Gå til innhold

Stillegående spill-PC, ca. 15K


Anbefalte innlegg

Hei!

Min gamle PC er moden for utskiftning, og jeg ønsker meg en ny stasjonær som kan dra de fleste nye spill uten større problemer. Jeg er også opptatt av at den skal være mest mulig stillegående, så da regner jeg med det er vannkjøling som er tingen. Jeg har allerede alt av eksternt utstyr (skjermer, mus, tastatur, høyttalere, hodetelefoner), og jeg tar også med meg DVD-ROM, SSD og HDD fra den gamle PCen. Alt annet ønskes nytt. Det vil si at jeg ønsker forslag til:

  • CPU (tenker fortrinnsvis Intel, men er åpen for andre forslag)
  • Hovedkort
  • RAM
  • Grafikkort (gjerne 2 stk i SLI, om det kan være en fordel)
  • PSU
  • Vannkjøling (eller annen løsning som gir stillegående PC)
  • Kabinett (kan godt være stort, har ingen spesielle plassbehov)
  • Noe annet jeg har glemt? Har allerede 250GB SSD og mange TB med HDD  :)

Budsjettet mitt er på ca. 15K, men er ikke veldig låst til det - kan gjerne gå opp (eller ned) hvis det vil gi godt utbytte. Hardwarekunnskapene mine er sterkt utdatert, så jeg hadde satt enormt pris på om noen kunne gitt meg et forslag til gode komponenter som fungerer sammen. Det er kanskje vel mye å be om, men jeg prøver meg :)

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det beste rundt den prisen for gaming er

 

 
857603.jpg
NZXT H440 New Edition Silent Ultra

Matte Black

Varenr: 857603
17 stk. på lager.
- +
1.190,00 1.190,00
 
- +
1.149,00 1.149,00
 
Totalt: 16.925,00
 

har en corsair h110i gt som exhaust i et corsair carbide 600c kabinett. i varmen under spilling så ligger den rundt 60c med i7 5820k @ 1,27v 4,4 ghz. kjører den på silent mode da, bråker ikke veldig mye. det er jo godt innafor det. kabinett er jo litt smakssak da, og evt. bedre lufting vil jo la en kjøre lavere rpm på vifter osv. så vet ikke helt jeg egentlig. og virker som ganske stor enighet om at single kort er bedre en sli da det  er småproblemer og forskjell på hvor mye man får utnytta det andre kortet + mer varme og strømforbruk. og ikke nødvendigvis bedre ytelse per krone. men det er vel en grunn til at gtx 1060 ikke får støtte for sli -_-

 

http://outervision.com/power-supply-calculator

 

http://www.hardocp.com/reviews/gpu_video_cards/

 

her

 

Sitat

Capital Offense er kostbar, og egner seg best til spilling på høyere oppløsning opp til 4K, eller med VR. Den skiller seg fra Black Refinery ved å tilby omtrent 40% høyere grafikkytelse. Skjermen er 27-tommer, har nVIDIA G-SYNC og 1440p.  :dremel:

 

Komponenter.png
 
15714534921719234303.png15714534921719234303.png15714534921719234303.png (∽12 000,-)
Handlevogn 
 
Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: 
Gigabyte GA-Z170 Gaming K3
Prosessor: Intel Core i5 6600K
Skjermkort: MSI Geforce GTX 1070 Armor OC
Minne: 
Crucial Ballistix LT 2400MHz 16GB
Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD
Kjøler: 
BeQuiet Pure Rock
Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

 

Anbefalt skjerm: Acer Predator XB270HUDb (4990,-)

 

fra tek.no sticky i seksjonen her.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Endret av /-eple-\
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Noctua NH-U14S kjøler vil være mer stillegående enn den AIO vannkjøleren til Corsair, og holder til å kjøle en i7 6600K eller 6700K. Når det gjelder skjermkort, så er MSI 1070/1080 Gaming X korta mer stillegående enn det Strix kortet til Asus. Just my two cents :)

 

Edit : Skal du ha en stillegående spill PC, så går du ikke for SLI eller Crossfire. Da går du heller for singel kort.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, og takk for forslag til komponenter!

 

Det virker det som det meste taler for 1 skjermkort og ikke 2, så da går jeg for 1. Ser det er et par tusenlapper i prisforskjell på 1070 og 1080, er det veldig stor ytelsesforskjell på disse?

 

Når det gjelder kjøling så ble jeg veldig usikker på om jeg skulle gå for vannkjøling eller ei. Jeg ser jo at den Noctua-vifta som ble nevnt ovenfor har et ganske lavt støynivå, men ser også at det finnes andre vannkjølingssystemer som har tilsvarende lavt støynivå. Finnes det noen spesielle grunner til å velge det ene eller det andre?

 

Beklager hvis jeg spør dumt :p

Lenke til kommentar

På bakgrunn av de forslagene jeg har fått, så har jeg kommet fram til følgende liste:

  • Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler
  • MSI GeForce GTX 1080 Gaming X HDMI 3xDP 8GB
  • Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB
  • Noctua NH-U14S
  • Fractal Design Define R5 (Sort)
I tillegg har jeg en gammel Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU liggende - regner med det ikke er noe i veien for å bruke denne så lenge den fungerer? Jeg havnet i alle fall godt under 500W med den PSU-kalkulatoren.
 
Kabinett er som sagt en smakssak, og etter å ha søkt rundt en del synes jeg Fractal Design Define R5 er det kabinettet som tilbyr mest fleksibilitet, selv om det NZXT-kabinettet også virket spennende. R5 kommer med 2 stk Fractal Design Dynamic GP14 140mm-vifter. Vil disse viftene være nok, eller bør jeg kjøpe noen i tillegg - eller istedenfor?
 
Ser oppsettet greit ut ellers?
 
Takk igjen for den gode veiledningen jeg har fått :)

 

Lenke til kommentar

 

På bakgrunn av de forslagene jeg har fått, så har jeg kommet fram til følgende liste:

  • Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler
  • MSI GeForce GTX 1080 Gaming X HDMI 3xDP 8GB
  • Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB
  • Noctua NH-U14S
  • Fractal Design Define R5 (Sort)
I tillegg har jeg en gammel Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU liggende - regner med det ikke er noe i veien for å bruke denne så lenge den fungerer? Jeg havnet i alle fall godt under 500W med den PSU-kalkulatoren.
 
Kabinett er som sagt en smakssak, og etter å ha søkt rundt en del synes jeg Fractal Design Define R5 er det kabinettet som tilbyr mest fleksibilitet, selv om det NZXT-kabinettet også virket spennende. R5 kommer med 2 stk Fractal Design Dynamic GP14 140mm-vifter. Vil disse viftene være nok, eller bør jeg kjøpe noen i tillegg - eller istedenfor?
 
Ser oppsettet greit ut ellers?
 
Takk igjen for den gode veiledningen jeg har fått :)

 

 

Jeg testet her med ett gtx 1080 og Broadwell 6900k 8 core. 380w load fra veggen i Battlefield 4  :) 700w er nok i lange baner.

Lenke til kommentar

Ja, men fordelen med en overkill PSU er at da vil vifta i den være av i lettere load. Hvordan den Cooler Master saken er vet jeg ikke. Eller hvor stillegående den er. Du kan jo prøve så klart. Hjelper lite med at resten av maskina er stille når vifta i PSU ligger på 40dB f.eks.

 

Det du kan/bør gjøre er å ta den medfølgende kabinett vifta som står bak, og sette den under den foran slik at du drar kald luft inn foran fra 2 vifter. Så kjøper du en annen vifte og setter den bak.

 

Så kan du jo gå for kun SSD i maskina, altså ingen vanlige harddisker eller optiske drev. Ikke bare for lav støy, men for å slippe å ha de harddisk bura i front. Da får du også bedre airflow.

 

Hvor bra det hovedkortet er vet jeg ikke. Ikke sett noen tester av det. Jeg har mest erfaring med Asus kort.

Lenke til kommentar

Siden du skal ha deg en i7 6700K, så trenger du jo ikke å overklokke den. Hadde du valgt en 6600K, så ville det lønnt seg litt mer. Siden du er ute etter en stillegående maskin, så er jo egentlig overklokking noe man ikke bør gjøre. En 6700K på stock 4.0 Ghz burde levere nok ytelse til ett 1080 kort :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tror den PSUen skal gjøre susen. Kjørte en sammenligning med den som ble foreslått her i tråden: http://www.prisjakt.no/product.php?j=3330351,312040

Jeg vet ikke så mye om hvilke ting som er viktig å se på, men for meg ser det ut som det ikke er de helt store forskjellene. Kan selv konstatere at den er stillegående nok for mitt behov. Ellers er det jo en smal sak å bestille ny PSU i ettertid dersom den skulle vise seg å være problematisk på noen måte.

 

Fant en støymåling på både ASUS- og MSI-kortet. Hvor pålitelig dette er vet jeg ikke, men det virker som det er snakk om minimale forskjeller når de måles til henholdsvis 40 og 39 db under load. Så da blir det vel å kjøpe det første som kommer inn på lager en eller annen plass :)

http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_strix_geforce_gtx_1080_review,11.html

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-1080-gaming-x-8g-review,11.html

 

Takk for rådet om vifteplassering, kommer mest sannsynlig til å følge det. Tror ikke jeg vil gå for full SSD umiddelbart da jeg har en del data liggende på eksisterende HDDer, men det er jo en fin oppgraderingsmulighet senere, og kabinettet er jo svært fleksibelt. Sett at jeg skulle ønske å beholde ett av harddiskburene, ville det ha noe for seg å plassere ene vifta i bunn av kabinettet? Antar at airflowen ikke blir like bra, men kanskje bedre enn en vifte i front som er "blokkert" av HDDer?

 

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

Corsair PSU'n er nok mer stillegående og energi effektiv (Gull vs Bronse), men som du sa, du kan jo bytte senere en gang.

 

Du bør ha 2 vifter i front uansett om du skal ha harddiskbur der eller ikke. Slik jeg har gjort er å sette det ene buret jeg bruker i bunnposisjon. Harddisker trenger litt airflow de også.

 

Du kan også lage en custom vifte profil for skjermkortet med MSI Afterburner da slik at vifta f.eks ikke går over 70% eller hva du anser som stille nok. Da vil GPU boost bare senke core Mhz deretter for å holde temps under kontroll (helst under 80 grader).

Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hva som er forskjellen på de ulike skjermkortene som kommer opp her? Er litt ulike tekniske begrep som skiller, men de sier meg egentlig ikke så mye:

https://www.komplett.no/search?q=gtx+1080+strix

 

 
Ser at sistnevnte er listet som OC-versjon, hva betyr det i praksis? Er det noe jeg trenger? Vil jo helst ikke vente til langt uti august med å få kortet, så jeg bestiller heller et av de andre hvis det ikke er et "must" med OC-versjonen. Og klarer ikke å se hva som skal være forskjellen på nr. 1 og nr. 2, muligens er det kun Aura RGB lighting? Antar det kun er for show og ikke påvirker funksjonaliteten på noen måte.
 
Takk :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...