Gå til innhold

[Løst] Kjøpe ny Stasjonær PC til små gaming


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har liten peiling på å bygge eller sette sammen pcer, har til nå bare holdt meg til bærebare grunnet jobb og skole. spørsmålet er som følger jeg trenger en stasjonær PC till litt gaming, blir mest WoW har lyst til å kjøre det på ultra, men kan nøye meg med high.

 

Følgende deler har jeg sett på:

 

Intel Core i3-6100
 

 

Cooler Master B500 VER.2 KPC ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD

 

ASUS Z170-P, Socket-1151 ATX, Z170, DDR4, PCIe-x16, CFX, HDMI, DVI, M.2

 

Intel Core i3-6100 Skylake Prosessor Socket-LGA1151, Dual Core 3.7GHz, 3MB, 51W, 14nm, HD530, Boxed inkl. kjøler

 

Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB 2x4GB 2133MHz (PC4-17000) DDR4 CL15

 

ASUS GeForce GTX960 2GB Turbo PCI-Express 3.0, "TURBO OC", DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3xDisplayPort

 

Seagate Barracuda 1TB SATA 6GB/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5", PC-prod only

 

total pris ble 8850 det inkluderer microsoft windows 10, optisk leser asus dvd writer og ASUS PCE-N15 N300 Trådløs Adapter Wireless-N300 PCI Express Adapter

 

 

Er det noe deler som kan byttes for biliigere men like bra eller bedre og ca lik pris og ikke minst er det noe her som overhode ikke passer sammen? det viktigste blir jo om detta klarer wow i ultra eller i high. setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for svar, skal gå bort fra 960. har sett på 1060 og 480/470, men det er jo forskjellige varianter av typen. hvem skal man gå for?

eksempler er at det står: gaming x, nitro + eller bare 480/470.

er det bare og ta billigste typen, holder det? eller er det stor forskjell?

 

fant en annen pakke her :

Lenke til kommentar

I følge prisjakt koster de billigste AMD-kortene følgende:

 

- RX 470 4GB : 2 290kr

- RX 480 4GB : 2 490kr

- RX 480 8GB : 2 715kr

 

RX 470 er nettopp lansert så det er mulig at prisene vil synke litt snart. Hvis ikke ville jeg nok kjøpt RX 480 8GB siden prisforskjellen er så liten.

 

RX 460 blir også lansert på mandag, og jeg tipper det vil koste ca 1 500kr. Du kan lese mer om AMD RX 470/460 her.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at du heller bør velge Samsung 850 EVO 250GB.

 

I følge denne testen så er GTX 1060 en god del raskere enn RX 480 i DX11-spill, mens RX 480 er stort sett raskest i Vulkan og DX12-spill. En må heller ikke glemme at med RX 480 har man mulighet til å kjøpe ett til senere (gjerne brukt og billig) og sette det i CrossFire hvis man behøver mer kraft til nyere spill, mens man ikke har muligheten til det med GTX 1060. Jeg anbefaler derfor Sapphire Radeon RX 480 8GB til 2 790 kr.

 

Jeg er også enig at du bør velge EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU hvis du vurderer CrossFire senere. Hvis ikke, ville jeg heller valgt 650W-utgaven.

Lenke til kommentar

Eg ser at det nå har kommet rimeligere RX 470. Til 2 090kr (også på komplett) så begynner det å bli mer interessant.

 

Også med tanke på Freesync.

 

 

...

Når dette er sagt, så kan det jo være greit å huske på at referanse RX470 har base clock på 926MHz, og booster til 1206MHz. Så RX470 STRIX overklokker faktisk 12,7% over referansemodellens boost frekvens. Dette fremkaller ingen halleluja stemning hos meg heller, men det er ikke så forferdelig galt i sammenlikning med andre modeller vi har sett de siste årene. Nvidias referanse GTX1060 som har en bedre kjøler enn AMDs referansekjøler på RX470. Klarer til sammenlikning bare 10%, som altså ikke er mer enn 1,5% bedre enn RX470 med referansekjøler. Man må altså med GTX1060 også kjøpe en modell med tredjepartskjøler om man skal få noe særlig bedre OC enn RX470.

 

Som jeg sa tidligere, og nå også i min forrige post. Så blir det spennende å se om RX470 kan flashes til RX480. Dette har jo nesten vært tradisjon hos AMD. Om vi får en reprise, så gjør jo det RX470 til en drøm for overklokkere. For om man får 12,5% flere shadere enn med RX470 med f.eks. en 5% overklokk over referanse RX480 (altså opp til beskjedne 1335MHz). Så snakker vi om en ytelses-boost i BF3 1440p på nesten 30%!!

 

Spekulasjoner foreløpig selvsagt. Men når RX470 matcher GTX1060 i Doom med Vulkan i utgangspunktet. Så er det jo ikke akkurat et dårlig valg uansett om man overklokker eller ikke.

 

Også har vi jo den evinnelige "kjepphesten" min, også kjent som Freesync.  :p

 

2stk. RX470 + 144Hz Freesync skjerm = 6870,-

 

1stk GTX1060 + 144Hz G-Sync skjerm = 6759,-

 

:hmm: Hva velger man om man ikke er idiot?   :hmm:

 

Lenke til kommentar

takk for gode tilbake meldinger.

angående disse (nedenfor), hva er grunnen til at jeg burde ta samsungen og evga, stor forskjell i hastighet og lite støy som er grunnen?

holder det med bare 250 GB plass, eneste som jeg stusser på?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til, lønner det seg og bestille via komplett og få 3 års garanti? det koster vel ca 2000kr ekstra en og kjøpe delene løst.

Har du link til garantien?

 

De fleste komponentene har vel uansett minst to års garanti og noen har mer. Jeg vet at Noctua har 6 års garanti som er uvanlig lang garanti. Husk at du uansett har 5 års reklamasjon på alt som har forventet levetid på mer enn to år i følge norsk kjøpslov. Dette gjelder i praksis alle pc-komponenter, med svært få unntak som f.eks. batterier.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til, lønner det seg og bestille via komplett og få 3 års garanti? det koster vel ca 2000kr ekstra en og kjøpe delene løst.

 

Hvis du mener at de skal bygge for deg så vil det gjøre at du slipper å feilsøke for å finne ut hvilken del det er noe feil med, du sender hele maskinen inn. Har du veldig liten peil på PC og maskinvare og ingen til å kunne hjelpe deg hvis noe skjer så er det verdt de kronene. Har du vett nok til å bygge sammen maskinen og vet ca nok til å kunne feilsøke med litt hjelp via diskusjon.no så ville jeg brukt de ekstra kronene på et 1070 ;)

Lenke til kommentar

 

Har et spørsmål til, lønner det seg og bestille via komplett og få 3 års garanti? det koster vel ca 2000kr ekstra en og kjøpe delene løst.

Har du link til garantien?

 

De fleste komponentene har vel uansett minst to års garanti og noen har mer. Jeg vet at Noctua har 6 års garanti som er uvanlig lang garanti. Husk at du uansett har 5 års reklamasjon på alt som har forventet levetid på mer enn to år i følge norsk kjøpslov. Dette gjelder i praksis alle pc-komponenter, med svært få unntak som f.eks. batterier.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.komplett.no/mlf/DC/10/IC/d/Repskjema_Komplett.no.pdf&ved=0ahUKEwihy-DWxq3OAhXFlCwKHToXBUcQFggaMAA&usg=AFQjCNFgtLaVgaKih4ta18pQEXEyOIShhw dette et det jeg fant om garantien.

Endret av KKG
Lenke til kommentar

Hei!

 

jeg vil bare si takk for alle svar og hjelp, var veldig nyttig:)  fant en som kunne sette sammen pcen for meg så det ble kjøpt løst.

kom fram til denne Pcen:

 ASUS Z170-P, Socket-1151 1  

Microsoft Windows 10 Home 64-bit OEM 1

Cooler Master Elite 311 Sort/Sølv 1   

ASUS DVD Writer DRW-24F1MT 1   

ASUS PCE-N15 N300 Trådløs Adapter 1

Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD 1   

SteelSeries QCK Heavy Gaming Musematte 1  

Intel Core i5-6400 Skylake Prosessor 1   

Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU 1

  Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB x 2  

Radeon RX 480 8GB

 Asus 24" LEVS247HR                                                                                                                                                 

 

Totalt pris ble ca 11600kr.

 

hvis det blir crossfire seinere så oppgradere jeg heller strømforsyningen da.

Endret av KKG
Lenke til kommentar

Hei!

 

jeg vil bare si takk for alle svar og hjelp, var veldig nyttig:)  fant en som kunne sette sammen pcen for meg så det ble kjøpt løst.

kom fram til denne Pcen:

 ASUS Z170-P, Socket-1151 1  

 

 Asus 24" LEVS247HR                                                                                                                                                 

 

Totalt pris ble ca 11600kr.

 

hvis det blir crossfire seinere så oppgradere jeg heller strømforsyningen da.

 

Det ser ikke så galt ut det der. Men et par merkelige valg er der jo.

 

Til CPU som ikke slutter på "K", så trenger man ikke Z170 hovedkort. Du kunne spart noen hundrelapper her. Det eneste er om du planlegger å oppgradere til en "K" prosessor senere, da er det greit å allerede ha hovedkort som kan bruke det fullt ut.

 

Ellers er valget av skjerm ikke bare merkelig, det er katastrofalt dårlig. Det er en skjerm med 2ms pixel responstid, som bare går til 60Hz. Det er ikke katastrofen. Men når du får denne skjermen med 1ms og opp til 75Hz med Freesync for 1590,- Så er dette fort de dummeste 591 kronene du har spart til nå i livet (regner med du kjøpte den for 999,-). Bruk angreretten på den skjermen, og bytt!!

 

Les min FAQ om de forskjellige sync metodene, så skjønner du forhåpentligvis litt bedre hvorfor valget av skjerm er så forferdelig dårlig. Hvis ikke, still gjerne spørsmål i den tråden, slik at jeg kan endre FAQ'en slik at den blir lettere å forstå. :)

Lenke til kommentar

Ellers er valget av skjerm ikke bare merkelig, det er katastrofalt dårlig. Det er en skjerm med 2ms pixel responstid, som bare går til 60Hz. Det er ikke katastrofen. Men når du får denne skjermen med 1ms og opp til 75Hz med Freesync for 1590,- Så er dette fort de dummeste 591 kronene du har spart til nå i livet (regner med du kjøpte den for 999,-). Bruk angreretten på den skjermen, og bytt!!

 

 

Les min FAQ om de forskjellige sync metodene, så skjønner du forhåpentligvis litt bedre hvorfor valget av skjerm er så forferdelig dårlig. Hvis ikke, still gjerne spørsmål i den tråden, slik at jeg kan endre FAQ'en slik at den blir lettere å forstå. :)

 

Hei takker for sterk input! jeg har gjort som du sa og skal sende skjermen i retur. jeg klarte ikke å la være og teste den, men det er som du sier, veldig dårlig valg! får ofte screen tearing og hakkete skjermbilder i spill som CS go, WoW og videoer. håper skjermen du anbefaler holder, den er i værtfall på vei til meg :)

 

FAQ din var veldig bra, lærte en ting eller 2 der. takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

 

Ellers er valget av skjerm ikke bare merkelig, det er katastrofalt dårlig. Det er en skjerm med 2ms pixel responstid, som bare går til 60Hz. Det er ikke katastrofen. Men når du får denne skjermen med 1ms og opp til 75Hz med Freesync for 1590,- Så er dette fort de dummeste 591 kronene du har spart til nå i livet (regner med du kjøpte den for 999,-). Bruk angreretten på den skjermen, og bytt!!

 

 

Les min FAQ om de forskjellige sync metodene, så skjønner du forhåpentligvis litt bedre hvorfor valget av skjerm er så forferdelig dårlig. Hvis ikke, still gjerne spørsmål i den tråden, slik at jeg kan endre FAQ'en slik at den blir lettere å forstå. :)

 

Hei takker for sterk input! jeg har gjort som du sa og skal sende skjermen i retur. jeg klarte ikke å la være og teste den, men det er som du sier, veldig dårlig valg! får ofte screen tearing og hakkete skjermbilder i spill som CS go, WoW og videoer. håper skjermen du anbefaler holder, den er i værtfall på vei til meg :)

 

FAQ din var veldig bra, lærte en ting eller 2 der. takk for hjelpen!

 

 

Bare hyggelig! :)

 

Men jeg er redd du kanskje vil bli litt skuffet i CS:GO fremdeles. Mine anbefalinger har vært basert på din første post der du ga uttrykk for at det var WOW og grafikk på Ultra, eller så nærme som mulig, som var prioritet. Og i slike spill med Freesync og VSync skrudd på, er jeg trygg på at du kommer til å bli svært fornøyd.

 

Men det er viktig å forstå et par ting. Og det er at om du får flere fps enn skjermens max Hz i et spill, så må du velge mellom om skjermen skal oppføre seg som en vanlig skjerm med VSync skrudd på, eller som en vanlig skjerm med VSync skrudd av. Velger du at skjermen skal oppføre seg som en vanlig skjerm med VSync skrudd av. Så vil du få screen tearing.

 

Et RX480 skal gi deg 200 - 250fps i CS:GO. Om vi tar utgangspunkt i 250fps for å få enkle tall, så betyr det at skjermkortet trenger bare 4ms på å lage hvert bilde (1000ms i ett sekund/250fps=4ms). Men på en skjerm med 75Hz refresh, så vil hvert bilde stå på skjermen i 13,3ms av gangen før det oppdateres. Skjermkortet er altså raskt nok til å lage 3 bilder på 12ms. Men med VSync på, så vil ikke det skje. Det vil lage ett bilde i løpet av 4ms, og så vente til skjermen oppdaterer seg igjen før det lager ett nytt bilde i løpet av 4ms. Du får altså nøyaktig 75fps. Men verre er det at etter at skjermkortet har lagd dette ene bildet på 4ms, så venter hele systemet på skjermen før det skjer noe igjen. Det er altså slik at om du trykker på venstre musknapp rett etter de 4ms som skjermkortet trenger på å tegne et bilde, så blir ikke musknapp trykket registrert før spillmotoren har gått en ny runde. Men den venter jo på at skjermen og skjermkortet skal bli ferdig. Og det er jo helt opp til 13,3ms.

 

Spiller du derimot med VSync skrudd av, slik de fleste med 60Hz/75Hz skjerm er nødt til å gjøre på grunn av denne problematikken. Så kan spillmotoren ta imot ny input hver gang den gjennomfører en loop. Altså etter at hvert bilde har blitt tegnet hvert fjerde ms, ikke etter hvert bilde er sendt til skjermen. Med litt flaks trykker du veldig nærme loopens begynnelse, og får en input lag som nesten ikke kan måles. Men i verste fall, så er du oppe i 4ms, som fremdeles er veldig raskt. I gjennomsnitt snakker vi altså om 2ms input lag akkurat her. Mens med VSync på snakker vi vel om en gjennomsnittlig input lag på halvparten av skjermens refresh 13,3ms/2=6,66ms, og med max uflaks helt oppe i 13,3ms! Som du skjønner er det ingen vei utenom VSync skrudd av i CS:GO for øyeblikket. Og det betyr dessverre screen tearing i dette spillet selv med en 75Hz Freesync skjerm. Ellers så får du en u-responsiv mus der du ser at skuddet ikke går av før opptil 13,3 millisekunder etter at du trykket. Nå, 75Hz vil kanskje være merkbart bedre enn 60Hz likevel. Men til CS:GO bør man virkelig ha 144Hz+ skjerm om man vil unngå å spille med screen tearing.

 

Det er på sikt litt håp i horisonten. Nvidia har lansert en ny sync metode som heter "fast sync". Og jeg vil tippe AMD er på vei med tilsvarende. Med fast sync får skjermkortet jobbe videre selv om skjermen er låst i refresh, men det sendes bare ferdig tegnede bilder til skjermen. Input lag blir liggende nærmere VSync av, enn på. Og man slipper screen tearing..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...