Gå til innhold

Nintendos neste spillkonsoll skal kanskje bruke «cartridge»-formatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger er det lov å synse litt, uten å ha noen kilde. Hvor sannsynlig mener du det er at de klarer å produsere kassetter like billig som et standarisert plateformat?

 

Noen billige kasetter koster nok ikke mye å produsere, nå kjenner jeg ikke prisen på verken en minnepinne eller en blueray-disk fra fabrikk men det er under en dollar for begge, og Nintendo sparer da penger på lisenser og muligheten for bedre kopibeskyttelse vil også gi besparelse...tviler sterkt på at Nintendo hadde gjort dette om det ble mer kostbart. 

Lenke til kommentar

 

Noen ganger er det lov å synse litt, uten å ha noen kilde. Hvor sannsynlig mener du det er at de klarer å produsere kassetter like billig som et standarisert plateformat?

 

Noen billige kasetter koster nok ikke mye å produsere, nå kjenner jeg ikke prisen på verken en minnepinne eller en blueray-disk fra fabrikk men det er under en dollar for begge, og Nintendo sparer da penger på lisenser og muligheten for bedre kopibeskyttelse vil også gi besparelse...tviler sterkt på at Nintendo hadde gjort dette om det ble mer kostbart. 

 

Under en dollar for minnebrikke på noe jeg antar bør være minst 32 GB av noenlunde grei kvalitet? I tillegg må jo selve kassetten også produseres. Nekter å tro at det er billigere enn en plastikkplate. Men prisforskjellen er kanskje ikke så stor i rene produksjonskostnader. Isåfall fint, jeg liker cartridger, og man slipper problemet med utslitte drev. Bare litt blåsing som må til. ;-). Så totalt sett med lisenskostnader og evt reklamasjoner kanskje regnestykket ikke ser så ille ut likevel. Jeje. 

Lenke til kommentar

Under en dollar for minnebrikke på noe jeg antar bør være minst 32 GB av noenlunde grei kvalitet? I tillegg må jo selve kassetten også produseres. Nekter å tro at det er billigere enn en plastikkplate. Men prisforskjellen er kanskje ikke så stor i rene produksjonskostnader. Isåfall fint, jeg liker cartridger, og man slipper problemet med utslitte drev. Bare litt blåsing som må til. ;-). Så totalt sett med lisenskostnader og evt reklamasjoner kanskje regnestykket ikke ser så ille ut likevel. Jeje. 

Husk at det er Nintendo vi snakker om her. Hvis de først velger noe så sært som kassetter, så skal de garantert ha et helt eget format.

 

Når det skal sies, så er kassetter et herlig format! Herlig retro. Håper det blir som i gamle dager, at kassetten står som en bauta opp av midten på konsollen, med en fargerik etikett. :-)

Lenke til kommentar

 

 

Noen ganger er det lov å synse litt, uten å ha noen kilde. Hvor sannsynlig mener du det er at de klarer å produsere kassetter like billig som et standarisert plateformat?

 

Noen billige kasetter koster nok ikke mye å produsere, nå kjenner jeg ikke prisen på verken en minnepinne eller en blueray-disk fra fabrikk men det er under en dollar for begge, og Nintendo sparer da penger på lisenser og muligheten for bedre kopibeskyttelse vil også gi besparelse...tviler sterkt på at Nintendo hadde gjort dette om det ble mer kostbart. 

 

Under en dollar for minnebrikke på noe jeg antar bør være minst 32 GB av noenlunde grei kvalitet? I tillegg må jo selve kassetten også produseres. Nekter å tro at det er billigere enn en plastikkplate. Men prisforskjellen er kanskje ikke så stor i rene produksjonskostnader. Isåfall fint, jeg liker cartridger, og man slipper problemet med utslitte drev. Bare litt blåsing som må til. ;-). Så totalt sett med lisenskostnader og evt reklamasjoner kanskje regnestykket ikke ser så ille ut likevel. Jeje. 

 

Blir dyrere men ikke så veldig mye dyrere en en plate. Frakt og salg er mesteparten av kostnaden uansett.

Fordelen er at spillet kan kjøres rett fra minnekortet så du slipper å installere (optisk er så tregt du må installere)

Da sparer du masse på intern lagring og kan klare deg med en liten ssd internt og slipper harddisk, du slipper selvsagt også blueray. Selg ekstra tomme minnekort for lagring av spill du laster ned. 

 

Egentlig temmelig smart av dem, mye mer praktisk om det med en håndholdt / stue konsoll hybrid stemmer. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Konge om de faktisk gjennomfører dette. Å ha spillene fysisk er sett i mine øyne bare positivt. Om det utenkelige skulle hende og Playstation network eller Steam skulle bli lagt ned har man vel ikke tilgang til å laste ned spillene sine lenger (mulig jeg tar feil, har ikke lest meg opp på det). Pluss det er mye gøyere å samle på cartridges enn på cder ? Dette økte lysten på å skaffe meg NX ytterligere. Lagre direkte på en spill cartrige og ta med til en kompis for å fortsette der ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kostnader, man må ikke glemme at et bluray-drev ikke er gratis heller. Det er mulig at en kortleser koster langt mindre, og dersom veldig mange ikke kjøper mer enn en 4-6 fysiske spill, så kan dette komme fordelaktig ut.

 

Personlig har jeg 4 fysiske WiiU spill og 3 fysiske PS4 spill. Å legge til et bluraydrev til konsollen for at jeg skal bruke det til tre titler er ikke særlig kostnadseffektivt :p. I praksis blir hver bluray jeg har kostende en tredjedel av et bluraydrev for sony.

 

En minnekortløsning kan koste mindre opp til et visst punkt. Dersom dette punktet er høyere enn hvor mange fysiske spill gjennomsnittsbrukeren eier, så er det økonomisk forsvarlig. I tillegg kommer fordelene med at man ikke trenger å bruke tid på installasjoner (brukervennlig), og at man ikke trenger like stor lagringsplass i konsollen for å romme alle installasjonene (enda mer økonomisk), lagringsfiler kan følge spillmediet (brukervennlig), lagringsmediet er mer robust, og også betydelig mindre, enda mindre når man tar i betraktning at man ikke trenger å putte minnekortet i et cover for å beskytte det under frakt.

 

Det kan for eksempel føre til at konsollen blir 300 kr billigere, i bytte mot at hvert fysiske spill blir i snitt 5 kroner dyrere.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...