 LTS igjen. Det er rett og slett mindre konfigurering og ekstraarbeid jeg må gjøre selv. 

 

Unity er også langt mer brukandes enn det jeg husker. 

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt en virtuell Linux server på Windows gjennom et stykke tid, så fant jeg ut at jeg heller ville ha en ekte liten hardware utviklingsserver som det var lett å ta med seg. Reiser og jobber til tider på steder der det er dårlig med internett, og da er det utolig kjekt å ha med en fysisk server og en krysset kabel i kofferten.

 

Kjøpte inn en Intel NUC med i5 og satte i 8 GB RAM. Installerte Centos 7 på denne. Installerte også grafisk brukergrensenitt (Gnome), egentlig for div server admin oppgaver, og testein av software, men oppdaget at Linux også nå omsider har blitt meget bra som desktop system.

 

Installerte også Google Chrome og den er virkelig forseggjort og bra. Alle de "online appene" under Gsuite ser ut til å fungere meget bra.

 

Ellers så var det nok en del plunder med å få Centos server til å bli til en "god arbeidsstasjon", men det kan jo skyldes at "grunnkonfigurering" var som "server".  (Det er jo ennå mer plunder med å få Windows 2016 server til å bli til en god arbeidsstasjon.)

 

Denne lille NUC'en med Centos 7 ble til en utrolig bra kombinert utviklingsserver/arbeidsstajon. Ved oppstart så booter den i text mode, altså "ren server". Ved behov så starter jeg opp Gnome med diverse desktop programmer. Jeg er knallfornøyd med løsningen og det fungerer kjempebra.

 

Har Windowsmaskin også, men det skyldes egentlig bare programmene til Adobe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemme har jeg en bærbar med Mint KDE og en gammel stasjonær med KDE Neon. Har installert Xubuntu på to gamle bærbare til barna, det har blåst nytt liv i maskinene, og med noen justeringer har de blitt veldig brukervennlige. På jobb sverger jeg til Debian KDE; oppgraderte til Stretch i dag.

Endret av fleskesvor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...