Gå til innhold

Vil kreve NRK-lisens selv om du har plombert TV-en


Anbefalte innlegg

NRK tar seg godt betalt. for den prisen NRK tar i året så er det nok til å ha Netflix i litt over 2 år ..

 

Netflix har over 80 millioner abonnenter som er med på å betale gildet, NRK har ca 2 millioner... og det er ikke få timer med egenprodusert materiale lille NRK sender i løpet av ett år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg nekter å betale penger til en form for media som appåtil har en politisk slagside. Dessuten, jeg ser ikke på TV, nektet å motta dekoder og har ikke analogt kabelnett hjemme.

Slipper du å betale om du fjerner disse tingene? Dette er noe jeg gjerne gjør om jeg slipper alt med TV og NRK regning å gjøre.

 

Ja, du kan kjøre dekoder og tv på dynga, eller sende tilbake dekoder og plombere tven og dermed sende bevis om at tven er plombert til nrk, enn så lenge. Da slipper du å betale avgift. jeg ringte inn for mange år siden og sa jeg ikke hadde tv eller dekoder da jeg nettop hadde flyttet inn for meg selv, og ikke hadde planer om å skaffe meg tv eller dekoder, og dette har jeg ikke gjort. (Kjøper du tv eller dekoder, så blir nrk notifisert)

 

Om de TROR på deg, eller om de tvinger deg uansett er jo noe annet. Du kan forvente lisenskontrollør på døra. (Slipp inn hvis du vil, men han har ingen lover som støtter at han kan ta seg inn i huset ditt)

 

Og ikke ha noen åpenbar tvantenne på veggen din hvis du bestemmer deg for å ikke slippe han inn. Og vær hyggelig selv om du ikke slipper ham inn.

 

Dette er jo reine sovjet. Tvinge folket til å betale for noe de nødvendigvis ikke vil ha. Hvis nrk var konkurransedyktig kunne de bare hatt innlogging og mnd avgift.

Men da hadde de aldri overlevd. 

 

Jeg ser ikke på noen kanaler, jeg hører ikke på radio. For å sjekke været, så ser jeg ut av vinduet.

 

Og siden de fleste argumenter har blitt sagt i denne tråden, så vil jeg skrike om litt ekstra oppmerksomhet på dette argumentet:

Hvis de får gjennomslag, bak det inn i skatten, ikke regninger i posten hvert halvår.

 

Og siden jeg ikke har noe mer konstruktivt å si:

 

 

FUCK NRK

 

Endret av Dr Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

NRK er for feit og trenger å slanke seg. Hvor mange kanaler totalt har de? 10? 15?

 

Og får de viljen sin om denna driten kommer de faen meg til å utvide enda mer, merk mine ord.

 

Jeg er ikke interessert i å ta meg av NRK's regning. Den får de stå for selv, selv om de er en non-profitt organisasjon.

 

Eneste problemet er at hvis de kjører noe ala Netflix-ish abonnement for alt innholdet sitt så vet de at de vil miste mange millioner.

 

Det var en komisk måte å si det på.  :rofl:  Og et godt argument. :thumbup:

Men uansett om vi vil eller ikke, rik eller fattig, interessert eller uinteressert, så må den piss-regningen betales.

 

Jeg undrer; hvor mange er det egentlig som er i mot NRK-lisensen!! Jeg er i det minste en av dem.

 

Sjekk ut hva jeg fant akkurat: Tutet mot NRK-lisensen. Den innleggen er nå 4 år gammel da.

 

 

 

Og det viktigste budskapet kom jo nederst i artikkelen:

 

http://www.ranablad.no/nyheter/tutet-mot-nrk-lisensen/s/1-93-6083390

 

- Nei. Men på sikt må NRK holde seg til den samme konkurransen og de samme reglene som andre TV-kanaler, uten at hver husstand tvinges til å betale rundt 2.600 kroner i året, sier lederen i Fremskrittspartiets ungdom, Himanshu Gulati.

 

Et alternativ som jeg er like mye for er å bare få lagt ned NrK, og om de så vil kjempe i fri konkurranse, så er det jo ingen som nekter dem det, dersom de starter med blanke ark og er frikjøpt fra den der "regelen om et minstetilbud".

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

NRK tar seg godt betalt. for den prisen NRK tar i året så er det nok til å ha Netflix i litt over 2 år ..

 

Netflix har over 80 millioner abonnenter som er med på å betale gildet, NRK har ca 2 millioner... og det er ikke få timer med egenprodusert materiale lille NRK sender i løpet av ett år.

 

 

Er jo snakk om hva som produseres også da. Hva med å legge ned fordummende produksjon som Berrum og Beyer?

Lenke til kommentar

Det er et forslag - Et forslag som aldri går gjennom. Men uansett, skulle noe slikt blitt innført måtte staten først og fremst fremskaffet en tv til husstandene som ikke eier tv og som nå skulle begynne å betale. I tillegg ville jeg regnet med at staten kjøpte ny tv til alle som hadde investert i plombert tv(siden den ble kjøpt plombert nettopp for å unngå dette, etter råd fra staten) slik at disse også nå kunne benytte tjenesten de ble tvunget til å betale for.

Når det er sagt - Enhver person som betaler lisensavgift har et "kundenummer". Legg en login funksjon på nrks sider, og VIPS - Ingen flere "gratispassasjerer".

Har egentlig ingen problemer med NRK lisens da man kan unngå den i dag om man vil. Skal den være påtvunget deg uansett hva du gjør/ønsker, i værste fall uavhengig om du eier tv eller ei, burde være kriminelt. Ingen andre i dette landet har mulighet til å kreve betaling av deg for en tjeneste du verken bruker, vil bruke eller har mulighet til å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

 

med en Driftsinntekter på 5 510 300 000 i 2014 4007 ansatt, utbet. reg. Lønn 3 355 618 000 gj.snitt lønn på 830 000 per ansatt. for en gjeng med pirater.

 

kilde http://www.purehelp.no/company/corp/norskrikskringkastingas/976390512

 

 

Der tar du helt feil. Tallet du bruker for «lønn» er alt for høyt, og inkluderer bl.a arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, honorarer (til eksterne) og andre ytelser.

Lønninger til NRKs ansatte utgjorde kr 2 229 225 000 i 2014, for 3682 årsverk, altså ca kr 605 000 pr årsverk. http://fido.nrk.no/72affa5a1d0ee800afaa9b5acc5338cff30ca18b721168b543e8eb3a08da0172/120416%20-%20årsregnskap%202015.pdf

hvorfor trekker du ikke ned hus leia, tlf, strøm, villa inbo , bil forsikring osv...kanskje sitter igjen med halvmill.

 

jeg har aldri nevnt om det her er før etter skatt eller brutto eller netto.

vennligst se kilde.

Lenke til kommentar

Dersom det er så vanskelig å få folk til å betale for NRK så er det vel snart på tide å legge det ned da?

 

Dersom jeg skulle selge en vare, som folk ikke vil kjøpe, så kan jeg da ikke pålegge de å betale for den...

 

Jeg skjønner at hele lisensgreia bare er enda en måte å trekke inn mer skattepenger på, men om de hadde lagt ned NRK og heller satt opp skatten litt, så hadde det brydd meg langt mindre enn å bli pålagt å betale for et tilbud jeg ikke bruker, bare fordi jeg "kan om jeg vil".

 

Demokrati ja. Ser ikke mye tegn til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har de tatt hensyn til alle som har tv og som betaler NRK lisens men likevell ikke ser på nrk ?

 

Hva med disse ? NRK lisens har alltid vært latterlig, og er fremdeles latterlig, at folk skal bli påkrevd å betale for en kanal som de nødvendigvis ikke har lyst til å ta i bruk, det burde være fri menneskerettighet hva slags kanaler vi ønsker å ha og hva vi ønsker å kjøpe, og ikke bli prakket på ting og si at det er manadatorisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er så vanskelig å få folk til å betale for NRK så er det vel snart på tide å legge det ned da?

 

Dersom jeg skulle selge en vare, som folk ikke vil kjøpe, så kan jeg da ikke pålegge de å betale for den...

 

Jeg skjønner at hele lisensgreia bare er enda en måte å trekke inn mer skattepenger på, men om de hadde lagt ned NRK og heller satt opp skatten litt, så hadde det brydd meg langt mindre enn å bli pålagt å betale for et tilbud jeg ikke bruker, bare fordi jeg "kan om jeg vil".

 

Demokrati ja. Ser ikke mye tegn til det.

Ser du ikkje forskjellen på ei privat bedrift og staten? Staten sel ikkje NRK, det er eit tilbod alle med og utan TV kan nytte seg av.
Lenke til kommentar

Det verste med dette er at dersom det hadde blitt innført, så er det ingen måte å "protestere" på heller. Jeg ser det er flere som sier at de hadde nektet å betale lisensen, men det er lettere sagt enn gjort når man sitter på boliglån, og staten kommer og tar pant i boligen din fordi du har fått inkasso på lisensen. Mafiavirksomhet på sitt verste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har de tatt hensyn til alle som har tv og som betaler NRK lisens men likevell ikke ser på nrk ?

 

Hva med disse ? NRK lisens har alltid vært latterlig, og er fremdeles latterlig, at folk skal bli påkrevd å betale for en kanal som de nødvendigvis ikke har lyst til å ta i bruk, det burde være fri menneskerettighet hva slags kanaler vi ønsker å ha og hva vi ønsker å kjøpe, og ikke bli prakket på ting og si at det er manadatorisk.

 

 

Det forteller jo også en del om ryggmargsrefleksen hos det norske folk. I land som Frankrike så blir det gateopptøyer for ting som vi her på berget svelger unna, også sier vi enten ja takk, eller det smakte ikke så godt, men jeg er en sofasliter og har ikke krefter til å protestere.

Lenke til kommentar

Hvis gratispassasjerer er probleblemet har NRK hørt om det vi kaller for en konto? For de som VIL betale denne usmakelige avgiften kan gjøre det og de som ikke vil behøver det ikke. NRK! Hvis dere ser dette, er det så vanskelig????????

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dersom det er så vanskelig å få folk til å betale for NRK så er det vel snart på tide å legge det ned da?

 

Dersom jeg skulle selge en vare, som folk ikke vil kjøpe, så kan jeg da ikke pålegge de å betale for den...

 

Jeg skjønner at hele lisensgreia bare er enda en måte å trekke inn mer skattepenger på, men om de hadde lagt ned NRK og heller satt opp skatten litt, så hadde det brydd meg langt mindre enn å bli pålagt å betale for et tilbud jeg ikke bruker, bare fordi jeg "kan om jeg vil".

 

Demokrati ja. Ser ikke mye tegn til det.

Ser du ikkje forskjellen på ei privat bedrift og staten? Staten sel ikkje NRK, det er eit tilbod alle med og utan TV kan nytte seg av.

 

 

Joda, men jeg ser ikke helt hvordan argumentet mitt faller på grunn av det. Det burde ikke være noen forskjell i alle fall når det kommer til noe som NRK. Hvertfall ikke om vi skal påstå at vi lever i et demokrati. 

Lenke til kommentar

Eller bare legge inn en paywall på nettsiden, så unngår de alle gratispassasjerer :)

 

Det har aldri vært snakk om rettferdig innkreving av penger når det gjelder NRK, kun maksimal innkreving. Å lage en mulighet for forbrukere å unngå å bli lisenspliktig er for NRK som å skyte seg selv i foten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...