Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

C-vitamin tilskudd ved Nyrestein - En god eller dårlig ide?


Anbefalte innlegg

For kun noen måneder siden (rundt Desember/Januar) så ble jeg diagnostisert med en Nyresteinlidelse. Sannsynligvis av Kalsium-typen.

 

Den gangen så var de første symptomene sterk kvalme en hel natt, etterfulgt av "vanlige" Nyresteinanfall de etterfulgte dagene.

 

Nå har dessverre akkurat de samme symptomene startet igjen (sterk kvalme) + Noen milde ryggsmerter på venstre side. Så og si alt er identisk med hvordan det hele startet sist gang. 

 

Jeg tar derfor nå alle mulige forhåndsregler for å ikke forverre en mulig påbegynnende nyresteinlidelse. Bla. ved å ikke innta mer animalske proteiner enn strengt nødvendig, ikke innta melkeprodukter, samtidig som jeg drikker 1 glass vann hver 1-2. Time.

 

C-vitaminer:

 

Dersom en begynnende nyresteinlidelse skulle være tilfellet; hvordan vil det være med å innta C-vitaminer? Vil dette kunne forverre eller forbedre en eventuell nyresteinlidelse?

 

Noe som allerede er relativt godt kjent er jo at et daglig høyt forbruk av C-vitaminer kan øke sjansen for å få nyrestein. Men på en annen side så står følgende skrevet hos sml.snl.no: "Av andre generelle råd gjelder at pasienter med kalsiumstein bør ha sur urin. Dette oppnås f.eks. ved daglig C-vitamininntak.".

 

Så hva er egentlig det beste å gjøre?  Å unngå C-vitaminer? Eller å innta (i anbefalte mengder)?

 

Er det noen av dere som kanskje har litt kunnskap på dette området? Evt. Vet om det er gjennomført studier eller andre vitenskapelige undersøkelser på dette feltet?

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De medisinske referansene til at det er negativt er etter det jeg har funnet ut forsvinnende liten. Har vel kommet over ett studie på PubMed. Jeg mener det mest sannsynlig har positiv effekt. Husk at C-vitaminene er bare en veldig liten andel av det du putter i munnen, så prøv å tenk på helheten også. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen av dere som har erfaring med det å drikke eplecider eddik og om dette kan bidra til å fremskynde utskillelsen av nyresteinen(e)?

 

Det nevnes flere steder på nettet (hovedsakelig hos ukjente, dårlig oversatt nettsteder, at eplecider eddik oppløser nyrestein, spesielt de som består av Kalsium. Men samtidig så nevnes det at eplecider eddik virker dehydrerende. Noe som ikke akkurat er spesielt positivt mtp. Nyresteinsmerter.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
KnutValentino skrev (På 22.6.2016 den 22.10):

For kun noen måneder siden (rundt Desember/Januar) så ble jeg diagnostisert med en Nyresteinlidelse. Sannsynligvis av Kalsium-typen.

 

Den gangen så var de første symptomene sterk kvalme en hel natt, etterfulgt av "vanlige" Nyresteinanfall de etterfulgte dagene.

 

Nå har dessverre akkurat de samme symptomene startet igjen (sterk kvalme) + Noen milde ryggsmerter på venstre side. Så og si alt er identisk med hvordan det hele startet sist gang. 

 

Jeg tar derfor nå alle mulige forhåndsregler for å ikke forverre en mulig påbegynnende nyresteinlidelse. Bla. ved å ikke innta mer animalske proteiner enn strengt nødvendig, ikke innta melkeprodukter, samtidig som jeg drikker 1 glass vann hver 1-2. Time.

 

C-vitaminer:

 

Dersom en begynnende nyresteinlidelse skulle være tilfellet; hvordan vil det være med å innta C-vitaminer? Vil dette kunne forverre eller forbedre en eventuell nyresteinlidelse?

 

Noe som allerede er relativt godt kjent er jo at et daglig høyt forbruk av C-vitaminer kan øke sjansen for å få nyrestein. Men på en annen side så står følgende skrevet hos sml.snl.no: "Av andre generelle råd gjelder at pasienter med kalsiumstein bør ha sur urin. Dette oppnås f.eks. ved daglig C-vitamininntak.".

 

Så hva er egentlig det beste å gjøre?  Å unngå C-vitaminer? Eller å innta (i anbefalte mengder)?

 

Er det noen av dere som kanskje har litt kunnskap på dette området? Evt. Vet om det er gjennomført studier eller andre vitenskapelige undersøkelser på dette feltet?

 Du skriver her at du vil/bør oppnå sur urin grunnet kalsium-stein.
C-vitamin skal ikke gjøre urinen sur, da burde du drikke noe annet eks. appelsinjuice heller.

Sliter nå selv med blæren, etter ett rent helvette med langvarig nyresteinsanfall, å det mistenkes nå IC(Smertefull blære syndrom).
Jeg har i den forbindelse blitt bedt om å UNNGÅ sur urin. Eksempler på drikke jeg skulle unngå var appelsinjuice o.l. 
Men, ren c-vitamin derimot, det kunne jeg absolutt drikke masse av ifht. IC, da ren c-vitamin IKKE gjorde miljø & urin surere - men skulle heller «stabilisere» hvis urinen min faktisk var for sur å muligens skapte økte smerter i perioder.

 

Sent svar, men uheldigvis så utgår ikke nyresteinsanfall på dato, til senere så kan det være greit å vite - forhåpentligvis så får du ikke bruk for tipset, men lykke til videre alle som sliter med dette!
 

Det går over, noen ganger kjapt andre ganger kan føles uendelig ut og da er det viktig å oppsøke lege.

eks. Mitt første nyresteinsanfall var daglig i nesten 2 år. Mitt forrige nå, i jul og nyttårstider, gikk over på 3 ukers tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...