Gå til innhold

TEST: Vannbestandige, bærbare høyttalere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler de som ikke må ha en akkurat nå og holde et øye med UE Megaboom. Storebroren til UE Boom. Den er ofte på tilbud til rundt 2000 kr. Den spiller fletta av disse her som testet. Jeg har 1 og svigerbror har 1. Nå vi skal ut sammen tar vi med begge og synker de sammen. Det er helt vilt hvor bra de spiller sammen. Også er den vanntett som alle andre her. Batteritiden er ganske drøy i tillegg. Første gangen jeg brukte den hadde jeg med den på 2 helgeturer hvor jeg brukte den så å si hele tiden. Lå på 60-70% volum. Trengte ikke lade den en eneste gang. Anbefales sterkt! Helt klart verdt å legge inn noen hundrelapper ekstra for

Lenke til kommentar

Kan dere da gjøre en test i klassen for UE Megaboom og JBL Xtreme? Jeg har nemmelig en Megaboom og er godt fornøyd me den, men den begynner å bli moden for utskiftning.. Vurderte også en Klipsch KMC 3 da den blåste sokkene av både Megaboom og Xtreme, men den utgikk da den gikk på utskiftbare batterier...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsket på dette med trådløse høyttalere i over to måneder.

Leste utallige tester, så på utallige videoer på YouTube, og ble til syvende og sist veldig sentrert rundt Sony XB3, UE Boom 2 og JBL Charge 3. Budsjettet lå på rundt 2000.

 

Etter mye om og men tok jeg turen til Lefdal og Elkjøp.

Hørte nevnte høyttalere om og om igjen med egen musikk. For å unngå en litt vel lang og analytisk tekst, kjøpte UE Boom 2.

 

Hvorfor?

 

XB3 hadde massevis med bass. Til de grader hvor jeg merket at den tidvis druknet i bass, bokstavelig talt. Flott lyd, for all del.. Men bassen ble totalt dominerende på lavere volum, og diskanten ble fraværende. Den ble sølete på høyere volum. Extra bass funksjonen opplevde jeg som en eneste stor gimmick. Det ble mer bass, om man skal kunne kalle det nettopp det.. Men lydbildet ble svært uryddig.

 

Charge 3 hadde bra punch, og utvilsomt best bass, ettersom den forholdt seg noenlunde tydelig og nøytral gjennom hele registeret.

Den ble mer svekket når jeg cranket volumet oppover.

Det negative var at denne høyttaleren er stor, den passer seg ikke særlig godt som stående vertikalt (da den har passive elementer på sidene), og sist men ikke minst; den hadde dessverre en noe innestengt diskant. Litt som å høre på musikk fra en lukket eske.

 

Boom 2 var jeg mest kritisk til, til å begynne med. Men etter litt lytting og ettertanke ble denne mitt konkluderende valg.

Boom 2 har mange finesser jeg verdsetter. Den spiller lyd i 360° (fungerer veldig fint), den er sylinderformet, nokså liten, har feste til bl.a karabinkrok, og mye mer. Også veier den kun litt i overkant av halvkiloen, noe enhver aktiv turgåer med smekkfull tursekk sikkert setter pris på. Den støtter også pairing via NFC.

 

Lyden er tydelig, og bassen er kanskje litt beskjeden (men joda, det er likevel tilstedeværelse av dypere toner). Gjennom hele registeret spiller den klart og presist, og bassen holder seg noenlunde bra, til tross for øvrige volumgrenser. Velbalansert er vel ordet her.

 

Vil nok avslutningsvis påstå at dette er en høyttaler som leverer over sin evne, og litt til. Vanntett er den også, uten at dette setter en demper på diskanten, noe Charge 3 ikke klarer like bra.

 

Erfarte at man kan til slutt se seg blind på både tester og omtaler. Min anbefaling er at man oppsøker sin nærmeste butikk som selger trådløse høyttalere, slik at en selv kan bedømme hva som klanger og kjennes best, og riktig. For meg ble det UE Boom 2, av praktiske og lydmessige grunner.

 

I skrivende stund har Elkjøp kampanje på Boom 2, til 995.

Det er halv pris, og samkjørt med min beskjedne sound check ble dette da (ihvertfall for meg) en no-brainer.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Propitær lader er muligens prisen en må betale for å få såvidt lang spilletid som Sony her tilbyr. Ihvertfall hvis en ønsker en ikke altfor lang ladetid. Sonys propieritære lader lader med 15volt. Var ikke istand til å se strømstyrken, med er tilbøyelig til å mene at testeren burde ta dette med i beregningen før han kaller laderen en "sorg".

Ellers er vel denne oppgitt til å spille i stereomodus. Er ikke dette verdt å nevne? For meg er det ihvertfall avgjørende. Å ja! Jeg vet at det ikke er  rare stereoeffekten med høyttalerene så nærme hverandre, men likevel når en er to eller alene har dette en verdi.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk denne i gave (fulgte med ny tlf) og jeg må si jeg ble dypt skuffet, for en mindre og flere år gammel billig løsning har langt bedre lyd. Lyden fra Sony høyttaleren jeg sitter her med er grumsete og drukner i upresis bass som selv i avslått modus er så overdrevet at den ikke kan brukes til ¨høre på musikk. Lyden høres rett og slett litt forvrengt ut, som om man har på for høyt volum selv ved lavt volum.

 

Veldig veldig skuffende og jeg har klaget til Sony om det uten at jeg har hørt noe mer og jeg ytret noe alla "dette er vel en produksjonsfeil eller lignende for slik skal det vel ikke være?"

 

Den har brukbart volum og alt annet er helt ok, men lyden er direkte forferdelig. Så jeg pakket den pent inn i esken sin igjen og kommer aldri til å ta den ut derfra. Isteden så bruker mine Sennheiser høretelefoner, de har i det minste relativ god lyd.

 

Den Sony høyttaleren jeg har fått er en møkka høyttaler som så absolutt ikke anbefales, og bør helst skyes som pesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...