Gå til innhold

INTERVJU: – Det er stor grunn til å være optimistisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mykje rart. Tydelig at intervjuet er gammalt.

 

Å bruke Xbox Live innlogginger som tall på kor mange som bruker Xbox blir noko rart om man ikkje legger til grunn kva brukerene logga inn for.

 

Reaksjonene etter E3 er vel heller at XO-salget har stupt og at usikkerheten dermed er blitt større etter avsløringane om at det dukker opp to nye konsoller. Dvs at visepresidenten for PR i Xbox avdelinga er på bærtur med sine høge tanker rett ut av E3-bobla. Det demrer dermed litt meir rundt Xbox si PR-avdeling og den rævva jobben di har utført rundt XO.

 

Play Anywhere er såpass nytt konsept innafor MS at di sjølv ikkje egentlig veit kva di vil med det. Det viser seg og når Play Anywhere i ettertid har forandra seg til å ikkje innkludere alle spill som kommer til XO, dvs at alle XO spill ikkje blir mulig å spille på win10.

 

XOs er heller ikkje lavt prisa, og man kan difor lure på om MS har skutt seg sjølv i foten? Her har MS ein stor mulighet til å innta markedsandeler ved å prise XOs noko lågare. 2TB burde ikkje koste meir enn maks 3000,- kr.

 

At MS har forska nøye på kva som skal til for at spillere vil oppgradere må være noko av det største tøvet eg har høyrt på lenge. Hittil har MS gjort alt di kan for å rette opp i fadesen rundt XO, pga låge salgstall og misfornøgde kunder. MS håper nå at Xbox 360 spillere vil oppgradere til XOs, men med eit stupande XO salg og ein XOs som krever oppdatering for å spille av 4k synast det som usikkert at XOs vil gje den boost'en MS håpa på.

Lenke til kommentar

"– Om vennen din har valgt å spille på PC og du har valgt å spille på konsoll bør det fortsatt være mulig for dere å ha det gøy sammen. Når spill tilbyr samarbeidsmoduser finnes det ingen god grunn til at dere ikke kan spille sammen på tvers av plattformene. Det er litt det samme som å si at jeg har en svart telefon, du har en rød telefon og vi kan ikke ringe hverandre. Det er ganske sprøtt."

 

Nei, det er ingen god grunn, utover at konsollprodusentene saboterer det da. Denne utviklingen tydeliggjør hvor dårlig for markedet det har vært med for populære konsoller. Stengte plattformer med en eier er ikke bra for kundene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes Microsoft virkelig har klart å snu skuta til Xbox One. For min egen del så håper jeg dem får på plass litt mer interessante eksklusive spill. Da jeg har aldri vært noen stor fan av gullrekka til Xbox. 

 

Men ser en bort ifra PSVR så synes jeg XBO nå er vesentlig mer spennende en PS4 (om vi tenker på hva som tilbys utenom eksklusive spill som jeg nevner)

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, dette har du ikke greie på Maabren :-P

 

Hva er det som gjør at jeg, nå etter ett og et halvt år med PS4 velger å gå tilbake til MS og xbox one s?

 

Får vel svar på korleis det går etterkvart. Grunnen for at du velger XOs er ikkje lett å skjønne. Er det spilla som trigger deg, prisen på XOs, eller muligheten til å sjå filmer i 4k?

Lenke til kommentar

Synes Microsoft virkelig har klart å snu skuta til Xbox One. For min egen del så håper jeg dem får på plass litt mer interessante eksklusive spill. Da jeg har aldri vært noen stor fan av gullrekka til Xbox. 

 

Men ser en bort ifra PSVR så synes jeg XBO nå er vesentlig mer spennende en PS4 (om vi tenker på hva som tilbys utenom eksklusive spill som jeg nevner)

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

Lenke til kommentar

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvordan det blir med input lag på grunn av oppskalering og HDR har jeg ingen anelse om. Noe du heller ikke har. Så å spekulere i det er bortkasta tid. Jeg er derimot sikker på at om det hadde vært et problem så hadde ikke Microsoft tatt i bruk dette på spill. 

 

Og du kan være 100% sikker på at når PS4 S eller NEO kommer så vil samme funksjoner være på plass.

 

Når det kommer til hva XBOS vil tilføre til spill så er det jo ikke snakk om noen revolusjon en mer en liten evolusjon. Oppskalering fungerer veldig bra på film og kan nok ha bra resultat i spill også på et 4K TV.

 

Men det er HDR som er rosinen i pølsa.

 

HDR vil gi spill som støtter dette på et 4K HDR kompatibelt TV et vesentlig bedre fargespekter og kontrast. Som igjen gjør at ihvertfall film/serier får et voldsomt imponerende fargespekter og dybde. Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på spill. Men det blir nok rimelig heftig.

 

Nye GPU's til PC støtter nå også HDR og snart så vil spill monitorer med HDR støtte rulles ut for salg. Så dette er ikke noe fjas Microsoft har rullet ut men et stort gjennombrudd for bildekvalitet over hele linja. 

 

Sett oppskalering og HDR til side så er nå konsollen mindre en PS4 og med en ny forbedret kontroller. Så alt i alt så gjør Microsoft mye spennende i motsetning til Sony som har stått på stedet hvil siden lansering. Jeg er dog enig med deg at spill utvalget når det kommer til eksklusive spill er noe kjedelig. MEN det er smak og behag hvilke spill en liker så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

 

Det som skjer fremover nå tror jeg er at Sony sine planer om å lansere NEO/PS4K i år er flyttet til 2017 tidlig 2018 pga avsløringen og maskinvaren som skal være i Scorpio. Jeg tror ikke Sony tørr å gi ut en maskin i år som vil blir nesten garantert overgått av Microsoft til neste år. Så mest trolig kommer det en PS4 S i år som er krympet ned og med samme 4K og HDR funksjonalitet som XBOS.

 

Men tro kan en gjøre i kirka...så vi får se :)

 

EDIT:  Kan legge til at Sony har hatt sitt beste Q1 salg i år for PS4 etter at NEO/PS4K nyhetene. Så tviler XBO salget daler pga Scorpio..heller tvilsomt. Salget vil kanskje heller øke når eldre XBO maskiner blir dumpet i pris og XBOS vil ta plassen til XBO.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

Synes Microsoft virkelig har klart å snu skuta til Xbox One. For min egen del så håper jeg dem får på plass litt mer interessante eksklusive spill. Da jeg har aldri vært noen stor fan av gullrekka til Xbox. 

 

Men ser en bort ifra PSVR så synes jeg XBO nå er vesentlig mer spennende en PS4 (om vi tenker på hva som tilbys utenom eksklusive spill som jeg nevner)

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvorfor må HDR automatisk oppskaleres?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvordan det blir med input lag på grunn av oppskalering og HDR har jeg ingen anelse om. Noe du heller ikke har. Så å spekulere i det er bortkasta tid. Jeg er derimot sikker på at om det hadde vært et problem så hadde ikke Microsoft tatt i bruk dette på spill. 

 

Og du kan være 100% sikker på at når PS4 S eller NEO kommer så vil samme funksjoner være på plass.

 

Når det kommer til hva XBOS vil tilføre til spill så er det jo ikke snakk om noen revolusjon en mer en liten evolusjon. Oppskalering fungerer veldig bra på film og kan nok ha bra resultat i spill også på et 4K TV.

 

Men det er HDR som er rosinen i pølsa.

 

HDR vil gi spill som støtter dette på et 4K HDR kompatibelt TV et vesentlig bedre fargespekter og kontrast. Som igjen gjør at ihvertfall film/serier får et voldsomt imponerende fargespekter og dybde. Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på spill. Men det blir nok rimelig heftig.

 

Nye GPU's til PC støtter nå også HDR og snart så vil spill monitorer med HDR støtte rulles ut for salg. Så dette er ikke noe fjas Microsoft har rullet ut men et stort gjennombrudd for bildekvalitet over hele linja. 

 

Sett oppskalering og HDR til side så er nå konsollen mindre en PS4 og med en ny forbedret kontroller. Så alt i alt så gjør Microsoft mye spennende i motsetning til Sony som har stått på stedet hvil siden lansering. Jeg er dog enig med deg at spill utvalget når det kommer til eksklusive spill er noe kjedelig. MEN det er smak og behag hvilke spill en liker så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

 

Det som skjer fremover nå tror jeg er at Sony sine planer om å lansere NEO/PS4K i år er flyttet til 2017 tidlig 2018 pga avsløringen og maskinvaren som skal være i Scorpio. Jeg tror ikke Sony tørr å gi ut en maskin i år som vil blir nesten garantert overgått av Microsoft til neste år. Så mest trolig kommer det en PS4 S i år som er krympet ned og med samme 4K og HDR funksjonalitet som XBOS.

 

Men tro kan en gjøre i kirka...så vi får se :)

 

EDIT:  Kan legge til at Sony har hatt sitt beste Q1 salg i år for PS4 etter at NEO/PS4K nyhetene. Så tviler XBO salget daler pga Scorpio..heller tvilsomt. Salget vil kanskje heller øke når eldre XBO maskiner blir dumpet i pris og XBOS vil ta plassen til XBO.

Enig med dette. Alle andre i denne traaden er paa baertur.

Lenke til kommentar

Først og fremst må Microsoft få en unison PR plan, for de skyter skudd i blinde, noe som også skjedde ved annonseringa av Xbox One i 2014 og en god stund etter, men så later det til å ha blusset opp igjen nå når de annonserte 'Play Anywhere' og 'Scorpio'. Hvor da plutselig ikke alle titler er Play Anywhere allikevel samt at Phil Spencer står å sier at Scorpio er 'ubrukelig' om en ikke har en 4K skjerm, noe som er hinsides all fornuft. 

 

Kommunikasjon er noe Microsoft virkelig må lære seg. 

 

Bortsett fra det, så er jeg positiv til det Microsoft tilsynelatende prøver å få fram med å samle alt sømløst på tvers av plattformer, samt en konsoll som virkelig har futt. 

 

Det negative med å ha flere varianter konsoller med forskjellige spesifikasjoner blir jo når vi når et punkt lengre inn i denne generasjonen hvor den Originale Xbox One ikke lengre klarer å takle spillene som kommer ut, skal da de brukerne bare godta at de får et mye svakere produkt som er nært uspillbart? Og hva om Scorpio ikke selger, skal da EA,Ubisoft, Activision osv... legge av ekstra med ressurser for å støtte en konsoll som ikke har en stor nok brukerbase? Hva med de mindre Indiestudione som må legge av ekstra tid og penger på å gi støtte til alle de forskjellige konsollene? 

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

 

 

Synes Microsoft virkelig har klart å snu skuta til Xbox One. For min egen del så håper jeg dem får på plass litt mer interessante eksklusive spill. Da jeg har aldri vært noen stor fan av gullrekka til Xbox. 

 

Men ser en bort ifra PSVR så synes jeg XBO nå er vesentlig mer spennende en PS4 (om vi tenker på hva som tilbys utenom eksklusive spill som jeg nevner)

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvorfor må HDR automatisk oppskaleres?

 

AtW

 

 

Tja, HDR får man ikkje til 1080p TV-skjermer, man må ha 4k skjerm for å få HDR i stua. XOs drar ikkje spill i 4k, og da kjem det ann på om XOs eller TV skal oppskalere og korleis dette virker inn på lagg. HDR vil i så måte kreve enda litt meir da fargespekteret er utvida.

Lenke til kommentar

 

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvordan det blir med input lag på grunn av oppskalering og HDR har jeg ingen anelse om. Noe du heller ikke har. Så å spekulere i det er bortkasta tid. Jeg er derimot sikker på at om det hadde vært et problem så hadde ikke Microsoft tatt i bruk dette på spill. 

 

Snipp

 

EDIT:  Kan legge til at Sony har hatt sitt beste Q1 salg i år for PS4 etter at NEO/PS4K nyhetene. Så tviler XBO salget daler pga Scorpio..heller tvilsomt. Salget vil kanskje heller øke når eldre XBO maskiner blir dumpet i pris og XBOS vil ta plassen til XBO.

 

 

All oppskalering medfører lagg, spørsmålet er kor mykje og om det vil påvirke spilla. 30fps spill kan tolerere meir lagg enn 60fps spill, men blir det for mykje vil man ikkje føle at spillet er responsivt. Håper for all del at MS veit kva di holder på med, men eg satser ikkje penger på at di gjere det.

 

Man kan jo håpe at 2020 setter standarden med native 4k HDR 60fps, sjølv om eg håper di satser på native 4k HDR 120fps.

 

XO har allereie blitt dumpa prismessig. Man har fått XO til under 2000 kr ei stund, muligens fordi butikkane vil kvitte seg med XO før XOs dukker opp for fullt. XOs er lite vits i utan 4k TV og man bør helst ha ein 4k TV med HDR. Syns markedet er noko skranten i utgangspunktet og prisnivået på XOs for høgt. XOs treffer dog HDR-bølgen. Spørs om det er ei stor nok bølge til å surfe på.

 

Tviler og på at salget av PS4 i Q1 har gått bra pga PS4Neo. Meir sannsynlig at det har med spill og PSVR å gjere.

Lenke til kommentar

Her var det mykje rart. Tydelig at intervjuet er gammalt.

 

Å bruke Xbox Live innlogginger som tall på kor mange som bruker Xbox blir noko rart om man ikkje legger til grunn kva brukerene logga inn for.

 

Reaksjonene etter E3 er vel heller at XO-salget har stupt og at usikkerheten dermed er blitt større etter avsløringane om at det dukker opp to nye konsoller. Dvs at visepresidenten for PR i Xbox avdelinga er på bærtur med sine høge tanker rett ut av E3-bobla. Det demrer dermed litt meir rundt Xbox si PR-avdeling og den rævva jobben di har utført rundt XO.

 

Play Anywhere er såpass nytt konsept innafor MS at di sjølv ikkje egentlig veit kva di vil med det. Det viser seg og når Play Anywhere i ettertid har forandra seg til å ikkje innkludere alle spill som kommer til XO, dvs at alle XO spill ikkje blir mulig å spille på win10.

 

XOs er heller ikkje lavt prisa, og man kan difor lure på om MS har skutt seg sjølv i foten? Her har MS ein stor mulighet til å innta markedsandeler ved å prise XOs noko lågare. 2TB burde ikkje koste meir enn maks 3000,- kr.

 

At MS har forska nøye på kva som skal til for at spillere vil oppgradere må være noko av det største tøvet eg har høyrt på lenge. Hittil har MS gjort alt di kan for å rette opp i fadesen rundt XO, pga låge salgstall og misfornøgde kunder. MS håper nå at Xbox 360 spillere vil oppgradere til XOs, men med eit stupande XO salg og ein XOs som krever oppdatering for å spille av 4k synast det som usikkert at XOs vil gje den boost'en MS håpa på.

 

Her var det mykje merkeleg synsing. Trur du verkeleg at Microsoft kun ser på antall innloggingar? Trur du ikkje at dei også har oversikt over kva konsollen blir brukt til også?

 

Når det gjeld antall faktiske brukarar, så er dette et betre tal å ta utgangspunkt i forhold til å vurdere om ein har eit bra produkt. Antall solgte konsollar seier kanskje meir om god marknadsføring (her har PS4 komt best ut).

 

Du seier at XO-salget har stupt. Kan du dokumentere dette?

 

Når det gjeld pris på Xbox One S, så er denne prisa lavt med tanke på at den kan spele av 4K BluRay, og konkurrerar då med BluRay-spelarar som kostar det dobbelte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Synes Microsoft virkelig har klart å snu skuta til Xbox One. For min egen del så håper jeg dem får på plass litt mer interessante eksklusive spill. Da jeg har aldri vært noen stor fan av gullrekka til Xbox. 

 

Men ser en bort ifra PSVR så synes jeg XBO nå er vesentlig mer spennende en PS4 (om vi tenker på hva som tilbys utenom eksklusive spill som jeg nevner)

 

Ser ikkje heilt kva XOs vil tilføre for spill. HDR krever at spilla blir oppskalert til 4k via TV-skjermen + at TV-skjermen må støtte HDR noko som neppe hjelper på lagg. Det er langt mellom spill som leverer 1080p/60fps på XO og generellt svært få eksklusive spill som trigger for min del. Tipper difor at XOs blir eit blaff før salget synker som ein stein pga blant anna nevnte årsaker + Scorpio.

 

 

Hvorfor må HDR automatisk oppskaleres?

 

AtW

 

 

Tja, HDR får man ikkje til 1080p TV-skjermer, man må ha 4k skjerm for å få HDR i stua. XOs drar ikkje spill i 4k, og da kjem det ann på om XOs eller TV skal oppskalere og korleis dette virker inn på lagg. HDR vil i så måte kreve enda litt meir da fargespekteret er utvida.

 

De fleste skjermer kan kjøre med non-native-oppløsning om man ønsker. Og pixeldoubling er uansett et alternativ, som nesten ikke krever noenting.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Når det gjeld pris på Xbox One S, så er denne prisa lavt med tanke på at den kan spele av 4K BluRay, og konkurrerar då med BluRay-spelarar som kostar det dobbelte.

 

Det er i mine øyne en noe kunstig sammenlikning, da alt slikt er spesielt dyrt helt i starten, om kort tid blir 4k-spillere priset ned mot det blu-rayspillere koster.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...