Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

Takk for at dere skriver om dette Gamer! Kommentarfeltet tyder på at dette trengs.

Registrerer at mange av de som sier kjønn ikke er viktig i spill er menn her. Dersom majoriteten var kvinner i spill, hadde dere fortsatt ikke reagert på at man nesten aldri ser mannlige karakterer?

 

Det største problemet i spillindustrien er fortsatt ikke kjønn, men hormoner. Det er et overflod av testosteron, vold, krigføring og skyting. Det er fullt mulig og lage spennende spill uten at man må ty til vold, det er et gigantisk marked for det, så hvorfor gjør vi ikke det? Fordi menn styrer spillindustrien og nekter å utforske det neststørste markedet, nemlig kvinnelige spillere.

 

Variasjon kommer ikke til å skade spillene. Det gir rom for nye retninger å utforske, noe denne bransjen sårt trenger!

 

Kommentarfeltet tyder på at det er massiv motstand mot å tvinge kjønn- og identitetspolitikk inn i spillhobbyen. Hvis du forøvrig ikke vil at ditt eget kjønn ikke skal brukes mot deg burde du ikke bruke andres mot dem.

 

Å sette seg i en oppkonstruert offerrolle for å tvinge gjennom kvoteringer i en bransje som har hatt kvinnelige hovedroller siden starten, på tross av ekstrem kjønnsubalanse blant forbrukerne, er hva folk driver med. Hvis du mener vi "aldri" ser kvinnelige karakterer så begynner jeg å lure på om du i det hele tatt er interessert i spill.

 

Hvis testosteron og vold er så problematisk for deg er det bare å støtte spill som ikke inneholder dette. Det er mange av dem. Det jeg mistenker du egentlig er ute etter er å bli kvitt spill du ikke liker personlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

 

shia.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

Fordi krav går imot kreativ frihet, du kan ønske deg og håpe på, men IKKE kreve noe som helst. 

 

Uansett, fint å få innspill fra en kvinne også. 

Lenke til kommentar

 

Null problem. Kudos for å være åpen for ny informasjon og synsvinkler. Finnes dessverre alt for mange eksempler på folk som ikke er det, både i denne tråden og Internett generelt.

 

 

 

Nei, det hadde de ikke. Kan du vise til en kilde som sier at "alle land hadde kvinnelige soldater"?

 

 

 

Det finnes kun enkelteksempler på kvinner som kjempet, men disse er så få at de ikke engang utgjør 1/10 av en promille av dem som kjempet. Foruten av at det ville være en gal fremstilling av historien, ville jeg personlig miste innlevelse dersom halvparten av de datastyrte spillerne i et ww1-spill var kvinneskikkelser. Vi har likestilling, heldigvis, men vi trenger ikke å endre på historien for å spille historiske spill. Hva blir det neste? Skal vi kunne velge mørke hudfarger på tyske karakterer i ww2-spill?

 

Med hensyn til Russland, benyttet den provisoriske regjeringen (etter tzarens fall) kvinner i krig som ledd i propaganda ("hele folket samlet"). Dette feilet, og bataljonene ble raskt oppløst.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Women%27s_Battalion#Fate_of_the_women.27s_battalions

 

Som sagt. Jeg sa i større eller mindre grad. Kvinnebataljonene til Russland var feilede eksperiment, det er jeg enig i, men husk at de var aktive i omtrent et års tid, og det var tre bataljoner. Igjen, ser ikke problematikken. Hvis vi ser på flesteparten av kommentarene i denne tråden, ser vi at de fleste er enige med deg. Med andre ord er sannsynligheten liten for at du vil se store mengder kvinnelige karakterer, da jeg regner med dere på Gamer er et representativt utvalg.

 

Uansett, Battlefield 1 er jo latterlig urealistisk i utgangspunktet, med helt urealistiske våpen og ekskluderingen av noen av de viktigste landene som deltok i krigen. Synes derfor det blir litt rart å henge seg opp i noe så lite som kvinnelige figurer da.

 

Takker for linken, interesang lesning. Tror jeg har lest noe over gjennomsnittet om denne konflikten, men dette var nytt for meg. Vil si at dette kanskje er nok, til at man kunne rettferdiggjort f.eks kvinnelig karakter som noe man kunne låst opp på øverste nivå som russisk soldat. Om de velger å legge til Russland som nasjon senere.

 

Nå er vel ingen av våpnene urealistiske? Bare at de ble brukt i svært begrenset antall. Men enig i at noen av disse våpnene tydeligvis var nesten like sjelden som kvinner i kamp. Men at en ting er urealistisk gjør ikke automatisk at det er en god ide og legge til flere urealistiske elementer.

Lenke til kommentar

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

 

Ja, hvorfor er vi meningsmotstandere utelukkende en gjeng hvite, sinte og egoistiske menn som hater kvinner, transpersoner, homofile, lesbiske, bifile, overvektige, personer i rullestol/krykker og mentale problemer. Hvorfor kan vi ikke bare ha nøyaktig samme meninger som "dere andre" og føye oss?

 

Kan det ha noe med at ikke alle spillhistorier MÅ inkludere absolutt alle typer mennesker kun for å tilfredsstille sjekklisten til en marginal gruppering som krever at alle skal konformere til samme mening og verdenssyn?

Endret av Pytagoras
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

 

Ja, hvorfor er vi meningsmotstandere utelukkende en gjeng hvite, sinte og egoistiske menn som hater kvinner, transpersoner, homofile, lesbiske, bifile, overvektige, personer i rullestol/krykker og mentale problemer. Hvorfor kan vi ikke bare ha nøyaktig samme meninger som "dere andre" og føye oss?

 

Kan det ha noe med at ikke alle spillhistorier MÅ inkludere absolutt alle typer mennesker kun for å tilfredsstille sjekklisten til en marginal gruppering som krever at alle skal konformere til samme mening og verdenssyn?

 

 

Er vel strengt tatt å ta hardt i når du hevder at kvinner og homofile er marginale grupperinger. Det var kvinner som kjempet i første verdenskrig, og det var helt sikkert homofile, bifile, lesbiske og overvektige folk som kjempet også. Var sikkert noen som endte opp i både rullestol og på krykker underveis, og enda mer sikkert at det var folk som slet med mentale problemer under krigen. Akkurat hvor mange transpersoner det var på den tiden det vet jeg ikke, men så er vel ikke det poenget heller.

 

Poenget er vel heller at hvite, heterofile menn er overrepresentert i kultur, og de som ikke er akkurat det har kanskje også et ønske om å identifisere seg med karakterene. Nå sier ikke jeg at alle spill, filmer eller serier må inneholde en av hver gruppe bare for å ha dem der, men vi kan ikke heller skyve under en stol at mange hvite, heterofile menn har store problemer med å la andre prøve seg på ting. Trenger ikke se lenger enn til den nye Ghostbusters-filmen for å se at det er mange med komplekser der ute. Et annet eksempel er at folk klikker fordi Idris Elba er ryktet å bli ny James Bond. Det har jo bare vært 10-12 andre Bond før han, og han kommer helt sikkert til å gjøre en bedre jobb enn mange av dem. Rare greier spør du meg. 

 

Her har du et knippe kommentarer fra traileren til Ghostbusters på Youtube.

 

"The pure feminism in this movie is so obvious. It's depressing. Dumpster feminist garbage pollutes Hollywood yet again!"

 

"This movie is possibly one of the most damaging pieces of feminine propaganda to ever exist against feminism. An entire demographic of people who loved Ghostbusters, now hates feminism"

 

"It's always about gender equality with stupid women. You couldn't make Superman Spiderman or Batman without these stupid bitches moaning, so out of nowhere we have to put up with BS like Supergirl Spiderwoman and Batgirl"

 

"It's not misogynistic to think women can't be funny. It's just observable reality.  I don't need to watch this movie to know it is utter crap.  It's so obvious. Melissa Mccarthy is not funny in anything she's been in.  Being fat and stupid doesn't make you funny"

 

"Women are not funny and never will be"

 

"Women whining, moaning and complaining as only they know how. The world must fall to it's knees and mollycoddle sookylala bitches"

 

Vi må vel strengt tatt innse at vi som folk ikke er kommet veldig langt. Om det er større mangfold som skal til for å få fjernet denne typen søppelsnakk fra samfunnet vårt, så har jeg ikke noe som helst problem med at Battlefield 1 har kvinnelige soldater, eller at Bond blir svart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

 

Ja, hvorfor er vi meningsmotstandere utelukkende en gjeng hvite, sinte og egoistiske menn som hater kvinner, transpersoner, homofile, lesbiske, bifile, overvektige, personer i rullestol/krykker og mentale problemer. Hvorfor kan vi ikke bare ha nøyaktig samme meninger som "dere andre" og føye oss?

 

Kan det ha noe med at ikke alle spillhistorier MÅ inkludere absolutt alle typer mennesker kun for å tilfredsstille sjekklisten til en marginal gruppering som krever at alle skal konformere til samme mening og verdenssyn?

 

 

Er vel strengt tatt å ta hardt i når du hevder at kvinner og homofile er marginale grupperinger. Det var kvinner som kjempet i første verdenskrig, og det var helt sikkert homofile, bifile, lesbiske og overvektige folk som kjempet også. Var sikkert noen som endte opp i både rullestol og på krykker underveis, og enda mer sikkert at det var folk som slet med mentale problemer under krigen. Akkurat hvor mange transpersoner det var på den tiden det vet jeg ikke, men så er vel ikke det poenget heller.

 

 

Du ser ut til å ha misforstått hele innlegget mitt. Den marginale gruppen jeg refererer til er den typen mennesker som krever at alle andre innfinner seg til samme mening og lager et sant helvete i sosiale medier hvis de møter motbør. Profesjonelle ofre om du vil.

 

..sitater fra Youtube..

 

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med å ta et knippe sitater fra kommentarfeltet til en populær video på Youtube og attribuere dette til mitt innlegg. Forventer du at jeg skal forsvare tilfeldige kommentarer fra et nettsted som det er tilnærmet universal enighet om er ren og skjær bunnslam?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

Jeg tror vell mange av oss "hvite menn" ønsker det samme som deg, gode kvinnelige figurer i passende settinger og godt gjennomført. Det samme gjelder eventuelle legninger, personligheter, hudfarger osv. Det mange av oss ikke ønsker er krampeaktige forsøk på å levere kvinnelige figurer, på en måte som ødelegger deler av innlevelsen i spille, og der virker du å være enig. Om kvinnelige soldater skulle utgjøre et betydelig antall av soldatene som stormer skyttergraver i multiplayeren battlefield 1 vil det sannsynligvis ende som det sistnevnte, med mindre man er veldig spesifikk når det gjelder kampene man plukker ut. 

 

Nettopp her ligger den store forskjellen, mellom å klistre på kvinnelige figurer på en uinspirert måte for å tilfredstille en høylytt brukergruppe, og det å utforme et spill der den kvinnelige figuren er gjennomført og troverdig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske?

 

Er hverken sint eller egoistisk, men jeg skal innrømme at det er en smule irriterende at mennesker hele tiden skal hoppe inn med unødvendige karakteristikker og en svart/hvit-tilnærming som ikke ligner grisen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis Gamer lurer på hva de skal skrive om for å skape engasjement så har de hvertfall svaret nå. Her er det et stort meningsspenn og stort sett saklige innlegg, og dette er hvordan en tråd på et diskusjonsforum skal se ut etter min mening.

 

Det hadde i grunn vært interessant om noen forsøkte å gjøre en studie på hvor den voldsomme motstanden mot kvinnelige karakterer og karakterer fra andre tradisjonelt marginaliserte grupper kommer fra. Min teori er at det er fordi dette kommer i en tid hvor også mannsrollen og maktforholdet mellom kjønnene er i endring - en endring som ikke alle har rukket å tilpasse seg - og de som føler på dette vil være ekstra sensitive når de marginaliserte gruppene får en plass i sfærene som de har ansett som sin egne. I så fall er det ikke rart at noen blir sinte når hele rollebesetningen i en oppfølger til et av deres beste barndomsminner blir et uttrykk for alt de ikke liker ved det moderne samfunnet, til tross for at vi snakker om uhøytidelig popkultur som aldri var ment å tas så alvorlig i utgangspuntket.

 

Det er imidlertid ingen konspirasjon mot hvite menn og det har aldri vært bedre å være en hvit mann enn nå, mye pga. nettopp kvinnefrigjøringen som har bidratt til en generell velstandsøkning og at forsørgerbyrden ikke hviler like tungt på oss, i tillegg til at vi fortsatt har bedre karrieremuligheter og lønnsutsikter og sitter på de aller fleste stillinger innen ledelse, forskning og realfag. I neste rekke betyr dette at vi er svært attraktive partnere og kan velge og vrake blant kvinner fra hele verden. Å innta en offerrolle pga. kvinnelige og fargede karakterer i film og spill blir derfor absurd.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

Jeg tror vell mange av oss "hvite menn" ønsker det samme som deg, gode kvinnelige figurer i passende settinger og godt gjennomført. Det samme gjelder eventuelle legninger, personligheter, hudfarger osv. Det mange av oss ikke ønsker er krampeaktige forsøk på å levere kvinnelige figurer, på en måte som ødelegger deler av innlevelsen i spille, og der virker du å være enig. Om kvinnelige soldater skulle utgjøre et betydelig antall av soldatene som stormer skyttergraver i multiplayeren battlefield 1 vil det sannsynligvis ende som det sistnevnte, med mindre man er veldig spesifikk når det gjelder kampene man plukker ut. 

 

Nettopp her ligger den store forskjellen, mellom å klistre på kvinnelige figurer på en uinspirert måte for å tilfredstille en høylytt brukergruppe, og det å utforme et spill der den kvinnelige figuren er gjennomført og troverdig. 

 

 

Ja, men da forstår jeg ikke hvorfor diskusjonen er så giftig, om vi tross alt egentlig alle er enige  :)

 

Flate, kjedelige, stereotypiske karakterer er jo strengt tatt noe som rammer begge kjønn, og i mange spill der karakteren i seg selv ikke er så viktig har det gjerne lite å si. Det er bare kjedelig at når noen typer karakterer får færre sjanser til å være hovedkarakter (som f.eks kvinner eller poc's). Da virker det som disse karaktertypene er kjipe, siden det er færre gode karakterer å ta av, og som de ikke er viktige/har tilhørighet i spillkulturen.

 

Så, jeg har litt problem med å forstå dette "forced innsetting av kvinnelige karakterer"argumentet som svar på denne tråden, siden det virker ikke som om det er noe stress "å klistre på" mannlige figurer på en uinspirert måte for å tilfredsstille en annen høylytt brukergruppe.

Lenke til kommentar

Jeg personlig gir totalt f*** om karakteren (eller NPCene, og hvem ellers) er enten kvinner eller menn. Eller roboter for den saks skyld. Det eneste jeg bryr meg om er at spillet har et godt storyline i tilfellet SP/coop, er helst uten betydelige bugs og er ellers a-jour.

 

De eneste som bryr seg om at det er "for få xxxxxx" (sett inn: kvinner, minoriteter, homofile etc) er de samme folkene som finner på å jakte etter antatt forskjellsbehandling som ikke finnes, og helst være forskjellsbehandelere selv i fåreklær av likeverd.

 

Altså noe fra samme kategorien som den nyeste Ghost Busters filmen der alle hovedkarakterene er kvinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Gode spill er så klart gode spill, uansett kjønn på karakter, for all del... men som "kvinnelig gamer" (noe som alltid skal påpekes, det er for guds skyld ikke nok å bare kalle meg gamer) visste jeg ikke engang hvor jævli kult det var å se sitt eget kjønn være awesome før Mass Effect-serien. Der fikk Shepard være en snill/frekk/nådeløs og kickass karakter med mulighet til også å være en kvinne. Jeg fikk igjen en ny åpenbaring da jeg så marvelserien Agent Carter, hvor stilig det var å se en kvinnelig hovedkarakter der jeg 1000 ganger før har sett mannlige.

 

Det handler om å føle at jeg hører til i communityet, at jeg ikke skal defineres kun av å være kvinne, at det er plass til alle kjønn i mange varierte historier. Det er så nedverdigende å ikke bli representert i media (som i stor grad påvirker kulturen vi har irl, waoh)..og når det først dukker opp så er det ofte et skall av en karakter, en klisjé.

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske? Om det ikke er så viktig for dere, hvorfor rakke ned på oss som mener det har betydning? Hvorfor skal vi ikke kreve hovedkarakterer med ulike legninger, på ulike steder av kjønnsspektrumet, med ulike etnisiteter, kroppsfasonger, personligheter og handikapp? Utviklerne klarer å lage gode spill uten å bruke "main character template nr.1" hver eneste gang...

Uansett, kult at dere tar opp diskusjonen her på gamer.no :)

Jeg tror vell mange av oss "hvite menn" ønsker det samme som deg, gode kvinnelige figurer i passende settinger og godt gjennomført. Det samme gjelder eventuelle legninger, personligheter, hudfarger osv. Det mange av oss ikke ønsker er krampeaktige forsøk på å levere kvinnelige figurer, på en måte som ødelegger deler av innlevelsen i spille, og der virker du å være enig. Om kvinnelige soldater skulle utgjøre et betydelig antall av soldatene som stormer skyttergraver i multiplayeren battlefield 1 vil det sannsynligvis ende som det sistnevnte, med mindre man er veldig spesifikk når det gjelder kampene man plukker ut. 

 

Nettopp her ligger den store forskjellen, mellom å klistre på kvinnelige figurer på en uinspirert måte for å tilfredstille en høylytt brukergruppe, og det å utforme et spill der den kvinnelige figuren er gjennomført og troverdig. 

 

 

Ja, men da forstår jeg ikke hvorfor diskusjonen er så giftig, om vi tross alt egentlig alle er enige  :)

 

 

Det tror jeg har mange forklaringer. En er at diskusjonen i stor grad foregår på internett, og dermed er alt mulig. En annen forklaring tror jeg er at det har vært i medienes, og enkelte aktørers, interesse å fremstille den slik. Ved å vektlegge i overveiende grad den ufine minoriteten blant de "klassiske gamerne", samtidig som man har løftet frem og til dels glorifisert dels uredelige aktører på motsatt side har det nok skapt mye frustrasjon og sinne. I tillegg er det ikke til å komme unna at en del av de som roper høyest om likestilling i spill, slettes ikke har noen interesse av spill, utover som politisk virkemiddel. Dette igjen bidrar til polarisering. 

 

Merk, det finnes helt sikkert nok av drittsekker på begge sider, og sikkert like mange, men den ene har politisk kapital, ideologi og mediene, mens den andre har youtube og kommentarfelt. Sistnevnte vil nødvensigvis kommer over dårligere i mediene, som igjen skaper et bilde av en giftig debatt, og drukner deg og meg som i det store og det hele virker å være enige. 

 

 

Flate, kjedelige, stereotypiske karakterer er jo strengt tatt noe som rammer begge kjønn, og i mange spill der karakteren i seg selv ikke er så viktig har det gjerne lite å si. Det er bare kjedelig at når noen typer karakterer får færre sjanser til å være hovedkarakter (som f.eks kvinner eller poc's). Da virker det som disse karaktertypene er kjipe, siden det er færre gode karakterer å ta av, og som de ikke er viktige/har tilhørighet i spillkulturen.

 

 

Jeg er i veldig mange tilfeller enig, men samtidig er det mange sjangere der det er naturlig å ha mannlige hovedfigurer, som krigsspill. Jeg tror det rett og slett krever mer å skape troverdige og gode kvinnelige figurer, enn å pumpe ut mannlig soldat nr. xx. 

 

Så, jeg har litt problem med å forstå dette "forced innsetting av kvinnelige karakterer"argumentet som svar på denne tråden, siden det virker ikke som om det er noe stress "å klistre på" mannlige figurer på en uinspirert måte for å tilfredsstille en annen høylytt brukergruppe.

 

Poenget er i mange tilfeller at å klistre på en tom mannlig figur ikke ødelegger innlevelsen, fordi han er en naturlig del av settingen. En uinteressant tilfeldig fyr som stormer skyttergraven i Verdun er det ikke noe spesielt med. Kvinnelig soldater som gjør det gjør fort noe med innlevelsen. 

Flate, kjedelige, stereotypiske karakterer er jo strengt tatt noe som rammer begge kjønn, og i mange spill der karakteren i seg selv ikke er så viktig har det gjerne lite å si. Det er bare kjedelig at når noen typer karakterer får færre sjanser til å være hovedkarakter (som f.eks kvinner eller poc's). Da virker det som disse karaktertypene er kjipe, siden det er færre gode karakterer å ta av, og som de ikke er viktige/har tilhørighet i spillkulturen.

 

Så, jeg har litt problem med å forstå dette "forced innsetting av kvinnelige karakterer"argumentet som svar på denne tråden, siden det virker ikke som om det er noe stress "å klistre på" mannlige figurer på en uinspirert måte for å tilfredsstille en annen høylytt brukergruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, jeg har spilt spill med kvinnelige hovedkarakter i flere tiår. Spiller ofte kvinnelige karakterer i MMO'er f.eks fordi det er mer unikt, også får man merkelig nok ofte female privilege antatt...

 

Og skal en se på en figur over så lang tid, så kan det jo like godt være ei jente

Lenke til kommentar

For meg er det veldig rart at mange i denne tråden prøver å bagatellisere at spillmediet og spillentusiaster har store utfordringer når det gjelder kvinner og minoritetsgrupper. Den kanskje største bevegelsen innenfor spillmediet noen gang, nemlig ufyselige Gamergate, stammet fra en forsmådd eks-kjæreste som langet ut om sexlivet til en kvinnelig skribent. Anbefaler å lese det som blir gjengitt her hvis du tror Gamergate handler om noe annet.

 

Og la oss ikke starte med hele den Feminist Frequency og Anita Sarkeesian greia. Ja, hun tar ofte helt latterlig feil, og det er lite av substans i det hun sier, men det gjør det ikke greit å sende henne og familien hennes drapstrusler. Hun måtte blant annet avlyse en konferanse på et college fordi det i gjeldene delstat var lovlig å gå med skytevåpen skjult, og hun ble truet på livet hvis hun dukket opp.

 

Nå håper jeg virkelig de fleste av dere er for gode til å si at det bare er noen få som kommer med den typen uttalelser. Ja, det er selvfølgelig en minoritet som kommer med den typen uttalelser, men det betyr ikke at de er få. Husker fortsatt med skrekk hvordan folk kom ut av treverket når Gamergate herjet som verst.

 

Vet det er pretensiøst å sitere Burke, men det er litt passende også. "All that is required for evil to triumph is for good men to do nothing". Synes det er ganske bra sagt, og ganske gjeldene her. Alle vi som ikke mindreverdighetskomplekser og ønsker et bredt mangfold må ta en stor del av ansvaret for å dra det her skipet i riktig retning, og hvis kvinnelige soldater i Battlefield hjelper på det, så er jeg helt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det veldig rart at mange i denne tråden prøver å bagatellisere at spillmediet og spillentusiaster har store utfordringer når det gjelder kvinner og minoritetsgrupper. Den kanskje største bevegelsen innenfor spillmediet noen gang, nemlig ufyselige Gamergate, stammet fra en forsmådd eks-kjæreste som langet ut om sexlivet til en kvinnelig skribent. Anbefaler å lese det som blir gjengitt her hvis du tror Gamergate handler om noe annet.

 

Og la oss ikke starte med hele den Feminist Frequency og Anita Sarkeesian greia. Ja, hun tar ofte helt latterlig feil, og det er lite av substans i det hun sier, men det gjør det ikke greit å sende henne og familien hennes drapstrusler. Hun måtte blant annet avlyse en konferanse på et college fordi det i gjeldene delstat var lovlig å gå med skytevåpen skjult, og hun ble truet på livet hvis hun dukket opp.

 

Nå håper jeg virkelig de fleste av dere er for gode til å si at det bare er noen få som kommer med den typen uttalelser. Ja, det er selvfølgelig en minoritet som kommer med den typen uttalelser, men det betyr ikke at de er få. Husker fortsatt med skrekk hvordan folk kom ut av treverket når Gamergate herjet som verst.

 

Vet det er pretensiøst å sitere Burke, men det er litt passende også. "All that is required for evil to triumph is for good men to do nothing". Synes det er ganske bra sagt, og ganske gjeldene her. Alle vi som ikke mindreverdighetskomplekser og ønsker et bredt mangfold må ta en stor del av ansvaret for å dra det her skipet i riktig retning, og hvis kvinnelige soldater i Battlefield hjelper på det, så er jeg helt for det.

 

 

Dette er nettopp det jeg peker på lenger opp. Når man kun fokuserer på den lille andelen hos motparten som troller og trakasserer, og spiller dette ut maksimalt, slipper man å forholde seg til motargumenter, eller selv å argumentere tilstrekkelig. Du kan påpeke at en person på den ene siden mottok trusler, en annen kan påpeke at noen på den andre siden gjorde det samme, og så kan dere diskutere hvem som var verst. Det eneste dere oppnår er å la drittsekkene sette dagsorden.

 

Vårt ansvar bør være å løfte debatten og finne gode løsninger, ikke kaste saklig diskusjon på døren så fort noen opplever noe ubehagelig på nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det veldig rart at mange i denne tråden prøver å bagatellisere at spillmediet og spillentusiaster har store utfordringer når det gjelder kvinner og minoritetsgrupper. Den kanskje største bevegelsen innenfor spillmediet noen gang, nemlig ufyselige Gamergate, stammet fra en forsmådd eks-kjæreste som langet ut om sexlivet til en kvinnelig skribent. Anbefaler å lese det som blir gjengitt her hvis du tror Gamergate handler om noe annet.

 

Og la oss ikke starte med hele den Feminist Frequency og Anita Sarkeesian greia. Ja, hun tar ofte helt latterlig feil, og det er lite av substans i det hun sier, men det gjør det ikke greit å sende henne og familien hennes drapstrusler. Hun måtte blant annet avlyse en konferanse på et college fordi det i gjeldene delstat var lovlig å gå med skytevåpen skjult, og hun ble truet på livet hvis hun dukket opp.

 

Nå håper jeg virkelig de fleste av dere er for gode til å si at det bare er noen få som kommer med den typen uttalelser. Ja, det er selvfølgelig en minoritet som kommer med den typen uttalelser, men det betyr ikke at de er få. Husker fortsatt med skrekk hvordan folk kom ut av treverket når Gamergate herjet som verst.

 

Vet det er pretensiøst å sitere Burke, men det er litt passende også. "All that is required for evil to triumph is for good men to do nothing". Synes det er ganske bra sagt, og ganske gjeldene her. Alle vi som ikke mindreverdighetskomplekser og ønsker et bredt mangfold må ta en stor del av ansvaret for å dra det her skipet i riktig retning, og hvis kvinnelige soldater i Battlefield hjelper på det, så er jeg helt for det.

Spørs hvilken delstat, men jeg kan gå lovlig rundt med ar-15 på ryggen, eller open carry, og closed carry i min hjemstat.

 

Jeg går kun med skjult .45 for selvforsvar. Ser ikke hvordan dette var et problem.

Lenke til kommentar

 

Så, hvorfor er mange av dere hvite menn så sinte og egoistiske?

 

Er hverken sint eller egoistisk, men jeg skal innrømme at det er en smule irriterende at mennesker hele tiden skal hoppe inn med unødvendige karakteristikker og en svart/hvit-tilnærming som ikke ligner grisen.

 

 

Er det så overraskende når man ser alt oppsopet som blir skrevet i denne tråden? Det er ganske ensidig og tøvete det som spyttes ut av enkelte her.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Takk for at dere skriver om dette Gamer! Kommentarfeltet tyder på at dette trengs.

Registrerer at mange av de som sier kjønn ikke er viktig i spill er menn her. Dersom majoriteten var kvinner i spill, hadde dere fortsatt ikke reagert på at man nesten aldri ser mannlige karakterer?

 

Det største problemet i spillindustrien er fortsatt ikke kjønn, men hormoner. Det er et overflod av testosteron, vold, krigføring og skyting. Det er fullt mulig og lage spennende spill uten at man må ty til vold, det er et gigantisk marked for det, så hvorfor gjør vi ikke det? Fordi menn styrer spillindustrien og nekter å utforske det neststørste markedet, nemlig kvinnelige spillere.

 

Variasjon kommer ikke til å skade spillene. Det gir rom for nye retninger å utforske, noe denne bransjen sårt trenger!

 

Kommentarfeltet tyder på at det er massiv motstand mot å tvinge kjønn- og identitetspolitikk inn i spillhobbyen. Hvis du forøvrig ikke vil at ditt eget kjønn ikke skal brukes mot deg burde du ikke bruke andres mot dem.

 

Å sette seg i en oppkonstruert offerrolle for å tvinge gjennom kvoteringer i en bransje som har hatt kvinnelige hovedroller siden starten, på tross av ekstrem kjønnsubalanse blant forbrukerne, er hva folk driver med. Hvis du mener vi "aldri" ser kvinnelige karakterer så begynner jeg å lure på om du i det hele tatt er interessert i spill.

 

Hvis testosteron og vold er så problematisk for deg er det bare å støtte spill som ikke inneholder dette. Det er mange av dem. Det jeg mistenker du egentlig er ute etter er å bli kvitt spill du ikke liker personlig.

 

 

Hva legger du i å "tvinge inn" her? Hvem tvinger, og på hvilken måte? 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...