Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbil og problemer med mye korte turer (motor). Løsninger?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurdere å kjøpe diesel. Men jeg har hørt at det blir ekstra slitasje på motor om dieselbilen brukes mest til korte turer og at man minst bør kjør 15-20 min for hver tur.

 

Kan en løsning være å ha på motorvarmer før hver korte tur?

 

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.-

 

ENDRING:
 

Ok. Etter råd fra fler i tråden her har jeg endret strategi.

 

Vi er familie og trenger 2 biler. Hva med å ha en bensinbil til kortere turer og kun bruke en dieselbil (som da skal kjøpes inn) til lengere turer? Gjerne en dieselbil uten partikkelfilter. Men hvordan finner en diselbiler uten partikkelfilter?

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Vurdere å kjøpe diesel. Men jeg har hørt at det blir ekstra slitasje på motor om dieselbilen brukes mest til korte turer og at man minst bør kjør 15-20 min for hver tur.

 

Kan en løsning være å ha på motorvarmer før hver korte tur?

Det er partikkelfilter som er problemet, og tiden det mer i området 45-60 minutter enn 15-20 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, diesel funker fint. alt annet er ren uvitenhet av folk uten høyere utdannelse. Ta det fra en maskiningeniør. Som alltid er det lurt å kjøpe en bil som er såpass ny at du selger den lenge før den har gått 100 000km og du aldri vil se noen problemer med noe. 

 

Hvis jeg skal anbefale noe så ville jeg kjøpt bensinbil dog,hvis du skal kjøpe personbil/stasjonsvogn. diesel er på vei ned av mange årsaker, bensin er bedre egnet og har alltid vært det. Avgifter øker regelmessig for diesel.  Hybrid er fremdeles ferskt men kan også funke hvis du kjøper splitter nytt/leaser. Elbil ville jeg ventet på neste genrasjon.

Hvor mye vet denne maskiningeniøren om saker som dobbeltmasesvinghjul og partikkelfiltre?

Det er kanskje ikke så vanlig på andre typer maskiner det.. ?

 

Dyselekkasjer, koksing og turbohavarier derimot vil jeg tro at skjer også der.

 

Å måtte selge en bil før den har gått 100kkm av frykt for motorfeil sier ganske mye, en slik bil bør ikke vurderes en gang slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderne diesler er "ubrukelig" til småkjøring. Flere forhandlere, blant andre Toyota, fraråder de som kjører korte turer å handle diesel. Strøm, bensin evt en kombo er smart å se etter. Elbil er kanskje det aller smarteste. Du finner elbiler til mange typer kjøring/frakt, så det vil forundre meg om du ikke finner en som passer ditt behov.

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.- Så jeg tenker å kjøpe eldre diesel 2002 og eldre årganger. Hjelper det?

Lenke til kommentar

Faren ved å kjøpe en eldre dieselbil er at mye av de dyreste delene er over middels utslitt, så du kjører med ei tikkende bombe. 

Om du gjør noe på bilen selv, så er det mye lettere å vedlikeholde en bensinmotor.  Til den prisen om du må ha diesel, så hadde jeg nok valgt varebil type pizzabil. Combo/Caddy/Partner etc. Da kan du få en del bil for penga. Om du må ha vanlig personbil, så ville jeg valgt bensin. Om du kun kjører et par mil om dagen for eksempel, så vil det være minimalt å spare på drivstoffutgiftene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Moderne diesler er "ubrukelig" til småkjøring. Flere forhandlere, blant andre Toyota, fraråder de som kjører korte turer å handle diesel. Strøm, bensin evt en kombo er smart å se etter. Elbil er kanskje det aller smarteste. Du finner elbiler til mange typer kjøring/frakt, så det vil forundre meg om du ikke finner en som passer ditt behov.

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.- Så jeg tenker å kjøpe eldre diesel 2002 og eldre årganger. Hjelper det?

 

Tja, bare dels. En 2002 kan være både gammeldags og "moderne", mens DPF partikkelfilter, som gjerne er det største (men ikke eneste) generelle problemet, ikke var påkrevd den gang. Om du finner en god gammeldags sugediesel (altså uten turbo) kan det være godt brukbart fremdeles. En enkel bensinbil ville nok være det tryggeste i den prisklassen. Du har god sjanse for å finne en brukbar bil om du ser etter en liten japse/asiater. Hva med en Mazda2? Colt? Lancer? Skoda Fabia? Mulighetene er mange :-)

Lenke til kommentar

Lurer mest på hvorfor du vurderer å kjøpe deg problemer.......

 

Småkjøring og diesel er jo noe av det verste du kan kombinere.

I tillegg så vil du ikke ha varme/komfort når du ikke kjører lenger enn dette, joda det kan brukes Webasto e.l., men den bør jo nesten stå på lenger enn det du skal kjøre for å ha noen funksjon, og så bør en kjøre minst like lenge som den har stått på for ikke å tømme batteriet for strøm.

 

 

Så her synes jeg du skal gjøre deg selv en tjeneste og velge en bensinmotor i stedet, det tror jeg du vil være mye bedre tjent med i lengden.

 

 

Jeg har selv en del småkjøring, og diesel har aldri vært i nærheten av å være aktuelt for min del pga partikkelfilter, lite varme og i mine ører en motorlyd jeg ikke liker å høre på. Så privat bilen min har bensin motor, og jeg kommer heller aldri til å vurdere noe annet så lenge jeg kjører en bil med fossilt drivstoff.

 

Bruker en VW Transporter TDi på jobb hver dag, så jeg har noen av diesel motorens ulemper i hverdagen.

Ved småkjøring, så kommer titt og ofte et varsel om at en bør kjøre lenger og på høyere turtall for å ‹‹rense/brenne rent›› partikkelfilteret for at det ikke skal bli tett. Og det er ikke mye drivstoff økonomisk å måtte kjøre mye lenger enn det en faktisk behøver, bare for at partikkelfilteret skal bli varmt og brennes rent for at det ikke skal tetne......

Lenke til kommentar

 

Moderne diesler er "ubrukelig" til småkjøring. Flere forhandlere, blant andre Toyota, fraråder de som kjører korte turer å handle diesel. Strøm, bensin evt en kombo er smart å se etter. Elbil er kanskje det aller smarteste. Du finner elbiler til mange typer kjøring/frakt, så det vil forundre meg om du ikke finner en som passer ditt behov.

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.- Så jeg tenker å kjøpe eldre diesel 2002 og eldre årganger. Hjelper det?

 

Til den prisen bør du glemme diesel. Vedlikehold og reparasjon av diesler er mye dyrere enn bensinmotorer.

Lenke til kommentar

 

 

Moderne diesler er "ubrukelig" til småkjøring. Flere forhandlere, blant andre Toyota, fraråder de som kjører korte turer å handle diesel. Strøm, bensin evt en kombo er smart å se etter. Elbil er kanskje det aller smarteste. Du finner elbiler til mange typer kjøring/frakt, så det vil forundre meg om du ikke finner en som passer ditt behov.

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.- Så jeg tenker å kjøpe eldre diesel 2002 og eldre årganger. Hjelper det?

 

Til den prisen bør du glemme diesel. Vedlikehold og reparasjon av diesler er mye dyrere enn bensinmotorer.

 

 

 

 

Ok. Etter råd fra fler i tråden her har jeg endret strategi.

 

Vi er familie og trenger 2 biler. Hva med å ha en bensinbil til kortere turer og kun bruke en dieselbil (som da skal kjøpes inn) til lengere turer? Gjerne en dieselbil uten partikkelfilter. Men hvordan finner en diselbiler uten partikkelfilter?

Lenke til kommentar

 

Neida, diesel funker fint. alt annet er ren uvitenhet av folk uten høyere utdannelse. Ta det fra en maskiningeniør. Som alltid er det lurt å kjøpe en bil som er såpass ny at du selger den lenge før den har gått 100 000km og du aldri vil se noen problemer med noe. 

 

Hvis jeg skal anbefale noe så ville jeg kjøpt bensinbil dog,hvis du skal kjøpe personbil/stasjonsvogn. diesel er på vei ned av mange årsaker, bensin er bedre egnet og har alltid vært det. Avgifter øker regelmessig for diesel.  Hybrid er fremdeles ferskt men kan også funke hvis du kjøper splitter nytt/leaser. Elbil ville jeg ventet på neste genrasjon.

Hvor mye vet denne maskiningeniøren om saker som dobbeltmasesvinghjul og partikkelfiltre?

Det er kanskje ikke så vanlig på andre typer maskiner det.. ?

 

Dyselekkasjer, koksing og turbohavarier derimot vil jeg tro at skjer også der.

 

Å måtte selge en bil før den har gått 100kkm av frykt for motorfeil sier ganske mye, en slik bil bør ikke vurderes en gang slik jeg ser det.

 

vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer. Man vet alt sånn når man er maskiningeniør. Man vet også at flertallet nordmenn har kjøpt dieselbil de siste 10 årene og at det har vært helt uproblematisk til all slags bruk. Ja, bensin er bedre egnet. Men diesel har fungert ypperlig, å si noe annet er ren fanboyisme av små 17 år gamle rånere

Lenke til kommentar

 

 

Neida, diesel funker fint. alt annet er ren uvitenhet av folk uten høyere utdannelse. Ta det fra en maskiningeniør. Som alltid er det lurt å kjøpe en bil som er såpass ny at du selger den lenge før den har gått 100 000km og du aldri vil se noen problemer med noe. 

 

Hvis jeg skal anbefale noe så ville jeg kjøpt bensinbil dog,hvis du skal kjøpe personbil/stasjonsvogn. diesel er på vei ned av mange årsaker, bensin er bedre egnet og har alltid vært det. Avgifter øker regelmessig for diesel.  Hybrid er fremdeles ferskt men kan også funke hvis du kjøper splitter nytt/leaser. Elbil ville jeg ventet på neste genrasjon.

Hvor mye vet denne maskiningeniøren om saker som dobbeltmasesvinghjul og partikkelfiltre?

Det er kanskje ikke så vanlig på andre typer maskiner det.. ?

 

Dyselekkasjer, koksing og turbohavarier derimot vil jeg tro at skjer også der.

 

Å måtte selge en bil før den har gått 100kkm av frykt for motorfeil sier ganske mye, en slik bil bør ikke vurderes en gang slik jeg ser det.

 

vet så og si alt som er å vite om eksisterende motorer. Man vet alt sånn når man er maskiningeniør. Man vet også at flertallet nordmenn har kjøpt dieselbil de siste 10 årene og at det har vært helt uproblematisk til all slags bruk. Ja, bensin er bedre egnet. Men diesel har fungert ypperlig, å si noe annet er ren fanboyisme av små 17 år gamle rånere

 

Vel, jeg har jobbet som bilmekaniker siden 90-tallet, er utdannet tekniker, og jobber i dag som Bilteknisk konsulent i NAF. Din uttalelse om diesel vitner om at du ikke vet nevneverdig om diesel i personbil og de utfordringer det gir. Jeg synes du skal avstå fra å gi råd rundt temaer du ikke er kompetent til å gi råd om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Moderne diesler er "ubrukelig" til småkjøring. Flere forhandlere, blant andre Toyota, fraråder de som kjører korte turer å handle diesel. Strøm, bensin evt en kombo er smart å se etter. Elbil er kanskje det aller smarteste. Du finner elbiler til mange typer kjøring/frakt, så det vil forundre meg om du ikke finner en som passer ditt behov.

Jeg glemte å si her at jeg har lavt budsjett. Maks 35.000.- Så jeg tenker å kjøpe eldre diesel 2002 og eldre årganger. Hjelper det?

 

Til den prisen bør du glemme diesel. Vedlikehold og reparasjon av diesler er mye dyrere enn bensinmotorer.

 

 

 

 

Ok. Etter råd fra fler i tråden her har jeg endret strategi.

 

Vi er familie og trenger 2 biler. Hva med å ha en bensinbil til kortere turer og kun bruke en dieselbil (som da skal kjøpes inn) til lengere turer? Gjerne en dieselbil uten partikkelfilter. Men hvordan finner en diselbiler uten partikkelfilter?

 

Det er i alle fall en langt bedre strategi. Diesler er godt egnet til langkjøring og da er det mulighet for å få en viss gevinst av det lave forbruket, kontra bensinbiler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...