Gå til innhold

Nye busskontrakter i Oslo: Fortsatt for tidlig med elbusser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vi få vite konkret hva som trengs å forskes på og løses for å gå over til ren eldrift for bybusser?

 

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Kan vi få vite konkret hva som trengs å forskes på og løses for å gå over til ren eldrift for bybusser?

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?

 

Det er jo derfor jeg spør :wee: For, jeg vet det har vert el-busser i ordinær drift andre steder. Men, ingen sier hva erfaringene faktisk er. Unntatt passasjerene da som virkelig setter pris på å få lov å sitte på en stille og behagelig el-buss enn de støyete rykk og nakk diesel-bussene. Så når el-busser bare avfeies med et "derfor", da forventer jeg at journalistene spør hvorfor om og om igjen. Få fakta på bordet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?

Det er jo derfor jeg spør :wee: For, jeg vet det har vert el-busser i ordinær drift andre steder.

Kom gjerne med eksempler, men se bort fra trolley. 

 

Unntatt passasjerene da som virkelig setter pris på å få lov å sitte på en stille og behagelig el-buss enn de støyete rykk og nakk diesel-bussene.

Vel, du hører ikke fremdriftsmekanismen som passasjer i nyere busser uansett metode. Evt. bråk kommer fra hjulstøy eller eksterne kilder. Jeg går ut fra at bussene du sikter til ikke leviteterer. Siden det her er snakk om bytrafikk blir det "rykk og nakk" uansett fremdriftsteknologi, dvs. inntil all trafikk er blitt autonom.

Så når el-busser bare avfeies med et "derfor", da forventer jeg at journalistene spør hvorfor om og om igjen. Få fakta på bordet!

Igjen, kom gjerne med eksempler på fra hvor drifts-erfaring kan fremskaffes. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?

 

Det er jo derfor jeg spør :wee: For, jeg vet det har vert el-busser i ordinær drift andre steder.

Kom gjerne med eksempler, men se bort fra trolley.

Det er elbussar i drift mange stader i Europa og i Kina (spesielt). Eg køyrde el-buss i Wien for to år sidan.

 

 

 

Unntatt passasjerene da som virkelig setter pris på å få lov å sitte på en stille og behagelig el-buss enn de støyete rykk og nakk diesel-bussene.

Vel, du hører ikke fremdriftsmekanismen som passasjer i nyere busser uansett metode. Evt. bråk kommer fra hjulstøy eller eksterne kilder.

Då er det snakk om nyare bussar enn nokon buss eg har køyrt. Du høyrer motoren godt både inni bussen og når du står i eksosskya utanfor. Eg kvapp til då eg stod på ein haldeplass i Berlin i fjor, og ein elektrisk buss kom utan at eg merka det. Den bussen eg skulle ta gjekk på diesel, og den høyrde eg godt at kom.

 

 

Jeg går ut fra at bussene du sikter til ikke leviteterer. Siden det her er snakk om bytrafikk blir det "rykk og nakk" uansett fremdriftsteknologi, dvs. inntil all trafikk er blitt autonom.

Har du prøvd elbuss? Det er like stor skilnad som mellom eksosbil og elbil.

 

 

Så når el-busser bare avfeies med et "derfor", da forventer jeg at journalistene spør hvorfor om og om igjen. Få fakta på bordet!

Igjen, kom gjerne med eksempler på fra hvor drifts-erfaring kan fremskaffes.

Utanom dei eg har nemnt, går det minst 50 elbussar i London, 20 i Madrid, ca 4000 i Kina, haugevis i USA og Canada, osv. Mellom Stavanger og Sandnes går det to.

Lenke til kommentar

 

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?

Det er jo derfor jeg spør :wee: For, jeg vet det har vert el-busser i ordinær drift andre steder.

Kom gjerne med eksempler, men se bort fra trolley. 

 

Unntatt passasjerene da som virkelig setter pris på å få lov å sitte på en stille og behagelig el-buss enn de støyete rykk og nakk diesel-bussene.

Vel, du hører ikke fremdriftsmekanismen som passasjer i nyere busser uansett metode. Evt. bråk kommer fra hjulstøy eller eksterne kilder. Jeg går ut fra at bussene du sikter til ikke leviteterer. Siden det her er snakk om bytrafikk blir det "rykk og nakk" uansett fremdriftsteknologi, dvs. inntil all trafikk er blitt autonom.

Så når el-busser bare avfeies med et "derfor", da forventer jeg at journalistene spør hvorfor om og om igjen. Få fakta på bordet!

Igjen, kom gjerne med eksempler på fra hvor drifts-erfaring kan fremskaffes.

I moderne leddbusser hører man absolutt motorstøy, i hvert fall i den bakerste halvdelen av bussen, og helt bakerst er det plagsomt høyt. I tillegg kommer eksosprumpingen for alle som ferdes på gatenivå, som også er svært sjenerende, særlig når bussen må starte i en slak motbakke og trenger mye motorkraft.

 

Synd ikke elbusser er med som krav allerede nå, men jeg har forståelse for at det tar tid å teste ut ulike konsepter for lading. Når det gjelder hvor stort batteri hver buss skal drasse på vs. tettheten til ladepunktene vil sikkert de ulike konseptene ha sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ingenting. Andre byar har hatt busslinjer på batteridrift i årevis. Kanskje ikkje leverandøren med mellom 18,74 og 18,75 meter lange bussar har batteribussar å tilby i år?

Det er jo derfor jeg spør :wee: For, jeg vet det har vert el-busser i ordinær drift andre steder.

Kom gjerne med eksempler, men se bort fra trolley. 

 

Unntatt passasjerene da som virkelig setter pris på å få lov å sitte på en stille og behagelig el-buss enn de støyete rykk og nakk diesel-bussene.

Vel, du hører ikke fremdriftsmekanismen som passasjer i nyere busser uansett metode. Evt. bråk kommer fra hjulstøy eller eksterne kilder. Jeg går ut fra at bussene du sikter til ikke leviteterer. Siden det her er snakk om bytrafikk blir det "rykk og nakk" uansett fremdriftsteknologi, dvs. inntil all trafikk er blitt autonom.

Så når el-busser bare avfeies med et "derfor", da forventer jeg at journalistene spør hvorfor om og om igjen. Få fakta på bordet!

Igjen, kom gjerne med eksempler på fra hvor drifts-erfaring kan fremskaffes.

 

Hva med el-bussene på Nord-Jæren?

 

Din påstand om at moderne diesel- og gassdrevne busser ikke støyer kan bare svares på ett vis: :huh::nei::new_woot::lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dere får melde fra at manglende informasjon om driftsstabilitet umulig kan være noe problem på de mest sentrale linjene i Oslo. Lignende busser har jo blitt kjørt på Nord Jæren. Siden det er el-drift er sikkert folk fornøyd enten det dukker opp en buss eller ei.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

El-bussene kommer. Men da i form av Hydrogen-el.

 

Hydrogen Oslo prøvd. Hydrogenbussane er kjende for å stå meir på verkstad enn på vegen, i tillegg til at dei er veldig mykje dyrare enn dieselbussar i drift, og veldig mykje dyrare enn både diesel- og batteribussar i innkjøp. Det finst verkeleg ingen sakleg grunn til å kjøpe fleire hydrogen-bussar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere får melde fra at manglende informasjon om driftsstabilitet umulig kan være noe problem på de mest sentrale linjene i Oslo. Lignende busser har jo blitt kjørt på Nord Jæren. Siden det er el-drift er sikkert folk fornøyd enten det dukker opp en buss eller ei.

 

Så lenge "avslaget" ikke er begrunnet er det vel bare spekulasjoner å tro at man velger å ikke satse på elbusser pga driftstabilitet. Eller sitter du med informasjon vi andre ikke gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...