Gå til innhold

Jeg leter etter et sitat av André Bjerke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg leter etter et sitat av André Bjerke fra hans anmeldelse av Drøm om havet av Erling Christie. Sitatet handler om at store lyrikere hadde evnen til å uttrykke et komplisert innhold i en enkel form, mens modernistene istedet uttrykte enkle tanker i en komplisert form.

 

Jeg finner bare sitatet indirekte gjengitt i wikipediaartikkelen om Tungetaledebatten, men jeg har lyst til å ha det autentiske sitatet.

 

(Jeg har også lyst til å lese Arnulf Øverlands foredrag Tungetale fra Parnasset, hvis noen veit hvor jeg kan finne teksten.)

 

Gøy om noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kan hende sitatet finnes i denne boka: Til sin tid, av Brekke, P. Den aktuelle artikkelen/delen heiter “Da modernismen ble 'avslørt'” sidan den i fylgje NBL handlar om André Bjerkes anmeldelse. Hvis det ikkje er der ville eg spurt ein bibliotekar.

 

Foredraget blei publisert i Arbeiderbladet i 1954, som det er ein sjanse for at Nasjonalbiblioteket har ein kopi av. Det er ikkje sikkert, men verdt å prøve.

Ein annan sjanse er at foredraget moglegvis kan finnes i ein av artikkelsamlingene hans som blei publisert etter at han haldt foredraget. Eg ville tatt sjansen på I beundring og forargelse – artikler sidan denne kom ut same året som det blei publisert i Arbeiderbladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan hende sitatet finnes i denne boka: Til sin tid, av Brekke, P. Den aktuelle artikkelen/delen heiter “Da modernismen ble 'avslørt'” sidan den i fylgje NBL handlar om André Bjerkes anmeldelse. Hvis det ikkje er der ville eg spurt ein bibliotekar.

 

Foredraget blei publisert i Arbeiderbladet i 1954, som det er ein sjanse for at Nasjonalbiblioteket har ein kopi av. Det er ikkje sikkert, men verdt å prøve.

 

Ein annan sjanse er at foredraget moglegvis kan finnes i ein av artikkelsamlingene hans som blei publisert etter at han haldt foredraget. Eg ville tatt sjansen på I beundring og forargelse – artikler sidan denne kom ut same året som det blei publisert i Arbeiderbladet.

 

Tusen takk, dette var veldig hjelpsomt :D

 

Sitatet var faktisk i paal Brekke-boka!

Endret av Moose Murders
Lenke til kommentar

 

Det kan hende sitatet finnes i denne boka: Til sin tid, av Brekke, P. Den aktuelle artikkelen/delen heiter “Da modernismen ble 'avslørt'” sidan den i fylgje NBL handlar om André Bjerkes anmeldelse. Hvis det ikkje er der ville eg spurt ein bibliotekar.

 

Foredraget blei publisert i Arbeiderbladet i 1954, som det er ein sjanse for at Nasjonalbiblioteket har ein kopi av. Det er ikkje sikkert, men verdt å prøve.

 

Ein annan sjanse er at foredraget moglegvis kan finnes i ein av artikkelsamlingene hans som blei publisert etter at han haldt foredraget. Eg ville tatt sjansen på I beundring og forargelse – artikler sidan denne kom ut same året som det blei publisert i Arbeiderbladet.

 

Tusen takk, dette var veldig hjelpsomt :D

 

Sitatet var faktisk i paal Brekke-boka!

 

Berre hyggeleg! Så flott at du fann det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...