Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flatt batteri


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en gammel mondeo som ikke har vært i bruk på over 6 mnd og sliter med å få liv i den. Den har et batteri av typen Sønnak powerline SA722 og eg har prøvd med batterilader totalt ca 17 timer. Først 7 timer og deretter 10 timer neste dag. Lot den ikke stå på over natten som eg sikkert burde, så eg har ikke prøvd å starte den rett etter lading, men har det noe å si? Dette batteriet er vel ikke et syrebatteri men et vedlikeholdsfritt batteri, så det bør vel være enklere å få det i gang igjen etter å blitt helt utladet?

 

Er altså ute etter tips til å få liv i den igjen. Må eg kanskje lade den lenger i strekk og prøve å starte den rett etter lading, eller er det bedre å prøve med startkabler og deretter ta en kjøretur og la dynamoen lade den?

Endret av rakfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde først med en slik http://www.defa.com/no/automotive/powersystems/produkter/hjemmeladere/smartcharge/ og da viste den bare en feilmelding (varseltrekant) og ladet ikke i det hele tatt. Deretter med en slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/ og da viste ampere måleren forskjellig styrke så går ut ifra at den ladet?

 

Har ikke prøvd med startkabler og er ganske sikkert på at batteriet er et vedlikeholdsfritt og dermed skal ikke fylle på vann. Tror det er AGM batteri elns.

Endret av rakfish
Lenke til kommentar

Vil ampere måleren gå tilbake til 0 når det er ferdigladet? Den varierte en del mens den sto og ladet. Men er det viktig å prøve å starte bilen snarest etter lading eller har det ikke noe å si om eg prøver å starte flere timer etterpå?

 

Batteriet er ikke så veldig gammelt og bilen skal snart vrakest uansett så nytt batteri er nok uaktuelt.

Lenke til kommentar

Ampere-måleren vi vise ganske høyt utslag når du kobler et tomt batteri til laderen, og dette vil synke etter hvert som batteriet lades opp.

Det vil neppe falle helt til null.

 

Om et godt batteri er fulladet, har det ingen betydning om du prøver å starte umiddelbart, eller flere uker senere.

Bare defekte batterier vil lades ut av seg selv så raskt at timer og minutter betyr noe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...