Gå til innhold

Brukket ben hos katten vår?


Anbefalte innlegg

Hei! Vi SKAL til dyrlegen i morgen (stengt i dag) bare for å gjøre det helt klart :)

Tussi har ikke gått ordentlig på to av beina siden i går, bakbein og frambein på samme side (lørdag). Først tenkte vi kanskje at hun bare hadde hoppet ned fra noe litt høyt og så aktivert Patella Luksasjonen (hun har en svak grad av Patella Luksasjon, sjekket hos vet). Det pleier å gå fort over av seg selv så vi tenkte å vente å se og i tillegg hadde mamma og pappa besøk. Jeg har hatt hun på rommet med dokassen, vann og mat for at hun skal holde seg i ro og ikke vandre opp trappene og sånt. 
På bildet ser dere at ene foten er skjev, den er sånn skjev når hun prøver å gå også, hva tror dere det kan være??  :(

post-385800-0-12841900-1468749026_thumb.jpg

Endret av Pernille&Malin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha dratt i dag. Katten har ligget med knekt bein siden i går? Uten smertestillende?! 

 

Helt enig med deg hvis alt tyder på at benet er brukket. Men det er altså snakk om to ben, og det er ganske uvanlig å brekke to ben samtidig.

 

Kan det være slag? Er katten gammel nok til å få slag? Er det noe unormalt med øye og øre på samme side som de bena som ikke virker ordentlig? Fryktelig vanskelig å ha noen mening om en katt vi aldri har sett. Fortell oss hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ha dratt i dag. Katten har ligget med knekt bein siden i går? Uten smertestillende?! 

 

Helt enig med deg hvis alt tyder på at benet er brukket. Men det er altså snakk om to ben, og det er ganske uvanlig å brekke to ben samtidig.

 

Kan det være slag? Er katten gammel nok til å få slag? Er det noe unormalt med øye og øre på samme side som de bena som ikke virker ordentlig? Fryktelig vanskelig å ha noen mening om en katt vi aldri har sett. Fortell oss hva som skjer videre.

 

 

Nei det er bare et bein som kan virke brukket, det andre beinet er bare litt halt, men heldigvis ikke mer enn det. Hun er bare 5 år gammel. Det er søndag så det er jo stengt? Og mamma sier vi drar i morgen :/

Lenke til kommentar

Jeg ville ha dratt i dag. Katten har ligget med knekt bein siden i går? Uten smertestillende?! 

Ja :( Jeg sa til mamma og pappa i går at vi burde kjøpe smertestillende, men da var det for sent og vi oppdaget ikke at det ser knekt ut nå før i dag og nå er jo alt stengt :(

Endret av Pernille&Malin
Lenke til kommentar

 

Jeg ville ha dratt i dag. Katten har ligget med knekt bein siden i går? Uten smertestillende?! 

Ja :( Jeg sa til mamma og pappa i går at vi burde kjøpe smertestillende, men da var det for sent og vi oppdaget ikke at det ser knekt ut nå før i dag og nå er jo alt stengt :(

 

Du kan ringe vakt,men det er veldig dyrt. Det er et ansvar som følger med når man har dyr. 

Lenke til kommentar

Det er som regel fullt mulig å komme seg til veterinær døgnet rundt, noe avhengig av hvor dere bor.

I Oslo har man døgnåpen veterinær ved veterinærhøyskolen, i tillegg er oslo dyresykehus på Ensjø åpent døgnet rundt hele året.

 

Det kan være nødvendig å ringe for å avtale at man kommer inn.

Lenke til kommentar

Men mamma vil ikke siden det er dyrere :/ 
Og så sier hun at det sikkert ikke er så farlig siden hun klarte å gå på den. Men hun klarer såvidt å gå på den og jeg ser jo at hun har vondt når hun prøver :( Det er ikke sikkert den er brekt, så jeg er ikke sikker, men den er i hvertfall ikke helt god :(

Lenke til kommentar

Men mamma vil ikke siden det er dyrere :/ 

Og så sier hun at det sikkert ikke er så farlig siden hun klarte å gå på den. Men hun klarer såvidt å gå på den og jeg ser jo at hun har vondt når hun prøver :( Det er ikke sikkert den er brekt, så jeg er ikke sikker, men den er i hvertfall ikke helt god :(

Katten min gikk med et lårbein knekt tvert av. Katter "tåler" enorme mengder smerter før de viser at de har vondt! 

Lenke til kommentar

 

Men mamma vil ikke siden det er dyrere :/ 

Og så sier hun at det sikkert ikke er så farlig siden hun klarte å gå på den. Men hun klarer såvidt å gå på den og jeg ser jo at hun har vondt når hun prøver :( Det er ikke sikkert den er brekt, så jeg er ikke sikker, men den er i hvertfall ikke helt god :(

Katten min gikk med et lårbein knekt tvert av. Katter "tåler" enorme mengder smerter før de viser at de har vondt! 

 

 

Ja det er det jeg mener også! :/

Lenke til kommentar

Jeg får ikke gjort så veldig mye, jeg har verken bil eller penger siden jeg bare er 16. Jeg bare lurte på om det ser brukket ut eller om noen som vet hva det kan være? ? vi skal til Dyrlegen så fort det åpner I morgen, vet ikke hva mer jeg får gjort ?

Endret av Pernille&Malin
Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på om det ser brukket ut eller om noen som vet hva det kan være?

 

Slik du beskriver det, virker det som om katten går på benet som er skadet, og det er litt pussig. Det var en katt i nabolaget som hadde skadet et ben i fjor vinter. Den gikk på tre ben en stund til dette gikk over etter et par uker. Det var en forlatt katt, så det var ingen som tok den til veterinær. Altså, det kan ikke ha vært så alvorlig, men likevel unnlot den å bruke det skadede benet. Da skulle man tro at din katt ville la være å bruke benet hvis det faktisk er brukket.

 

Men nå sier mushi at katten hans gikk rundt med knekket lårben, så kanskje det ikke sier all verden om katten bruker benet eller ikke. Hadde vært fint å ha noen klare holdepunkter i slike tilfelle.

Lenke til kommentar

 

Jeg bare lurte på om det ser brukket ut eller om noen som vet hva det kan være?

 

Slik du beskriver det, virker det som om katten går på benet som er skadet, og det er litt pussig. Det var en katt i nabolaget som hadde skadet et ben i fjor vinter. Den gikk på tre ben en stund til dette gikk over etter et par uker. Det var en forlatt katt, så det var ingen som tok den til veterinær. Altså, det kan ikke ha vært så alvorlig, men likevel unnlot den å bruke det skadede benet. Da skulle man tro at din katt ville la være å bruke benet hvis det faktisk er brukket.

 

Men nå sier mushi at katten hans gikk rundt med knekket lårben, så kanskje det ikke sier all verden om katten bruker benet eller ikke. Hadde vært fint å ha noen klare holdepunkter i slike tilfelle.

 

 

Ja tror det varierer veldig, hun har veldig lyst til å gå, men hun får nok veldig vondt så hun legger seg ned igjen ganske fort :( Vi drar til vet så fort det åpner i morgen og håper det ikke er så ille som jeg tror. Hun er en liten tøffing <3

Lenke til kommentar

OPPDATERING

Vi har vært hos vet. Foten var ikke brukket, hun har mest sannsynlig vært i slåsskamp med en annen katt og hadde påført seg et sår på den store puta under ene foten. Dyrlegen mente at grunnen til at hun var skjev er fordi hun har gått og belastet den på en rar måte for ikke å tråkke på såret under foten. Hun fikk bedøvelse/narkose og de har spylt og renset såret for smuss og gørr. Nå skal hun gå på smertestillende i tre dager en gang om dagen og antibiotika i 10 dager 2 ganger om dagen. Vi fikk beskjed om å komme tilbake etter 10 dager om det ikke blir bedre. Vi er veldig glade for at det ikke var noe mer enn det <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...