Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbil og problemer med mye korte turer (motor). Løsninger?


Anbefalte innlegg

 

Men hvordan finner en diselbiler uten partikkelfilter?

Da må den minst være fra før 2009, da ble det standard i alle biler. Men mange hadde det som standard tidligere.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/her-er-bilene-med-partikkelfilter/a/160043/

 

 

Er det dyrere årsavgift for en diesel uten dette partikkelfilteret?

Hadde i utgangspunktet planer om å skaffe meg en brukt Volkswagen Caddy i nær fremtid, noen som vet hvordan det er med disse med tanke på årsmodeller og partikkelfilter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med EGR delete (kortversjon) og hva er problemet? At det er ulovlig og forurenser mer?

 

Poenget med EGR er å få ned NOx, særlig på kald motor. Ulempen er at man kokser inn hele innsugssiden med dritt når du kjører eksos inn der. Med tanke på mekanisk vedlikehold er det fordelaktig å blende EGR, miljømessig er det ufint.

 

Enkelte reagerer kraftig på folk som fjerner partikkelfilter, katalysator og EGR på nyere biler, men det blir nå ikke direkte verre enn å kjøre gammel dieselbil utslippsmessig.

Lenke til kommentar

vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer. Man vet alt sånn når man er maskiningeniør. Man vet også at flertallet nordmenn har kjøpt dieselbil de siste 10 årene og at det har vært helt uproblematisk til all slags bruk. Ja, bensin er bedre egnet. Men diesel har fungert ypperlig, å si noe annet er ren fanboyisme av små 17 år gamle rånere

Du vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer ja? Du store allmektige orakel.

 

Det er mange der ute som opplever problemer med dieselbilene sine, det går ofte i dyselekkasjer, dobbeltmassesvinghjul som ryker, turbohavarier osv.

 

Dieselmotorene frem til 80-tallet fungerte, men til gjengjeld gikk de jævlig dårlig og forurenset avsindig mye.

 

Du må gjerne tro jeg er en 17 år gammel råner, men som 17åring manglet jeg både lappen og fet bil.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn 18 år da, og disse årene har jeg klart å holde meg med kun bensinbiler i mitt eie.

Lenke til kommentar

 

vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer. Man vet alt sånn når man er maskiningeniør. Man vet også at flertallet nordmenn har kjøpt dieselbil de siste 10 årene og at det har vært helt uproblematisk til all slags bruk. Ja, bensin er bedre egnet. Men diesel har fungert ypperlig, å si noe annet er ren fanboyisme av små 17 år gamle rånere

Du vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer ja? Du store allmektige orakel.

 

Det er mange der ute som opplever problemer med dieselbilene sine, det går ofte i dyselekkasjer, dobbeltmassesvinghjul som ryker, turbohavarier osv.

 

Dieselmotorene frem til 80-tallet fungerte, men til gjengjeld gikk de jævlig dårlig og forurenset avsindig mye.

 

Du må gjerne tro jeg er en 17 år gammel råner, men som 17åring manglet jeg både lappen og fet bil.

Jeg har ikke hatt lappen mer enn 18 år da, og disse årene har jeg klart å holde meg med kun bensinbiler i mitt eie.

 

diesel har fungert helt fint, ja, noen problemer har man men det har ikke vært nok problemer til at det har vært noen nevneverdig ulempe for biltypen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper det blir avslørt i en EU-kontroll eller noe.

  

 

Spørs hvilken bil, men det fleste kan du få EGR delete til. Det har jeg på min, og pengene jeg brukte var mer enn verdt det.

 

Hva er poenget med EGR delete (kortversjon) og hva er problemet? At det er ulovlig og forurenser mer?

Bilen har gått gjennom EU en gang allerede. Problemet er at det kokset seg til, hvor jeg til slutt fikk såpass høy temperatur at motordekselet smeltet og at forbruket var betraktelig høyere.

 

Mer dieselfiendlig forum har jeg aldri sett :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får deg en 05/06 mondeo diesel uten partikkelfilter. Egr er meget enkel å blokkere og så man slipper trøbbel med den.

 

Meeen det er jo en Ford da.

 

Edit: importert mondeo har partikkelfilter så du må isåfall finne en norsk en. Men det kryr av dem så ikke vanskelig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

diesel har fungert helt fint, ja, noen problemer har man men det har ikke vært nok problemer til at det har vært noen nevneverdig ulempe for biltypen.

 

Så du mener at dobbeltmassesvinhjul som går i oppløsning ikke er ille nok?

Eller dyselekkasjer, turboproblemer osv?

 

Jeg kjenner til en rekke tilfeller der bileiere har vært nødt til å bytte svinghjul både to og tre ganger på biler som er bare 6-7 år gamle..

 

Det er åpenbart at du baserer dine utsagn på bare vås, særlig siden du ikke konkretiserer noe som helst.

Min gjetning er at du tror det er dønn likt i personbiler som tyngre anleggsmaskiner.

 

Bilen har gått gjennom EU en gang allerede. Problemet er at det kokset seg til, hvor jeg til slutt fikk såpass høy temperatur at motordekselet smeltet og at forbruket var betraktelig høyere.

 

Mer dieselfiendlig forum har jeg aldri sett :p

Det er bare trist som faen at din ekstra forurensende bil har gått gjennom EU-kontroll en gang allerede.

Slikt burde blitt straffet med svært store bøter (kanskje omtrent samme størrelse som ved fyllekjøring) slik at bileiere hadde gode grunner til å følge de reglene vi har for å beskytte menneskers helse.

 

Dieselfiendtlig forum? Vås.

Det er alt for mange dieselfantaster her inne.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Har jobba med (Mekaniker) Skoda siden 2005, å PD motorene har det vært veldig lite tull med.. Partikkelfilter bytter vi aldri, Turbo forholdsvis sjelden. Svinghjul går det mer av, men disse er veldig avhengig av kjørestil...

 

På CR motorene derimot er jo EGR kjøler er velkjent problem, så disse har vel fått bytte kjøler minst en gang, mens det holdt på PD motorene..

 

Mange skyr Diesel som pesten, å det er greit nok, men kjører selv Accord 2.2 DTEC, fantastisk maskin, og har ingen problemer med å anbefale diesel til andre.. Men man må være klar over koksing av EGR og tett partikkelfilter.. Man bør tørre å bruke bilen sin litt om man velger diesel.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

diesel har fungert helt fint, ja, noen problemer har man men det har ikke vært nok problemer til at det har vært noen nevneverdig ulempe for biltypen.

Så du mener at dobbeltmassesvinhjul som går i oppløsning ikke er ille nok?

Eller dyselekkasjer, turboproblemer osv?

 

Jeg kjenner til en rekke tilfeller der bileiere har vært nødt til å bytte svinghjul både to og tre ganger på biler som er bare 6-7 år gamle..

 

Det er åpenbart at du baserer dine utsagn på bare vås, særlig siden du ikke konkretiserer noe som helst.

Min gjetning er at du tror det er dønn likt i personbiler som tyngre anleggsmaskiner.

 

Bilen har gått gjennom EU en gang allerede. Problemet er at det kokset seg til, hvor jeg til slutt fikk såpass høy temperatur at motordekselet smeltet og at forbruket var betraktelig høyere.

 

Mer dieselfiendlig forum har jeg aldri sett :p

Det er bare trist som faen at din ekstra forurensende bil har gått gjennom EU-kontroll en gang allerede.

Slikt burde blitt straffet med svært store bøter (kanskje omtrent samme størrelse som ved fyllekjøring) slik at bileiere hadde gode grunner til å følge de reglene vi har for å beskytte menneskers helse.

 

Dieselfiendtlig forum? Vås.

Det er alt for mange dieselfantaster her inne.

Skal hive på downpipe og, håper det hjelper på humøret ditt :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...