Gå til innhold

Hvordan overføre private aksjer til holdingseskap


ASLrcrn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer litt på hvordan man overfører private aksjer i et firma til et holdingselskap. La oss si jeg eier 12% av Firma A og ønsker å overføre mine aksjer til Firma B (pga skattemessige fordeler)

 

Jeg eier 100% av aksjene i Firma B og egenkapitalen i Firma B er 30.000. La oss si at aksjene mine er verdt 1000.000,-. men Firma B har bare 30.000, så jeg blir nødt til å overføre penger fra min private økonomi til Firma B. Jeg låner 100.000 fra meg privat til Firma B og overfører aksjer verdt 100.000,- til Firma B. De pengene jeg lånte til Firma B er nå tilbake i mine egne hender igjen, ettersom jeg solgte aksjene til Firma B.

 

Nå eier jeg aksjer verdt 900.000, og hvis jeg gjør det samme en gang til så har jeg 800.000 i private aksjer og 200.000 i aksjer i holdingselskapet

 

Jeg vet jeg må betale x% av aksjesalget i skatt.

 

Jeg gjør dette helt til alle mine aksjer er overført til mitt private holdingselskap.

 

Høres det fornuftig ut i grove trekk eller?? Sagt på en annen måte så lurer jeg hvordan man får overført private aksjer til selskap på billigst mulig måte. Sikkert mye her jeg har glemt (er ikke utdannet økonom)

 

Lurer også på hvordan aksjer blir priset når det er ingen aksjer som er ute til salgs, så det ikke finnes noen referanse punkt om hva akjsverdien skal være...

 

Er grunder sammen med noen andre og vurderer om jeg bør opprette et holdingselskap (NUF) nå før firmet vårt er etablert. Og overføre mine aksjer til det eller om jeg skal overføre aksjene til et holdingselskap senere. Har lest det koster 3000,- å etablere NUF. (sikkert noen andre avifter som kommer i tillegg) Har en dårlig privat økonomi akkurat nå så om mulig så ønsker jeg å spare de 3.000 kronene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan stifte holdingselskap med aksjene som tingsinnskudd. Du må da få en revisorbekreftelse på aksjenes virkelige verdi, og denne bruker du også ved ligningen for å dokumentere gevinst. 

 

Som en pekepinn kan man si at hvis man har aksjer på 10 % av aksjekapitalen har dette en skattemessig verdi tilsvarende 10 % av selskapets egenkapital. Men det finnes faktorer som kan øke eller senke dette, og en kompetent revisor vil ha oversikt over dem. 

 

Dersom det er snakk om ganske store verdier kan du se på reglene om skattefri omdanning - opprett et enkeltpersonforetak, få aksjene inn i balansen i enkeltpersonforetaket, og omdann enkeltpersonforetaket skattefritt til et aksjeselskap. 

 

Dette er kompliserte regler, og ikke noe en uerfaren privatperson bør drive med på egen hånd. Kompetent bistand fra revisor og advokat koster. Regning på tilleggsskatt koster mer, og det samme gjør merbeskatning fordi du går glipp av fordeler som følge av kompetansesvikt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...