Gå til innhold

Hvordan trekke fra rabatt?


ASLrcrn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er i diskusjon med en venn om hvordan man trekker fra rabatt på en vare

 

La oss si varen koster 400 inklusive 15% mva

 

så trekker jeg fra mva slik 400/1.15=347,-

 

så kommer det store spørsmålet hvordan trekke fra 10% rabatten:

 

Mitt forslag er slik:

347x(10/100) = 34.7

347 - 34.7 = 312,3

 

Men min venn insisterer på at jeg gjør det feil og det er denne måten man skal gjøre det på:

347/1.10 = 315,45

 

Altså disse beregningene gir ikke samme svar

Har lest http://www.prosent.no/skole-utdanning/matematikk/hvordan-regne-rabatt/ og vil tro min beregning stemmer med hva som den linken sier. Men hvorfor er måten min venn beregner på feil? Min venn sier han har gode karakterer i matte og sier slik skal det gjøres, men det skurrer hos meg. Kan noen gi en god begrunnelse på hvorfor 347/1.10 er feil måte

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er i diskusjon med en venn om hvordan man trekker fra rabatt på en vare

 

La oss si varen koster 400 inklusive 15% mva

 

så trekker jeg fra mva slik 400/1.15=347,-

 

så kommer det store spørsmålet hvordan trekke fra 10% rabatten:

 

Mitt forslag er slik:

347x(10/100) = 34.7

347 - 34.7 = 312,3

 

Men min venn insisterer på at jeg gjør det feil og det er denne måten man skal gjøre det på:

347/1.10 = 315,45

 

Altså disse beregningene gir ikke samme svar

Har lest http://www.prosent.no/skole-utdanning/matematikk/hvordan-regne-rabatt/ og vil tro min beregning stemmer med hva som den linken sier. Men hvorfor er måten min venn beregner på feil? Min venn sier han har gode karakterer i matte og sier slik skal det gjøres, men det skurrer hos meg. Kan noen gi en god begrunnelse på hvorfor 347/1.10 er feil måte

 

Jeg jobber med salg, og har alltid gjort det slik.

 

400 * 0.90 = 360

 

Skal du opp blir det slik

 

400 * 1.10 = 440

 

Så nå at du skulle ha moms bort først.

400*0.85=340

340*0.90= 306

Endret av Simonchris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din versjon er riktig, kompisens versjon er feil, og moms er irrelevant.

Men hvorfor er min versjon riktig og kompisens versjon feil? Kan noen forklare det matematisk

 

Jeg leter etter gode argumenter for å forklare kompisen at min måte å gjøre det på er riktig

Endret av ASLrcrn
Lenke til kommentar

Problemet er at dette handler om oversettelsen fra språk til matematikk, og hva et språklig uttrykk betyr i matematisk form er vanskelig å "bevise" med matematikk. "10% rabatt" betyr vanligvis "trekk fra 10% på prisen", og "trekk fra 10% på prisen" uttrykkes i matematisk form som "førprispris*0,90=endelig pris". Det du ønsker svaret på her er hvorfor "10% rabatt" betyr "trekk fra 10% på prisen", og det kan ikke bevises matematisk.

 

Ifølge ordboken betyr "rabatt" det samme som "prisavslag" (http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=rabatt&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge), og "prisavslag" skulle jo bety å "slå av på prisen". Om du "slår av" 10% på prisen, så betyr det at du trekker fra 10% av opprinnelig pris. Det uttrykkes altså matematisk som "førpris - 10%*førpris = endelig pris", som kan forkortes til "førpris*90% = endelig pris".

 

Håper dette ga mening. Kanskje noen med mer matematikk(didaktikk)-kunnskaper enn meg kan uttrykke det mer elegant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at dette handler om oversettelsen fra språk til matematikk, og hva et språklig uttrykk betyr i matematisk form er vanskelig å "bevise" med matematikk. "10% rabatt" betyr vanligvis "trekk fra 10% på prisen", og "trekk fra 10% på prisen" uttrykkes i matematisk form som "førprispris*0,90=endelig pris". Det du ønsker svaret på her er hvorfor "10% rabatt" betyr "trekk fra 10% på prisen", og det kan ikke bevises matematisk.

 

Ifølge ordboken betyr "rabatt" det samme som "prisavslag" (http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=rabatt&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge), og "prisavslag" skulle jo bety å "slå av på prisen". Om du "slår av" 10% på prisen, så betyr det at du trekker fra 10% av opprinnelig pris. Det uttrykkes altså matematisk som "førpris - 10%*førpris = endelig pris", som kan forkortes til "førpris*90% = endelig pris".

 

Håper dette ga mening. Kanskje noen med mer matematikk(didaktikk)-kunnskaper enn meg kan uttrykke det mer elegant.

men 347/1.1 gir også avslag på førprisen

 

347/1.1 = 315.46

 

Min venn sier at hans måte er riktig fordi han sier han kontroll regne det slik

315.46 * 1.1 = 347

 

Men det er feil, fordi man beregner prosent av 2 forskjellige beløp (315.46 og 347)

 

Tror han mener noe om at total beløpet inneholder også mva og derfor kan han trekke fra rabatt på samme måte som mva, men er feil

 

mva er vel slik pris uten mva + mva = pris m/mva. det forutsetter at man har en pris og så legger noe i tillegg (mva), så for å regne ut opprinnelsesbeløpet så gjør man slik 400/1.15.... så tror kompisen at det på en måte eksisterer et opprinnelses beløp før rabatten ble lagt til i prisen og derfor kan regne slik 347/1.1

Lenke til kommentar

Fullpris er 100 %, og det er 10 % av denne som skal trekkes fra. Det kompisen din har gjort er å si at fullpris er 110 %, og han vil ha prisen ned til 100 %. Det er simpelthen feil slik vi tenker rabatter. Akkurat hvorfor det er slik kan du sikkert diskutere lenge, men når det er 10 % rabatt så er det 10 % av fullpris som skal trekkes fra fullprisen.

 

Kompisen din ville tenkt riktig dersom en vare er satt opp med 10 % og du vil vite hva opprinnelig pris var. Da er det riktig å si at nåværende pris utgjør 110 % av svaret du vil fram til (opprinnelig pris). Det er altså et spørsmål om utgangspunkt.

 

Edit: F.eks. ved moms, der har vi en opprinnelig pris (uten mva.) som skal ganges opp med si 25 %. Da var det førpris*1,25 = nåpris. Skal du gjøre det motsatt får du førpris = nåpris/1,25. Da har du fjernet prispåslaget på 25 %, men det er ikke det samme som å gi 25 % rabatt. Det er 25 % av førpris, mens rabatt er 25 % av nåpris. Med andre ord, ulikt utgangspunkt.

Endret av Imsvale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...