Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hadde en tøff periode med ex samboer i april/mai. Mye jobb, lite tid til hverandre, hun hadde en høvelig stor operasjon, i tillegg til en god del krangling. Fikk meg selvfølgelig til å tenke over forholdet vårt. 

 

For å gjøre en lang historie kort. Etter en tøff tid for oss begge tok hun opp at det kanskje var på tide med en pause i forholdet. Jeg ble delvis skremt av dette, og samtidig så jeg logikken i det. Vi hadde så absolutt ikke hatt en bra periode sammen. Det endte med at hele situasjonen ble snudd på hode, hun vil fortsette å kjempe for oss, hun forsøkte så hardt å holde oss sammen men jeg ville ikke høre. Endte opp med at jeg dro til sjøs (Jobb på havet) og innen jeg kom tilbake, etter i lang tid prøvd å snakke meg til fornuft - uten at det hjalp, hadde flyttet ut. Pga det hele startet som et langdistanseforhold, har hun nå flyttet hjem igjen, som er et veldig langt stykke unna. Dette er dessverre ikke første gang dette har skjedd, har skjedd tidligere også, men da før vi ble samboere. (samboere i et halvår før denne episoden)

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få denne fantastiske jenta tilbake? Jeg sitter her nå helt alene, og føler meg så ubeskrivelig tom innvendig, og ikke minst dum. Dum fordi jeg har behandlet jenta som betyr så ubeskrivelig mye for meg, og som jeg elsker så ubeskrivelig høyt så ubeskrivelig dårlig. Hun har gitt beskjed om at hun aldri i verden blir å flytte hit igjen, hvilket jeg absolutt ikke kan klandre henne for. Har vært ærlig til henne at jeg angrer meg, men virker ikke som det har noen betydning. Noen som har noen formening om dette er verdt å kjempe for - ikke minst, noen som har et tips?


Anonymous poster hash: 66e20...7fc



Anonymous poster hash: 66e20...7fc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få denne fantastiske jenta tilbake?

Hvilken fantastiske jente?

 

Åja, du mener den jenta som du krangler med og ikke klarer å bo sammen med? Her bruker du ordet "fantastisk" feil. Det gjør det vanskelig å henge med.

 

Dersom du ikke river deg fullstendig løs fra henne, vil du oppleve dette emo-kjøret om og om igjen. Og igjen. Og igjen. Slik du allerede har beskrevet at du har opplevd tidligere. Hun er ikke fantastisk sammen med deg, og dere er ikke fantastiske sammen. Problemet ditt er derfor ikke at du har mistet henne, men at du ikke har revet deg løs fra henne emosjonelt ennå.

 

Dette har du sannsynligvis tenkt på allerede, og kan også være selve grunnlaget i kranglene deres: Om du jobber til sjøs og blir borte i lange perioder, for så å ikke ha et godt forhold med henne når du faktisk er til stedet, så er det høyst sannsynlig at hun allerede har vært utro mange ganger. Uansett hvor mye du fornekter det, og til og med uavhengig av hvorvidt det i det hele tatt er sant, bør du anta at hun har vært utro mange ganger. Anta at hun har én eller flere andre faste som bytter på henne når du ikke er der. Jada, jada, jeg er et rasshøl og jeg vet ikke hva jeg prater om. Men sett deg godt inn i den ideen, og samtidig kutt kontakten med henne. Hensikten er å miste respekten for henne slik at du ikke lenger tilber henne. Følelsene dine stemmer ikke med virkeligheten. Dere er ikke bra for hverandre, og du må gjøre det du kan for å kvele disse følelsene.

 

I tillegg bør du finne deg ei annen jente.

 

 

Jeg sitter her nå helt alene, og føler meg så ubeskrivelig tom innvendig, og ikke minst dum. Dum fordi jeg har behandlet jenta som betyr så ubeskrivelig mye for meg, og som jeg elsker så ubeskrivelig høyt så ubeskrivelig dårlig.

Nøyaktig derfor bør du følge rådet mitt over.

 

Det du kjenner på nå er konsekvensen av å ikke følge rådet.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter her nå helt alene, og føler meg så ubeskrivelig tom innvendig, og ikke minst dum. Dum fordi jeg har behandlet jenta som betyr så ubeskrivelig mye for meg, og som jeg elsker så ubeskrivelig høyt så ubeskrivelig dårlig.

Nøyaktig derfor bør du følge rådet mitt over.

 

Det du kjenner på nå er konsekvensen av å ikke følge rådet.

 

Hvordan kan man kjenne konsekvensen av å ikke følge et råd man ikke har fått enda?

 

Så man kan med det utgangspunktet si at alt dårlig jeg kjenner egentlig er konsekvenser av at jeg ikke har fulgt råd uavhengig om de er blitt gitt eller ikke :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sitter her nå helt alene, og føler meg så ubeskrivelig tom innvendig, og ikke minst dum. Dum fordi jeg har behandlet jenta som betyr så ubeskrivelig mye for meg, og som jeg elsker så ubeskrivelig høyt så ubeskrivelig dårlig.

Nøyaktig derfor bør du følge rådet mitt over.

 

Det du kjenner på nå er konsekvensen av å ikke følge rådet.

 

 

Hvordan kan man kjenne konsekvensen av å ikke følge et råd man ikke har fått enda?

 

Så man kan med det utgangspunktet si at alt dårlig jeg kjenner egentlig er konsekvenser av at jeg ikke har fulgt råd uavhengig om de er blitt gitt eller ikke :hmm:

 

Det er tydelig at han tenker med følelser mer enn rasjonell resonnering. Jeg prøver bare å appellere til følelsene han allerede kjenner, slik at han kan bruke dem for motivasjon.

 

En aldri så liten logisk feilslutning om årsak-virkning-forholdet bør derfor ikke være et stort problem. Det er følelsen som er viktig.

 

Men uavhengig av formuleringen, vil konsekvensen av å ikke følge rådet - i fremtiden - være at følelsen han nå kjenner vedvarer.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er tydelig at han tenker med følelser mer enn rasjonell resonnering. Jeg prøver bare å appellere til følelsene han allerede kjenner, slik at han kan bruke dem for motivasjon

 

Rasjonalitet er relativt så du må da gi oss et grunnlag for det du mener er rasjonellt i denne situasjonen. Terrorister handler rasjonellt i forhold til hva de ønsker å oppnå og hva de mener er den beste måten å nå det målet.

 

For meg så kan jeg se at det er en rasjonell handling å ønske en dame tilbake fordi man vil ha det man liker. Å kjempe for noe er ikke nødvendigvis irrasjonellt selv om det ligger følelser i bakhånd.

 

Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men ordet "rasjonell" kastes ut i hytt og pine uten at folk begrunner rasjonaliteten de snakker om som gjør at ordet ikke har noen betydning innenfor diskusjonen/ samtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er tydelig at han tenker med følelser mer enn rasjonell resonnering. Jeg prøver bare å appellere til følelsene han allerede kjenner, slik at han kan bruke dem for motivasjon

 

Rasjonalitet er relativt så du må da gi oss et grunnlag for det du mener er rasjonellt i denne situasjonen. Terrorister handler rasjonellt i forhold til hva de ønsker å oppnå og hva de mener er den beste måten å nå det målet.

 

For meg så kan jeg se at det er en rasjonell handling å ønske en dame tilbake fordi man vil ha det man liker. Å kjempe for noe er ikke nødvendigvis irrasjonellt selv om det ligger følelser i bakhånd.

 

Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men ordet "rasjonell" kastes ut i hytt og pine uten at folk begrunner rasjonaliteten de snakker om som gjør at ordet ikke har noen betydning innenfor diskusjonen/ samtalen.

 

Det er rasjonelt å erkjenne at en investering er "sunk cost" når investeringen gjentatte ganger har vist seg å gi negativ avkastning. Det er dette han selv har sagt, og han opplever nå det siste tapet.

 

Det er rasjonelt å ikke fortsette og investere tungt i en investering med negativ ROI.

 

Den eneste grunnen til at han ønsker det, er på grunn av følelsen. Ikke fordi han vet at forholdet er så bra, eller at de fungerer så bra sammen. For det gjør de åpenbart ikke - ref. gjentagende brudd.

 

Han har likevel disse følelsene. Følelser er sterke motivatorer for atferd. Derfor er det lurt å styre følelsene mot et ønsket utfall - nemlig å kutte henne ut, og finne seg ei ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde en tøff periode med ex samboer i april/mai. Mye jobb, lite tid til hverandre, hun hadde en høvelig stor operasjon, i tillegg til en god del krangling. Fikk meg selvfølgelig til å tenke over forholdet vårt.

 

For å gjøre en lang historie kort. Etter en tøff tid for oss begge tok hun opp at det kanskje var på tide med en pause i forholdet. Jeg ble delvis skremt av dette, og samtidig så jeg logikken i det. Vi hadde så absolutt ikke hatt en bra periode sammen. Det endte med at hele situasjonen ble snudd på hode, hun vil fortsette å kjempe for oss, hun forsøkte så hardt å holde oss sammen men jeg ville ikke høre. Endte opp med at jeg dro til sjøs (Jobb på havet) og innen jeg kom tilbake, etter i lang tid prøvd å snakke meg til fornuft - uten at det hjalp, hadde flyttet ut. Pga det hele startet som et langdistanseforhold, har hun nå flyttet hjem igjen, som er et veldig langt stykke unna. Dette er dessverre ikke første gang dette har skjedd, har skjedd tidligere også, men da før vi ble samboere. (samboere i et halvår før denne episoden)

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få denne fantastiske jenta tilbake? Jeg sitter her nå helt alene, og føler meg så ubeskrivelig tom innvendig, og ikke minst dum. Dum fordi jeg har behandlet jenta som betyr så ubeskrivelig mye for meg, og som jeg elsker så ubeskrivelig høyt så ubeskrivelig dårlig. Hun har gitt beskjed om at hun aldri i verden blir å flytte hit igjen, hvilket jeg absolutt ikke kan klandre henne for. Har vært ærlig til henne at jeg angrer meg, men virker ikke som det har noen betydning. Noen som har noen formening om dette er verdt å kjempe for - ikke minst, noen som har et tips?

 

Anonymous poster hash: 66e20...7fc

 

Anonymous poster hash: 66e20...7fc

Fortell henne hvor uendelig glad du er i henne. Snakk med henne. Men dersom hun ikke vil så må du gi opp. Huff vet hvor vanskelig følelser er...

Lenke til kommentar

Vis henne denne tråden

 

Enig. Vis henne denne tråden. Det må jo være et stort bevis i seg selv på at du er interessert å få det til. 

 

Alle gjør feil. Jeg tenker ofte tilbake på hva jeg gjorde galt osv. Jeg finner mange feil hos meg. Men jeg finner også feil hos foreks partneren.  Så i et forhold så kan begge behandle hveandre på en dum måte. Det gjelder å kommunisere, og prate om problemene sammen. Med bra innstilling hos begge parter kan det meste løses. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

 

 

Det er tydelig at han tenker med følelser mer enn rasjonell resonnering. Jeg prøver bare å appellere til følelsene han allerede kjenner, slik at han kan bruke dem for motivasjon

 

Rasjonalitet er relativt så du må da gi oss et grunnlag for det du mener er rasjonellt i denne situasjonen. Terrorister handler rasjonellt i forhold til hva de ønsker å oppnå og hva de mener er den beste måten å nå det målet.

 

For meg så kan jeg se at det er en rasjonell handling å ønske en dame tilbake fordi man vil ha det man liker. Å kjempe for noe er ikke nødvendigvis irrasjonellt selv om det ligger følelser i bakhånd.

 

Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men ordet "rasjonell" kastes ut i hytt og pine uten at folk begrunner rasjonaliteten de snakker om som gjør at ordet ikke har noen betydning innenfor diskusjonen/ samtalen.

 

Det er rasjonelt å erkjenne at en investering er "sunk cost" når investeringen gjentatte ganger har vist seg å gi negativ avkastning. Det er dette han selv har sagt, og han opplever nå det siste tapet.

 

Det er rasjonelt å ikke fortsette og investere tungt i en investering med negativ ROI.

 

Den eneste grunnen til at han ønsker det, er på grunn av følelsen. Ikke fordi han vet at forholdet er så bra, eller at de fungerer så bra sammen. For det gjør de åpenbart ikke - ref. gjentagende brudd.

 

Han har likevel disse følelsene. Følelser er sterke motivatorer for atferd. Derfor er det lurt å styre følelsene mot et ønsket utfall - nemlig å kutte henne ut, og finne seg ei ny.

 

 

Hvorfor skriver du alltid som om mennesker var et finansobjekt? Om jeg hadde hatt et slikt menneskesyn hadde jeg skammet meg såpass at jeg hadde holdt det for meg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er tydelig at han tenker med følelser mer enn rasjonell resonnering. Jeg prøver bare å appellere til følelsene han allerede kjenner, slik at han kan bruke dem for motivasjon

 

Rasjonalitet er relativt så du må da gi oss et grunnlag for det du mener er rasjonellt i denne situasjonen. Terrorister handler rasjonellt i forhold til hva de ønsker å oppnå og hva de mener er den beste måten å nå det målet.

 

For meg så kan jeg se at det er en rasjonell handling å ønske en dame tilbake fordi man vil ha det man liker. Å kjempe for noe er ikke nødvendigvis irrasjonellt selv om det ligger følelser i bakhånd.

 

Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men ordet "rasjonell" kastes ut i hytt og pine uten at folk begrunner rasjonaliteten de snakker om som gjør at ordet ikke har noen betydning innenfor diskusjonen/ samtalen.

 

Det er rasjonelt å erkjenne at en investering er "sunk cost" når investeringen gjentatte ganger har vist seg å gi negativ avkastning. Det er dette han selv har sagt, og han opplever nå det siste tapet.

 

Det er rasjonelt å ikke fortsette og investere tungt i en investering med negativ ROI.

 

Den eneste grunnen til at han ønsker det, er på grunn av følelsen. Ikke fordi han vet at forholdet er så bra, eller at de fungerer så bra sammen. For det gjør de åpenbart ikke - ref. gjentagende brudd.

 

Han har likevel disse følelsene. Følelser er sterke motivatorer for atferd. Derfor er det lurt å styre følelsene mot et ønsket utfall - nemlig å kutte henne ut, og finne seg ei ny.

 

 

Hvorfor skriver du alltid som om mennesker var et finansobjekt? Om jeg hadde hatt et slikt menneskesyn hadde jeg skammet meg såpass at jeg hadde holdt det for meg selv.

 

 

Jeg er veldig lei av den der: kutt ut og så er det bare å finne seg en ny... hehe mennesker kan høres ut som materialer av og til.  Er enig med deg å bruke ordet investering er ikke det rette ord. 

Endret av LineMalen
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skriver du alltid som om mennesker var et finansobjekt? Om jeg hadde hatt et slikt menneskesyn hadde jeg skammet meg såpass at jeg hadde holdt det for meg selv.

Jeg er veldig lei av den der: kutt ut og så er det bare å finne seg en ny... hehe mennesker kan høres ut som materialer av og til. Er enig med deg å bruke ordet investering er ikke det rette ord.

 

Det er ikke snakk om "menneskesyn". Det er snakk om at hva du gjør med livet til enhver tid faktisk utelukker alle andre alternativer. Livet ditt er i seg selv en ressurs målt i tid. Således har alt man gjør en kostnad i tid. Når man investerer tid og følelser i et forhold, er det gjerne fordi man håper og tror at forholdet vil gi en emosjonell avkastning for begge parter. Når man derimot har fått bevist gjentatteganger at et forhold med en spesifikk person kontinuerlig genererer negativ avkastning i form av negative følelser, krangler og brudd, vet man at dette er et sannsynlig utfall også neste gang man investerer i den samme relasjonen. Hvorfor skulle dette endre seg? Hva er grunnlaget for å faktisk tro at dette sannsynligvis ikke vil være tilfelle neste gang man blir sammen igjen? Er det i det hele tatt noe grunnlag for å tro dette?

 

Jeg antar at TS ønsker seg et forhold hvor begge parter føler at de får det bedre sammen enn uten hverandre. Det ser ikke ut til å være tilfelle i det forholdet han nå tviholder på. Det ser mer ut som dette er et forhold som tidligere har generert krangler, brudd og negative følelser gjentatte ganger, at det nettopp har gjort det igjen, og at det sannsynligvis vil gjøre det i fremtiden.

 

Når folk gir anbefalinger om at det er verdt å kaste bort sitt eget, og partnerens liv i et slikt forhold, så mener jeg at dette er en dårlig anbefaling. Det er også ofte en ubegrunnet anbefaling som kun er utledet av en implisitt idealistisk antagelse om at forholdet kommer til å bli bedre, bare fordi en av partene savner den andre etter et brudd. Hvorfor se bort ifra forholdets virkelige historie? Det er dette som predikerer forholdets fremtid - ikke den ene partens midlertidige rasjonelle blindhet. Når man har rotet seg opp i en relasjon med et menneske man ikke passer sammen med, beviselig gjennom flere brudd og krangler, er den beste anbefaling å avslutte denne relasjonen for godt. Dersom man stoler blindt på følelsene, ender man kun i å underbygge et beviselig destruktivt forhold.

 

Eventuelt forklar meg hvorfor dette er feil. Jeg lærer ingenting av at du forteller at jeg burde skamme meg for å innse når en person graver seg ned i et hull. Jeg ser ingen skam i å innse når det man gjør ikke gir det utfallet man ønsker. Vennligst utdyp. Hvorfor er dette skammelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@løgn: Det aller viktigste nå er ikke hva som har skjedd i fortiden i dette forholdet. Det aller viktigste er hva som skjer i fremtiden i dette forholdet. For at dette forholdet skal fungere, må to av dem stå på begge bena sine og bekrefte -ja- på dette spørsmålet: Vil du være i dette forholdet? Begge må svare ja på: Vil du gjøre det som skal til for at dette forholdet skal fungere bedre i fremtiden? Begge må i tillegg svare ja på dette spørsmålet: Vet du HVA som gikk galt?

 

Pluss at de kan ta det videre i samtaleterapi. 

 

Et forhold KAN reddes. Det gjør mennesker som er dypt involvert hver eneste dag. 



Anonymous poster hash: 623fa...830
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvorfor det skal "reddes".

 

Merk også at det var hun som ville ha en pause. Hvorfor er det dermed lurt av han å satse på å forsette?

 

Det er mer enn et par ting i en slik beslutning som ikke henger helt på greip.

 

Spørsmålet om hvorfor det skal reddes er et spørsmål ts bør stille seg. Det er han som vil at det skal reddes, derfor er det det man sikter seg på. For, er det mulig? Ja, det er jo mulig. Hvorfor ikke.

 

Hun ville ha en pause, men han ville også ha en pause og de har klart å bli adskilt på grunn av problemer. De problemene kan kanskje bli løst, noe ts ønsker å se nærmere på.

 

Anonymous poster hash: 623fa...830

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...