Gå til innhold

[Løst] Feil med kaffemaskin - Låneprodukt?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en kaffemaskin med kvern og steamer fra elkjøp for 3-4 månder siden. Den ble levert tilbake til butikken idag og sendt inn til verksted pga at det kommer røyk/steam ut under, over og i maskinen med bruk og steamer funksjonen virker ikke..

 

Jeg spurte om låneprodukt men fikk til svar da at låneprodukter var kun til tilfeller som gjaldt produkter som man "måtte ha", for eksempel tv, mobil.

 

Dette svaret synes jeg var svært rart da jeg mener at kaffe er minst like nødvendig som mobil osv.. Jeg må da spørre, er virkelig reglene slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, reglene er ikke slik, men det er nok ikke en uvanlig oppfatning blant noobsa på gølvet at det er sånn. Forutsatt at du har kjøpt den som privatperson slik at forbrukerkjøpsloven gjelder har du krav på låneenhet dersom avhjelp tar mer enn syv dager og ditt krav om låneenhet ikke påfører butikken en urimelig kostnad sett i forhold til ditt behov.

Lenke til kommentar

Tok kontakt med elkjøp over nett og fikk dette svaret:

 

Hei

 

"Dersom et produkt leveres inn til service og det er ventet at servicen bruker lenger tid en 7 dager, så har man rett til et låneprodukt. Dette gjelder for produkter som blir ansett som viktige. Eksempler på produkter er: mobiltelefon, PC, TV og hvitevarer".

 

Kaffemaskin er vel en hvitevare og det er vel liten tvil om at den er viktig i hverdagen for mange.. tror ikke jeg kommer noen vei, nytter ikke å klage.

Lenke til kommentar

Kaffemaskin er vel en hvitevare og det er vel liten tvil om at den er viktig i hverdagen for mange.. tror ikke jeg kommer noen vei, nytter ikke å klage.

 

Kaffemaskin er ikke hvitevare, det er småelektrisk. Så er det også en viss forskjell på en kaffetrakter til noen få hundrelapper og en kaffemaskin til flere tusen. Den blir ikke (i min verden) vurdert som et "viktig" produkt... Du får sikkert låne en kaffetrakter om du spør pent!

Lenke til kommentar

Tok kontakt med elkjøp over nett og fikk dette svaret:

 

Hei

 

"Dersom et produkt leveres inn til service og det er ventet at servicen bruker lenger tid en 7 dager, så har man rett til et låneprodukt. Dette gjelder for produkter som blir ansett som viktige. Eksempler på produkter er: mobiltelefon, PC, TV og hvitevarer".

 

Kaffemaskin er vel en hvitevare og det er vel liten tvil om at den er viktig i hverdagen for mange.. tror ikke jeg kommer noen vei, nytter ikke å klage.

Jeg hadde klaget, og bedt dem henvise til "viktige produkter" i lovteksten. Så ville jeg gjort det klart at det ved manglende låneprodukt er en betydelig kortere frist for når du kan si at det har vært til ulempe for deg og kreve omlevering/heve kjøpet.

 

Dinside.no har tidligere skrevet om dette, og er sikkert interessert i enda en sak hvor Elkjøp fremstår som tomsinger.

Lenke til kommentar

Klag i vei på at du ikke får kaffe på kanne i 1-2 uker. Det bidrar bare til at Elkjøp og bransjen må til en hver tid være i beredskap til å kunne levere ut låneprodukter som igjen bidrar til at produktene øker i pris for at tapes skal bli mindre for kjeden.

Er enig i at etter loven så har du full rett på å låne en kaffetrakter, men det går en grense for hvor mye en bør gidde å gjøre ut av noe så lite essensielt som en kaffetrakter.

Lenke til kommentar

Klag i vei på at du ikke får kaffe på kanne i 1-2 uker. Det bidrar bare til at Elkjøp og bransjen må til en hver tid være i beredskap til å kunne levere ut låneprodukter som igjen bidrar til at produktene øker i pris for at tapes skal bli mindre for kjeden.

Er enig i at etter loven så har du full rett på å låne en kaffetrakter, men det går en grense for hvor mye en bør gidde å gjøre ut av noe så lite essensielt som en kaffetrakter.

Du har et poeng, men man kjøper et produkt for å bruke det. Blir man avskjermet fra å bruke det i lang tid, så er dette utrolig irriterende og frustrerende.

 

Jeg betaler gjerne litt mer enn jeg må for ting, så lenge jeg vet at jeg får god service i etterkant. Må Elkjøp ha en kaffemaskin til utlån (behøver ikke være samme modell, bare noe i nærheten) og skru opp prisene på hver kaffemaskin de selger med noen kroner (10 kroner? 100 kroner?), så er det en kostnad jeg gjerne betaler så lenge jeg vet at jeg får låne en kaffemaskin om den jeg har går i stykker.

 

(nå har ikke jeg planer om å kjøpe kaffemaskin da, men er en tenkt situasjon)

 

Men folk flest tenker kun på én ting; billigst mulig. Ingen tenker på service i etterkant.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

Ber man om låneprodukt, men ikke får dette, skal avhjelp ikke ta mer enn en uke.

Hvor har du dette fra?

 

Man har rett på et låneprodukt om avhjelp er forventet å ta mer enn en uke. Derfor vil jeg påstå at om man ikke har fått rettet problemet etter en uke, og ikke har fått et låneprodukt selv om man har etterspurt det, så kan man kreve kjøpet hevet da selger er skyld i et kontraktsbrudd.

 

§ 30

(...)

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres (...)

 

 

Så er jo spørsmålet hvorvidt kundens behov for en lånegjenstand er rimelig i forhold til kostnaden dette innebærer for selger. En kaffemaskin, gjerne en rimeligere modell enn den som er levert inn, kan neppe ses på som en urimelig kostnad for selger i og med at man uansett bør ha en kaffemaskin til utlån når man er forhandler av disse.

Lenke til kommentar

Mobiltelefon er en nødvendighet.

Dermed må du ha låneprodukt. For folk som har jobb, venner og forpliktelser er en dag uten telefon uakseptabelt.

 

Macchiato klarer du deg vel uten.

Du kan klare deg med kokekaffe, Nescafé osv. for å komme deg opp om morgenen. Må det være så fancy i den perioden barista-maskinen er til service?

Jeg mener du tar helt feil.

 

Jeg mener ikke at "nødvendighet" bør være den ultimate faktoren for om man får et låneprodukt eller ikke. Det står heller ikke noe i Forbrukerkjøpsloven angående nødvendigheten, men om kostnaden til forhandler vs. kundens behov.

 

Jeg drikker ikke kaffe selv, men de som har gjort seg "avhengige" av morgenkaffen sier at de ikke klarer å fungere ordentlig før denne er inntatt, og er man vant til "fancy kaffe" så er det noe helt annet en pulverkaffe/kokekaffe hos de som mener de vet hva de prater om. Noen liker "fancy kaffe", men klarer ikke å få ned pulver/kokekaffe.

 

Hvis forhandler må betale 3-400 kroner for å ha en liten kaffemaskin av den enkle typen tilgjengelig for kunder som leverer en kaffemaskin til service, så er det en forsvinnende liten del av det de over tid tjener på å selge disse maskinene. Da skal det mye til for at kostnaden anses som urimelig. Det er snakk om at man har kjøpt et såkalt luksusprodukt, og man har faktisk betalt penger for å ha en høyere grad av komfort.

 

Hvis jeg setter meg litt i ditt sted, så kan man også argumentere med at hvis Samsung Edge'n eller iPhone 6S'en går i stykker, så får man en Nokia 1200 som lånetelefon. Denne dekker jo basisbehovet (ringe), da man strengt tatt ikke må ha tilgang til Facebook, Instagram eller Candy Crush. Men likevel er det mange eksempler på at man har krav på en noenlunde tilsvarende telefon.

 

Hva med kamera? Man ikke ta bilder, selv om man har ferie. Og må man ta bilder, så får man kjøpe et engangskamera. Eller en TV, en PC, stereoanlegg. Man klarer seg uten TV, PC og musikk. Og ofte har man alternative måter å gå gjort disse tingene på.

 

Med andre ord, skulle man kun hatt nødvendighet som eneste faktor, hadde det vært svært få gjenstander hvor man faktisk har krav på et låneprodukt. Selv for komfyrer, stekeovner, oppvaskmaskiner og mikrobølgeovner kan man finne argumenter for at man ikke har behov for et låneprodukt.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Basisbehovet når kunden er vant til smarttelefon, er like eller tilsvarende spesifikasjoner.
Jeg trenger en kurant nettleser og flere apper for navigasjon.
Ringing er langt nede på lista over krav. En gammel Nokia er ikke i nærheten av godt nok.
Men jeg krever ikke en toppmodell til 8000,- bare fordi jeg skriver dette på en Sony Xperia Z5 premium. En flere år gammel Galaxy S2 er levelig, sålenge den kan kjøre de appene jeg trenger.

Den gjør samme jobben, på en mindre lukseriøs måte. Det er til å leve med.

 

Om du av helsemessige årsaker ikke kan ha Nescafé og kokekaffe, kan du sikkert låne en Moccamaster.

Jeg ser ikke poenget med å krangle for å få en toppmodell med kvern og melkeskummer som lånegjenstand.

 

Det er dyrt og risikabelt for butikken å låne ut store, dyre, kompliserte lånegjenstander.

En viss brøkdel av disse blir aldri tilbakelevert, eller tilbakelevert i vraket stand.

Dette er varer som krever streng hygiene, elers kan neste kunde bli forgiftet. Dette er dyrt for butikken.

Du kan kanskje låne en sånn Dolce-Gusto kapselmaskin. Men jeg hadde ikke vært veldig kravstor, bare jeg får varm kaffe på en eller annen måte. Har jeg kanne eller Moccamaster fra før, hadde jeg ikke giddet å kreve noe som helst.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basisbehovet når kunden er vant til smarttelefon, er like eller tilsvarende spesifikasjoner.

Jeg trenger en kurant nettleser og flere apper for navigasjon.

Ringing er langt nede på lista over krav. En gammel Nokia er ikke i nærheten av godt nok.

Men jeg krever ikke en toppmodell til 8000,- bare fordi jeg skriver dette på en Sony Xperia Z5 premium. En flere år gammel Galaxy S2 er levelig, sålenge den kan kjøre de appene jeg trenger.

Den gjør samme jobben, på en mindre lukseriøs måte. Det er til å leve med.

 

Om du av helsemessige årsaker ikke kan ha Nescafé og kokekaffe, kan du sikkert låne en Moccamaster.

Jeg ser ikke poenget med å krangle for å få en toppmodell med kvern og melkeskummer som lånegjenstand.

 

Det er dyrt og risikabelt for butikken å låne ut store, dyre, kompliserte lånegjenstander.

En viss brøkdel av disse blir aldri tilbakelevert, eller tilbakelevert i vraket stand.

Dette er varer som krever streng hygiene, elers kan neste kunde bli forgiftet. Dette er dyrt for butikken.

Du kan kanskje låne en sånn Dolce-Gusto kapselmaskin. Men jeg hadde ikke vært veldig kravstor, bare jeg får varm kaffe på en eller annen måte. Har jeg kanne eller Moccamaster fra før, hadde jeg ikke giddet å kreve noe som helst.

Les hva jeg skriver da :)

 

"Hvis forhandler må betale 3-400 kroner for å ha en liten kaffemaskin av den enkle typen tilgjengelig for kunder..."

 

Og innlegget du svarte på før det:

 

"En kaffemaskin, gjerne en rimeligere modell enn den som er levert inn..."

 

Så ser du at vi faktisk ikke er så uenige på akkurat det punktet likevel.

 

For ordens skyld, så jobber jeg selv i varehandelen og synes at det kan være kjedelig med utgifter til utlånsprodukter, men service er utrolig viktig for å holde på kundene, mer viktig enn de relativt små utgiftene man har til utlånsprodukter. Og i tillegg må vi forholde oss til lovverket, og der lovverket er litt diffust (hele Forbrukerkjøpsloven er en stor skydott om man ikke leser seg grundig opp på den) så er det greit å la tvilen komme kunden til gode, når man er usikker på akkurat hvor grensen i lovverket går.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...