Gå til innhold

Pokémon Go er omsider ute i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bare så håpløst hvor urettferdig det er hvis man bor litt i "gokk". Utrolig mye mer Pokemon inne i de store byene.

 

Synes det burde vært motsatt - sjeldne pokemon burde stort sett finnes ute i naturen, sånn som i spillene.

Synes det er like mange Pokemons i Ålesund og fjellene rundt som det var i Oslo sentrum. Pokestops derimot, er det langt mellom her, og det føles urettferdig ja.

Begynner faktisk å gå tom for Pokeballs nå :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillet har et par "fatale" feilvurderinger som jeg håper Niantec kan rette opp ganske så raskt. Det første er jo åpenbart serverne som ofte er helt ubrukelig fra klokken 17:00 og utover. Nå som de har lansert i flere Europeiske land så er det gjerne ustabile allerede fra 12:00-13:00 på dagen. Temmelig håpløst for et slikt spill at du mister forbindelse midt i det du skal fange en splitter ny Pokemon du ikke har, hvorpå du må krasje spillet og Pokemonen er bortevekk når du endelig kommer deg inn igjen. Det gjør også kamper på gymmer og det å få ting i fra Poke Stops til en temmelig frustrerende opplevelse.

 

Men problem nummer to er en håpløs balanse mellom hva som er tilgjengelig i ubrane størk kontra litt mer "ut på landet". Ikke bare har du gjerne to-tre Poke Stops innenfor 100 meter overalt i store deler av Oslo så det å gå tom for Pokeballer eller andre items er bortimot umulig, men du har jo også gymmer over en lav sko og hva som værre er så popper det opp langt flere Pokemon i disse områdene. Når jeg beveger meg i Oslo så møter jeg vel på en ny Pokemon for hver 30-50 meter, mens hjemme så kan jeg faktisk gå nesten 1 km uten å møte på en eneste en.

 

Selv når jeg bruker Parfyme og Lure i nærområdet der jeg bor, så møter jeg kanskje maks 4-5 Pokemon, noe jeg møter av å knapt bevege meg i Oslogryta. Dette skaper jo en helt vanvittig ubalanse. Dette fungerer kanskje greit for de som bor såpass langt unna byer at det ikke påvirker hvordan spillet fungerer i nærområdet hos dem, men for oss som bor litt utenfor Oslo så kommer det da spillere ifra byen å tar over gymmer osv nærmest daglig og vi har ikke noe grunnlag for å konkurrere mot disse som har stopper på hvert hjørne og møter 10x så mange Pokemon per meter enn hva vi gjør der vi bor.

 

 

Det er heller ikke sånn at det er mer sjeldne Pokemon ute i distrikene, det er heller motsatt. Her hjemme så er det stortsett kun de samme 5-8 forskjellige Pokemonene til enhver tid. Med noen ytterst få hederlige unntak. Mens i Oslo så tar det deg 5-10 min med trikken for å komme deg til områder med helt andre Pokemon.

 

 

 

Dette må virkelig balanseres bedre. Mulig dette fungerte fint med Ingress, men med Pokemon så fungerer det jo overhode ikke.

 

 

Sist men ikke minst så er gymmer en eneste stor vits i all den tid en på Level 5 kan klare å ta ned en gym fult av spillere på level 15 om de har nok tid. Du trenger kun å ta ned en eneste Pokemon i en gym for å få ned prestige / XP, og så lenge du fortsetter å gjøre det nok ganger så vil gymmen til slutt bli nøytral. Så det er alltid 6 vs 1 Pokemon på en gym om har nok tid å dedikere, og da skal det være temmelig store forskjeller i styrke for at en gym skal holde. Så per nå ser det nesten komplett umulig å holde en gym over tid om du ikke er helt latterlig overpowered iforhold de rundt deg.

 

 

Man kan jo også diskutere det generiske kampsystemet også, som egner seg ytterst dårlig med dårlig respons fra serverne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en sliter med et område uten gyms/pokestops, så kan en prøve dette skjemaet https://support.pokemongo.nianticlabs.com/hc/en-us/requests/new?ticket_form_id=319928 og sende med bilder og adressen for å foreslå steder.

 

Foreløpig er det stort sett landmerker og offentlige bygninger (kirker, rådhus, skoler, osv.) som kan bli godtatt, men hvor forretninger etter hvert også kan kjøpe seg inn hvis ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

herre.... bra app osv. men det å prioritere at flere skal komme inn er LATTERLIG! Vi har spilt nesten helt greit til idag, men nå har det vært nede i over 1,30 time! Fiks serverene deres, ikke prioriter å gi det ut til flere -.- uff. DÅRLIG PRIORITERINGER!!!!! Skuffet niantic. Hjelper lite med servre fra 2.verdenskrig xD

Lenke til kommentar

Sist men ikke minst så er gymmer en eneste stor vits i all den tid en på Level 5 kan klare å ta ned en gym fult av spillere på level 15 om de har nok tid. Du trenger kun å ta ned en eneste Pokemon i en gym for å få ned prestige / XP, og så lenge du fortsetter å gjøre det nok ganger så vil gymmen til slutt bli nøytral. Så det er alltid 6 vs 1 Pokemon på en gym om har nok tid å dedikere, og da skal det være temmelig store forskjeller i styrke for at en gym skal holde. Så per nå ser det nesten komplett umulig å holde en gym over tid om du ikke er helt latterlig overpowered iforhold de rundt deg.

 

Dette synes jeg er en stor fordel. Gymmene hadde vært ganske uinteressante ellers. Noen få spillere kunne dominert spillet enda mer enn de gjør nå. Ressurser som potion og revive er dessuten begrenset. Vil man holde en gym over tid, må man trene der mer enn andre spillere kjemper for å ta den ned. Den med mest tid og ressurser vinner. Jeg ser ikke poenget med at noen spillere skal kunne dominere en gym over tid uten å gjøre en innsats.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har allerede gjort en innsats ved å trene seg til høyere level og skaffe bedre Pokemon.

 

Jeg og samboer er høyest level, med grei margin i vårt nabolag. Og jeg har en lillebror på ca samme nivå med de andre i nabolaget.

 

Selv når vi har seks Pokemon i en gym. To som er sterkere enn alle, en på samme nivå med resten i nabolaget + tre randoms så tar fremdeles en enkel level 8 spiller ned gymmen uten større problemer.

 

 

Det blir litt latterlig i lengden spør du meg.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt spillet, og kommer neppe til å gjøre det, så kan være jeg misforstår noe om konseptet, men hadde ikke et sånt spill vært supert på noe ala google glass?

 

AtW

 

Google glass hadde vært kjempekult. Så en plass at Microsoft gjorde dette tilgjengelig igjennom brillene deres (Hola?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...