Gå til innhold

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

så hva er anbefalt innstilling for en med en x34 gsync skjerm på 100hz, der en i noen spill kommer over 100fps? (2xtitanxp) for å få best utnytte av gsync teknologien.

 

Folk er forskjellige, så der er ingen fasit. Men 100Hz er høyt nok til at jeg ville prøvd G-Sync opp til 100fps, og fastsync over 100fps. Hvis man da likevel opplever ubehagelig "jittering" over 100fps så må man nesten velge mellom VSync av eller på. Av for mindre input lag, og på for eliminering av screen tearing..

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noe G-Sync skjerm koplet opp for øyeblikket. Så blir litt vanskelig for meg å peke på hvor i driveren du skal skru på hva. Jeg husker ikke hvor de forskjellige innstillingene er. Men hvis du er på en eldre driver er det mulig du ikke får mulighet for fastsync med SLI. Mener det skal være oppdatert i siste drivere siden 372.54.

Lenke til kommentar

hvordan setter jeg på at fastsync skal slå inn når den magiske 100fps grensen er nådd?

 

Vsync, på eller adaptiv som er å anbefale om jeg skal gå den veien? men om det blir skrudd på i nvidia kontrollpanel, vil da gsync bli slått av? 

Fastsync funker ikkje med sli  :wee:

 

G-sync med sli er tingen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

hvordan setter jeg på at fastsync skal slå inn når den magiske 100fps grensen er nådd?

 

Vsync, på eller adaptiv som er å anbefale om jeg skal gå den veien? men om det blir skrudd på i nvidia kontrollpanel, vil da gsync bli slått av? 

Fastsync funker ikkje med sli  :wee:

 

G-sync med sli er tingen.

 

men da kommer problemet inn når jeg kommer over 100fps, at g-sync da blir skrudd av .. slik jeg har forstått det her nå. 

first world problmes ..  :hmm:

Lenke til kommentar

Gabriel forklarte ganske bra det i guiden syns jeg.

Fastsync gjør at man får mindre input lag når man har mer fps enn skjermen kan vise, fremfor v-sync

G-sync gjør at skjermen skifter hz alt etter hvor mange fps skjermen klarer å levere som er under native hz

 

Så hvis du har en 120hz skjerm og har på fastsync så mister du ingenting som g-sync kan bidra til sålenge du har 120fps+, men hvis du dipper under 120fps så vil ikke fastsync bidra til noe, da hadde g-sync kunne gjort greia si. Hadde jeg hatt 150fps på 120hz skjerm ville jeg bruke fastsync, men hadde jeg hatt 110fps på 120hz skjerm så ville jeg brukt g-sync

Lenke til kommentar

 

Fastsync funker ikkje med sli  :wee:

 

 

Nei, jeg ser det nå, jeg leste feil på den linken. Vi får håpe det kommer i en senere driver.

 

 

men da kommer problemet inn når jeg kommer over 100fps, at g-sync da blir skrudd av .. slik jeg har forstått det her nå. 

 

first world problmes ..  :hmm:

 

 

Ja, du må ta en avgjørelse på hva du ønsker skal skje når skjermkortet lager flere fps enn skjermens høyeste mulige Hz.

 

Hva er forskjellen på fastsync og g-sync da?

Hva mister man ved å bruke fastsync og ikke g-sync?

 

Fastsync på en skjerm uten G-Sync er noe annet enn på en skjerm med G-Sync. Alle G-Sync skjermer kan skru av G-Sync fullstendig. Og noen (om ikke alle) kan skru på ULMB når G-Sync er deaktivert. Det kan være et godt alternativ i enkelte spilltitler. Altså å skru av G-Sync for å skru på ULMB, og så velge fastsync i stedet for VSync av eller på.

 

Ellers er fastsync noe man kan velge å skru på når G-Sync er aktivert også. Men da fungerer det som sync metoden som tar over når skjermkortet lager flere fps enn skjermens maks Hz.

 

Gabriel forklarte ganske bra det i guiden syns jeg.

Fastsync gjør at man får mindre input lag når man har mer fps enn skjermen kan vise, fremfor v-sync

G-sync gjør at skjermen skifter hz alt etter hvor mange fps skjermen klarer å levere som er under native hz

 

Så hvis du har en 120hz skjerm og har på fastsync så mister du ingenting som g-sync kan bidra til sålenge du har 120fps+, men hvis du dipper under 120fps så vil ikke fastsync bidra til noe, da hadde g-sync kunne gjort greia si. Hadde jeg hatt 150fps på 120hz skjerm ville jeg bruke fastsync, men hadde jeg hatt 110fps på 120hz skjerm så ville jeg brukt g-sync

 

Det er ikke slik at fastsync ikke "bidrar til noe" om skjermkortets leverte fps havner under skjermens Hz. Faktisk vil fastsync bidra til høyere fps enn om man hadde VSync skrudd på.

 

På en 60Hz skjerm med VSync skrudd på, vil skjermkortet ha 16,7ms på seg til å lage en ny frame. Dersom den ikke rekker det innen den tid, vil forrige frame vises på nytt i 16,7ms til. Om den frame'en allerede har vært på skjermen i 16,7ms, så vil altså samme frame stå på skjermen i 33,3ms. Og om dette skjer med hver eneste frame i løpet av et sekund, så er skjermen nå i praksis en 30Hz skjerm, da den bare har fått 30 frames fra skjermkortet i løpet av dette sekundet.

 

Forskjellen mellom VSync på, og fastsync. Er at med VSync på så slutter skjermkortet å jobbe når det er ferdig med en frame. Og begynner ikke jobbe igjen før den frame'en er sendt til skjermen. Mens med fastsync på, så vil skjermkortet umiddelbart begynne på neste frame når det er ferdig med forrige.

 

Så la oss si at skjermkortet trenger 20ms på å lage en frame. Med VSync på vil vi ikke rekke første skjermoppdatering. Men skjermkortet trengte bare 3,3ms ekstra etter oppdateringen på å bli ferdig. Og legger seg så til å hvile i de resterende 13,3ms før neste skjermoppdatering. Når den ferdige frame'en så sendes til skjermen setter skjermkortet igang igjen med å jobbe med neste frame. Men om den frame'en også tar 20ms å lage for skjermkortet. Så gjentar nøyaktig det samme seg om igjen.

 

Med fastsync derimot, så vil skjermkortet begynne på en ny frame med en gang det er ferdig med å lage forrige. Om vi bruker samme data som i forrige eksempel, så vil de neste frame'ene ta 20ms å lage. Hvis vi så forsøker å finne en slags minste felles multiplum, så ser vi at skjermen som oppdaterer seg hvert 16,7ms bruker 66,8ms på å oppdatere seg 4 ganger. Mens skjermkortet klarer å lage 3 frames på 60ms.

 

Med VSync på ville skjermkortet bare ha lagd 2 frames på denne tiden, mens med fastsync på, blir det altså 3 frames..

Lenke til kommentar

Får man økt inputlag eller andre negative følger da av å kjøre Fast Sync på en skjerm uten g-sync?

 

I forhold til VSync skrudd på, så får man redusert inputlag med fastsync. Men ikke fullt så redusert som ved VSync skrudd av. Forskjellen i inputlag mellom VSync av, og fastsync på er imidlertid ikke stor, så fastsync er kjekt om man ikke liker screen tearing.

Lenke til kommentar

Hei. Admin/moderator får slette innlegget mitt om det ikke passer inn i denne tråden.

 

Jeg skal snart gå til innkjøp av to skjermer. Spørsmålet er om jeg skal gå for skjermer med G-sync...

Jeg må si jeg er smått forvirret av tråden og generelt dette med G-sync, Freesync, selv om det ser ut til å være ganske godt forklart.. slik jeg har forstått det, enkelt sagt, så hjelper G-sync til når en ikke klarer å nå max fps/HZ av det skjermen takler?

 

Uansett, jeg har sett på 2 skjermer, der ene er en skjerm i 1440p (144hz) og den andre 2160p (60hz) (begge med G-sync). Skjermkort og CPU ser du i signaturen. Tror du/dere jeg vil få problemer mtp skjermkortet mitt? Evt vil en skjerm med G-sync hjelpe meg?

 

Beklager for at jeg ikke helt skjønner..

Endret av Crouser
Lenke til kommentar

Tror du får mere glede av 1440p (144hz) til oppsettet ditt.

4k er nok helst for GTX 1080 eller TI samt SLI.

 

Selv lurer jeg på spill som man merker forskjell på gsync\freesync etc.

Selv har jeg lite tro på det er særlig vits å kjøpe ny skjerm på grunn av det.

 

Men merker en del skjerm selv 120 hz full HD gir hakkete bilde i intro.

Men hjelper litt med Vsync aktivert.

Lenke til kommentar

Hei. Admin/moderator får slette innlegget mitt om det ikke passer inn i denne tråden.

 

Jeg skal snart gå til innkjøp av to skjermer. Spørsmålet er om jeg skal gå for skjermer med G-sync...

Jeg må si jeg er smått forvirret av tråden og generelt dette med G-sync, Freesync, selv om det ser ut til å være ganske godt forklart.. slik jeg har forstått det, enkelt sagt, så hjelper G-sync til når en ikke klarer å nå max fps/HZ av det skjermen takler?

 

Uansett, jeg har sett på 2 skjermer, der ene er en skjerm i 1440p (144hz) og den andre 2160p (60hz) (begge med G-sync). Skjermkort og CPU ser du i signaturen. Tror du/dere jeg vil få problemer mtp skjermkortet mitt? Evt vil en skjerm med G-sync hjelpe meg?

 

Beklager for at jeg ikke helt skjønner..

 

Valg av skjerm er vel kanskje først og fremst et spørsmål om hva slags spill du skal spille. Med din CPU+GPU kombinasjon vil jeg kanskje våge meg på å anta at 4K faktisk kan være "lettest" å drive.

 

Tanken er at man ikke kjøper en 144Hz skjerm for å drive å lunte nede i 60fps området, men faktisk helst så nærme som mulig skjermens Hz i fps. "Regnestykket" blir: 2560x1440x144 (530.841.600MPix/s) vs 3840x2160x60 (497.664.000MPix/s). Det er altså behov for mer kraft for å drive en 1440p skjerm i 144Hz enn en 4K skjerm i 60Hz.

 

I tillegg er det slik at jo høyere fps du får, desto mer arbeid blir det for CPU. Så der 60fps i 4K kan være en enkel jobb for din CPU, kan det være at 144fps i 1440p blir for mye. Med såpass gammel CPU så er det jo også begrenset hvor rask RAM du kan ha i systemet, som kan bli en videre flaskehals i enkelte spill.

 

Men så er det det da, om du skal spille kompetitivt FPS spill. Så er det om å gjøre å få så høy fps som mulig, og å redusere input lag så mye som mulig.

 

Jeg tenker altså at din maskin er best egnet til 4K skjerm. Forutsatt at vi snakker om 1.stk til spill, og den andre til whatever. Skal du for eksempel bruke begge skjermene til å fremvise spillet. Så er 2stk. 4K skjermer alt for tungt. Da bør du heller kikke på 1440p (Vel egentlig 1080p om du skal opp i høy nok fps for FPS).

 

Ellers har du forstått det viktigste. Nemlig at G-Sync har et arbeidsområde der den hjelper å gi jevnere bildeflyt. Over skjermens max Hz gjør ikke G-Sync noen ting. Jeg synes derfor G-Sync er litt bortkastet til enkelte spill i 4K@60Hz, ettersom jeg mener man bør sørge for å aldri bikke under 60fps uansett. Nå er det ventet 100/120/144Hz 4K skjermer om ikke lenge. Så jeg ville ikke kjøpt en 4K@60Hz G-Sync skjerm i dag.

 

Om du "må" handle med en gang ville jeg kikket på "mellomløsningen" som 3440x1440p@100Hz skjermene tilbyr. Og absolutt fått med G-Sync..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Reservert

 

Still gjerne spørsmål, så skal jeg gjøre mitt beste for å besvare, og oppdatere. :)

Tusen takk for super oppklaring!!

Men hvor i dette universet dukker Benq sin "DyAc" løsning opp??

Har ett Nvidia gtx960 skjermkort, og sikler på Benq XL2430 skjerm. Vil jeg gå glipp av noen muligheter ved å IKKE velge G-Sync skjerm??

Lenke til kommentar

Nå er DyAc såpass nytt at Gabriel kanskje ikke har sett ordentlig på det, og ikke tenkt på, eller glemt å oppdatere tråden.

 

Såvidt jeg har forstått så gjør DyAc sånn at skjermen kompenserer mot ghosting. Akkurat hvordan den oppnår dette vet jeg ikke, men med slow-mo film av 2 skjermer hvor den ene har DyAc, og den andre har ikke DyAc så kan man se at bildet henger litt igjen på den uten DyAc pr oppdatering av bilde, mens på den andre så er eventuelle detaljer litt gjennomsiktige/hvite så de ikke legges så sterkt merke til dem.

 

Om du velger DyAc fremfor G-sync så vil du ikke tape noe på å ikke ha G-sync hvis du allerede klarer å følge hz på skjermen med fps fra skjermkortet, om du ikke klarer å holde følge med skjermen så vil DyAc minske ghosting, mens G-sync vil fjerne tearing (som v-sync også gjør, men ikke så effektivt som g-sync)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...