Gå til innhold

Tilkalling til avhør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du får ikke fengsel uten dom. Du kan bli satt i forvaring, men jeg tror ikke det å lange en sekspakning cider kvalifiserer til 4 uker forvaring akkurat.. 

Pust litt når du skriver, for her var det ikke en setning som ikke hadde skrivefeil som tyder på at det går litt fort i svingene. 

 

Politiet har absolutt ingenting dem har å si i forhold til straffeutmålig og den som prøver her å kommunisere med deg mangler fullstendig forståelse for prosessene rundt rettssystemet vårt. Dette burde du faktisk anmelde. 

 

Svar til han som skal ha penger av deg at du kan sponse han med litt glidemiddel og en sittepute til den såre ræva han får i buret når du anmelder han for å være en politimann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mindreårige kommer ikke i fengsel hvis det ikke er svært alvorlig, ungdomsanstalt er en ting. Så er alkoholkjøp en filleting og politiet vil antagelig bare ringe foreldre. Uansett så er det ikke de som har spurt om å få tak i som blir straffet som jo er vennen din på 15 år, det er den som har kjøpt alkohol til de mindreårige.

 

Jeg forstår det slik at "ordneren" også var under 18 år, vennen din på 15 år. Tror du kan la vær å kalle ham en venn fremover :p

Lenke til kommentar

Jeg mistenker sterkt at kompisen din forsøker å svindle deg for 4000 kroner, så han er nok ikke mye kompis nei.

 

Politiet ville åpenbart vært mest interessert i søsteren på 19 her.

Han prøver svindle for 29 000kr

 

Holder tråden oppdatert med hva han sier og sånt. Tusen takk ! Skal ta han på senga.

 

Hva kan jeg annmelde for? Utpressing og leke politi?

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar

Ta deg tiden til å lese igjennom det du skriver før du poster det. Det gjør det enklere for oss og kvaliteten på svarene blir da også veldig mye bedre. 

 

Sett at dette er en sak som omfatter mindreårige vil ikke politiet gjøre stort annet en litt refs og kanskje kontakte foreldrene. Det er alikavell greit å statuere ett eksempel på at dette ikke er greit, for det er det ikke. 

Dersom det er slik at din venn har utgitt seg for å være polititjenestemann og brukt den posisjonen han har i det mandat for å utpresse deg er det i grunn straffbart. Sett at det er snakk om en mindreårig vil det nok ikke bli tatt tak i. 

 

Det var min forståelse at det var personen som var myndig som hadde prøvd å få deg til å betale. Det hadde gjort omstendighetene litt mer skjerpet. Det mest fornuftige du kan gjør her er å 'sladre' til foreldrene dine og la de ta det med hannes. Eventuelt kontakte politiet dersom dine foreldre mener det er grunn til det. 

Lenke til kommentar

Politiet sender brev eller ringer deg for innkalling til avhør. Jeg har aldri fått brev, men vært i flere avhør som siktet og vitne, og alltid blitt ringt fra jobbtelefon til den gjeldende etterforskeren. Et mobilnummer som ikke er på 1881. Svarer du ikke legger dem igjen talepost med navnet dems, politikammer, og hva det gjelder. Eventuelt en sms der de ber deg ringe opp igjen.

 

Uansett vil ikke møte til avhør ikke gi deg prikk eller dom eller noe... da vil de enten komme på døra for å avtale tidspunkt, i verste tilfelle hvis du er helt utilgjengelig og spørs hva saken gjelder blir du etterlyst aka blir du stoppet blir du tatt med inn på cella og får avhør så fort som mulig innen en dag. Da er det fortsatt uansett bare å si "ingen kommentar" og skrive under, det er underskrifr de trenger.

Lenke til kommentar

btw dette er svaret jeg fikk fra ung.no :) https://www.ung.no/oss/lovbrudd/179069.html for de som ikke vil dit har jeg kopiert inn svaret her: 

 

Meg:

 

Hei! Skulle idag kjøpe noe alkohol via en venn, han ble tatt av sivil politi når jeg ikke var tilstede. Han har ikke sagt mitt navn eller hva han skulle med drikken men fikk en melding av politiet hvor det stod: "Vedrørende tilkalles til "Avhøring" 06.Juli om evt. Prikk på vendeplett. Hvis ikke skyldige klarer seg vil vedkommende få prikk. Mvh **** og ***** politidistrikt" hva betyr dette og evt straff?

 

Svar:

 

Hei

Hvis det var akkurat det du har sitert som sto i meldingen så tviler jeg på at denne meldingen kom fra politiet. Blant annet er "vendelplett" et uttrykk jeg aldri har hørt om, og resten av innholdet ser også rart ut.

En vandelsattest er en attest utstedt av myndighetene (ofte politiet) som gir opplysninger om personers vandel (adferd, livsførsel, om de er straffet for noe). En vandelsattest brukes for å vurdere om en person må utestenges fra en bestemt stilling, funksjon eller oppgaver som de ikke er egnet til. Hvis en person blir straffet for et lovbrudd vil dette bli oppført i politiets registre, og opplysninger om at personen er straffet kan senere bli oppført i en politiattest eller vandelsattest.

Så vidt jeg vet er det heller ikke vanlig at politiet innkaller personer til avhør ved å sende dem en SMS. Det vanlig er nok at man får et brev i posten hvis man er innkalt til avhør.

I tillegg er det slik at sivilt politi har plikt til å legitimere seg som politi hvis de griper inn overfor borgerne, f.eks. ved et lovbrudd. Det er ulovlig for vennen din å kjøpe alkohol til deg når du er under 18 år, så i teorien kan han bli straffet for dette. Men i akkurat dette tilfellet syns jeg det virker rart om det virkelig var politiet som stoppet han, og grunnen til det er som nevnt innholdet i den meldingen han fikk.

Jeg syns du skal si dette til kompisen din, men hvis det virkelig var politiet som stoppet han må han stille til avhør.  

Hilsen juristen, Ung.no

Lenke til kommentar

Jeg ser at du er stresset, og du ro deg ned med det er noen "venner" som prøver å svindle deg for en pengesum. 

Neste gang bør du ta deg tid til å formulere setningene korrekt, slik at det blir enklere for oss å forstå hva som har hendt.

 

Nå har jeg lest gjennom tråden, og i mitt hode ser det slik ut:

 

- En gjeng med unge gutter som prøver å lure en "venn" i gjengen sin for penger ved å leke politi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare la dem "snitche". For det første så tror jeg ikke at politiet er involvert i det hele tatt, og for det andre så har de null bevis på at du har gjort noe som helst, samme hvor mye "vennen" din prater. Det blir ord mot ord.

 

edit: nevermind, ser du allerede har betalt. Synd det finnes så lettlurte folk.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...