Gå til innhold

Folgefonn blir verdens første ferge med automatisk fortøying og induksjonslading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Automatisk fortøying? Hvor blir det av sjarmen med en gammal sjømann med pipa i kjeften som fester et tykkt tau til brygga da?

 

Kutt i lønnsbudsjettet og nedbemanning.

Lenke til kommentar

Hva med å prøve ut gammel teknologi. Skip treng jo ballast:

 

Man kjøper vatn som er dyrere enn øl, biodrivstoff som bruker 2 gangeren for å bli produsert. Organisatorisk innavlsdepresjon har fellestrekk med psykosen, den er motivert av sykdom. Men å plasere personer der ikke duger i operativ tjeneste automatisk inn i eit direktorat viser at innavlen er eit strategisk problem.

 

Der lever en ekspert i alle: https://www.nrk.no/kultur/ekspertutvalg_-alle-husstander-bor-betale-nrk-lisens-1.13022174

 

Derfor Trump, derfor har Dagbladet sagd nei til komentarfelt. Hva med organisert kutting av peniser, sa en islamsk kvinne 1, en gang.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hva tar av for sideveisforskyvninger i den innretningen? Jeg tenker på hva er den festet til for noe som kan ta mye sideveis forskyvning (langs med båtens framover/bakover kjøreretning).

 

Landstrøm har vel tidligere bare gått i to retninger, frem og tilbake (AC). At man nu har 20 tonns kraft i DC, på tvers av gammel kunnskap og teknologi gjør spørsmålet irrelevant ! Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Hva tar av for sideveisforskyvninger i den innretningen? Jeg tenker på hva er den festet til for noe som kan ta mye sideveis forskyvning (langs med båtens framover/bakover kjøreretning).

Landstrøm har vel tidligere bare gått i to retninger, frem og tilbake (AC). At man nu har 6 tonns kraft i DC, på tvers av gammel kunnskap og teknologi gjør spørsmålet irrelevant !

 

 

Ja ser jo den nå som ting blir tallfestet og satt i sammenheng. Det blir nok noen Newton av det:

 

photo.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpg

 

alternativt en hest

 

159305-Tennessee-Walking-Horse.jpg

 

Håper du er fornøyd med den grafiske framstillingen min. Bare så synd at mannen er død. Blir liksom ikke helt det samme med det stusselige som måtte være igjen på gravstedet hans.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle tro at det ville være mye bedre virkningsgrad og overføre elektrisk kraft fra en eller flere el.motorerer på land, som via en aksling (leddet og føyelig) overfører mekanisk dreiemoment, til en eller flere generatorer ombord i fergen.

 

Kabelferger og ringnot snurpere er ikke uvanlig. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Eller man kan invitere noen utvalgte hekser med sopelim. Det er litt krefter i slikt. Om det blir litt liten skyvekraft så kan man spe på med litt:

 

320x.jpg

 

 

 

Vet ikke om det er snakk om en heks, til det må man nok dra fram eldgammel testmetodikk. Men det ser ut til at hun driver på med en eller annen form for kraftoverføring:

 

GameMaster.1000x562.jpg

 

Kilde: http://www.gamer.no/artikler/feature-nytt-vr-tiltak-har-apnet-i-hjertet-av-oslo/348978

 

Jeg vet ikke hvordan det gikk med gutten på bildet  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Hva tar av for sideveisforskyvninger i den innretningen? Jeg tenker på hva er den festet til for noe som kan ta mye sideveis forskyvning (langs med båtens framover/bakover kjøreretning).

Landstrøm har vel tidligere bare gått i to retninger, frem og tilbake (AC). At man nu har 6 tonns kraft i DC, på tvers av gammel kunnskap og teknologi gjør spørsmålet irrelevant !

Ja ser jo den nå som ting blir tallfestet og satt i sammenheng. Det blir nok noen Newton av det:

 

photo.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpgphoto.jpg

 

alternativt en hest

 

159305-Tennessee-Walking-Horse.jpg

 

Håper du er fornøyd med den grafiske framstillingen min. Bare så synd at mannen er død. Blir liksom ikke helt det samme med det stusselige som måtte være igjen på gravstedet hans.

Newton er blitt mindre og mindre aktuell innenfor IT. Nu er det Apollo 17 og Aristoteles som gjelder, å knapt nok det. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Mellom 0.9 og 0.95

Så hvor blir det av disse 50-100kW som går tapt?

Ledetap i kopper og transistorer, switchetap i transistorer, magnetfelt som induserer små strømmer andre steder osv.

 

Vet du hvor mye i hvert ledd? Hvor blir det av all denne varmen? Jeg kan forstå i skinner, transistorer og trafoer, men hva med tapet i selve induksjons-couplingen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Mellom 0.9 og 0.95

Så hvor blir det av disse 50-100kW som går tapt?

Ledetap i kopper og transistorer, switchetap i transistorer, magnetfelt som induserer små strømmer andre steder osv.

 

Vet du hvor mye i hvert ledd? Hvor blir det av all denne varmen? Jeg kan forstå i skinner, transistorer og trafoer, men hva med tapet i selve induksjons-couplingen?

 

 

Vel, først har man en inngang på en inverter, typisk dioder. Deretter skal strømmen presses ut av transistorene og så gjerne gjennom et filter (spole og kondensator). Til slutt skal strømmen surre rundt i hovedspolen for å sette opp et magnetfelt. Alle de komponentene har direkte varmetap som følge av P=I^2*R + tap i halvledere som skal rekonfigurere seg fra sperret til ledende tilstand.

 

Magnetfeltet skal så linkes til mottakerspolen, men man vil alltid ha litt lekkfluks som gjør at man ikke klarer å koble 100% av feltet. Hvor mye som blir koblet avhenger av avstand samt lateral posisjon/offset mellom de.

På mottakersiden har man også gjerne et filter, samt selvsagt en spole for å "fanget opp" feltet.

 

Jeg vet ikke detaljene i akkurat denne løsningen, men hvis man regner med 1-3 % i diodelikeretter og inverter, 0.5-1 % på filter, 2-3% på magnetfelt og igjen 1-3% mottakersiden så er vi sikkert ikke langt fra realiteten.

 

Varmen i inverter (dioder, switcher, filter) blir gjerne overført til vann som igjen går over til luft i en radiator (typisk). Noe lekkfluks induserer strøm i magnetisk metall rundt spolen som også blir til varme (men tipper man unngår så langt det lar seg gjøre å ha magnetisk metall i nærheten).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Inverteren finnes nok "off the shelf" og er ikke noe hokuspokus. Samme med likerettingen på sekundærsiden.

 

Det jeg ikke forstår er hvor blir tapet i induksjonen av? Altså vi snakker om en 20-30 kW som til slutt vil manifistere seg som varme. Kommer dette ut som infrarød varmestråling direkte fra magnetismen, eller er det oppvarming av kobberet i viklingene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...