Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er viktigst for et lykkelig ekteskap?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg snart, så i denne anledning ønsker jeg å vite hva dere mener er viktigst for et lykkelig ekteskap? Er det å være ærlig? Eller kanskje god og hyggelig?

 

Hva med kommunikasjon? Er det viktig å kommunisere daglig om forventninger om ekteskapet og ønsker for fremtiden?

 

Setter pris på tilbakemelding på hva dere mener hva som trengs for et lykkelig ekteskap. Kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal gifte meg snart, så i denne anledning ønsker jeg å vite hva dere mener er viktigst for et lykkelig ekteskap? Er det å være ærlig? Eller kanskje god og hyggelig?

 

Hva med kommunikasjon? Er det viktig å kommunisere daglig om forventninger om ekteskapet og ønsker for fremtiden?

 

Setter pris på tilbakemelding på hva dere mener hva som trengs for et lykkelig ekteskap. Kom gjerne med innspill.

Hva enn du finner på, for all del ha separat økonomi. Skriv kontrakter og forråd deg med advokat.

 

Joda, du kan tenke som så at dere vil leve lykkelig i alle sine dager, men med 50% sjanse for at det blir skilsmisse, så burde du sikre deg. Ikke så romantisk å tenke, men du vil takke deg selv hvis dagen skulle komme.

 

Ville du hoppet ut av et fly med 50% sjanse for at fallskjermen løser ut? 

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at partner/ektefelle bør være din beste venn.

Det bør ikke være anderledes enn før ekteskap.

Man må ha eget liv, ikke bare basere livet sitt på sin beste venn.

Kommunikasjon er viktig, men dette bør være bra før man gifter seg.

Ekteskap har bare med noen juridiske saker å gjøre - ingenting med forholdet mellom de to som gifter seg å gjøre - det har de fra før. (det er her jeg tror endel feiler - de tror og gjør ting anderledes)

 

Selv har jeg og dama (ikke gift, for ser ingen grunn til det) det slik at hun kan betale for alt hvis vi f.eks drar på ferie. (eller jeg betaler, eller vi deler delvis, helt) Vi bryr oss ikke så mye om hvem som betaler, for vi er sammen. Hennes penger er mine og visaversa.

Edit: vært sammen i 27 år og fortsatt lykkelige ... får jeg nå håpe :p

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En feil mange visstnok gjør er å gå inn i ekteskapet med urealistiske forestillinger om hvordan ting vil bli. Man må være forberedt på at det etter hvert blir en nærmest daglig kamp for å bevare forholdet.

 

Dette i følge en ekteskapspsykolog jeg av en elller annen grunn hørte på podcast en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skal gifte meg snart, så i denne anledning ønsker jeg å vite hva dere mener er viktigst for et lykkelig ekteskap? Er det å være ærlig? Eller kanskje god og hyggelig?

 

Du ser ut til å være på riktig spor, bare fortsett sånn!

 

Hva med kommunikasjon? Er det viktig å kommunisere daglig om forventninger om ekteskapet og ønsker for fremtiden?

 

Setter pris på tilbakemelding på hva dere mener hva som trengs for et lykkelig ekteskap. Kom gjerne med innspill.

 

 

Bruk de 3 aspektene du allerede har nevnt, og ikke bestem deg på forhånd - hver situasjon er ny, bare se dem gjennom de faste reglene du allerede har nevnt, og stol på god intuisjon i nuet

 

Vet ikke så mye om lykke, annet enn at den kommer og går, og man skal la den gå når den må, og ikke forsøke å "klynge" seg til bestemt type lykke, men være åpen for absolutt alt og reflektere aktivt

Lenke til kommentar

Jeg skal gifte meg snart, så i denne anledning ønsker jeg å vite hva dere mener er viktigst for et lykkelig ekteskap? Er det å være ærlig? Eller kanskje god og hyggelig?

 

Hva med kommunikasjon? Er det viktig å kommunisere daglig om forventninger om ekteskapet og ønsker for fremtiden?

 

Setter pris på tilbakemelding på hva dere mener hva som trengs for et lykkelig ekteskap. Kom gjerne med innspill.

 

Det å vise trofasthet, trygghet, være villig til å kommunisere om alt, vise at en bryr seg, vise respekt, interesse, og ikke minst vise kjærlighet. Dette er noe av det viktigste i et ekteskap etter min mening. 

Lenke til kommentar

Minst en av dere må ha evnen til å ha to tanker i hue samtidig. Egne og kjærestens sine!

 

At kvinner er flinkere enn menn, betyr bare at vi må prøve hardere.

 

Gift i 43 år. 38 med samme kvinne.

 

Gratulerer :)!!!!  Synes det er fantastisk vakkert når to personer holder sammen så lenge som dere har gjort.  :love:

 

Jeg kunne ønske at jeg kun hadde hatt en mann hele livet mitt. :) Det er fint når to personer holder sammen for evig.  :love:. Gi meg oppskriften på evig kjærlighet er du snill!!!!. Det er en kjærlighet som jeg har som er evig: kjærligheten til mine barn og familie!. Og den setter jeg høy pris på!

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Ekteskapskontrakt.

Avhenging av hvem du er (TS) er dette en svært viktig del av ditt eget stressnivå i ekteskapet. Dersom du har en god kontrakt som ikke får deg til å føle at hun holder deg som gissel, så kan du fokusere ene og alene på hva du selv faktisk ønsker, og hvor langt du selv er villig til å strekke deg for å få ekteskapet til å fungere. Kanskje det virker "rått" og "kynisk" å ha fokus på materielle eiendeler, men faktum er at dersom du føler at du taper materiell verdi som egentlig er "din" ved et eventuelt brudd, har hun emosjonell posisjon over deg gjennom ekteskapet. Dette vil influere ekteskapet på godt og vondt. Så lenge situasjonen ikke er nøytral eller balansert, vil du alltid måtte over- eller underkompensere alt som innvirker på samlivet, for å avbalansere for tapt posisjon.

 

Forstå hvem dere er som et forhold. Hva er det som gjør at dere liker hverandre, ikke prøv å lev opp til andres idealbilder. Hvordan vil du ha ditt ekteskap med den personen du elsker?

Dette oppfordrer til min egen tankegang, noe jeg ikke tror er særlig gunstig i et parforhold dersom partneren ikke lyver i svaret, eller man selv ikke rasjonaliserer svaret en får slik at man kan videreføre sin egen fornektelse, og således leve videre i "drømmen" og lykkerusen. Dersom du elsker en person er det gunstig for ditt inntrykk av henne og deg selv, at hun lever opp til idealet din idé av henne reflekterer i ditt eget sinn. Dersom hun faktisk forteller deg hva som er grunnen til at hun ville gifte seg med deg (f.eks, ditt finansielle ståsted eller potensial, din sosiale status, hennes sosiale status, eller hennes alder, biologiske klokke, og tilhørende muligheter for å finne noen "bedre") ville du sannsynligvis hatt ett og annet oppfølgingsspørmsål. Og hadde selve forelskelsen hennes vært grunnlaget for forpliktelse burde også enhver nøktern vurderingsevne ha erkjent at "forelskelsen" ikke varer evig. Og uten et noe mer håndfast grunnlag vil forholdet ved giftemål på sikt sannsynligvis være intet annet enn et juridisk bundet helvete.

 

Derav fremtrer paradokset: Det nødvendigvis finnes et dypere grunnlag enn selve "følelsen" for at forholdet skal kunne anses som stabilt, og et giftemål følgelig kunne forsvares. Samtidig veier pragmatiske årsaker mindre i en slik emosjonell setting. Om du innser at hun egentlig ikke har noe valg, vil du tvile på hvorvidt hun egentlig ønsker seg deg.

 

Min personlige erfaring tilsier at jo eldre ei dame er, desto mer rasjonell er hennes vurdering, og desto mer reflekterer "følelsen" hva hun har lyst på av rasjonelle grunner, fremfor hennes forelskelse. Jo eldre hun er, desto mer innser hun at hennes markedsstatus er tidsbegrenset, og desto mer ser hun etter noen å permanent slå seg til ro med - fremfor å bare ha det gøy eller stole på forelskelsen. Dermed betyr følelsen mindre, og den rasjonelle begrunnelsen mer. Det betyr i så fall at ei yngre jente er mer tilbøyelig til å la seg styre av følelser, og et forhold med ei yngre dame vil følgelig være mindre langsiktig. Du vet selv hvor du står i relasjon til dette.

 

Jeg tror at jo mer man graver i hva som gjør at man liker hverandre, desto større er faren for å finne noe hos partneren som man selv ikke liker å vite, eller ikke kan identifisere seg med. Noen ganger er det bedre å leve i uvitenhet - spesielt dersom man ønsker å leve i sin egen idealiserte drøm. Og jeg tror det er nettopp det mange gjør: Hold kjeft, og ikke still spørmsål så lenge følelsen er god.

 

Dette er ikke nødvendigvis en kritikk av ekteskap eller samhold som sådan. Jeg har selv kommet til konklusjonen som at en vedvarende god følelse er noe av det viktigste her i livet. Og jeg kan se verdien i fornektelse for å forsvare et slikt velbehag. Men graver man for dypt, er min påstand at man også øker faren for at denne følelsen opphører. Man vil før eller siden komme til et pragmatisk årsak-virkningsforhold, noe som nesten per definisjon er "kaldt" og "kalkulerende", og dermed motvirker de varme, emosjonelle begrunnelsene man pakker resonnementet inn i. Når du får høre hennes pragmatiske begrunnelse for å ta til takke med deg, vil du dermed kunne føle deg utnyttet. Å grave for dypt i hennes begrunnelse kan dermed være en analogi til Pandoras eske.

 

Om du vil beholde fred og ro i ekteskapet, så ikke grav for dypt. Du vet allerede hvorfor hun har valgt, eller akseptert deg. Og dersom du tvinger henne til å konkretisere dette, endrer du noe mellom dere. En endring som resultat av tvang fører sannsynligvis ikke til et positivt utfall hverken for deg eller henne.

 

Oppsummert:

1. Ektespakskontrakt!

2. Ikke grav i hennes begrunnelse for å ende opp med deg. Eller dersom du spør, så aksepter hennes emosjonelle begrunnelse, og si deg fornøyd med det. Du kjenner henne allerede. Lev i trua. Det går greit så lenge du har en god ekteskapskontrakt, ref. #1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...