Gå til innhold

Rettigheter i forhold til lånebil når en bil venter på verkstedstid


Anbefalte innlegg

Har lest litt om hvilken rettigheter man har i forhold til lånebil når bilen er på verksted, men det jeg har funnet står mest om rettigheter når bilen er på verksted. Feks hvis det tar lang tid å bestille deler eller liknende. Hvordan fungerer dette i forhold til når man ikke får time før om lenge?

 

Problemet mitt er en el-bil hvor det er noe batteri eller tilkobling til batteri problemer. Får diverse "motor power is limited" feilmeldinger sporadisk når kjører og bilen vil ikke lade. Med andre ord er den "havarert" fram til den blir sett på.

 

Men jeg har nå vært innom dem som har monopol på denne bilen i Bergen og de kan ikke se på den før neste fredag, dvs om 10 dager. Begge butikkene/verkstedene deres sendte sin tekniker på ferie samtidig i lang tid og de har nå masse å gjøre når de kom tilbake denne uken.

Og de sier da at siden den ikke er på verksted før neste fredag får man ikke lånebil. 

Stemmer dette?

 

Er det forskjell om man kjører til dem eller bilen blir tauet til dem i forhold til om man regner bilen som "på verksted", eller gjelder alle rettigheter uansett fra når de begynner å se på bilen?

 

Til info er bilen under tre år gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skulle tro det med. men de visste ikke hva problemer var, så kommer kanskje litt ann på hva de finner ut?

Bilen er kjøpt hos forhandleren som eier verkstedene for denne biltypen i Bergen.

 

Det skjedde første gang uten forvarsel når kjørte normalt, ingen skade fra kollisjon eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Rettigheter til lånebil varierer etter forskjellige regelverk. Bilen er "på verksted" fra den er innlevert til den er utlevert. Den er ikke "på verksted" bare i den perioden verkstedet faktisk arbeider på den.

 

Er det snakk om en reklamasjon, altså at bilen ble solgt mangelfullt, vil selgeren ha plikt til å skaffe lånebil hvis tiden fra innlevering til utlevering antas å være mer enn en uke (forbrukerkjøpsloven § 30). Dette forutsetter at det er reklamert til selger, og at det er selger som har anvist reparasjonssted (du må ha fulgt prosedyren i forbrukerkjøpsloven).

 

I andre tilfeller vil det primært være forsikringsvilkårene dine som avgjør om du får dekket utgifter til lånebil.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammel sak. Men litt info om hva som skjedde i denne saken.

Kort oppsummert så i forhold til original-spørsmålet mitt så bør man alltid kreve å få lånebil med mindre de kan med sikkerhet si hva problemet er samme dag du leverer bilen på verksted, og at bilen da vil være fikset innen en uke. Ihvertfall Sande Auto virker det som vil alltid prøve å lure deg til å tro at du ikke har krav på lånebil, og dette gjelder sikkert mange andre. Så stå på kravene dine, kundeservice er et fremmedord hos mange bilforhandlere. 

Etter å ha eid en Nissan Leaf i over seks år kan jeg med god erfaring fraråde folk å kjøpe Nissan Leaf hvis de bor i nærheten av Bergen... Og hvis man allerede har en så råder jeg til at man alltid ringer Nissan sin veihjelp, aldri ring til Sande Auto. Hos Sande har de ansatt folk som det virker som er instruert til å prøve og svindle kundene fra sine rettigheter for å spare penger til lånebiler etc. Men selv Nissan veihjelp kan man ikke stole på. En gang hevdet de at det var 0 ledige leiebiler i Bergensområdet. Men de godkjente at jeg kunne finne en selv når jeg sa at det tvilte jeg på var riktig og ville sjekke selv. Første selskap jeg ringte til hadde da ledig bil... Så endte med at jeg måtte betale selv og få pengene igjen av Nissan etterpå. 

Sande Auto virker det som har svært lav kompetanse på el-biler. Kanskje den har økt de siste tre årene. Men det tviler jeg sterkt på med tanke på hvordan de jobber.

Bilen er altså en Nissan Leaf. Sande Auto Drotningsvik hvor jeg kjøpte bilen ba meg om å bruke bilen fram til verkstedstimen på tross av problemene jeg hadde. Men etter et par dager eskalerte problemet. To ganger i løpet av kort tid raste gjenværende prosent-tall på batteri 20% nedover i løpet av 10 sekunder. Fra ca 80 til ca 60 og fra ca 60 til ca 40. Jeg var i nærheten av Drotningsvik så kjørte innom og leverte bilen inn og sa den ikke kunne brukes før de så på den. 

De hadde fortsatt ikke kapasitet, og de nektet å gi meg leiebil pga de visste ikke hva problemet var, og dermed kunne de ikke si om det ville ta mer enn en uke... Og da gjaldt ikke denne regelen om en uke sa de. Etter mye krangling og trusler fra meg om å ta saken om lånebil videre så godtok de lånebil. Men da hadde de plutselig også kapasitet til å se på den samme dag... Så da trengte jeg ikke lånebil likevel. Endte opp med at de ikke gjorde noe som helst pga de skjønte ikke hva problemet var. Så de bare koblet fra og til igjen batteriet og sa det sikkert var fikset nå. Men de kunne ikke si noe som helst om hva som kunne ha vært problemet.

Så da oppstod det naturligvis problemer igjen etter bare noen dager. Neste problem var at den ville ikke lade. Første dagene fungerte det hvis man dro laderen inn og ut 10-20 ganger til den startet. Som vanlig ville ikke Sande Auto ha bilen inn. Og foreslo en time mange uker fram i tid. Etter en dag eller to til ville den ikke lade uansett hva man gjorde og den ble tauet til verkstedet. Igjen ble det krangling om lånebil... Men igjen så ombestemte de seg når de skjønte at jeg kunne regelverket. 

Denne lånebilen endte jeg opp med å kjøre i flere måneder. 

Etter noen uker med ingen tilbakemelding begynte jeg å ringe dem ukentlig for å høre om problemet og planene deres. De unnskyldte seg da med at de ikke hadde kunnskap om hva problemet var. Og de måtte derfor sende mail til Nissan Europa som igjen måtte sende mail til Nissan Global. Så da tok det flere dager før man fikk svar... (Telefon?) Så da prøvde de gjerne en ny ting hver uke... Og så stod den bare utenfor Sande Auto i Åsane på parkeringsplassen resten av uken og ventet på ny mail... Til slutt fikk de visstnok tilsendt og montert en ny del som fikset "problemet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...