Gå til innhold

[Løst] Boligalarm - hvordan fungerer oppringing til alarmsentral?


Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har byttet fra vanlig Telenor telefonlinje til bredbåndstelefon fra Get. I den forbindelse dukket det opp noen spørsmål om hvordan telefonsenderen fungerer.

Huset har et vanlig analogt telefon-nett med flere telefoner. Alarmfunksjonen ble testet mens en telefon var off-hook, både umiddelbart (summetone i telefonen) og etter timeout (korte pip). I begge tilfeller klarte alarmen likevel å kontakte alarmsentralen (Sector alarm).

Hvordan fungerer dette? Andre telefoner på linjen kan jo ikke brukes når en av dem ligger med røret av. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært litt skeptisk til å ha varsling via analog linje. Tenk litt over hvor lang tid det faktisk tar før den får kontakt! Hvis du har sendt en fax eller brukt modem, så er det faktisk en del sekunder! Den skal først ha summetone, slå nummer,få svar og så begynne å sende. Hvis sentralen begynner å hyle med en gang FØR den sender, er jeg redd man rekker å knuse boksen eller rive ut ledningen før den rekker å varsle.

Nyere bokser varsler med innebygd SIM kort og/eller kablet nettverk. Pass på å få oppgradert sentralen innemellom, du får som regel det hvis du maser litt

 

Edit: kom på en ting til, vi hadde også via analog linje før, men det hendte at noen glemte å trykke på "Legg på" etter samtale, selv om samtalen faktisk var avsluttet, men da ble også linjen sperret. Ofte i mange timer hvis vi ikke oppdaget det. Dette skjedde da vi gikk over til trådløse telefoner.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...