Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om wifi standard


Anbefalte innlegg

Hvordan sjekker man hvordan wifi standard man har på pcen?

Jeg har en stasjonær pc med et asus (P8Z77-V) hovedkort kjøpt i 2012 hvor det fulgte med et wifi go card, en sånn hvit ekstern rund antenne dings. Ser ingenting i device manager om wifi go card, men

jeg finner Qualcomm Atheros  AR9485 Wireless Network Adapter. Når jeg går inn på properties og advanced tabben på denne ser jeg at det står "802.11b preamble". Kanskje litt innlysende, men er dette da standarden som blir brukt? På Wi-Fi GO! card spesifikasjonene står det oppført standard 802.11n, 802.11b og 802.11g. Hvorfor bruker den da en standard fra 1999.(b) ?

 

Jeg har også lurt på om jeg burde bytte det ut med et internt kort istedenfor, men er litt usikker på om det må være spesielt kompatibelt med pcen ellers. Og om det vil være noe å vinne på det i forhold til hastighet og stabilitet. Er det feks greit å bruke 802.11b standard i dag eller vil det anbefales og kjøpe et nyere kort? 

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville helt klart styrre unna Qualcomm Atheros

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-hardware/windows-8-wireless-issues-qualcomm-atheros-ar9485/b11f3df4-aa84-4cd4-8036-558e8027cce0

 

Er vært kjent det kan gi noe driver kluss i windows\linux.

 

Vil anbefale wireless AC eller wireless AD selv som sistnevnte kan være vanskelig å få tak i.

Gjerne fra intel, men siden hovedkortet ikke har wifi modul.

 

http://www.ebay.com/itm/full-half-size-bracket-adapter-for-wireless-wifi-wlan-mini-pci-e-card-to-pci-e-/111761450611?hash=item1a05806673:g:ddQAAOSwLVZV5zNG

 

Eller gå for usb, siden det finnes hovedkort med trådløs på hovedkortet:

6643_big.jpg

Lenke til kommentar

Tenkte litt på dette her:

 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac68/196810.11048/

 

Jeg har forresten windows 10 og har ikke hatt problemer med atheros, ikke når jeg hadde windows 8 heller.

 

Tror du dette asus kortet vil funke greit? Ikke noe kompatibilitets problemer jeg burde sjekke før jeg kjøper? 

 

Her er hovekortet:

 

https://www.asus.com/websites/global/products/ABep6fu3PbH0d2BW/overview.jpg

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar

Hvordan sjekker man hvordan wifi standard man har på pcen?

Jeg har en stasjonær pc med et asus (P8Z77-V) hovedkort kjøpt i 2012 hvor det fulgte med et wifi go card, en sånn hvit ekstern rund antenne dings. Ser ingenting i device manager om wifi go card, men

jeg finner Qualcomm Atheros  AR9485 Wireless Network Adapter. Når jeg går inn på properties og advanced tabben på denne ser jeg at det står "802.11b preamble". Kanskje litt innlysende, men er dette da standarden som blir brukt? På Wi-Fi GO! card spesifikasjonene står det oppført standard 802.11n, 802.11b og 802.11g. Hvorfor bruker den da en standard fra 1999.(b) ?

 

Jeg har også lurt på om jeg burde bytte det ut med et internt kort istedenfor, men er litt usikker på om det må være spesielt kompatibelt med pcen ellers. Og om det vil være noe å vinne på det i forhold til hastighet og stabilitet. Er det feks greit å bruke 802.11b standard i dag eller vil det anbefales og kjøpe et nyere kort? 

 

Nei, det er ikke standarden som blir brukt, men kortet er bakoverkompatibelt med b/g. AR9485 støtter 802.11n på 2.4GHz (og ikke på 5 GHz).

 

Hvor mye det er å hente på å kjøpe noe bedre er avhengig av behovene dine. Er det kun direkte mot internett du har trafikk, eller er det f.eks. også filoverføringer i hjemmenettet ditt? Hvilken ruter har du? Hvor rask nettlinje har du og hvilken hastighet får du mot f.eks. www.speedtest.net?

 

En USB-basert løsning kan være det enkleste å montere naturligvis. Jeg bruker i en av mine pc-er Intels Wireless AC-kort (7260AC) kombinert med et PCI-E-til-PCI-E-adapterkort:

 

int-7260hmwdtx1-wifi-card-large.jpg

 

Meget godt fornøyd med den løsningen, og ligger i praksis ikke langt bak Asus PCE-AC66 og PCE-AC68 som jeg har i to andre pc-er.

 

I dag kan de enda nyere Intel-kortene være aktuelle, og vel da M.2-til-PCIE-adapter. Slike adaptere for wlan-kort kan man få kjøpt ganske rimelig på eBay. Da jeg kjøpte 7260-kortet for et par-tre år siden betalte jeg vel 170 kr elns fra Multicom. Videre ble det vel 200 kr inkl. porto på eBay for Intel-adapteren. Slike adaptere for wlan-kort kan kan litt forskjellig kvalitet på antennene - den originale Intel-løsningen er litt dyrere enn en del andre.

 

En del leveres med antenner som monteres direkte bak på kortet. Kan imidlertid være en fordel at antennene ikke er "stengt inne" bak pc-en. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...